[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Nu anser jag dig ha rätt på alla punkter i detta inlägg, detta då efter min världsbild...

För att medla i det äktenskapliga kanske ni kan hitta samsyn i att byta drottningsylten mot lingonsylt?

Lingonsylten åker bara fram om det är fläsk med i bilden. Vi är rörande överens om att den andra har fel men det går rätt bra numera ändå :)

Göteborg, men det är nog vanligare i äldre generationer.

Aha, så märkligt.

Sticker du upp?.. ?
jag sitter just och äter KEX, några frågor på det, någon?

Haha, kombinerat med en/ett kexchoklad för att fullända det.

I Skåne säger vi chokladbulle med och inte chokladboll.
Precis som vi säger köttbullar och inte köttbollar.

Chokladbulle och chokladboll är väl olika saker?
Och varför heter det köttbullar eg det är ju helt ologiskt, en boll är ju en boll!

Chokladbulle och chokladboll är väl olika saker?

chokladbollar.jpg

Har börjat laga mat på äldre dar, börjar få till det. Har en sån där ScanPan GTX (tror jag det är), använder den till allt. Har någon gjutjärns undanstoppad också.

Men kolstålpanna är nytt för mig. Trodde bara man nördade ner sig i gjutjärn, och möjligen rostfritt.

Varför kolstål?

Lättare, blir varma snabbare, billigare. Jämfört med gjutjärn. Och minst lika bra stekegenskaper i många fall.

Då kommer osökt följdfrågan, är det något relativt nytt påfund? Har liksom aldrig hört om det. Är väldig amatör i köket, men borde snappat upp det nån gång iaf.

Då kommer osökt följdfrågan, är det något relativt nytt påfund? Har liksom aldrig hört om det. Är väldig amatör i köket, men borde snappat upp det nån gång iaf.

Det har väl fått en trendig renässans efter att teflonpannan som har varit ledande sen den kom nu börjar bli "ful".

Jag gillar gjutjärn ihop med vår gasspis, har ett 300mm som favorit. Men det är inget man flippar pannkakorna med direkt. Där kommer det väl till pass.

Det fick sin återkomst kring 2010 då Le Buyer lanserade stort i bla Sverige. Relativt lätta, lågt pris och utmärkta stekegenskaper.
Fräsljudet när pannkakssmeten hälls ner i den varma pannan är klart bättre än gjutjärn.
Det finns dock ett stort MEN. Stekpannorna fungerar bäst med ett lager oxiderad olja som dels fungerar som släppmedel, men även rostskydd. Hur detta lager bäst uppnås är lite nördigt och finns många åsikter vad som är bäst. Att elda olja i pannan är den vanligaste uppfattningen, men också den metod som ger mest missnöjda användare med ett tjockt lager skrynklig gummiliknande massa.

Hur detta lager bäst uppnås är lite nördigt och finns många åsikter vad som är bäst. Att elda olja i pannan är den vanligaste uppfattningen, men också den metod som ger mest missnöjda användare med ett tjockt lager skrynklig gummiliknande massa.
Nu blir man ju nyfiken. Har bara sett denna metod. Hur gör man annars?

Det fick sin återkomst kring 2010 då Le Buyer lanserade stort i bla Sverige. Relativt lätta, lågt pris och utmärkta stekegenskaper.
Fräsljudet när pannkakssmeten hälls ner i den varma pannan är klart bättre än gjutjärn.
Det finns dock ett stort MEN. Stekpannorna fungerar bäst med ett lager oxiderad olja som dels fungerar som släppmedel, men även rostskydd. Hur detta lager bäst uppnås är lite nördigt och finns många åsikter vad som är bäst. Att elda olja i pannan är den vanligaste uppfattningen, men också den metod som ger mest missnöjda användare med ett tjockt lager skrynklig gummiliknande massa.

?
Jaha, samma skit som med gjutjärn då. Nördade ner mig ett tag på att "steka in" gjutjärnspannan, googlade och hade mig, men gav upp. Blev hyfsat dock. Hoppades ett tag nu när jag läste tråden att kolstålpannor skulle vara lösningen på all världens problem.

