[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Det kan ju vara så att det finns olika åsikter om vad som är bra också.
Huruvida deras är färgad av att det i tillverkningen anses good enough som det är så klart inte givet. Det kanske är ett aktivt val fullt ut. Men det finns ändå i grunden ett visst egenintresse i att inte hävda att sin egen produkt är sämre än nån annans…

Att vara lite källkritisk är inte detsamma som att hävda att nån ljuger.
Ok, jag trodde nog att när man tror att någon medvetet säger något som inte är sant är definitionen av att ljuga. Men det får väl bli en annan diskussion. Ska se om jag kan få en oberoende källa att dra åt tumskruvarna på relevant representant på Skeppshult och tvinga ur dom orsaken till att deras pannor inte slipas ner helt…

Ok, jag trodde nog att när man tror att någon medvetet säger något som inte är sant är definitionen av att ljuga. Men det får väl bli en annan diskussion. Ska se om jag kan få en oberoende källa att dra åt tumskruvarna på relevant representant på Skeppshult och tvinga ur dom orsaken till att deras pannor inte slipas ner helt…
Eller så är det en kombination av övertygelse och att man vill sälja sin produkt. Men visst kan man hävda att en del marknadsföring är lögn per definition eftersom påståenden inte alltid är grundade i en objektivt undersökt sanning.

Ett typexempel på samma tema:
1706983009634.png

Eller så är det en kombination av övertygelse och att man vill sälja sin produkt. Men visst kan man hävda att en del marknadsföring är lögn per definition eftersom påståenden inte alltid är grundade i en objektivt undersökt sanning.

Ett typexempel på samma tema:
Visa bilaga 679045
Nja, viss skillnad får man väl ändå tycka att det är på en marknadsföringskampanj med glimten i ögat, jämfört med ett privat enskilt mejlsvar på en direkt fråga som skickas till en tillverkare där svar kommer från den som under flera år har varit kvalitetsansvarig inom Skeppshult. Jag må vara naiv, men tänker att en sådan person kanske inte chansar och tvistar med sanningen på en enkel fråga om tillverkningen.

Nja, viss skillnad får man väl ändå tycka att det är på en marknadsföringskampanj med glimten i ögat, jämfört med ett privat enskilt mejlsvar på en direkt fråga som skickas till en tillverkare där svar kommer från den som under flera år har varit kvalitetsansvarig inom Skeppshult. Jag må vara naiv, men tänker att en sådan person kanske inte chansar och tvistar med sanningen på en enkel fråga om tillverkningen.
Jag hävdar inte heller att personen ljuger, bara att det inte blir sant att det är bäst för att Skeppshult säger det.
De tycker säkert de har rätt. Annars hade de inte gjort så. Det behöver inte betyda att det är objektivt bäst, om det nu ens går att kvantifiera. Att andra tillverkare gör annorlunda tyder på att det finns flera olika åsikter om det.

Det står ju t o m i svaret att det bara är deras åsikt: "Finns olika teorier här vad som är bäst, men detta är vad vi landat i."

Själv tycker jag inte Skeppshults nytillverkade pannor är något vidare eftersom det krävs att man står ut med dem ett tag innan de blir bra. Så jag håller mig till annat.

Jag hävdar inte heller att personen ljuger, bara att det inte blir sant att det är bäst för att Skeppshult säger det.
De tycker säkert de har rätt. Annars hade de inte gjort så. Det behöver inte betyda att det är objektivt bäst, om det nu ens går att kvantifiera. Att andra tillverkare gör annorlunda tyder på att det finns flera olika åsikter om det.
Skeppshult tycker troligtvis att den råa ytan är tillräckligt bra och tillverkningskostnaden blir lägre.

Hör vad America's test kitchens husgud Lisa McManus säger

Borough Furnace har en bra produktionsfilm.

Har blivit en del omelett till frukost sista tiden. Trots den bristfälliga estetiken bränner inget fast i De Buyern och efteråt begränsar sig rengöringsprocessen till att torka ur med hushållspapper.
Deeeenajs!IMG_20240206_071539.jpg

Men jag stör mig fortfarande på buktningen - kläcker man ett ägg rakt ner i pannan glider det ut mot nån av kanterna.....

Har blivit en del omelett till frukost sista tiden. Trots den bristfälliga estetiken bränner inget fast i De Buyern och efteråt begränsar sig rengöringsprocessen till att torka ur med hushållspapper.
Deeeenajs!Visa bilaga 679521

Men jag stör mig fortfarande på buktningen - kläcker man ett ägg rakt ner i pannan glider det ut mot nån av kanterna.....
Det är bara pannans sätt att säga åt dig att steka fler. :LOL:

Skeppshult tycker troligtvis att den råa ytan är tillräckligt bra och tillverkningskostnaden blir lägre.

Hör vad America's test kitchens husgud Lisa McManus säger

Borough Furnace har en bra produktionsfilm.

