[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

100% detta, jag använder min Demeyere Atlantis (7 lager) 28cm/4.8L i princip dagligen, till allt. Den har heller inga jobbiga nitar på insidan för handtaget! Skulle vilja gå så långt som att säga att det är mitt bästa köksrelaterade inköp någonsin! Enda negativa är väll att den väger typ lika mkt som en gjutjärnspanna i samma storlek, det i kombination med att den är stor och otymplig gör den lite jobbig att diska för tex min sambo.

Demeyere gör helt klart dom stekigaste stekpannorna i rostfritt stål, steel is real gäller således här med då det gör ett bra jobb med typ allt, steker även ägg i en demyere industri (5lager) 28cm. Alla mina kolstål, gjutjärn samt emaljerade grytor har nu gått i pension (förutom en liten 20cm de bueyer).

Marginalnyttan i vissa användningsområden med gjutjärn och kolstål är helt enkelt för liten för att fylla upp köket med dessa, speciellt när man måste hålla på och olja in dom osv.

Ps demyere går att hitta typ 30-40% i Belgien, tex på bestsale.be​

Min rostfria är också en Demeyere - skönt att kunna steka bacon utan att oroa sig för att en gjutjärnspanna ser bedrövlig ut efteråt (för det gör den, förmodligen av sältan). Har dock aldrig provat att steka pannkakor i den.

Jag har tillgång till en panna som har stekts i utan att diska med diskmedel eller annat fett-lösande sedan gissningsvis 1930/40-talet. Med tanke på hur perfekt den fungerar, så skulle det inte falla mig in att diska mina övriga gjutjärnspannor som är "under mognad". Kanske inte är så "farligt", men vet inte varför jag skulle diska mina gjutjärn med den gamla pannan i åtanke, så jag låter bli. Det negativa med mina "nyare" gjutjärn är ojämn värme på induktion.
Jag är också lärd så men ifrågasätter det själv nu. För att rengöra en gjutjärnspanna grundligt behövs lut, elektrolys eller pyrolys. I en ugn används lut eller pyrolys för att få det rent, där räcker inte diskmedel. Den fettpolymer som bildas vid inbränning tål mera än man kanske tror.

Jag är också lärd så men ifrågasätter det själv nu. För att rengöra en gjutjärnspanna grundligt behövs lut, elektrolys eller pyrolys. I en ugn används lut eller pyrolys för att få det rent, där räcker inte diskmedel. Den fettpolymer som bildas vid inbränning tål mera än man kanske tror.
Har du provat att hälla salt i en varm stålpanna? De blir stålrena där saltet kommer åt. Givetvis måste saltet röras runt i stekpannan. Mellanvärme eller något över på spisen.

Jag har rensat kolstålspannor på "seasoning" genom att låta krossade tomater sjuda ett tag. Då har det varit väldans rent efteråt ?

Test av stekpannor i AB
Stekpannetestare var Johan Jureskog och Anders Levén. De kända kockarna testade totalt 11 pannor. De stekte olika råvaror i pannorna och bedömde därefter hur bekväma de var att arbeta med, hur fort de blev varma, hur jämnt de stekte och hur enkla eller svåra de var att rengöra.

Högsta betyg fick
Scanpan CS+ i rostfritt och alu med en släpp lätt-beläggning

Nästan lika bra tyckte de om
Wilfa - EGO PRODURE EXTREME II 28 CM oxå i rostfritt, alu och med en släpp lätt-beläggning
för c:a 1/3 av priset för Scanpan

Den enda i kolstål var en ganska dyr(>1kSEK) från Kockums med löstagbart handtag
som hamnade på plats 10 av 11.

Belagda pannor är förföriska när de är nya men har begränsad livslängd och tanken på att en del av pannan landar på tallriken är ju inte så skoj.

Hur många trådar har vi inte haft där det poängterats att ett superbra material i en dålig konstruktion ändå resulterar i en dålig cykel? Samma här med Kockumspannan. Kolstål är super om man låter en fransman designa pannan.

Belagda pannor är förföriska när de är nya men har begränsad livslängd och tanken på att en del av pannan landar på tallriken är ju inte så skoj.

Hur många trådar har vi inte haft där det poängterats att ett superbra material i en dålig konstruktion ändå resulterar i en dålig cykel? Samma här med Kockumspannan. Kolstål är super om man låter en fransman designa pannan.
Precis. För mig är halva poängen med kolstål & gjutjärn att slippa äta teflon och köpa ny panna vartannat år, inte på nåt sätt att det skulle vara lättare att laga mat med dom.

