(OT) Vilken vegetarisk mat har du ätit idag?

1 liten surdegsbaguette med ost och sallad
1 dubbelportion overnight oats med jordnötssmör, chiafrön och bär
1 pastarätt med bl.a. kronärtskocka och sallad
2 surdegssmörgåsar med smör och ost
1 till dubbelportion overnight oats med jordnötssmör, chiafrön och bär
1 kardemummabulle
1 liten burk gröna oliver och lite surkål

Kanske lite i överkant för en vanlig träningsdag.

Halloumi-ost stekt i olivolja, kryddad med timjan och toppad med lite honung och valnötter.

Igår blev det bönröra med nachos och guacamole till lunch. Till middag blev det hamburgare med biffar gjorda av kidneybönor, majs, morötter, ost, ägg, solroskärnor, lök, chili och vitlök.

Igår blev det en Makaroni-soppa på frysgrönsaker spenat och svarta bönor. Tar ungefär lika lång tid att koka som snabbnudlar och ungarna gillar det dessutom, perfekt för de dagar vi kommer hem sent!

Grön ärtsoppa igår till middag, gröt idag till frulle och det blir vegetarisk Nasi Goreng enligt matsedeln på restaurangen närmast jobbet :D

Cannondale jekyl 1000 sa:
nisseson sa:

Tar du en vegetarisk gulaschsopa med fläsk imorgon? :-) Eller: vilken fisk kommer från växtriket?
Ärtsoppa med fläsk blev det igår.
Finns väl ingen fisk som är en växt. Gurka är däremot en växt.

Ah, du tänker så. Vegetarisk mat är något som innehåller något från växtriket. Jag tror det ses som lätt kreativ användning av uttrycket. :-)

nisseson sa:
nisseson sa:

Tar du en vegetarisk gulaschsopa med fläsk imorgon? :-) Eller: vilken fisk kommer från växtriket?

Ah, du tänker så. Vegetarisk mat är något som innehåller något från växtriket. Jag tror det ses som lätt kreativ användning av uttrycket. :-)
I normala fall äter jag bara kött och odlad fisk av etiska skäl men ibland äter jag även lite vegetariskt.

Penne-pasta med äggröra/äggstuvning (ägg från veganska höns :) och upphottat med cayenne och tabasco...

nisseson sa:
nisseson sa:

Om man ätit en blodig biff med potatisgratäng och sallad, så säger man ju att man "ätit kött" trots att man även ätit massor med vegetarier.

Stumpy sa:
nisseson sa:
nisseson sa:

Om man ätit en blodig biff med potatisgratäng och sallad, så säger man ju att man "ätit kött" trots att man även ätit massor med vegetarier.
Blev mest vegetarisk mat idag. Råriven rödbeta och morot. Stuvning på gula ärter, lök, vitlök, morot, vitkål, olivolja, smör, grädde, citronjos samt ickevegetarisk äggula, flässkarre och nötlever. Smaskens!

Senast ändrad:
Tisdag redan och har inte ätit kött än denna veckan. Pasta med grönkålspastasås till lunch och rester till kvällen. Falafel på gula ärter med vitkål, picklad rödlök, morötter och stark sås igår lunch vilket var rester sen i söndags. Igår kväll tomtegröt... Ingen favorit men ungarna ville ha det, så. Frågar ni mig så kan vi skippa ris helt och hållet... Och då har jag ändå flera frysboxar fulla med kött i källaren.

Förra veckan rapporterades det om att kött från sjuka djur slaktats i Polen och köttet gått på export, bland annat till Sverige och idag uppdagades även att ett fall av galna kosjukan upptäcks i just Polen. Med det i bakhuvudet så är det rätt gött att redan tidigare bestämt mig för att bara förtära djur som jag vet var de kommer ifrån och även vem och hur de djuren haft det. Resultat blir att jag i princip bara äter kött från hemmaslaktade djur, och dessutom mycket mindre. Som bonde har jag även en del insyn i hur köttproduktion går till och som jag gärna ställer mig utanför, i alla fall som konsument. Kanske framstår som udda med barn som äter kött hemma men vego i skolan, men med tanke på att hundra procent av kycklingen som serveras i kommunen förra året kom från Thailand så är det inte alls konstigt. Resten orkar jag inte ens tänka på.

Lite halvt ot. Nu längtar jag till helgen så jag får äta mer falafel. Sjukt jävla gott!

Då vår hemmaboende dotter helst äter veg kost så blir det så nästan det varje dag.
Blandat med mycket fisk och skaldjur.
Idag gjorde hon piroger som var sjukt goda :)

Det verkar finnas en hel del förvirringar vad en vegetarian är. Bara för man har en tomat till skinksteken så äter man inte vegetariskt.
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatatisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Själv slafsade jag ihop en rotsakspytt med tomater och broccoli samt en senapssås. Tyvärr blev den inte helt vegetarisk då jag stekte grönsakerna i tidigare sparat baconfett. Mmmm baconfett!

På 70-talet läste jag i Kalle Anka & co att framtidens mat skulle ätas i form av piller. Tur att vi ännu inte är där. ?

Igår blev det Espressohouses vegetariska rödbetswrap till lunch och klassikern linssås med pasta till middag (och resterna blir dagens lunch).

Konsensus sa:
Det verkar finnas en hel del förvirringar vad en vegetarian är. Bara för man har en tomat till skinksteken så äter man inte vegetariskt.
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatatisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Själv slafsade jag ihop en rotsakspytt med tomater och broccoli samt en senapssås. Tyvärr blev den inte helt vegetarisk då jag stekte grönsakerna i tidigare sparat baconfett. Mmmm baconfett!

Jag tror att de flesta inte håller med dig i din definition. Vegetarisk innebär för de allra flesta en maträtt utan kött, fågel, fisk eller skaldjur. En helt vegetabilisk maträtt skulle jag kalla vegansk.

thomaslundstrom sa:
Konsensus sa:

Jag tror att de flesta inte håller med dig i din definition. Vegetarisk innebär för de allra flesta en maträtt utan kött, fågel, fisk eller skaldjur. En helt vegetabilisk maträtt skulle jag kalla vegansk.
Det har skett en begreppsglidning där. Jag som bara äter vegetariskt måste säga att jag är vegan för att någon ska fatta, även om jag inte är det. Men definitionen är som beskrivet ovan. Sedan finns det ett antal mer eller mindre kreativa tolkningar, 'vegetarianer' som äter fisk t ex. Mjölk och ägg är inga vegetabilier.

Tycker dom kunde nöja sig med "inget från djurriket där djuren dödats eller skadats". Bina lider väl knappast av att producera honung. Löjligt. ?

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Tycker dom kunde nöja sig med "inget från djurriket där djuren dödats eller skadats". Bina lider väl knappast av att producera honung. Löjligt. ?

Vingarna på drottningen klipps av, annars hade bina svärmat några gånger per säsong.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp