[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Nej det är ojämnheter från sanden den är gjuten i. Förr i tiden var dessa ojämnheter så pass stora att man behövde slipa ner dem, men vid en viss punkt tyckte man att det var bra nog så att man kunde spara in på slipningen. En slipad slät panna är bättre på alla sätt. Det tillverkas en del "high end" gjutjärn idag där man fortfarande slipar stekytan, tex https://fieldcompany.com/products/field-cast-iron-skillet.
Jag kontrar med svar från Skeppshult:
"Ytan är slipad, men den är inte helt nedslipad. Vi lämnar lite ytstruktur med vilje för att man på så vis får in med stekfett mellan det man steker och själva pannan. Finns olika teorier här vad som är bäst, men detta är vad vi landat i."

Senast ändrad:
Knottret försvinner efter en tids användning. Min traktörspanna från Skeppshult i inlägg #920 är helt knotterfri i botten efter tillagning av köttförssås mm som äter järn.

Tex Ronneby stekpannor har mindre knotter från fabrik.

Knottret försvinner efter en tids användning. Min traktörspanna från Skeppshult i inlägg #920 är helt knotterfri i botten efter tillagning av köttförssås mm som äter järn.

Tex Ronneby stekpannor har mindre knotter från fabrik.
Det här blir bara konstigare och konstigare. Hur skulle köttfärssåsen kunna komma åt järnet om det finns ett instekt lager av polymerer i pannan? Och om dessa saknas; hur i helsike kan det du steker inte bränna fast?

Det här blir bara konstigare och konstigare. Hur skulle köttfärssåsen kunna komma åt järnet om det finns ett instekt lager av polymerer i pannan? Och om dessa saknas; hur i helsike kan det du steker inte bränna fast?
Killgissning: Tex tomatsås och annat kul är lite "argare" mot fett och järn, och andelen skyddande beläggning är mindre desto högre upp på topparna man kommer, och så nöts det av stekspadar uppifrån.
Sedan brukar man väl hävda att knottror är bra för känslan, men jag är lite osäker på om det avser stekpannor.

Min stekspade - billig variant i stansad plåt - gick av i går, som flera av dess föregångare. Tillfälligtvis är det åtminstone idag rea på denna stekspade i metall, som jag tror någon länkade till förut. 179 kr istället för 299 kr:

Ändring: Jag har precis öppnat paketet och det är tjockt och styvt stål i bladet. Beskrivningen "tunn och smidig med ett ännu tunnare avslut" är lögn. Tjockare än den billiga spaden som gick sönder. Det blir troligen retur.

Jag såg den rekommendationen förut och undrade ifall den personen hade fått en helt annan produkt än den jag köpte. för den är helt värdelös

Ja, vad är grejen med det?
Tanken är att den ska bli platt när den värms upp och expanderar. Kanske inte funkar i praktiken dock.

Edit: Verkar vara en annan orsak: "Why is my pan convex? The pan is slightly convex to make sure the pan is not spinning on a flat surface. "

Senast ändrad:
Jag såg den rekommendationen förut och undrade ifall den personen hade fått en helt annan produkt än den jag köpte. för den är helt värdelös
Stekspadar verkar vara en högmarginal-produkt. Jag pratade om min Wusthof men blev förvirrad när jag såg vad den kostade - det skulle jag aldrig ha betalat. Det visade sig att den jag har har ett plasthandtag och kostade en dryg hundring. Nu finns bara en modell med samma blad fast trähandtag för över 600.

Tanken är att den ska bli platt när den värms upp och expanderar. Kanske inte funkar i praktiken dock.

Edit: Verkar vara en annan orsak: "Why is my pan convex? The pan is slightly convex to make sure the pan is not spinning on a flat surface. "
Ytan mot spisen är platt, den vickar inte. (eller möjligen konkav, men det har jag inte undersökt.) det är stekytan som är krökt, konvex.

Nej alltså, varför är de konvexa? Jag stör mig också på att min DeBuyer är sån.

Jag kan styrka att undersidan är platt. Det är den stadigaste pannan jag äger, likväl är insidan konvex.

Edit: Läste mer av inläggen ovan. Då verkar det vara bristande kvalitet, på sätt och vis. De klarar inte att säkerställa pannornas platthet utan att göra hela botten, under- och översida, konvex.

Nej alltså, varför är de konvexa? Jag stör mig också på att min DeBuyer är sån.

Jag kan styrka att undersidan är platt. Det är den stadigaste pannan jag äger, likväl är insidan konvex.