För er som kör med pannor helt i rostfritt stål - hur mycket fett krävs det för att steka t.ex. ett paket med bacon?
När jag nyss bränt in min rostfria med olja så fungerar det bra med en klick smör för att steka fyra ägg samtidigt. Ibland fungerar det med utan stekspade och kontaktfri pannkaksvändning.

Om bacon läggs i kall panna behövs inget fett. Men för krispiga bacon en knapp matsked smör och lägg i fläsket i het panna.

Inget fett alls. Upp med temperatur och låt baconet ligga tills det släpper. Rör inte runt i rostfritt då blir det skit o pannkaka av allt ihopa.

Disclaimer, det är ju inte som en teflonpanna, men rostfritt är ju lätt att diska å andra sidan. Kolstål är bättre för bacon tycker jag. Har en Kockums och även om den inte ger några stilpoäng hos s så är jag nöjd med den.

Test av stekpannor i AB
Stekpannetestare var Johan Jureskog och Anders Levén. De kända kockarna testade totalt 11 pannor. De stekte olika råvaror i pannorna och bedömde därefter hur bekväma de var att arbeta med, hur fort de blev varma, hur jämnt de stekte och hur enkla eller svåra de var att rengöra.

Högsta betyg fick
Scanpan CS+ i rostfritt och alu med en släpp lätt-beläggning

Nästan lika bra tyckte de om
Wilfa - EGO PRODURE EXTREME II 28 CM oxå i rostfritt, alu och med en släpp lätt-beläggning
för c:a 1/3 av priset för Scanpan

Den enda i kolstål var en ganska dyr(>1kSEK) från Kockums med löstagbart handtag
som hamnade på plats 10 av 11.
Som vanligt (eller oftast) så är ju den där typen av test bedömning av en ny produkt för det aktuella ögonblicket. Ingen hänsyn taget till hur läget är efter ett antal år. Scanpan är bra, vi har sådan i hushållet även om jag sällan använder den. Men max 4-5 år har väl vi haft våra Scanpan (tror vi är inne på nr 3). (Mina Skeppshult gjutjärn är runt 30 år, och blir bättre och bättre. Traktör och sauteuse i RF är same same efter runt 15 år)

Jag har grava problem att få instekningen av min gjutjärnspanna att hålla. Efter ett par-tre skrubbningar med varmt vatten och diskborste är man igenom och allt börjar bränna fast på riktigt.
Jag är ju i det här sammanhanget den där förhatliga typen som inte gör något alls med cykeln, knappt smörjer kedjan, men ändå aldrig har problem med den...

Men jag kanske bara har låga krav, eller aldrig lagar saker som fastnar? Fast att steka tofu är nog veganvärldens ägg, det fastnar som fan om man gör fel.
Jag hettar alltid upp pannan tom lagom långsamt, sedan i med olja/fett och direkt i med det jag ska steka så fort oljan blivit varm (dvs i princip omedelbart med olja i varm panna). Börjar man för tidigt när pannan inte är varm än kan saker fastna.

Mitt enda faktiska gjutjärn som är aktivt är en gammal Ronab-gryta som jag köpt begagnad för 200 kr eller nåt. Den levererar alltid. Kokar saker med tomat i den ofta så fan vet egentligen om den är metallren eller inte men det bara funkar.

IMG_3766.jpg

Sen är det kolstålet. Stenpannan brukar oftast ha en fin finish, pannkaksstekning och andra längre aktiviteter vid spisen bygger på fint. Men sauteusen misshandlas friskt och är oftast inte speciellt vacker, som på bilden nedan när det kokats sås i den på havregrädde, den stått parkerad med torkad sås i något dygn och sedan diskats med diskmedel. Men den är lika glad för det när den hamnar på spisen. Just idag wokade jag bara lite broccoli i och för sig och det ställer ju inga krav alls mer än tillräcklig värme.

IMG_3765.jpg

Jag är ju i det här sammanhanget den där förhatliga typen som inte gör något alls med cykeln, knappt smörjer kedjan, men ändå aldrig har problem med den...

Men jag kanske bara har låga krav, eller aldrig lagar saker som fastnar? Fast att steka tofu är nog veganvärldens ägg, det fastnar som fan om man gör fel.
Jag hettar alltid upp pannan tom lagom långsamt, sedan i med olja/fett och direkt i med det jag ska steka så fort oljan blivit varm (dvs i princip omedelbart med olja i varm panna). Börjar man för tidigt när pannan inte är varm än kan saker fastna.

