mjarlson
Aktiv medlem
[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?
Har jag en riktigt tjock köttbit som Stumpys längst upp på denna sidan så kör jag Reverse-sear alltid, (pfft vem använder sous-vide längre? Sooo 2010 :)). Vet inte om reverse sear har diskuterats men det är när man i stället börjar i en ugn (125-150 grader?) och sen avslutar den i pannan. Då har den fått jämn värme hela vägen igenom, torkats ut ordentligt av ugnen så den kan få en riktig fin yta när man sen steker på den.
Har jag en lite mer lagom köttbit så gör jag likt Lan Lam gör i videon nedan, fast jag kör (alltid!) i min Demyere panna så jag har något att bygga såsen på, och steker oftast i klarifierat smör. Alltså relativt låg värme, om jag glömt salta en timme innan, så skippar jag det tills efteråt.
EDIT: vänder typ en gång i minuten
Har jag en lite mer lagom köttbit så gör jag likt Lan Lam gör i videon nedan, fast jag kör (alltid!) i min Demyere panna så jag har något att bygga såsen på, och steker oftast i klarifierat smör. Alltså relativt låg värme, om jag glömt salta en timme innan, så skippar jag det tills efteråt.
EDIT: vänder typ en gång i minuten