Edit: Läste mer av inläggen ovan. Då verkar det vara bristande kvalitet, på sätt och vis. De klarar inte att säkerställa pannornas platthet utan att göra hela botten, under- och översida, konvex.
Hur vet du att undersidan är platt? Den blir ju lika stabil på hällen om det bara är kanten som ligger emot.

Tänkte skriva att mina (5) debuyer minsann är platta och perfekta men efter kontroll visar det sig att samtliga har en svag förhöjning i mitten. Tillräckligt lite för att jag inte har reagerat på det i vilket fall.

Förmodligen beror den missen på att att tillgången på spikrak och tokstyv korv är så dålig i Uppsala.

Tänkte skriva att mina (5) debuyer minsann är platta och perfekta men efter kontroll visar det sig att samtliga har en svag förhöjning i mitten. Tillräckligt lite för att jag inte har reagerat på det i vilket fall.

Förmodligen beror den missen på att att tillgången på spikrak och tokstyv korv är så dålig i Uppsala.
Samma på min panna. Tycker också det blir mindre när den blir varm så stör inte praktiskt. Däremot sauteusen skulle jag behöva slå till för där är det lika lite fast åt fel håll så det snurrar på plattan.

Jag kontrar med svar från Skeppshult:
"Ytan är slipad, men den är inte helt nedslipad. Vi lämnar lite ytstruktur med vilje för att man på så vis får in med stekfett mellan det man steker och själva pannan. Finns olika teorier här vad som är bäst, men detta är vad vi landat i."
Lustigt då att gammalt slätt gjutjärn är så otroligt mycket mer tacksamt. Så jag kallar det där för sälj. Visst det blir ju bra efter ett tag men känns ju onödigt att göra det svårt för sig.

Familjen PFAS? Utveckla gärna!

För övrigt: Fortfarande supernyfiken på hur keramiska pannor har Teflon i sig.
Pannan är ju av aluminium och sen har man lagt på något fiffigt skikt som man kallar "keramiskt" av oklar anledning. Detta verkar kunna innehålla teflon har jag läst på etiketten i ett par-tre fall. Och det ser ut exakt som vilken teflonpanna som helst dessutom. Kreativ marknadsföring, för att lura kunderna.

Lustigt då att gammalt slätt gjutjärn är så otroligt mycket mer tacksamt. Så jag kallar det där för sälj. Visst det blir ju bra efter ett tag men känns ju onödigt att göra det svårt för sig.
Tja, jag tror ärligt talat inte att dom ljuger om att dom slipar dom till en viss gräns, och det låter ju orimligt att dom bara skulle slipa till en viss gräns av snålhet, och sedan har en säljande förklaring? Känns som att lägga på en tia på priset men få en bättre produkt, borde vara övervägt när man tillverkat gjutjärnspannor under dryga 100 år och borde gjort lite research i frågan?

Senast ändrad:
K
Tja, jag tror ärligt talat inte att dom ljuger om att dom slipar dom till en viss gräns, och det låter ju orimligt att dom bara skulle slipa till en viss gräns av snålhet, och sedan har en säljande förklaring? Känns som att lägga på en tia på priset men få en bättre produkt, borde vara övervägt när man tillverkat gjutjärnspannor under dryga 100 år och borde gjort lite research i frågan?
Kanterna måste ju slipas, och jag tror att botten skulle slipas är ett missförstånd. Eller också är det en så hemlig del i processen att den inte publiceras:

Lodge är ju USAs motsvarighet till Skeppshult. Jag har båda märkena och de har extremt lika ytor, ingen slipning här:

Intressant med De Buyer-diskussionen, har bara en men min är också förhöjd i mitten. Verkar ju bevisligen vara en medveten konstruktion i och med att allas verkar vara så, men vad är syftet?

Intressant med De Buyer-diskussionen, har bara en men min är också förhöjd i mitten. Verkar ju bevisligen vara en medveten konstruktion i och med att allas verkar vara så, men vad är syftet?
Dom är väl pressade ur en plåt, tjockleken på botten är antagligen samma tjocklek överallt.

Man får nog mycket mindre reklamationer och klagomål ifall den buktar upp liite i mitten så att oljan rinner ut mot kanterna än man får ifall den är konvex nedåt så att bara mitten tar i och det vobblar.