Mitt enda faktiska gjutjärn som är aktivt är en gammal Ronab-gryta som jag köpt begagnad för 200 kr eller nåt. Den levererar alltid. Kokar saker med tomat i den ofta så fan vet egentligen om den är metallren eller inte men det bara funkar.

Visa bilaga 674925

Sen är det kolstålet. Stenpannan brukar oftast ha en fin finish, pannkaksstekning och andra längre aktiviteter vid spisen bygger på fint. Men sauteusen misshandlas friskt och är oftast inte speciellt vacker, som på bilden nedan när det kokats sås i den på havregrädde, den stått parkerad med torkad sås i något dygn och sedan diskats med diskmedel. Men den är lika glad för det när den hamnar på spisen. Just idag wokade jag bara lite broccoli i och för sig och det ställer ju inga krav alls mer än tillräcklig värme.

Visa bilaga 674926
Båda de där är ju metallrena (fast skitiga). Hur du får saker att inte bränna fast då är mycket märkligt.
Jag lyckas bränna fast vilken köttbit som helst i en väl upphettad, smord och innan dess instekt panna. Inte mycket, men såpass att man måste skrubba skiten med hett vatten och diskborste, och det tål inte instekningen.

PS. Ägg får jag att bränna fast även i teflonpanna om den inte är helt oanvänd. DS.

Kul att denna gamla tråd dök upp igen - jag funderade nämligen häromdagen om jag behövde rådfråga Happy om bästa sätt att "bränna in" en kolstålspanna. Jag har hittills testat allt men inget verkar funka. Är det någon här som öht har en lyckad inbränning?

varför kolstål öht? jobbigt material att hantera, rostar ständigt om man inte fettar in direkt efter rengöring.

gjutjärn är svårslaget till stekredskap.

Därför ska traktörpannan/sauteusen vara i rostfritt.
Det var ett medvetet val för att rensa en gammal panna :)

Kul att denna gamla tråd dök upp igen - jag funderade nämligen häromdagen om jag behövde rådfråga Happy om bästa sätt att "bränna in" en kolstålspanna. Jag har hittills testat allt men inget verkar funka. Är det någon här som öht har en lyckad inbränning?

Vet inte om jag har en "lyckad inbränning" men har inga problem med fastbränning. Inte ens i skogspannan.

Har bara kört lite rapsolja i pannan, torkat av den med hushållspapper så att den känns ren/torr och sen ställt den på spisen på och sakta värmt den. Upprepade det 2-3ggr och sen har jag haft en yta som funkar fint med diskmedel och borste. Enda underhållet jag gör är en droppe rapsolja som jag gnuggar runt med en pappersbit efter jag diskat den.
IMG_7926.jpeg

Jag kör med Scanpan CTX, lever 6-7 år vid daglig användning trots att jag har tonåringar hemma.
Efter det får de ett andra liv på grillen.

Båda de där är ju metallrena (fast skitiga). Hur du får saker att inte bränna fast då är mycket märkligt.
Jag lyckas bränna fast vilken köttbit som helst i en väl upphettad, smord och innan dess instekt panna. Inte mycket, men såpass att man måste skrubba skiten med hett vatten och diskborste, och det tål inte instekningen.

PS. Ägg får jag att bränna fast även i teflonpanna om den inte är helt oanvänd. DS.
Jag har väl uppenbarligen låga krav.

Mitt egentligen största skäl till att ha dumpat non-stick är att jag har sönder pannorna på 6-12 månader. Dessa är oförstörbara.

Jag har väl uppenbarligen låga krav.

Mitt egentligen största skäl till att ha dumpat non-stick är att jag har sönder pannorna på 6-12 månader. Dessa är oförstörbara.
Jag tycker också att jag har låga krav, men jag lyckas inte ens uppnå dessa låga krav. Även jag sliter ut teflonpannor alldeles för snabbt, därav försöket med gjutjärn. Vilket inte tycks funka heller.
Har väldigt svårt att tro att en dyr stålpanna (gjutjärn ÄR stål, bara med väldigt hög kolhalt) skulle funka bättre.

Jag tycker också att jag har låga krav, men jag lyckas inte ens uppnå dessa låga krav. Även jag sliter ut teflonpannor alldeles för snabbt, därav försöket med gjutjärn. Vilket inte tycks funka heller.
Har väldigt svårt att tro att en dyr stålpanna (gjutjärn ÄR stål, bara med väldigt hög kolhalt) skulle funka bättre.
Mm nä jag märker ingen funktionell skillnad mellan kolstålet och gjutjärn. Det är mest den rundade formen jag ser som ett plus jämfört med de ofta mer raka kanterna på gjutjärnspannor.

