[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

20200405_102123.jpg

Beläggningen var sliten så jag värmde på lite mer olja för att få en jämnare yta. Nu ser den ok ut tycker jag

Appropå att häda och misshandla sitt gjutjärn:

Grytan på bilden har stått ett antal dagar i kylskåp med caponata i. Dvs både tomat och tillsatt vinäger. Rekommenderas starkt f ö, rätten alltså. Väggen har tagit lite strul av det som synes men botten där den är ordentligt instekt är i stort sett opåverkad. Den senare beläggningen är rätt stryktålig, för er som oroar er för era instekta pannor.
IMG_20200414_215851_2.jpg

det finns ju medel som utan repor och närmast hux flux löser upp dylika beläggningar på spisinsatser och ugnsluckor. tror möjligen de innehåller natriumhydroxid. har en dunk maskindiskmedel från flügger som brukar klara biffen, men det finns dedicerade produkter att köpa.

Senast ändrad:
det finns ju medel som utan repor och närmast hux flux löser upp dylika beläggningar på spisinsatser och ugnsluckor. tror möjligen de innehåller natriumhydroxid. har en dunk maskindiskmedel från flügger som brukar klara biffen, men med finns dedicerade produkter att köpa.
Såpa är en klassiker och miljövänligt. Blandning med 70% vatten funkar fint. Spreja, värm och torka av. Funkar bra på häll och ugn.

köp en sån skrapa med rakblad för glashällar, kostar 20-30 spänn. På med hörselkåpor och kör på med den med nästan 90 graders vinkel rakt upp och spara inte på rakbladen. Vips är den som ny. Funkar på glaset i ugnsluckan också.
Det är tyvärr inte det som är problemet. Det är små repor/slitage på ytbeläggningen som gör att den ser ut som den gör. Skrapa har jag givetvis så det är inte några större mängder instekt smuts på hällen utöver lite "färskt söl"

Är det någon som vet om det går att komma tillrätta med denna typ av slitage?

Det är tyvärr inte det som är problemet. Det är små repor/slitage på ytbeläggningen som gör att den ser ut som den gör. Skrapa har jag givetvis så det är inte några större mängder instekt smuts på hällen utöver lite "färskt söl"

Min hyresvärd varnade för den typen av slitage när jag flyttade in. Det är skador i glaset tydligen så byte som gäller om man bryr sig. Orsaken påstod de var att man inte städar direkt när något bränt fast utan kör vidare och bränner in det hårdare.

De här icke-induktions-hällarna är ju värdelösa ur fastbränningssynpunkt.

Vissa fabrikat/modeller verkar vara repkänsligare än andra. Vår 20 år gamla Husqvarna är fortfarande repfri. Kan vara färgduttarna som ger visst skydd.
häll_s.jpg

Såg en demohäll (Kitchenaid) i en Elonbutik som hade djupa repor efter att en pro-kock lagat mat på den med sina egna kastruller under en dag.

En vanlig kastrull repar inte en häll (ska inte ivf), utan det är när folk ställer glas och tallrikar direkt på hällen de blir repiga.
Har varit sjukt noggrann med min häll och den är repfri, dock är den bara 12 år

På induktionshäll fungerar det utmärkt att lägga en ruta hushållspapper mellan stekpanna/kastrull och häll under matlagning. Då kan man rulla köttbullarna i pannan utan att det känns "repigt" i sinnet, och det blir mindre att torka rent på hällen. Och, nej, det har aldrig börjat brinna för min del, men om det blir varmare/"brinnigare" med vanlig värmeglashäll får någon annan testa.

På induktionshäll fungerar det utmärkt att lägga en ruta hushållspapper mellan stekpanna/kastrull och häll under matlagning. Då kan man rulla köttbullarna i pannan utan att det känns "repigt" i sinnet, och det blir mindre att torka rent på hällen. Och, nej, det har aldrig börjat brinna för min del, men om det blir varmare/"brinnigare" med vanlig värmeglashäll får någon annan testa.
Det brinner upp direkt.

Det var som fan. Jag har en Electrolux induktionshäll som är 10+ år. Den såg rent förjävlig ut men så skrapade jag av den för ett par veckor sen och den är precis som ny. Jag trodde knappt mina ögon efter allt annat jag provat med innan.

köp en sån skrapa med rakblad för glashällar, kostar 20-30 spänn. På med hörselkåpor och kör på med den med nästan 90 graders vinkel rakt upp och spara inte på rakbladen. Vips är den som ny. Funkar på glaset i ugnsluckan också.
Gick på med skrapan igen. Denna gången RIKTIGT aggressivt. Nu blev det skillnad :)
20200416_162144.jpg

Snyggt! Nu är nästa steg sk hällpolish, skulle inte förvåna mig om det är ungefär samma sak som man har till bilar. Gnugga när det är vått, låt torka och polera bort.