Intressant att se tillverkningen, men det var lite avtändande att de använder gamla bromsskivor… Hela tiden fokus på kvalitet, men de kan väl knappast veta vad diverse bromsskivor innehåller för metaller, skräp och föroreningar som är i själva metallen. (Jag förutsätter att skivorna är ordentligt rengjorda så att det inte är en massa skräp på, och att det mesta kvarvarande eldas upp i smältan)

Men snälla, vem håller på så?
Sätt din induktion på hälften och så värmer du upp lagom fort. Sen steker du. Klart.
Vet inte, jag?
Självklart fattar jag att långsamt är bättre och enklare. Men jag har vant mig att det går väldigt fort att värma pannan och lite vatten gör att jag inte har sönder den mer än nödvändigt.

Som gammal kock kan jag inte annat än älska Garcima Lyonnaise i kolstål, men var beredd på att hålla äckligt hög värme och mycket fett.

Det gick inte snabbt att steka in gammelsvärmors, hon var elak, gamla gjutjärnspanna.

Metoden blev alla pankaksluncher när ungarna var små. Omgångar med smör stektes in i lugna former. Kravet på frasighet styrde utvecklingen. Nu tål den brutala sotningar och diskas ur med lite vatten.

Själv förvärmer jag mina pannor i ugnen. Höjer temperaturen sakta var 10e minut under 3 timmar tills de når 170 grader celsius mätt med en i prob som jag borrat in i mitten på botten av pannan. Sen steker jag ett ägg.
Så gör jag med. Enda nackdelen är på söndagar när vi äter brunch hela familjen. Jag får börja preppa precis efter på spåret för att alla skall få frukost. Och det är ett helvete att hålla äggen man stekte först rätt tempade.

Letat runt på nätet efter information om inbränning av stekpanna och det är ju väldigt olika åsikter man hittar då. Provade linfröolja tidigare för att någon förde ett slags "vetenskaplig" argumentation för den och det blev en väldigt elegant yta men upptäckte sedan det många andra upptäckt, att ytan inte är så hållbar när man använder den.
Följande verkar vederhäftigt (tills det inte är det...):

Det blir förmodligen rapsolja i fortsättningen. Strippade en emaljerad gjutjärnsgryta från Kockums med ugnsrengöring idag, inköpt på Erikshjälpen för en bråkdel av vad en Le Creuset kostar, och brände in. Är trött på äckliga stekpannor med decennier av inbrända matrester... det finns ingen magi i det.

Kan inte någon vänlig själ föreslå en temp att "steka" in en panna i ugnen?
Har hi flux fått anledning att nollställa en panna. Är det bara att köra varmt med salt eller är det någon mer specifik metod man skall använda där också?

Har hi flux fått anledning att nollställa en panna. Är det bara att köra varmt med salt eller är det någon mer specifik metod man skall använda där också?
Salt och ganska hög värme på spisen brukar räcka. Har även provat ättika + salt som får stå en timma.

175 grader i en timma tycks räcka. Många instruktioner säger 220 grader, men då utvecklas mer rök och inget blir bättre.

Det låter som två frågor, först hur man nollställer en panna och sen hur man steker in den, korrekt?

Nollställa finns många sätt. Har man självrengörande ugn är det enklast och helt hands-off. Annars kan man köra stålull, eller nån syra som ättika (har ej testat). Man behöver ju inte ta bort all beläggning, viktigast är att man har en helt slät och ren yta, inget svart ska lossa om man skrapar med en nagel.

Steka in i ugn har redan beskrivits, men kom ihåg att ta bort all olja du kan med en ren trasa eller pappershandduk innan den åker in i ugnen, less is more.

Absolut två frågor. Men rensandet kändes mer rakt fram. Vi får se om jag orkar. Svärisarna har en hyrstuga. Om jag ger den här pannan all kärlek som finns nu så är den väl ändå misshandlad tills nästa år...

Absolut två frågor. Men rensandet kändes mer rakt fram. Vi får se om jag orkar. Svärisarna har en hyrstuga. Om jag ger den här pannan all kärlek som finns nu så är den väl ändå misshandlad tills nästa år...

Jag har en uthyreslägenhet. Där går det egentligen inte att ha varken gjutjärn eller teflon. Men jag har landat i att det får vara teflon som får bytas ungefär vartannat år.

Jag har en uthyreslägenhet. Där går det egentligen inte att ha varken gjutjärn eller teflon. Men jag har landat i att det får vara teflon som får bytas ungefär vartannat år.
Har en rosftri ikeapanna i hyrlägenheten som verkar oförstörbar. När den blir ful är det bara att köra den på hög värme med vatten och bakpulver så blir den fin igen

Ni som har hyrlägenheter, lämnar ni in köksknivarna för att bli slö-slipade direkt när de är nya eller kommer det naturligt?

Senast ändrad:
Ni som har hyrlägenheter, lämnar ni in köksknivarna för att bli slö-slipade direkt när de är nya eller kommer det naturligt?

Det kommer naturligt. Egentligen tycker jag att det bara förekommer naturligt slitage på det mesta, lite högre kanske eftersom det är veckouthyrning. Det är stekpannorna som sticker ut. Gjutjärnspannorna förmodligen körda i maskin, inte en gnutta av instekning kvar. Teflonpannorna verkar få smaka på metallverktyg och alldeles för hög temperatur.