Men däremot så är det stor skillnad på olika gjutjärnspannor. Jag är oftast ovän med nya pannor som är väldigt grova i strukturen, där bränner det gärna, medan gamla som är nästan helt släta invändigt som min gryta ovan är mycket lättare att jobba med.

Så mitt enda tips där är väl om du råkar snubbla över en gammal panna second hand om den du har nu är en ny modell.

Eller slipa av botten på din panna ett varv så den blir slät. Fulmek deluxe.

Senast ändrad:
Såg några av dina inlägg nyss, hur hög värme kör du på? Känns som du använder väldigt mycket värme? Speciellt om du bränner fast i både gjutjärns- och teflon-pannor?
EDIT: Bränner fast i de flesta pannor och avverkar teflonpannor för snabbt, var det visst.

Såg några av dina inlägg nyss, hur hög värme kör du på? Känns som du använder väldigt mycket värme? Speciellt om du bränner fast i både gjutjärns- och teflon-pannor?
Jag är ju inte den som har problem, men jag kör oftast på rätt hög värme när jag steker saker, annars blir det ju kokt. 6-7 av 9. Eller 9 för den delen om jag verkligen vill ge något stekyta.

Jag är ju inte den som har problem, men jag kör oftast på rätt hög värme när jag steker saker, annars blir det ju kokt. 6-7 av 9. Eller 9 för den delen om jag verkligen vill ge något stekyta.
Problemet är att mänga hällar värmer extra under startfasen vilket kan få tomma stekpannor att bli skeva och teflon att bubbla.
Många tillverkare brukar rekommendera start på effektläge 1 och därefter önskad effekt.
Om det skall stekas på hög värme för stekyta är bättre att köra utan olja. Köttet lossnar från stålet när stekytan är brun. Olja eller smör kan tillsättas som smakbärare när köttet tillagas invändigt på låg värme. Bränd olja eller smör gör ingen glad.

Problemet är att mänga hällar värmer extra under startfasen vilket kan få tomma stekpannor att bli skeva och teflon att bubbla.
Många tillverkare brukar rekommendera start på effektläge 1 och därefter önskad effekt.
Om det skall stekas på hög värme för stekyta är bättre att köra utan olja. Köttet lossnar från stålet när stekytan är brun. Olja eller smör kan tillsättas som smakbärare när köttet tillagas invändigt på låg värme. Bränd olja eller smör gör ingen glad.
Jag har inte induktion så det går inte så fort oavsett.. Men ja brukar börja på 3-4 medan jag hackar nåt sen dra på.

Är det verkligen så med induktion? Tycker det låter lite konstigt.
Min häll är graderad från 1-14 (samt P). Dessutom ökar effekten mer mellan de sista stegen. Jag steker ofta på 10, startar med det också, men du menar att den i början har högre effekt för att sedan gå ner efter en liten stund?

(sedan är det en annan diskussion om jag ändå skulle börja lägre)

Det var ett medvetet val för att rensa en gammal panna :)

Vet inte om jag har en "lyckad inbränning" men har inga problem med fastbränning. Inte ens i skogspannan.

Har bara kört lite rapsolja i pannan, torkat av den med hushållspapper så att den känns ren/torr och sen ställt den på spisen på och sakta värmt den. Upprepade det 2-3ggr och sen har jag haft en yta som funkar fint med diskmedel och borste. Enda underhållet jag gör är en droppe rapsolja som jag gnuggar runt med en pappersbit efter jag diskat den.
Visa bilaga 674952
Har kört den proceduren med en hel del gånger - dock inte att lägga rapsolja efter användning. Tycker det funkar ett litet tag framöver men efter hand förlorar pannan sin fina yta.

EDIT: Bränner fast i de flesta pannor och avverkar teflonpannor för snabbt, var det visst.
Beror ju helt på vad man steker. En biff, hög värme under kort tid. Bacon steker jag från kallt på så låg effekt att det tar säkert 10 minuter innan det övergår från "kokt" till att börja bli stekt. Bränner fast ändå.
Har inte induktion utan vanlig gammal IR-häll. Går knappast att få så varmt att man har sönder en stekpanna med den. ?

Edit: Teflonpannor avverkas genom att de blir slitna trots plaststekspade.

Är det verkligen så med induktion? Tycker det låter lite konstigt.
Det är även så på många gamla IR värmda hällar. Tanken lär vara att stekpanna/kastrull innehåller matvoror/vatten som behöver lite extra värme för att vara i närheten av 100 grader när hällen går över till underhållsvärme.
Modernare hällar kan ha sensorer för kok, stek, chokladsmältning m.m.
Brukar stå i bruksanvisningen hur hällen fungerar.