8E38872B-5CFC-4B98-9D7E-1ADC2827290C.jpeg

kul tråd, jag får visa mina resurser :-)

Älskar att laga mat. Kan vara att jag har italienska anknytningar... Flyttade hemifrån när jag var 18, köpte en teflonpanna. Den skiten slängde jag väldigt snart, de senaste 17 åren har jag endast använt gjutjärnspannor/gryta från skeppshult/hackmann och några billiga kastruller/traktör av stål från Ikea samt en liten kopparkastrull.
Tyvärr går de ju aldrig sönder eller slits så jag får aldrig köpa nya, fina, dyra saker :)
Jag kommer byta upp mig ändå ganska snart och ersätta Ikeastålet med koppaskastruller/traktör.
Gjutjärnspannan med grillmönster hänger bara framme för att några gånger om året göra vackra grillmönster, en sådan panna är annars inte meningen att använda till faktisk matlagning...
Gjutjärnsgrytan gör jag regelbundet Ragu:er, beuf borgogne, chiligrytor, med vitvin/rödvin/tomater etc. Brukar sedan stå i kylen några dygn men har aldrig rostat av det.

plättlagget låg på vinden när jag köpte huset, är snart 100 år gammalt. Var bara att steka ur, sandpappra lite gravrost och olja om, nu har det serverat tusentals plättar till barnen.
Riktiga pannkakor kör jag i vanlig gjutjärnspanna, ser inte vitsen med pannkakslagg...? Det lilla pannkakslagget på bilden är ju kul, ärvde av en gammal släkting, men behövs liksom inte låg kant på saker.

Om TV-shop funnits kvar (kanske det gör?) så vore det bara att bänka sig några timmar så dyker det garanterat upp ett super-turbo-rengöringsmedel som även fixar repor.

Du sprang direkt till köket och testade på din glashäll?
Nej. La en disktrasa bredvid våffeljärnet häromdagen för att fånga fettet som rann ur. Inte tillräckligt långt ifrån visade det sig snabbt. Ett sånt här järn läcker ju en del när det vänds tyvärr.
IMG_20200328_184010.jpg

63E921DF-1D9A-4CC1-9C77-69004C7478EA.jpeg
A596944B-09C8-4E45-A234-4FB28782FCDD.jpeg

Lagade stroganoff härom dagen, det var gott. Bild på pannan innan och efter disk med hetvatten och borste.
Jag har inte märkt några negativa effekter av att tillaga syrliga rätter i pannan, det gäller även mina gjutjärnsgrytor/pannor. Samma sak med att blaska ur de med diskmedel då och då.

Jag har inte märkt några negativa effekter av att tillaga syrliga rätter i pannan, det gäller även mina gjutjärnsgrytor/pannor.
Bra att maten smakade och att du är nöjd!

Din stekpanna är dock stålren och saknar ett lager av oxiderad olja som skyddar mot rost samt ger en glatt stekyta för tex äggrätter.

Nej. La en disktrasa bredvid våffeljärnet häromdagen för att fånga fettet som rann ur. Inte tillräckligt långt ifrån visade det sig snabbt. Ett sånt här järn läcker ju en del när det vänds tyvärr.
Visa bilaga 411198
Det blir alltså så stor värmeskillnad jmf m induktion, eller är disktrasor mer lättantändliga för att dom utsöndrar något kul vid hög värme?

Är det så att dom små plattorna på spisen normalt bara är till för att koka vatten, att dom inte har tillräcklig effekt för att steka kött ordentligt?

Effekten brukar väl vara hyfsat i linje med ytan. Så steker du en liten bit i en liten panna, inga problem. Annars skiter det sig såklart.

Så är det. Jag har små kolstålspannar anpassade för småplattorna och det funkar alldeles utmärkt att steka på samtliga plattor med dessa. Tänk dock på att du behöver lika mycket fri yta runt det du skall steka som i en stor panna om du skall steka lika tjocka grejjer. Annars kyls de ner för mycket när du lägger i varorna. Användbar yta blir alltså proprtionellt sett mindre i den lilla pannan.
Går att kompensera med högre effekt men det kräver å andra sida mer passning och att man känner sin stekpanna väl.

Anledning till frågan var att jag satte en tom kastrull på liten platta (samma storlek som lastullen). Men när fick inte upp temperaturen till mer än 155°C, med full effekt, när jag mätte med IR-termometer. Stora plattan ger mig utan problem 200°C redan på 2 av 10 ploppar på vredet.

Ny stekpanna, fint inslagen.
1.jpg

Bredvid den ca 10 år gamla.

2.jpg

Borde jag rengöra undersidan, eller ska den också vara instekt?

3.jpg

Brukar inte deBuyer vara insmord i vax som ska tvättas bort innan användning?

Det finns två olika serier. Samma panna i grunden men den ena kommer insmord med biwax den andra är rå. Båda skall oljas in så man betalar rätt mycket extra i onödan för något som knappast gör någon skillnad i slutändan. När jag köpte mina vill jag minnas att det skilde över hundringen per panna.
Misstänker att den råa säljs i huvudsak till proffs medan amatören gärna betalar för något "extra".

sih ser ut att ha köpt den råa. Proffs! ?

Jag skulle vilja ha en de Buyer eller liknande med, har bara lite svårt att hitta på en anledning till att köpa en ny panna med tanke på att jag har en fullt fungerande men tung gjutjärnspanna som nog kommer leva rätt länge till.

Det finns två olika serier. Samma panna i grunden men den ena kommer insmord med biwax den andra är rå. Båda skall oljas in så man betalar rätt mycket extra i onödan för något som knappast gör någon skillnad i slutändan.
Jag tror som du, att det är samma panna, men den med bivax kan ligga i ett fuktigt lager utan att rosta.
Andra tillverkare av kolstålspannor tex Mauviel leverar också med vax, men nämner inget om detta.

Bränd olja lär vara cancerframkallande vilket nästan aldrig nämns vid inbränning av kolstålspannor. Oljan kan oxideras kring rykpunkten, men det tar längre tid och pannan blir brunfärgad och inte svart.

Tillbaka
Topp