[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Finns väl ett par trådar med knivslipnings-relaterat innehåll. Tex:

Jag kan inte terminologin. Men har en deba som är enkelslipad och förmodar att det kallas ura på motsatt sida. Den är bara vacker och används inte. Har även en gyuto i kolstål som är dubbelslipad, asymmetrisk. Den jag använder mest är en billig nakiri och den skär jag ofta även kött med för jag har aldrig vant mig vid kockkniv/gyuto (använder den som en santoku, kan man säga). Har så klart västerländska knivar också och jag brukar försöka slipa om dem till asymmetrisk egg (till höger i bilden ovan).
Jag är verkligen inte bra på att slipa på sten, det är svårt att hålla rätt vinkel hela tiden, därav frågan om Sharpmaker (ja, jag har försökt googla svaret på min fråga).
Vilken smed?

Har inte sett så många som är assymetriska i profilen också, så att man har ngn poäng med 70/30 för att minska styrningen. Speciellt inte på en tunn japansk kniv där eggen är tiondels mm.

Men du kan förstås använda en sharpmaker, även om det blir lite väl trubbiga vinklar för min smak

Edit: jag kan inte känna skillnad på 70/30, 60/40 eller 50/50

Senast ändrad:
Inte svårt att känna skillnad, tycker jag. Prova!
Jag skulle behöva två identiska knivar för det, tror inte jag investerar i det för ett test. En anledning att jag tror att det är mycket BS runt 70-30 är den variation i information om hur eggen egentligen ska se ut:
I praktiken tror jag min handslipning blir lite åt det sista alternativet. Eftersom det är lättare för mig som högerhänt att slipa höger sida börjar jag alltid med den och har nog aningens lägre vinkel där.

Nog om knivar, vi behöver Makten tillbaka med uppdateringar.

Om du menar mina knivar är deban köpt i Japan, minns ej tillverkare. Gyuton är beställd i Kappabashi, Tokyo, tror tillverkaren heter Sugihara (sitter på tåg nu). Nakirin är en billig varuhuskniv i kolstål köpt i Japan och bland det vassaste jag har.
Vi lämnar knivarna nu och fortsätter med stekpannor.

Om du menar mina knivar är deban köpt i Japan, minns ej tillverkare. Gyuton är beställd i Kappabashi, Tokyo, tror tillverkaren heter Sugihara (sitter på tåg nu). Nakirin är en billig varuhuskniv i kolstål köpt i Japan och bland det vassaste jag har.
Vi lämnar knivarna nu och fortsätter med stekpannor.
2024-02-1715.14.45947785698978584546.jpg

Nej! Här e min favorit. Vet inte riktigt vad det är. En kniv

Skepp ohoj! Jag gör en liten lätt trådkapning här.
När vi städade ur mossan å fassans lägenhet för att de skulle flytta till hemmet så hittade jag en helt ny Le Crouset, en stor rackare.
Den har inte emaljbeläggning på insidan utan en sträv och svart yta. Det är inte de släta fina gjutgärnsytan utan mer som sandpapper.
Problemet med den är att allt man steker i den fastnar. Även om man använder massor med matfett, ja i det närmaste friterar så fastnar det.
Nån som vet hur det är tänkt att det skall funka? Hur gör man för att det skall funka?

Stalle

Nog om knivar, vi behöver Makten tillbaka med uppdateringar.
Jag gav upp och köpte en teflonpanna. Det roliga är att efter att jag slutat steka ägg i gjutjärnspannan så har den börjat funka till allt annat. Så nu kör jag teflon till just ägg och järnpannan främst till kött, och det funkar fint. Det är dessutom en rostfri panna, så den dag beläggningen dör borde man kunna slipa den ren på insidan och använda vidare.

I min fortsatta jakt på en bra stekspade valde jag att gräva djupare i plånboken och köpa en Global GS-25. 549 kronor på rea är inte billigt. Den är i alla fall normaltunn och -flexibel. Nättare handtag än jag trodde utifrån bilderna på webben. Tillverkad i Japan, i stället för i Kina. Jag har svårt att tro att den går av. Kan den överleva mig?

Vad gäller rostfria kokkärl/grytor/kastruller. Är Zwilling bra, tex Simplify eller Moment? Eller är WMF bättre?
Jag är inte ute efter det bästa möjliga, utan något bra och prisvärt. Jag tycker att senaste Ikea 365 har tappat i klass.