Fortsätter nog med min ScanPan :)

kolstålspannor är säkert bra, men jobbiga hålla efter jämfört med gjutjärn. rostar och har sig. även rostfria pannor är krävande att hålla rena såvitt man verkligen steker i dem.

gjutjärnspanna kan man med fördel fetta om fräscht efter diskmaskin (jag menar det verkligen) någon gång per kvartal, i övrigt sköter den närmast sig själv.

vi har varit igenom detta tidigt i tråden. några fick raptus men vi andra som gör på det här sättet fortsätter våra bekväma liv med pannor som bara fungerar, generation efter generation.

Senast ändrad:
Kolstål funkar fint, blir bra "seasoning" om man kör många tunna varv tycker jag.
Den här pannan fick bli utflyktspanna pga tyckte den var lite för liten i köket

Bilagor

• 1FF39324-F88C-4F37-BD88-D6ABD73EDA2B.jpeg
    1FF39324-F88C-4F37-BD88-D6ABD73EDA2B.jpeg
    556.6 KB · Besök: 131
Nu blir man ju nyfiken. Har bara sett denna metod. Hur gör man annars?
Gnuggar in tex rapsolja in och utvändigt, lägger stekpannan i ugnen på ca 225 grader i en timma. Upprepar proceduren 1-2 ggr. Det blir ett bra rostskydd. Ett problem är att bart kolstål rostar nästan omedelbart efter diskning. Med ett heltäckande lager oxiderad olja är rostproblemet nästan helt borta.
Invändigt finns ett fungerande lager som fungerar för stekning av äggprodukter mm och är en bra grund för vidare uppbyggnad av oxiderad olja.

?
Jaha, samma skit som med gjutjärn då. Nördade ner mig ett tag på att "steka in" gjutjärnspannan, googlade och hade mig, men gav upp. Blev hyfsat dock. Hoppades ett tag nu när jag läste tråden att kolstålpannor skulle vara lösningen på all världens problem.

Fortsätter nog med min ScanPan :)
Same same but different ändå. En ny panna från t ex Skeppshult tycker jag är helt oanvändbar rätt länge, med referens i nån decennier gammal ärvd gjutjärnspanna. Kolstål fungerar nästan direkt lika bra som den gamla ärvda. Jag gör dock inget särskilt hokus pokus alls med mina, jag bara använder dem.

kolstålspannot är säkert bra, men jobbiga hålla efter jämfört med gjutjärn. rostar och har sig. även rostfria pannor är krävande att hålla rena såvitt man verkligen steker i dem.
Liiite överdrivet va?

Ja, kolstål kan få lätt ytrost om de står för länge med vatten i. Det är dock bara att diska ur och olja in i vanlig ordning. Det krävs ingen extra arbetsinsats för detta som vissa tycks tro. Nej, jag får verkligen inte ihop att det skulle vara jobbigare att sköta om kolstål än gjutjärn. Inte enklare heller för den delen. Same same. Jag har använt min gjutjärnspanna med utmärkt resultat i tiotals år men ledsnade på vikten och platsen den tar upp i kastrullskåpet. Att det skulle vara någon annan påtaglig skillnad har då inte jag erfarit. Jo, förresten, kolstål går snabbare att reglera värmen på.

Att det skulle var 'krävande' att diska rostfritt är rent påhitt eller okunnighet. Låt den stå med vatten i och därefter är det marginellt jobbigare än att städa ur en teflonpanna. Spelar ingen roll hur hårt man stekt i gen Man får dra två varv med diskborsten istället för ett. Förutom, som nämnts tidigare inlägg, ägg. Misslyckas man med ägg så får man plocka fram stålull =) Det är iofs inget stort problem då pannan tål det. Rostfritt klarar också maskindisk utan någon efterbehandling, gång på gång. Bara å köra.
En stor poäng med rostfri stekpanna är att den också tål maträtter med hög syra. Vi den typen av matlagning kan man göra klart hela rätten i stekpannan istället för att flytta över till en kastrull innan man tillsätter det syrliga och man har då ett kokkärl att göra rent istället för två. Där har du arbetsbesparing. Som bonus får man med minsta smakpartikel från stekningen i den färdiga rätten istället för rester av gamla polymeriserade fetter och sot.