Det finns inget stuggäster inte kan förstöra. Allt utom det absolut billigaste är bara slöseri. Allt finare/bättre än ikea blir snott eller förstört.

När jag tog över lägenheten av morsan, det första jag bytte ut var den helt värdelösa 299 kr kaffebryggaren från ICA mot en billig men bra termoskannebryggare. Gott kaffe som höll sig varmt i kannan halva dagen minst. Termoskannan hade dock ett lock som inte skruvades av? Tror ni gästerna fattade det? Tror ni kannan var hel efter några veckor?

Nej! Nu står en usel men relativt idiotsäker ICA-bryggare som långsamt gör äckligt kaffe där istället.

Det finns inget stuggäster inte kan förstöra. Allt utom det absolut billigaste är bara slöseri. Allt finare/bättre än ikea blir snott eller förstört.

När jag tog över lägenheten av morsan, det första jag bytte ut var den helt värdelösa 299 kr kaffebryggaren från ICA mot en billig men bra termoskannebryggare. Gott kaffe som höll sig varmt i kannan halva dagen minst. Termoskannan hade dock ett lock som inte skruvades av? Tror ni gästerna fattade det? Tror ni kannan var hel efter några veckor?

Nej! Nu står en usel men relativt idiotsäker ICA-bryggare som långsamt gör äckligt kaffe där istället.
Förstår helt faktiskt. Så jag accepterar att jag måste ta med mig knivar och ev stekpanna.
Jobbigare när man är på resande fot. Vi hyrde en lägenhet i Split för några år sedan. Bara en natt men tänkte laga frukost i det köket. Fick skära bröd med matkniven och tomaterna ätas som äpple.

Nu står en usel men relativt idiotsäker ICA-bryggare som långsamt gör äckligt kaffe där istället.
Långt ifrån stekpannor, men ändå;
I nr 1-2024 av Råd&Rön testar de bla 21 elektriska kaffebryggare, bla en billig bryggare för 199 SEK från Biltema
Denna billiga biltemabryggare fick högre betyg, både för kaffesmak och totalt, jmf med den Moccamaster (från 2.499SEK!) som var med i testet.

Vad som borde platsa bättre i tråden är kanske denna Råd&Rön-artikel

Jag använder japansk slipning på mina knivar, d v s asymmetrisk egg. Kan man få det med Sharpmaker?

Bara som att dubbelkolla. Assymetrisk 70/30 eller assymetrisk single bevel med ura?

Vad är det för kniv?

En 70/30 skulle funka, speciellt om det är en symmetrisk slipning i övrigt. Är det enkelslipad så behöver du mer kärlek

Bara som att dubbelkolla. Assymetrisk 70/30 eller assymetrisk single bevel med ura?

Vad är det för kniv?

En 70/30 skulle funka, speciellt om det är en symmetrisk slipning i övrigt. Är det enkelslipad så behöver du mer kärlek
Jag kan inte terminologin. Men har en deba som är enkelslipad och förmodar att det kallas ura på motsatt sida. Den är bara vacker och används inte. Har även en gyuto i kolstål som är dubbelslipad, asymmetrisk. Den jag använder mest är en billig nakiri och den skär jag ofta även kött med för jag har aldrig vant mig vid kockkniv/gyuto (använder den som en santoku, kan man säga). Har så klart västerländska knivar också och jag brukar försöka slipa om dem till asymmetrisk egg (till höger i bilden ovan).
Jag är verkligen inte bra på att slipa på sten, det är svårt att hålla rätt vinkel hela tiden, därav frågan om Sharpmaker (ja, jag har försökt googla svaret på min fråga).

Jag kan inte terminologin. Men har en deba som är enkelslipad och förmodar att det kallas ura på motsatt sida. Den är bara vacker och används inte. Har även en gyuto i kolstål som är dubbelslipad, asymmetrisk. Den jag använder mest är en billig nakiri och den skär jag ofta även kött med för jag har aldrig vant mig vid kockkniv/gyuto (använder den som en santoku, kan man säga). Har så klart västerländska knivar också och jag brukar försöka slipa om dem till asymmetrisk egg (till höger i bilden ovan).
Jag är verkligen inte bra på att slipa på sten, det är svårt att hålla rätt vinkel hela tiden, därav frågan om Sharpmaker (ja, jag har försökt googla svaret på min fråga).
Det borde gå att slipa 70/30 på en sharpmaker genom att använda 15 grader för ena sidan och 20 för den andra. Problemet som uppstår är att vinkeln blir lite väl trubbig totalt sett, den är nog 30 grader nu och med denna lösning blir den 35. Om jag inte gillade att slipa skulle jag bara köra 50/50 med sharpmaker, det kommer att vara klart bättre än en oslipad kniv. Hela idéen med 70/30 är lite voodoo om du frågar mig, undrar hur många som skulle känna skillnad i ett blindtest.

Deban är ju lätt att ha rätt vinkel på på en sten, men om du inte använder den så lär det väl inte behövas.

Tillbaka
Topp