[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Har jag en riktigt tjock köttbit som Stumpys längst upp på denna sidan så kör jag Reverse-sear alltid, (pfft vem använder sous-vide längre? Sooo 2010 :)). Vet inte om reverse sear har diskuterats men det är när man i stället börjar i en ugn (125-150 grader?) och sen avslutar den i pannan. Då har den fått jämn värme hela vägen igenom, torkats ut ordentligt av ugnen så den kan få en riktig fin yta när man sen steker på den.

Har jag en lite mer lagom köttbit så gör jag likt Lan Lam gör i videon nedan, fast jag kör (alltid!) i min Demyere panna så jag har något att bygga såsen på, och steker oftast i klarifierat smör. Alltså relativt låg värme, om jag glömt salta en timme innan, så skippar jag det tills efteråt.

EDIT: vänder typ en gång i minuten

Har jag en riktigt tjock köttbit som Stumpys längst upp på denna sidan så kör jag Reverse-sear alltid, (pfft vem använder sous-vide längre? Sooo 2010 :)). Vet inte om reverse sear har diskuterats men det är när man i stället börjar i en ugn (125-150 grader?) och sen avslutar den i pannan. Då har den fått jämn värme hela vägen igenom, torkats ut ordentligt av ugnen så den kan få en riktig fin yta när man sen steker på den.

Har jag en lite mer lagom köttbit så gör jag likt Lan Lam gör i videon nedan, fast jag kör (alltid!) i min Demyere panna så jag har något att bygga såsen på, och steker oftast i klarifierat smör. Alltså relativt låg värme, om jag glömt salta en timme innan, så skippar jag det tills efteråt.

EDIT: vänder typ en gång i minuten
Sousvide och fälgbromsar ? sant ?

Tillbaka till ritbordet. Var köper man linolja för matlagningsbruk? Har sett linfröolja, men bara i alldeles för stora förpackningar som måste förbrukas inom tre månader. Och med tanke på att det smakar apa känns det inte vettigt att köpa i syfte att förtära.
På min lokala Hemköp finns denna.
Själv brukar jag steka i rapsolja och eller smör.
1706640025501.jpeg

Står att den är värmekänslig och olämplig att steka i. Rykpunkt 107 grader. Kanske värmetåligheten efter polymerisering också är dålig?
Eller så är det just därför den är bra att steka in pannan med. Alltså för att den polymeriserar tidigt. :unsure:
Lär ju handla mest om vilka polymerer det blir antar jag.

Fan vad ni krånglar... :) Fick ett nyförvärv i helgen då vi flyttpackade svärfar från hus till lägenhet, och han hade en i princip oanvänd Skeppshult eftersom han inte använt för att det ju brände fast osv. Jag "brände på" med lite olja som fanns hemma, drog av värmen och lät stå under förmiddagen och torkade sedan ur pannan och lät stå ett par dagar. Därefter stekt någon korv, lite pasta och något ägg under dagarna i veckan, med det fett som funnits hemma.

Idag brände jag på en kött (ryggbiff) med först olja och sedan smör, och det brände inte fast en kvadratmicrometer av köttet. Och då stod jag mest i andra tankar och var inte så petig med köttet öht.

Hur f-n bär du dig åt @Makten ? :LOL:

1706650950825.png

Hur f-n bär du dig åt @Makten ? :LOL:
Precis som du. Eller, jag låter ju inte pannan "stå några dagar" utan använder den varje dag.

Nu har den faktiskt hållit en liten aning bättre. Det bränner fortfarande fast exakt varje gång jag steker och oavsett vad jag steker, men har i alla fall inte lyckats diska igenom instekningen än.
Kommer komplettera med en ny teflonpanna, för ägg är helt omöjligt.

Edit: Och som sagt, jag kan inte riktigt tro på alla anekdoter om hur det inte bränner fast. För varför skulle då teflonpannor existera? De löser ett problem.

