(OT) Vilken vegetarisk mat har du ätit idag?

Fast i det här fallet gäller väl "som man frågar får man svar".
Frågan som ställdes var ju "vilken vegetarisk mat har du ätit idag?". Rätt svar borde då kunna innefatta alla vegetariska produkter även blandat med animaliska. Hade frågan istället formulerats "Vilken vegetarisk måltid har du ätit idag?" så hade all blandning med animaliska produkter uteslutits.
Konsensus sa:
Det verkar finnas en hel del förvirringar vad en vegetarian är. Bara för man har en tomat till skinksteken så äter man inte vegetariskt.
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatatisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Själv slafsade jag ihop en rotsakspytt med tomater och broccoli samt en senapssås. Tyvärr blev den inte helt vegetarisk då jag stekte grönsakerna i tidigare sparat baconfett. Mmmm baconfett!

Earlslick sa:
Frågan som ställdes var ju "vilken vegetarisk mat har du ätit idag?". Rätt svar borde då kunna innefatta alla vegetariska produkter även blandat med animaliska. Hade frågan istället formulerats "Vilken vegetarisk måltid har du ätit idag?" så hade all blandning med animaliska produkter uteslutits.
Konsensus sa:
Det verkar finnas en hel del förvirringar vad en vegetarian är. Bara för man har en tomat till skinksteken så äter man inte vegetariskt.
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatatisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Själv slafsade jag ihop en rotsakspytt med tomater och broccoli samt en senapssås. Tyvärr blev den inte helt vegetarisk då jag stekte grönsakerna i tidigare sparat baconfett. Mmmm baconfett!
Vilken mat har du ätit och vilken måltid har du ätit används väl med samma innebörd i talspråk.

Nu börjar den där vegan-elitismen lysa i tråden återigen :)

Örjan Lax sa:
Tycker dom kunde nöja sig med "inget från djurriket där djuren dödats eller skadats". Bina lider väl knappast av att producera honung. Löjligt. ?
Nu drar vi det ett steg till och konstaterar att vid all odling, förädling och transport så kommer djur dödas.

rln sa:
Örjan Lax sa:
Tycker dom kunde nöja sig med "inget från djurriket där djuren dödats eller skadats". Bina lider väl knappast av att producera honung. Löjligt. ?
Nu drar vi det ett steg till och konstaterar att vid all odling, förädling och transport så kommer djur dödas.
+1
Massmord av daggmaskar +ANNAT när åkern ska plöjas till exempel. Hur försvarar veganerna det egentligen?

Örjan Lax sa:
rln sa:
Örjan Lax sa:
+1
Massmord av daggmaskar +ANNAT när åkern ska plöjas till exempel. Hur försvarar veganerna det egentligen?

Plöjning är omodernt.

Rattnalle sa:
Earlslick sa:
Konsensus sa:
En vegetarisk maträtt innehåller varken kött, fågel, fisk eller skaldjur, heller inte ägg eller mejeriprodukter. En vegatarisk rätt med ägg och mejeri ska då kallas lakto ovo-vegetariskt. Tycka vad man vill ... men så är det.
Vilken mat har du ätit och vilken måltid har du ätit används väl med samma innebörd i talspråk.

BOSSE skriver ... Eftersom den förra vegetarian tråden flippade ut, delvis pga mig, så ska vi nu rådda bot och bättring. Låt denna tråd fungera som inspirationskälla att ibland byta ut visa kötträtter mot vegetariska alternativ.

Då jag baserade mitt inlägg från BOSSE, ägaren till trådens text så tolkar i alla fall jag att det handlar om den maträtt eller måltid om man så vill, att byta ut från kötträtt till eller mot vegetariskt alternativ. Allt är såklart en tolkningsfråga, oftast så grundas en tolkning på en persons egna uppfattningar vad en sak är, eller inte borde vara. Om man anser att äta grönsaker till en saftig stek är att äta vegetarisk mat, ja då är det så, medans, i alla fall vad jag tror de flesta tolkar att vegetarisk mat är, att det är en maträtt/måltid helt utan animalier. Men som sagt, det är min uppfattning på rubriken och vad vegetarisk mat är. Jag dömer ingen utan klargjorde bara vad en vegetarisk maträtt/måltid är i fackspråk.

Örjan Lax sa:
Nu börjar den där vegan-elitismen lysa i tråden återigen :)

GoranS sa:
theBrand sa:
Det där är ju 13 år gammalt. AB lär ha hunnit publicera resultat kring kost ett tresiffrigt antal gånger sen dess.

Hehe, det var mest en liten pik till alla som verkade känna ett stort behov av att posta om sin animaliska kost i tråden, och som sen försökte låtsas som att de inte alls förstod trådens intention :)

Nån som har ett gott och bra recept och falaffel?

ps. om nästan alla tror att vegatarisk är mat utan kött men få innehållla ost och mjölk, är det inte det nya vegetariska då?