Jag ska uppgradera några av mina gamla Ikeakastruller till kedjevaxsmältare, och behöver då något nytt till matlagning.

Vad gäller rostfria kokkärl/grytor/kastruller. Är Zwilling bra, tex Simplify eller Moment? Eller är WMF bättre?
Jag är inte ute efter det bästa möjliga, utan något bra och prisvärt. Jag tycker att senaste Ikea 365 har tappat i klass.

Jag ska uppgradera några av mina gamla Ikeakastruller till kedjevaxsmältare, och behöver då något nytt till matlagning.
det är svårt att komma runt schweiziska spring cristal. även sidorna har värmeledande alu, alltså tre lager i hela kärlet. klara även för induktion, om man nu vill ha elektromagnetisk exponering även i köket.

jag skulle vid nyinköp nog inte ens fundera på några andra kastruller. de är inte ens uppseendeväckande dyra...
.

Detta är ju superenkelt. Köp en stekpanna på Ica, och några knivar på Ikea. Efter några år av daglig användning så börjar det bränna vid lite i mitten på pannan, och knivarna känns slöa. Då åker man till tippen och slänger skiten.
Repeat !!

Jag gav upp och köpte en teflonpanna. Det roliga är att efter att jag slutat steka ägg i gjutjärnspannan så har den börjat funka till allt annat. Så nu kör jag teflon till just ägg och järnpannan främst till kött, och det funkar fint. Det är dessutom en rostfri panna, så den dag beläggningen dör borde man kunna slipa den ren på insidan och använda vidare.
Intressant, undra om det är lecitinet i ägget som gör att pannan "dräneras" på fett. Det finns gott om lecitin i ägg och det är ett kraftfullt emulgeringsmedel.

Men varför skulle det då bara vara just Maktens panna som drabbas? Vi andra kan ju steka ägg i våra järnpannor.
Kanske för att jag ofta gör äggröra efter att ha stekt bacon? Då rotar man ju runt äggsoppan i pannan hela tiden liksom. Kan det fastna så fastnar det.

Jag måste fortfarande skrubba en del efter att ha stekt kött, men nu verkar det instekta lagret hålla bättre i alla fall.

Kanske för att jag ofta gör äggröra efter att ha stekt bacon? Då rotar man ju runt äggsoppan i pannan hela tiden liksom. Kan det fastna så fastnar det.

Jag måste fortfarande skrubba en del efter att ha stekt kött, men nu verkar det instekta lagret hålla bättre i alla fall.

Alltså du steker bacon separat (tar ut bacon) och sen kör du ner äggen direkt utan att göra rent emellan? I så fall är jag inte förvånad.

Steker man bacon krispigt blir det ju ofta en del skrovlig bränt flott yta kvar i pannan.

Just bacon steker jag personligen hellre i teflon och då är det också smidigare att torka bort allt överskottsflott medan man steker.

Alltså du steker bacon separat (tar ut bacon) och sen kör du ner äggen direkt utan att göra rent emellan? I så fall är jag inte förvånad.

Steker man bacon krispigt blir det ju ofta en del skrovlig bränt flott yta kvar i pannan.

Just bacon steker jag personligen hellre i teflon och då är det också smidigare att torka bort allt överskottsflott medan man steker.
Du bekräftar ju bara att till och med bacon bränner fast i järnpannor. Fast många här är "förvånade" över att nåt bränner fast alls. ?
Man vill ta vara på baconflottet helt enkelt. Vore ju idioti att diska ur det alltså. Och det är fortfarande äggresterna som besudlar pannan mest, inte baconresterna.

Edit: Sen har vi det sekundära problemet: Att om/när saker bränner fast, så håller inte den instekta ytan för att diskas ens med bara vatten och diskborste. Den blir fortfarande helt matt i mitten efter urskrubbning, men jag behöver inte skrubba så mycket att det går hål helt på ytan eftersom jag inte längre steker ägg.

Edit 2: Sen ser jag ytterst liten anledning att använda järnpanna med tanke på hur magiskt bra vad som helst funkar i teflonpanna. Noll effort.

Edit 3: Intressant med en användare som blivit så kränkt av nåt jag skrivit att han dedikerat hela sin forumnärvaro åt att sätta skratt-emojis på alla mina inlägg. Tragiska människa. ?