Senast ändrad:
Precis som du. Eller, jag låter ju inte pannan "stå några dagar" utan använder den varje dag.

Nu har den faktiskt hållit en liten aning bättre. Det bränner fortfarande fast exakt varje gång jag steker och oavsett vad jag steker, men har i alla fall inte lyckats diska igenom instekningen än.

Edit: Och som sagt, jag kan inte riktigt tro på alla anekdoter om hur det inte bränner fast. För varför skulle då teflonpannor existera? De löser ett problem.
Nu har inte jag pallat läsa alla 23 sidor men köper vi verkligen Teflon fortfarande? Jag vägrar efter att ha sett Teflon-dokumentären.
Inbillar mig att keramisk ytbeläggning är mindre dålig. Icas billigaste funkar bra. Den har hållt bättre än vår tidigare Scanpan.

1000000699.jpg

Har samma Skeppshult som postades ovan. Tycker just denna panna är helt värdelös och tex helt omöjligt att steka ägg i.

Såhär ser den ut efter grovslipning, användning och sen ordentlig rengöring. Det syns fortfarande spår av inbränningar. Den ska slipas ner ytterligare så att all grov struktur försvinner. Då blir den kanske bra men direkt från affär är denna panna skräp

Hade någon testat att nuke:a pannan med ugnens pyrolysprogram? Frågan nämndes flera gånger men såg inget om faktiska erfarenheter?

Nu har inte jag pallat läsa alla 23 sidor men köper vi verkligen Teflon fortfarande? Jag vägrar efter att ha sett Teflon-dokumentären.
Inbillar mig att keramisk ytbeläggning är mindre dålig. Icas billigaste funkar bra. Den har hållt bättre än vår tidigare Scanpan.
Du kan läsa på lappen vad den "keramiska" beläggningen är för nåt. Teflon, brukar det visa sig. Förmodligen uppblandat med annat mög för att kunna kalla den just "keramisk", så att kunderna inte förstår. Lite som att "lammkorven" oftast bara innehåller 10% lamm och resten gris.

Har samma Skeppshult som postades ovan. Tycker just denna panna är helt värdelös och tex helt omöjligt att steka ägg i.

Såhär ser den ut efter grovslipning, användning och sen ordentlig rengöring. Det syns fortfarande spår av inbränningar. Den ska slipas ner ytterligare så att all grov struktur försvinner. Då blir den kanske bra men direkt från affär är denna panna skräp

Jag förstår inte. Idag en dryg vecka efter att ha tagit hem den för svärfar "omöjligt-att-steka-i-pannan" så kostade jag på mig lite "fusk-matfett" som jag tycker är smidig i vardagen.
Hur gör ni för att misslyckas med ägg? Kör upp värmen till 400 grader utan fett och slänger i ett ägg?

IMG_0910.jpg
IMG_0911.jpg
Visa bilaga 678397
IMG_0912.jpeg

Senast ändrad:
Jag förstår inte. Idag en dryg vecka efter att ha tagit hem den för svärfar "omöjligt-att-steka-i-pannan" så kostade jag på mig lite "fusk-matfett" som jag tycker är smidig i vardagen.
Hur gör ni för att misslyckas med ägg? Kör upp värmen till 400 grader utan fett och slänger i ett ägg?

Visa bilaga 678395Visa bilaga 678396Visa bilaga 678397

De där har du stekt i en teflonpanna innan och bara lagt över i gjutjärnspannan. Alla vet ju att det är omöjligt att steka ägg i järnpanna.

Inga bilder, men jag stekte pannkakor lördag-söndag till frukost. Sen i måndags stekte jag tofu i marinad. Marinaden brände fast till en tjock skorpa i pannan som jag fick blöta/skrapa ur med diskmedel.
Även efter denna behandling var pannan så pass hal invändigt att den blev helt torr när jag hällde ur vattnet. och rostade noll.

