Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ärtsoppa med fläsk blev det igår.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gurksoppa med fisk.
Tar du en vegetarisk gulaschsopa med fläsk imorgon? :-) Eller: vilken fisk kommer från växtriket?
Cannondale jekyl 1000 sa:Ärtsoppa med fläsk blev det igår.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gurksoppa med fisk.
Tar du en vegetarisk gulaschsopa med fläsk imorgon? :-) Eller: vilken fisk kommer från växtriket?
Finns väl ingen fisk som är en växt. Gurka är däremot en växt.
I normala fall äter jag bara kött och odlad fisk av etiska skäl men ibland äter jag även lite vegetariskt.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ärtsoppa med fläsk blev det igår.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gurksoppa med fisk.
Ah, du tänker så. Vegetarisk mat är något som innehåller något från växtriket. Jag tror det ses som lätt kreativ användning av uttrycket. :-)
Cannondale jekyl 1000 sa:Finns väl ingen fisk som är en växt.
Om man ätit en blodig biff med potatisgratäng och sallad, så säger man ju att man "ätit kött" trots att man även ätit massor med vegetarier.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ärtsoppa med fläsk blev det igår.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gurksoppa med fisk.
Ah, du tänker så. Vegetarisk mat är något som innehåller något från växtriket. Jag tror det ses som lätt kreativ användning av uttrycket. :-)
Blev mest vegetarisk mat idag. Råriven rödbeta och morot. Stuvning på gula ärter, lök, vitlök, morot, vitkål, olivolja, smör, grädde, citronjos samt ickevegetarisk äggula, flässkarre och nötlever. Smaskens!Stumpy sa:Om man ätit en blodig biff med potatisgratäng och sallad, så säger man ju att man "ätit kött" trots att man även ätit massor med vegetarier.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Ärtsoppa med fläsk blev det igår.nisseson sa:Cannondale jekyl 1000 sa:Gurksoppa med fisk.
Konsensus sa:Det verkar finnas en hel del förvirringar vad en vegetarian är. Bara för man har en tomat till skinksteken så äter man inte vegetariskt.
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatatisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Själv slafsade jag ihop en rotsakspytt med tomater och broccoli samt en senapssås. Tyvärr blev den inte helt vegetarisk då jag stekte grönsakerna i tidigare sparat baconfett. Mmmm baconfett!
Det har skett en begreppsglidning där. Jag som bara äter vegetariskt måste säga att jag är vegan för att någon ska fatta, även om jag inte är det. Men definitionen är som beskrivet ovan. Sedan finns det ett antal mer eller mindre kreativa tolkningar, 'vegetarianer' som äter fisk t ex. Mjölk och ägg är inga vegetabilier.thomaslundstrom sa:Konsensus sa:Det verkar finnas en hel del förvirringar vad en vegetarian är. Bara för man har en tomat till skinksteken så äter man inte vegetariskt.
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatatisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Själv slafsade jag ihop en rotsakspytt med tomater och broccoli samt en senapssås. Tyvärr blev den inte helt vegetarisk då jag stekte grönsakerna i tidigare sparat baconfett. Mmmm baconfett!
Jag tror att de flesta inte håller med dig i din definition. Vegetarisk innebär för de allra flesta en maträtt utan kött, fågel, fisk eller skaldjur. En helt vegetabilisk maträtt skulle jag kalla vegansk.
Precis. Ull, honung etc.perzzon sa:Vad är då vegan?
Betyder det att man inte använder saker ur djurriket alls? (Typ skinskor)
Precis! Inget som djuret människan har producerat. (Typ finskor)perzzon sa:Vad är då vegan?
Betyder det att man inte använder saker ur djurriket alls? (Typ skinskor)
Spacekitty sa:En skål basmatiris med blåbärssylt.
Örjan Lax sa:Tycker dom kunde nöja sig med "inget från djurriket där djuren dödats eller skadats". Bina lider väl knappast av att producera honung. Löjligt. ?
BjornR sa:Vingarna på drottningen klipps av, annars hade bina svärmat några gånger per säsong.
Klavikel sa:Hej jag är veganterian, jag äter inte skinnskor...