Senast ändrad:
Min erfarenhet är att charkprodukter som bacon, fläsk och - framförallt - falukorv innehåller socker. Det blir väldigt gärna knäck i mina järnpannor :rolleyes: Kanske ett Uppsalaproblem (Andersson & Tillman) - vad vet jag.
Försiktighet med temperaturen gör det bättre, men det blir ändå rester kvar som kräver en del skrubbande med hetvatten.

1709194633069.png

Men varför skulle det då bara vara just Maktens panna som drabbas? Vi andra kan ju steka ägg i våra järnpannor.
Jag tror många steker fel också. Det går inte få ett perfekt ägg med knaprig stekyta om du har i en massa fett som ägget sen flyter ovanpå. Då blir det bara en flottig sörja. Av mina pannor så är det bara Ronnebypannan som klarar det. Skeppshult och rostfritt bränner fast. Jag gissar att en bra kolstålspanna eller ett stekbord också skulle fixa det hela, och teflon såklart...

intressant läsa om era enorma problem med något som bara funkar. sätter ju utsagor om diverse funktioner och nödvändigheter på cyklar i visst perspektiv?

Min erfarenhet är att charkprodukter som bacon, fläsk och - framförallt - falukorv innehåller socker. Det blir väldigt gärna knäck i mina järnpannor :rolleyes: Kanske ett Uppsalaproblem (Andersson & Tillman) - vad vet jag.
Försiktighet med temperaturen gör det bättre, men det blir ändå rester kvar som kräver en del skrubbande med hetvatten.

Visa bilaga 683381
Vet inte vad du köper för bacon, men...

20240229_093900.jpg

intressant läsa om era enorma problem med något som bara funkar. sätter ju utsagor om diverse funktioner och nödvändigheter på cyklar i visst perspektiv?
*något som bara funkar för DITT specifika bruk.

PS. Jag skulle nog över huvud taget inte klara att cykla på dina cyklar. DS. ?

intressant att det kom ett svar från just dig makten?

men det är sant, jag moddar mina cyklar förbi det som i allmänhet gillas. men hade inte enorma problem innan. lite tweakning efter tycke och smak snarare. dock ibland är mervärdet större än man först tror.

Vet inte vad du köper för bacon, men...
Det är alltså saltlaken som innehåller sockret, men verkar inte vara så mycket i min bacon heller. Upplever det än mer när jag steker fläsk, det "läcker" saltlake som sen kokar bort och fastnar i pannan. Tar jag inte bort det innan jag steker mina ägg så blir det misär.

1709198108112.png

intressant att det kom ett svar från just dig makten?

men det är sant, jag moddar mina cyklar förbi det som i allmänhet gillas. men hade inte enorma problem innan. lite tweakning efter tycke och smak snarare. dock ibland är mervärdet större än man först tror.
Du citerar ju aldrig folk, så man får gissa vem du avser.

om man inte citerar gäller att det är svar på omedelbart föregående post.

det är sedan gammalt, och standard i princip överallt på nätet.

#citeringsnoja

om man inte citerar gäller att det är svar på omedelbart föregående post.

det är sedan gammalt, och standard i princip överallt på nätet.

#citeringsnoja
Nej, det där är din egenpåhittade internetkultur som ingen annan följt sen tjugo år tillbaka. Det gör det bara svårare att följa en diskussion. Finns ingen som helst anledning att inte använda "svara"-knappen.

Du bekräftar ju bara att till och med bacon bränner fast i järnpannor. Fast många här är "förvånade" över att nåt bränner fast alls. ?
Man vill ta vara på baconflottet helt enkelt. Vore ju idioti att diska ur det alltså. Och det är fortfarande äggresterna som besudlar pannan mest, inte baconresterna.

Edit: Sen har vi det sekundära problemet: Att om/när saker bränner fast, så håller inte den instekta ytan för att diskas ens med bara vatten och diskborste. Den blir fortfarande helt matt i mitten efter urskrubbning, men jag behöver inte skrubba så mycket att det går hål helt på ytan eftersom jag inte längre steker ägg.

Edit 2: Sen ser jag ytterst liten anledning att använda järnpanna med tanke på hur magiskt bra vad som helst funkar i teflonpanna. Noll effort.

Edit 3: Intressant med en användare som blivit så kränkt av nåt jag skrivit att han dedikerat hela sin forumnärvaro åt att sätta skratt-emojis på alla mina inlägg. Tragiska människa. ?