Sen i måndags stekte jag tofu i marinad. Marinaden brände fast till en tjock skorpa i pannan som jag fick blöta/skrapa ur med diskmedel.
Marinerad tofu bränner ju fast även i teflonpanna om man inte har så mycket olja att man i princip friterar den... Måste vara en rejäl utmaning att steka i gjutjärn eller stålpanna.

Vad använder du för stekspade i gjutjärnspannan? Behöver vara en tunn rostfri stekspade för att komma under stekytan och få den med sig när man vänder. Plaststekspade är för tjock och stekytan blir kvar i pannan och bränner.

För övrigt så lyssna inte på alla som tycker att bara gjutjärn behövs. Teflonpannan har sin plats på saker som bränner lätt. Rätt verktyg till rätt sak.

En redig gammal gjutjärnspanna, som man laddar med ordentligt med smör.
Då kan man steka allt, och den håller för evigt.
Diska ur den med enbart varmvatten.

Någon som har lyckats steka potatis i något annat än teflonpanna?
Jag TROR stekt potatis upptäcktes långt före teflon-pannorna gjorde sitt intåg. Så ja, och förövrigt har jag aldrig haft nämnvärt problem i gjutjärnet med det. Man får flöda på med smöret (och det gör ju inget) så blir det kanonfint.

Däremot så har väl @42Hz lite problem med gjutjärn och väljer teflon när det är belägg det handlar om. Är väl lite kinkigare än potatis antar jag.

Jobbade hemifrån ensam och behövde en enkel lunch, så vad passar bättre än ett lite "Battle ot the pans!". Gjutjärn mot kolstål mot det omöjliga uppdraget att steka ägg:

Onödigt mycket smör, jag tänkte inte på att det var ett enda ägg jag stekte och tog smör som om hela pannan skulle fyllas med 4-5 ägg. Bortsett från det tycker jag att båda pannorna vann. Makten får ropa in Penn & Teller för att ta reda på hur det här är fejkat.

(En noggrann tittare kan se att min spis lutar lite, lite irriterande... )

Du kan läsa på lappen vad den "keramiska" beläggningen är för nåt. Teflon, brukar det visa sig. Förmodligen uppblandat med annat mög för att kunna kalla den just "keramisk", så att kunderna inte förstår. Lite som att "lammkorven" oftast bara innehåller 10% lamm och resten gris.
Är du säker? Hittar inget om att Icas panna som jag skrev om skulle vara oärlig på det sättet. Mycket nyfiken.

Du blandar inte ihop det med PFAS? Där finns en del att läsa (dock ej om Icas panna enskilt).

När det gäller korv så tror man ofta att man vill ha mer procent av ”insert value” till man testat. Man kan tänka mig att 10% lammkött är en smula lite. Tur att det måste stå på förpackningen iaf du du kan välja en annan korv!

Hur nonstickiga är de här moderna keramiska jämfört med teflon då? Och hur är hållbarheten?

Körde en trevlig vit keramisk för två pannor sedan, men den slutade vara nonstickig rätt fort. Höll inte längre än teflon.

Hur nonstickiga är de här moderna keramiska jämfört med teflon då? Och hur är hållbarheten?
Hur just de pannorna från Coop eller Ica funkar har jag ingen aning om
Men har du läst det jag skrev i #916?
Se även #684

Jag har själv en annan stekpanna med sådan "Non-Stick"/Släpp lätt-beläggning utan teflon/PFAS som jag var tvungen att skaffa när vi blev med induktion för c:a 7,5 år sedan. Stekytan i den pannan är fortfarande helt repfri, opåverkad och välfungerande.
Det finns även en hel del andra pannor i hushållet och i den emaljerade i gjutjärn kommer kvällens middag att tillagas.