Jag är ingen stekpanne-konnässör, direkt. Känner inte att jag har någon expertkunskap att dela med mig av. Men vi led också av utslitna non-stick pannor och vid besök på fabriksförsäljningen på Ronneby bruk slog vi till på två av deras lättvikts-gjutjärns-pannor för snart 10 år sedan. De har fungerat mycket bra i vårt inte helt stekpannevänliga hushåll. Jag och frugan har nog lite olika strategier för hur de ska hanteras och skötas, alltså det är ingen ”ordnung” direkt. Och dessa klarar vårt ”slarv” mycket bättre än våra kolståls-pannor, plus att de är betydligt enklare att använda för en amatör. Imho.

Det enda vi båda är noggranna med är att inte köra dem för hårt på induktionshällen (aldrig över 5-6 på en 9-gradig skala). Så jag rekommenderar inte dessa till proffsen här i tråden, men kanske till någon egentligen ointresserad amatör som råkat hitta hit.

Rattnalle & Makten:
Jag är mest nyfiken, vet inte vad som är rimligt varmt. ?
Vi kör enbart gjutjärnspannor hemma, frun är våldsammast med värmen och gillar läge 13 av 14 på induktionshällen vid köttbullelagandet. ?
Skrubba rent, med Yes + diskborset eller ståltrådstrassel, torka torrt m papper, värma tills det börjar ryka lite o sen ett väldans tunnt lager med rapsolja. Sen är det klart att steka pannkaka eller ägg utan att det fastnar. ?
/Mangan

Det är även så på många gamla IR värmda hällar. Tanken lär vara att stekpanna/kastrull innehåller matvoror/vatten som behöver lite extra värme för att vara i närheten av 100 grader när hällen går över till underhållsvärme.
Modernare hällar kan ha sensorer för kok, stek, chokladsmältning m.m.
Brukar stå i bruksanvisningen hur hällen fungerar.

Att en del rekommenderar att starta på lägre effekt har jag hört, men att det skulle vara högre effekt under "startfasen" tvivlar jag på. Då menar jag på helt ordinära hällar, på dig låter det som att det är det vanliga.

När jag köpte min häll kollade jag runt ganska mycket, och om någon häll hade haft finesser som t.ex. underhållsvärme så hade jag nog lagt märke till det.
Att ha sensorer som kan reglera effekten kan säkert finnas, men då förmodar jag att det är på lite dyrare hällar. Iofs var det 4 år sedan jag googlade runt och köpte min.

Rattnalle & Makten:
Jag är mest nyfiken, vet inte vad som är rimligt varmt. ?
Vi kör enbart gjutjärnspannor hemma, frun är våldsammast med värmen och gillar läge 13 av 14 på induktionshällen vid köttbullelagandet. ?
Skrubba rent, med Yes + diskborset eller ståltrådstrassel, torka torrt m papper, värma tills det börjar ryka lite o sen ett väldans tunnt lager med rapsolja. Sen är det klart att steka pannkaka eller ägg utan att det fastnar. ?
/Mangan
Menar du att du "steker in" pannan innan varje gång du ska steka nåt? :oops:

Ett problem för min del är att jag har centralfläkt, som är så jävla dålig att lägenheten blir helt igenosad vid dylika operationer. Alltså gör man det så sällan det bara går, och det är helt ohållbart att pannan inte håller mer än 3-4 stekningar innan man måste göra om skiten. Allt annat än "underhållsfritt".

Så, hur länge och vid vilken värme bränner ni in era rostfria för att kunna steka ägg eller pannkakor utan att bränna fast?

IMG_1905.jpeg

(Hackmangrytan har inte med saken att göra. Det är kvällens linsgryta.)

De rostfria kör jag metallrena eftersom de används till allt inklusive sura grejer som tomat. Det är ingen poäng att försöka hålla dem inoljade. Till ägg och pannkakor har jag istället kolstål. Inbrända med olja då givetvis. De värmer jag tills oljan precis börjar ryka och försöker sedan hålla temperaturen däromkring och kör tills det slutar ryka. Där någonstans kring rykpunkten bildas polymerkedjorna raskt men går man högre i temperatur så förkolnar de istället. Om jag fattat saken rätt.
Om ytan känns klibbig efteråt så har man varit för snabb eller för försiktig med värmen. Låg temperatur funkar med det tar en evighet. För hög däremot bränner sönder beläggningen.

Tillbaka
Topp