Leffe sa:

ps. om nästan alla tror att vegatarisk är mat utan kött men få innehållla ost och mjölk, är det inte det nya vegetariska då?

Använd blötlagda kikärtor, inte från konservburk eller tetrapack.
https://alltommat.se/recept/falafel-i-pitabrod/
Mitt första följde jag ett svenskt recept med kokta kikärtor och smeten var jättegod, MEN när bollarna lades i fritösen löstes de upp.

ejma sa:
Leffe sa:

Mitt första följde jag ett svenskt recept med kokta kikärtor och smeten var jättegod, MEN när bollarna lades i fritösen löstes de upp.

Ja det var just det med upplösning jag ville undvika, hörde av en kollega att det kunde ske. Antar att det finns mer stärkelse kvar i de torra.
Nåt tips när man friterar? Eller måste man det, kan man steka fe i mycket olja bara?

Leffe sa:
Nåt tips när man friterar? Eller måste man det, kan man steka fe i mycket olja bara?
Jag brukar köra olja i en kastrull och kontrollerar oljetemp med en kökstermometer. Har en fritös men den är mycket jobbigare att rengöra så den brukar få stå längst bak i skafferiet.

Helt vanliga sossetacos fast med quorn-färs. Bra mexikansk hot sauce, chipotlesalsa, ostnachos och picklade jalapeños. Hann inte inom glasbanken för Corona och tequila, så det blev vin och sen några drinkar. Och en IPA (se lagom kall-tråden) innan. Skål!

94DA4B8E-8848-48C9-96CE-7AE82558075C.jpeg

Leffe sa:

Ett tips är att göra det på gula ärtor istället. Enkelt att få tag på billiga Svenska ekologiska ärtor och blir jävligt gott!

ejma sa:
Leffe sa:

Jag provade detta recept, funkade bra.
https://www.koket.se/tina-pa-besok/tina-nordstrom/tinas-falafel-pa-okokta-kikartor/

Nyfiken på detta, och tipset att köra kikärterna i köttkvarn några omgångar istället (man får se upp så att smeten inte är för smulig, då faller de lätt sönder och man kommer på nya svordomar som innehåller ordet "falafel" när man friterar...):
http://zeinaskitchen.se/grymt-goda-falafel/

Senast ändrad:
Tant_Trek sa:
Nyfiken på detta, och tipset att köra kikärterna i köttkvarn några omgångar istället (man får se upp så att smeten inte är för smulig, då faller de lätt sönder och man kommer på nya svordomar som innehåller ordet "falafel" när man friterar...):
Jag använder en matberedare med knivar för att hacka kikärtorna. Om de bara är blötlagda blir det mer hyvelspån än mos. Har en köttkvarn till hushållsassistenten, men den är besvärligare att rengöra. Möjligt att en falafelpress håller ihop bollarna bättre.
Kikärtor som kokas får en bibprodukt, aquafaba, som kan ersätta äggvita. Antar att blötlagda kikärtor har kvar denna produkt och därmed håller massan ihop bättre.

Lagade en mustig italiensk tomatsås/gryta (som fick puttra i lite över en timme) med grön paprika, rödlök, vitlök, och med lite extra chili, och tillsatte kikärtor och broccoli på slutet. Serverade med fullkornspasta Penne och en klick turkisk youghurt för lite svalka. Kändes nyttigt, fräscht, och blev både gott och billigt.

Vegetarisk lasagne på röda linser. Den blev riktigt god, och dessutom roligt alternativ till att ha spenat i som jag tidigare haft.

Idag blev det vegofärs m pasta och en sallad till det. Typ likadant som när jag gör på vanlig köttfärs. Hade i grädde, som jag aldrig brukar ha, blev gott.
Tycker att Anamma Vegofärs funkar bra.

Är inne på fjärde vecka med vegetarisk kost...nema problema.

Alfakrull sa:
heklamama sa:
Linser med Spätzle.

Satt som en smäck...
Spätzle har jag lite som ambition att lära mig laga sedan jag åt det för ett bra tag sedan och tyckte att det var för himla gott. Hur var linserna tillagade?

Som en "Linseneintopf", lite mittemellan en gryta och en soppa.
Linser, lök, morötter, selleri och grönsaksbuljong.
Sedan hällda över spätzlen så att den färgglada grytan hamnade överst sedan Spätzlen och underst den göttiga buljongen.
Ingen ost (vilket ju brukar vara det normala tillbehöret och blir då som en sydtysk variant på mac n cheese)

Kort å gott komfortmat.
Fick ett starkt behov att ta en tupplur efteråt men kämpade emot pga ansvarsfull person.

Ugnsbakade tomater med mozzarella, färsk basilika, pinjenötter och några droppar flytande honung och olivolja.

Jag åt precis en sparrisglass. Det var inte direkt äckligt, men det var ju inte heller någon Magnum mandel.

Tillbaka
Topp