Nej jag skriver ingenstans att bacon bränner fast, jag skriver att det vid stekning av bacon om man steker baconet länge så det blir riktigt krispigt oneklingen blir en del "ytskrovel" i pannen, inte att baconet fastnar. Och jag skriver att om man skulle slå på ett ägg direkt efter så kan jag se hur ägget "fastnar" lätt i den skrovliga texturen om man inte sköljer ur pannan emellan.

Jag har heller inga problem med att få pannan ren med bara diskborste och varmt vatten efter baconstekningen - MEN - jag kan föredra att steka just bacon i teflon eftersom jag brukar steka en stund, skjuta över baconet till ena sidan, tippa pannan och låta flottet rinna över till andra sidan, torka bort flottpölen med hushållspapper, rinse and repeat ett antal gånger tills baconet är precis så knaprigt jag vill ha det och maximalt med stekflott som jag är totalt ointresserad av att äta är uppsuget. Samma sak går så klart att göra i en järnpanna men det är snäppet smidigare när man hela tiden puffar runt grisen i pannan respektive torkar flott i en teflonpanna.

Nej jag skriver ingenstans att bacon bränner fast, jag skriver att det vid stekning av bacon om man steker baconet länge så det blir riktigt krispigt oneklingen blir en del "ytskrovel" i pannen, inte att baconet fastnar. Och jag skriver att om man skulle slå på ett ägg direkt efter så kan jag se hur ägget "fastnar" lätt i den skrovliga texturen om man inte sköljer ur pannan emellan.
"Ytskrovel" är för mig exakt samma sak som att det "bränner fast". Det är det jag talat om hela tiden i denna tråd.

Jag har heller inga problem med att få pannan ren med bara diskborste och varmt vatten efter baconstekningen - MEN - jag kan föredra att steka just bacon i teflon eftersom jag brukar steka en stund, skjuta över baconet till ena sidan, tippa pannan och låta flottet rinna över till andra sidan, torka bort flottpölen med hushållspapper, rinse and repeat ett antal gånger tills baconet är precis så knaprigt jag vill ha det och maximalt med stekflott som jag är totalt ointresserad av att äta är uppsuget. Samma sak går så klart att göra i en järnpanna men det är snäppet smidigare när man hela tiden puffar runt grisen i pannan respektive torkar flott i en teflonpanna.
Problemet är inte att få bort det faststekta möget, utan att det tar med sig hela instekningsytan i pannan.
Själv äter jag bacon just för att det är fett, så det vore dumt att ta bort fettet då. ?

"Ytskrovel" är för mig exakt samma sak som att det "bränner fast". Det är det jag talat om hela tiden i denna tråd.
Jag har inte hängt med i denna tråd, men har förstått att det varit mycket diskusisoner om fastbränning i stekpannor.

Nu har vi kommit fram till att allt är ett enda stort missförstånd!

Problemet är inte att få bort det faststekta möget, utan att det tar med sig hela instekningsytan i pannan.
Själv äter jag bacon just för att det är fett, så det vore dumt att ta bort fettet då. ?

Fast där finns ju en avgörande skillnad, mitt skrovel sliter inte loss någon beläggning och lossnar fint med varmt vatten och en diskborste.

Som du ju vet så tycker jag det finns bättre saker att fylla mina kaloribudget med än stekflott från bacon som är näringsfattigt och har en stor del av sämst tänkbara fettet ;-)

Men låt oss hålla oss till stekpannor i den här tråden :)

Fast där finns ju en avgörande skillnad, mitt skrovel sliter inte loss någon beläggning och lossnar fint med varmt vatten och en diskborste.
Jag kan inte säga att det "slits loss", men på nåt vis löser man upp beläggningen och pannan börjar rosta där man skrubbat som värst. Vilket måste betyda att man är nere på gjutjärnet.

Som du ju vet så tycker jag det finns bättre saker att fylla mina kaloribudget med än stekflott från bacon som är näringsfattigt och har en stor del av sämst tänkbara fettet ;-)

Men låt oss hålla oss till stekpannor i den här tråden :)
Ja, jag kommer aldrig förstå hur det mest näringsrika kan anses "näringsfattigt". ? Nån kaloribudget behöver man lyckligtvis inte om man låter bli vissa andra näringsämnen som brukar förespråkas. Märkligt.

Tillbaka
Topp