Sen brukar det väl sägas att det är för att kompensera för termisk expansion, och att den planar ut då den blir varm

Även hos Coop
ABLVV84IY8uGtWvOub6Shlo5x1xKAFrdIr8jKzOnVEYqxwDEKwOFdhGkFlW4y88cPE8u8xG0zXUCSuo3zV34QOFCnCn98ZTIdu6KhXRbPG0licxhsi25tkscPSUKrWQswpeUTQbiPVQWyUWpT1reJ0_qZFpb2dlB_RdQ_M_NbL4GuKonugq3Ve3I-P3e74IDYmYLAz6W4CwMyBjBss81LXrKOxHutS0m94ndirpVKjQt3o_mr8xs-S5NYxOpfSfJFzCeIAWnT4aFsNerze_TjU1uPaHhVJA2RH4euR92kXCYxwyV7GmReTEHcpbotcjcFYa3TzsMrvdYoYgH8HgPYGzCrmbOOToJSQx0I-gfQffGaJ1n6AwWY43-HUD7GBRNtHGBHvhdguXjNNq8C5uQL3GO_lqVHsOrKlnUpc6mzA3nOJNJAlxjXKSbr_5Flz3gJ7EpvmIe5NOD5qzrsHvud42Zw-rkWnOWpiGVMlkvbqs2IF3EpTQJUGzd8YD7_NXvyfcUM2CJujFIwH1YzT9ZhhAeYjGWdguggCX2A5EUkHq7RGEADFB6YsAglzLYGrEHOJbA7YPHbWOZaGqVfqTQH1qyPpzfnmJLAcN5aINrC3H_StNwH9A2KV9ndR9bWcR-3RJ0JC0WrOdyy28EJdE12x2FdseROmBodmGWb6_Cl_Yi1aoaY9ipm94xWPBQwGvR-5G04Leyxwd64xl4ZffUypz4mzCBO_7kAdg2iWH1OjtMeRZOvOBwHVMWCD8ZSYD6ESI7wO1biuLnDewYvfhHttwJq4_ePbz8HrjuAiU8goHgzI46x6tbEsStik3sx9r2D0tWvbAxS7oErEtmIAbkNzuvKVLShkhEdScDs_MV6NJZIExYxn20t8aXMwFF4o3eD3bdjO_qhA3PNnQdwmQWHJnXh7L8S2332NWXfdRnAjaVdI9ulOjWHTHmUMLvpHomo5nAZR3J6pBY0rMh4VfDsNi7J8ETv4jCXpM=w664-h885-s-no

Se även #916
Varför är det 2st avokadohalvor på bilden, med kärnan kvar dessutom. Hur ska det vara inspirerande att steka?

Videon on steker dom med rostfritt och gjutjärn brevid varandra, köttbit med lite olja.
I den rostfria ser man det jag antar är det @Makten är fastbrända rester?
Sen kan jag argumentera att trots samma tilllagningstid går alldeles utmärkt att bränna den ena mer än den andra om man vill göra någon sorts poäng.

Senast ändrad:
Men jag kör både en kålstål och en nonstick, använder kålstålet mest, tror den ärø24cm och den andra ø28cm, funderar på att köpa ytterligare en kålstål i 28-30 för att kunna steka lite mer när det behövs. Har iofs en skeppshult i den storleken men tyngden gör att jag inte använder den.
Har aldrig problem med fastbrända saker. Visst att man får stekrester i pannan, men lite vatten och diskborste löser det. Har aldrig behövt gno bort hela stekytan. Efter sura rätter som tomat/vinäger kan det blekna men att värma upp pannan med olja i botten så fungerar den lika bra som innan och den mörka färgen kommer efter några stekningar.
Men visst, tofu eller falukorv är svårt att göra i en kålstål, där använder jag hellre nonstick för att jag är lat.

Dom är väl pressade ur en plåt, tjockleken på botten är antagligen samma tjocklek överallt.

Man får nog mycket mindre reklamationer och klagomål ifall den buktar upp liite i mitten så att oljan rinner ut mot kanterna än man får ifall den är konvex nedåt så att bara mitten tar i och det vobblar.

Sen brukar det väl sägas att det är för att kompensera för termisk expansion, och att den planar ut då den blir varm

Det är så jag också tänker att den blir konvex. Jag har dock inte märkt att den blir platt när den blir varm. Och borde inte expansion vid värme göra den ännu mer konvex?

Nu kunde jag inte hålla mig. Är mina De Buyer-pannor också konvexa? Verkar inte så. Kanske bara är kolstålspannorna?

Och ägget släppte fint.

IMG_1985.jpeg

Ja, så är det säkert. Jag har Debuyer i storlek 24\28\32 och de är alla konkava mot hällen och står stilla. Har även deras Country pan/sause pan som är något konkav.