Överlag är skillnaderna i skötsel så pass små att jag inte låter den egenskapen vara avgörande för mitt val av stekpanna. När jag sträcker mig efter ett stekjärn så tar jag den som klarar dagens matlagningsuppgift bäst. Disken löser sig...

vi gillar att överdriva här. du gjorde det nyss själv:)

har också alla tre sorter i köket. ingen tvekan om vad som går mest. teflon går bort, av goda skäl. vilket skämt.

De olika pannor i olika material har väl lite olika syfte? T ex är det ju lite trist att köra köttfärsås i en kolstålpanna men funkar fint i farmors gjutjärnspanna från 1940.

Mina De Buyer har ett fint inbränt lager som gör att ett mesta släpper. En finess jag tycker funkar här är att börjar det bränna så kan man sänka temperaturen och då släpper det ur kolstålpannan.

Fast det är säkert mycket vana, min fru och mina svärföräldrar skulle steka raggmunk med fläsk. Inte raketforskning tycker jag. De lyckades bränna allt.

Happy är bra, här fanns ju en tråd för mina funderingar ?

Som andra här är jag trött på teflon. Jag har en gjutjärnsgryta som jag köpte när jag blev student och skulle börja laga mat själv. Den funkar fortfarande bra efter snart 20 år. Dock tycker jag den tappat lite efter att en kompis diskade med diskmedel.

Då fried rice och wok tillagas oftare nuförtiden, är jag sugen på en wokpanna. Skummat tråden lite och inläggen bekräftar nog min känsla att det borde bli kolstål.

Tips på modeller? Wok, kolstål, för 4 pers, induktion.

Som andra här är jag trött på teflon. Jag har en gjutjärnsgryta som jag köpte när jag blev student och skulle börja laga mat själv. Den funkar fortfarande bra efter snart 20 år. Dock tycker jag den tappat lite efter att en kompis diskade med diskmedel.

Då fried rice och wok tillagas oftare nuförtiden, är jag sugen på en wokpanna. Skummat tråden lite och inläggen bekräftar nog min känsla att det borde bli kolstål.

Så länge ditt diskmedel inte innehåller lut (ping @LWB ) så ska det inte vara något problem att diska en gjutjärnspanna

IMG_7865.jpeg

Jag har en De Buyer du kan få om du hämtar den vid Östra. Stått ute och rostat lite men en stålborste och lite värme så bör den vara som ny igen. Kan ju ge vägledning om vad du faktiskt vill ha om inte annat.

Annars rekommenderar jag en Lyonnaise-panna till vanlig spis. Inte rört woken sen jag skaffade den. Står bättre och man får ut mer värme av den större platta botten om man inte har en brännare.

Jag diskar f ö också alltid både kolstål och gjutjärn med diskmedel varje gång.

Det är alltså en sån här jag har och är väldigt nöjd med för allmänt bruk inklusive att kasta runt saker som i en wok: https://bagarenochkocken.se/kokkarl...rpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-28-cm/

Jag har en De Buyer du kan få om du hämtar den vid Östra. Stått ute och rostat lite men en stålborste och lite värme så bör den vara som ny igen. Kan ju ge vägledning om vad du faktiskt vill ha om inte annat.

Annars rekommenderar jag en Lyonnaise-panna till vanlig spis. Inte rört woken sen jag skaffade den. Står bättre och man får ut mer värme av den större platta botten om man inte har en brännare.

Det är alltså en sån här jag har och är väldigt nöjd med för allmänt bruk inklusive att kasta runt saker som i en wok: https://bagarenochkocken.se/kokkarl...rpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-28-cm/

Ja jag har förstått att det där man diskmedel i gjutjärn är överdrivet, men jag upplever att den inte funkat lika bra. Kanske den bara inte fått bygga upp sig igen.

