Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pyrolys kan nog vara bra om man vill bränna bort ingrott gunk från en väl begagnad stekpanna. Men det är definitivt för varmt för instekning.
De som arbetar med att restaurera gjutjärn eller samlar på gjutjärn rekommenderar inte pyrolys. Gjutjärnet kan spricka. Det som föreslås är elektrolys eller lut och om det finns rost kvar ett bad i ättika (eller Evapo-Rust). Olja in tunt, torka av noga och bränn in i ugn x 4.
Jag gör omelett typ varje morgon. Går det att göra i trad stekpanna utan att det fastnar? Med non-stick rinner omeletten från pannan ner på tallriken.
Jag äter normalt sett inte ägg men om ingen annan svarar på den får du skicka receptet så får det bli ett experiment.Jag gör omelett typ varje morgon. Går det att göra i trad stekpanna utan att det fastnar? Med non-stick rinner omeletten från pannan ner på tallriken.
Halleluja moment jag kunde göra med en vanlig stekpanna. Hur gör man isf?
Gissar att du har släta fina pannor med många år på nacken?har aldrig några problem med gjutjärnspannor generellt.
Jag gör omelett typ varje morgon. Går det att göra i trad stekpanna utan att det fastnar? Med non-stick rinner omeletten från pannan ner på tallriken.
Halleluja moment jag kunde göra med en vanlig stekpanna. Hur gör man isf?
Ronneby Bruk. Har för mig det är lite billigare än Skeppshult?Vad finns det för gjutjärns alternativ förutom Skeppshult och snordyra Le Creuset?
det stämmer. men även en modern kan ju slätas till på lämpligt vis.Gissar att du har släta fina pannor med många år på nacken?
De gjutjärnstekpannor och kastruller vi köpt var knottriga från början, men har blivit släta efter allsidig användning. De kan få sin instekning efter några års användning.Finns det någon forskning i ämnet att stekpannor var bättre förr? Bättre material? Bättre slipade?
Det finns många olika uppfattningar om det på nätet. "Cast Iron Chris" är samlare och restaurerare och tycks ha koll på vad som funkar. Han säljer även "seasoning compound", vilken består av druvkärneolja, solrosolja och bivax. Stryk på, torka av noga och in i ugnen i 450F (230°C) i en timma, upprepa tre ggr till. Själv använder jag bara solrosolja för det (och steker i rapsolja).Vilken temp i ugnen, hur länge, och vilken olja?
Om du menar en ny från Skeppshult räcker det med en tids användning med stekspade av stål. Sedan är stekytan slät som som ett salsgolv.Tror vi en excenterslip skulle funka för att preppa en modern gjutjärnspanna?
Och så kommer rosten (som i bilden)...det stämmer. men även en modern kan ju slätas till på lämpligt vis.
även stekgrytor får rejäl rengöring ibland, startade just den här maskinen:)
.
Visa bilaga 765178
Ja. Jag slipade ner skppshulten och då blev den bättre. Borde slipat mer men fick slut på papper och sen lånade syrran slipenTror vi en excenterslip skulle funka för att preppa en modern gjutjärnspanna?
på utsidans botten; så klart. men går ju att behandla även den.Och så kommer rosten (som i bilden)...
Jag skulle snarare kalla det ett missförstånd än en myt. Korrekt inbränt och välskött gjutjärn klarar både diskmedel och tomatsås galant, absolut inga konstigheter, men har du ett kärl med brister i polymeriseringen så kommer det rosta. Det är grundläggande kemi. Missförståndet kommer sig av att folk som upplevt det senare generaliserar till att tro att deras erfarenhet gäller allt gjutjärn och varnar andra när det i själva verket bara gäller dåligt skyddat gjutjärn. Onyanserat, ja; myt, nej.![]()
Joel avlivar myter om gjutjärn | Meny | Sveriges Radio
Joel Bergqvist restaurerar gjutjärnspannor så att de blir som nya. Och säger att man visst kan diska med diskmedel och göra tomatsås i dem.www.sverigesradio.se
Intressant att jag helt lyckats missa det, men bra tips!P1 Meny. Ett av dom program i public service som jag är glad att få betala för. Dubbelavsnittet om vitlök, det om popcorn och honungs sommeliern är några som är riktigt bra!
Men! Nu pratar dom gjutjärn
en väl instekt gjutjärnspanna på en loppis...Köpte en Scanpan ctx igår, såg sen på hemsidab den har pfas, som inte ska frigöras, tjena...
Har en liten stekpanna i gjutjärn till kött & en gryta i gjutjärn, till grytor, köttförsås inköpta tidigt -80 tal. Behöver en större, för ägg & bacon, kyckling mm, vad ska man köpa ?
..eller spana på Tradera. Dyker upp massor av fint där till ganska små pengar.en väl instekt gjutjärnspanna på en loppis...
Jag väljer min kolstålspanna över gjutjärnspanna mer än 9 av 10 gånger. Mer nonstick, lättare, snabbare att värma upp.Köpte en Scanpan ctx igår, såg sen på hemsidab den har pfas, som inte ska frigöras, tjena...
Har en liten stekpanna i gjutjärn till kött & en gryta i gjutjärn, till grytor, köttförsås inköpta tidigt -80 tal. Behöver en större, för ägg & bacon, kyckling mm, vad ska man köpa ?
Sedan jag väl lärde mig att steka i rostfri stekpanna (Demeyere) gillar jag den mycket. Går även att steka ägg i utan problem. Dyra.Köpte en Scanpan ctx igår, såg sen på hemsidab den har pfas, som inte ska frigöras, tjena...
Jag har en sådan. Den har varit bra en längre tid men uppvisar nu samma slitage som en vanlig teflon-panna gör efter ett tag. Så allt som allt är jag nog lite besviken ändå.Nån som har erfarenhet av wmf ulltimate profi resist ? Funkar den till ägg & bacon t ex ?
Eva Trio PRO (obs! Pro- versionen) är otroligt bra för klibbiga äggrätter. Tunga och hållbara.Nån som har erfarenhet av wmf ulltimate profi resist ? Funkar den till ägg & bacon t ex ?
Eva Trio PRO (obs! Pro- versionen) är otroligt bra för klibbiga äggrätter. Tunga och hållbara.
Vi hade några WMF som funkade att koka vatten i. Allt annat satte sig.