Pannkakspannan har jag värmt för hårt och snabbt vilket resulterat i att den poppat och är konvex mot hällen och vobblar. Fungerar mycket sämre än de andra.

K

Kanterna måste ju slipas, och jag tror att botten skulle slipas är ett missförstånd. Eller också är det en så hemlig del i processen att den inte publiceras:

Lodge är ju USAs motsvarighet till Skeppshult. Jag har båda märkena och de har extremt lika ytor, ingen slipning här:
Ja, du får väl ringa Filip på Skeppshult som jag hade kontakt med, och fråga om han ljuger eller helt enkelt har missförstått något internt i produktionen och killgissar när han svarar på frågor om deras tillverkning.

Ja, du får väl ringa Filip på Skeppshult som jag hade kontakt med, och fråga om han ljuger eller helt enkelt har missförstått något internt i produktionen och killgissar när han svarar på frågor om deras tillverkning.
Min Skeppshult är slipad/fräst på undersidan så de ljuger inte om slipning. Själva stekytan är inte (eller mycket dåligt) slipad däremot. Min Ronnebypanna har slipad och helt slät stekyta och en grovslipad/fräst botten. Den är bra.

Den lilla gjutjärnspannan jag postade bild på ovan är inte slipad någonstans och duger mest som dekorativ pryl

Det kan ju vara så att det finns olika åsikter om vad som är bra också.
Huruvida deras är färgad av att det i tillverkningen anses good enough som det är så klart inte givet. Det kanske är ett aktivt val fullt ut. Men det finns ändå i grunden ett visst egenintresse i att inte hävda att sin egen produkt är sämre än nån annans…

Att vara lite källkritisk är inte detsamma som att hävda att nån ljuger.

Från DeBuyer's FAQ på hemsidan
Why is my iron pan curved?
All de Buyer iron pans have a slightly concave curved bottom to guarantee a great stability when they are used on powerful heating sources (especially on induction). This concave curve prevents pans from deforming and doesn’t spoil their cooking properties.
Induction hobs showing an exceptional heating performance, when using an iron pan, it is necessary to:
  • cook at a medium temperature,
  • avoid using the powerboost function,
  • avoid over-heating your iron pan while it is empty.
These precautions are essential for pans from 26cm of diameter to avoid deformation.

Att vara lite källkritisk är inte detsamma som att hävda att nån ljuger.
Precis. Jag kan tänka mig ett hypotetisk scenario:

Filip: Slipar vi våra pannor?
Skeppshultaren: Ja!
Filip: Varför är stekytan inte helt slät?
Skeppshultaren: Det är bra som det är för att steka.

Sen sätter Filip ihop det bästa svar han kan med den information han har.

Från DeBuyer's FAQ på hemsidan
Why is my iron pan curved?
All de Buyer iron pans have a slightly concave curved bottom to guarantee a great stability when they are used on powerful heating sources (especially on induction). This concave curve prevents pans from deforming and doesn’t spoil their cooking properties.
Induction hobs showing an exceptional heating performance, when using an iron pan, it is necessary to:
  • cook at a medium temperature,
  • avoid using the powerboost function,
  • avoid over-heating your iron pan while it is empty.
These precautions are essential for pans from 26cm of diameter to avoid deformation.
Fick rådet att börja värma alla pannor med ½cm vatten i botten när jag var och pratade pannor på kitchen lab, när vattnet börjar bubbla kan man slå av och låta gå torr, sen slå på olja eller vad man nu ska steka i. Just för att sprida ut värmen jämnt över hela, speciellt när det är flerlagers panna och induktion

Fick rådet att börja värma alla pannor med ½cm vatten i botten när jag var och pratade pannor på kitchen lab, när vattnet börjar bubbla kan man slå av och låta gå torr, sen slå på olja eller vad man nu ska steka i. Just för att sprida ut värmen jämnt över hela, speciellt när det är flerlagers panna och induktion
Men snälla, vem håller på så?
Sätt din induktion på hälften och så värmer du upp lagom fort. Sen steker du. Klart.

Men snälla, vem håller på så?
Sätt din induktion på hälften och så värmer du upp lagom fort. Sen steker du. Klart.
Själv förvärmer jag mina pannor i ugnen. Höjer temperaturen sakta var 10e minut under 3 timmar tills de når 170 grader celsius mätt med en i prob som jag borrat in i mitten på botten av pannan. Sen steker jag ett ägg.

Tillbaka
Topp