Anyway. Tack för erbjudandet men inte längre bosatt i Göteborg. Men god poäng. Det jag är ute efter är god volym med avrundade och höga kanter. Kastade nyligen ut i teflontraktör med lodräta kanter, och tyckte det blev trångt och svårt att kasta runt maten i den. Har tänkt just på det att mindre bottenarea borde vara sämre på induktion. En större traktör med välrundade kanter kan nog mer allsidigt.

Jag kniper mycket, mycket gärna stekpannan om jag får lov?

Rekommenderar en rejäl sauteuse i rostfritt. Jag har en Culimat Mathias Dahlgren, den största modellen som rymmer 4,5 liter. Använder den till allt typ hela tiden. Skaffa ett lock också i sånt fall.

Jag har ofta i ägg när jag gör wok och fried rice. Är då inte kolstål bättre än rostfritt?

Jo. Jag steker så gott som allt i rostfritt, förutom äggrätter. Då åker kolstålspannorna fram.
Det är fullt möjligt att lyckas med ägg i rostfritt men kräver rätt temperatur för att inte fastna. Skall man även ta hänsyn till andra råvarors värmekänslighet blir det ju en svår ekvation att få ihop. Därav har jag aldrig brytt mig om att öva på konsten ägg i rostfritt. Det ligger långt ner på min bucket list =)
I en wok är det väl ifos inte något stort problem om det fastnar lite. Ägget blir ändå trasor när man vevar runt.

Jag har en traktörpanna i gjutjärn och den är svårast att hålla fin jämfört med mina stekpannor i gjutjärn och kolstål. Tror därför också på rostfritt där. Har f ö även en stekpanna i rostfritt och det gick bra att steka ägg i den, men kan ju ha haft tur (förmodligen var det så).

För ägg, potatis och fisk så funkar ju teflon eller kolstål bättre. Men för resten kör jag stål eller gjutjärn. För stekpannor gäller samma sak som för cyklar, n+1 :).

Jag har tillgång till en panna som har stekts i utan att diska med diskmedel eller annat fett-lösande sedan gissningsvis 1930/40-talet. Med tanke på hur perfekt den fungerar, så skulle det inte falla mig in att diska mina övriga gjutjärnspannor som är "under mognad". Kanske inte är så "farligt", men vet inte varför jag skulle diska mina gjutjärn med den gamla pannan i åtanke, så jag låter bli. Det negativa med mina "nyare" gjutjärn är ojämn värme på induktion.

Rekommenderar en rejäl sauteuse i rostfritt. Jag har en Culimat Mathias Dahlgren, den största modellen som rymmer 4,5 liter. Använder den till allt typ hela tiden. Skaffa ett lock också i sånt fall.
100% detta, jag använder min Demeyere Atlantis (7 lager) 28cm/4.8L i princip dagligen, till allt. Den har heller inga jobbiga nitar på insidan för handtaget! Skulle vilja gå så långt som att säga att det är mitt bästa köksrelaterade inköp någonsin! Enda negativa är väll att den väger typ lika mkt som en gjutjärnspanna i samma storlek, det i kombination med att den är stor och otymplig gör den lite jobbig att diska för tex min sambo.

Demeyere gör helt klart dom stekigaste stekpannorna i rostfritt stål, steel is real gäller således här med då det gör ett bra jobb med typ allt, steker även ägg i en demyere industri (5lager) 28cm. Alla mina kolstål, gjutjärn samt emaljerade grytor har nu gått i pension (förutom en liten 20cm de bueyer).

Marginalnyttan i vissa användningsområden med gjutjärn och kolstål är helt enkelt för liten för att fylla upp köket med dessa, speciellt när man måste hålla på och olja in dom osv.

Ps demyere går att hitta typ 30-40% i Belgien, tex på bestsale.be​

Senast ändrad:
Olja in?

Det är lite som en kedjesmörjtråd detta. Mycket voodoo och lite marginalnytta.

Att kunna skicka in allt i maskin hade däremot vart ett skäl att gå på rostfritt.

Tillbaka
Topp