1706776850694.jpeg

2 pannor. Den stora är gammal och av bra kvalitet. I den går det att steka ägg. Den lilla pannan är ny, av samma skräpkvalitet som skepshulten och i den går det bara att fritera ägg. Tror många av missförstånden i den här tråden går ut på att en del verkar tycka att stekning är att maten ska bada i fett, vilket ju är gott men tex ägg får ingen smarrig stekyta då. Tycker jag.

Får jag tag på en liten excenterslip ska jag slipa ner den lilla pannan så att precis alla ojämnheter från gjutningen försvinner. Då tror jag den blir bra

Är du säker? Hittar inget om att Icas panna som jag skrev om skulle vara oärlig på det sättet. Mycket nyfiken.

Du blandar inte ihop det med PFAS? Där finns en del att läsa (dock ej om Icas panna enskilt).

När det gäller korv så tror man ofta att man vill ha mer procent av ”insert value” till man testat. Man kan tänka mig att 10% lammkött är en smula lite. Tur att det måste stå på förpackningen iaf du du kan välja en annan korv!
Teflon ingår i familjen PFAS.

Edit: Jag vet bara att jag lusläste etiketten på ett par-tre "keramiska" pannor och att de uppenbarligen innehöll teflon/PFAS. Vilket gör namnet tämligen vilseledande eftersom det säkerligen är menat att få kunden att tro att det inte innehåller sånt.

Senast ändrad:
Visa bilaga 678544

2 pannor. Den stora är gammal och av bra kvalitet. I den går det att steka ägg. Den lilla pannan är ny, av samma skräpkvalitet som skepshulten och i den går det bara att fritera ägg. Tror många av missförstånden i den här tråden går ut på att en del verkar tycka att stekning är att maten ska bada i fett, vilket ju är gott men tex ägg får ingen smarrig stekyta då. Tycker jag.

Får jag tag på en liten excenterslip ska jag slipa ner den lilla pannan så att precis alla ojämnheter från gjutningen försvinner. Då tror jag den blir bra
Jag har antagit, och antar fortfarande, att det du kallar ojämnheter från gjutningen är den tänkta strukturen som är utförd med tanke på bra yta för stekning. Grundar det på dels det jag aldrig haft problem med någon av de numera tre skeppshultpannorna som i två fall av tre varit helt nya från butik. Annars kunde man nog tänka sig att Skeppshult själva hade slipat ner dom? Sammanfattningsvis så tror jag att din killgissning är svagare än min killgissning över hur ytan ska vara i en gjutjärnspanna.

Min stekspade - billig variant i stansad plåt - gick av i går, som flera av dess föregångare. Tillfälligtvis är det åtminstone idag rea på denna stekspade i metall, som jag tror någon länkade till förut. 179 kr istället för 299 kr:

Ändring: Jag har precis öppnat paketet och det är tjockt och styvt stål i bladet. Beskrivningen "tunn och smidig med ett ännu tunnare avslut" är lögn. Tjockare än den billiga spaden som gick sönder. Det blir troligen retur.

Tack! Jag var dugen ett litet tag men nu behöver inte jag prova. Bién!

Jag har antagit, och antar fortfarande, att det du kallar ojämnheter från gjutningen är den tänkta strukturen som är utförd med tanke på bra yta för stekning. Grundar det på dels det jag aldrig haft problem med någon av de numera tre skeppshultpannorna som i två fall av tre varit helt nya från butik. Annars kunde man nog tänka sig att Skeppshult själva hade slipat ner dom? Sammanfattningsvis så tror jag att din killgissning är svagare än min killgissning över hur ytan ska vara i en gjutjärnspanna.
Nej det är ojämnheter från sanden den är gjuten i. Förr i tiden var dessa ojämnheter så pass stora att man behövde slipa ner dem, men vid en viss punkt tyckte man att det var bra nog så att man kunde spara in på slipningen. En slipad slät panna är bättre på alla sätt. Det tillverkas en del "high end" gjutjärn idag där man fortfarande slipar stekytan, tex https://fieldcompany.com/products/field-cast-iron-skillet.

Tillbaka
Topp