[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Då är det ju inte mesh

Frågan är bara vad men ska kalla det "mode" på routern som switchar automatiskt mellan mesh, WDS och mixed beroende på om noderna / APs har kontakt med mesh routern via eth eller inte.

Faktum kvarstår att om man vill confa en hemma router med flera AP och få möget att roama så ska man välja mesh. Det hade kunnat stå flaskhals men nu står det mesh.

Tjena!

Deco behöver inte seriekopplas.
Min setup är Media omvandlare -> Main Deco -> Switch (+patchpanel) -> fyra olika Deco. En av dessa har jag använt andra uttaget till att koppla in en dator, en annan har jag en switch efter som går till dator, ps5 och tv.

Däremot kan man seriekoppla om man inte har en switch t.ex. I ditt fall så blir det ju mindre kabeldragning, men byter du system sen så kan det ju bli dumt.
Jo, men jag tror det stora problemet var att han försökte seriekoppla dem på andra fysiska kablar än resten av nätverket - vilket hade funkat tills man försöker prata med nåt på wifi från nåt på kabel

Tjena!

Vad är det som inte gör det till ett Mesh undrar jag då, eftersom jag inte är helt insatt. Alla enheterna kommunicerar ju med varandra ändå och min utrustning flytta ju sig mellan noderna när jag förflyttar den.
Enligt wiki så har mesh wifi koppling till router. Enligt den definition jag kollade i början av tråden så har det inte alls med det att göra. Du kan mesha även ett wired nätverk.

Möjligen är det så att när ett mesh wifi som vi diskuterar kopplas på kabel så används inte mesh teknik för att hitta fram. Däremot funkar roaming fortfarande på samma sätt - men möjligen är det WDS inte mesh. Jag tror mesh är metoden att hitta bästa vägen. Hur fanskapet hittar vägen i ett kablat nätverk har jag ingen aning om.

EDIT. Likförbannat är det mesh inställningar som ska göras och mesh puckar som ska köpas om man ska bygga och kablat omeshigt wifi.

Enligt wiki så har mesh wifi koppling till router. Enligt den definition jag kollade i början av tråden så har det inte alls med det att göra. Du kan mesha även ett wired nätverk.

Möjligen är det så att när ett mesh wifi som vi diskuterar kopplas på kabel så används inte mesh teknik för att hitta fram. Däremot funkar roaming fortfarande på samma sätt - men möjligen är det WDS inte mesh. Jag tror mesh är metoden att hitta bästa vägen. Hur fanskapet hittar vägen i ett kablat nätverk har jag ingen aning om.

Tjena!

Mesh för mig är när puckarna bestämmer vilken som har bäst kontakt med t.ex. min telefon och då bestämmer vilken den ska kopplas mot. Sen om dom sinsemellan talar via tråd eller luft spelar väl ingen roll? Rycker jag en kabel till en av mina puckar så kopplar ju den upp mot någon av dom andra och fortsätter jobba som vanligt.
Så det är ett inte ett Mesh som jag har nu, men drar jag ut kablarna så är det ett Mesh? Hyfsat märkligt.

Tjena!

Mesh för mig är när puckarna bestämmer vilken som har bäst kontakt med t.ex. min telefon och då bestämmer vilken den ska kopplas mot. Sen om dom sinsemellan talar via tråd eller luft spelar väl ingen roll? Rycker jag en kabel till en av mina puckar så kopplar ju den upp mot någon av dom andra och fortsätter jobba som vanligt.
Så det är ett inte ett Mesh som jag har nu, men drar jag ut kablarna så är det ett Mesh? Hyfsat märkligt.
Jag uppfattar mesh som ett rent konsumentbegrepp när man försökte lösa och marknadsföra ett problem som sen länge var löst i företagsprodukter där kabel-backend var självklart på ett sätt som var lättare att sälja, nämligen utan kabel. Att ha flera APs med kabel till var ju i sig inget nytt, men rätt få hade det hemma.

Att ha mer än en AP är ju bara att ha mer än en AP.

Men jag kan ha fel.

Tjena!

Ja, men jomper verkar mena att det inte är mesh utan att clienten väljer. Jag är inte helt säker på att det stämmer. Det är i alla fall inte samma sak att sätta upp två AP med samma SSID och att sätta upp WDS. Jag tror i alla fall att med två SSID så byter inte clienten förrän signal styrkan är riktigt kass, med ordentlig setup så är det mer seamless. TROR JAG.

Jag hade hoppats att även hastigheten vidare togs med i beräkningarna, inte bara signalstyrka, men så är det kanske inte. Och i så fall bör man ge fan i att blanda APs med olika förutsättningar.

Samarbetar på vilket sätt? Val av AP görs av klienten om de har samma SSID - sen kan man puffa lite på dem på olika sätt, men det sker inget aktivt i backend som styr det (om man inte låser till specifik AP).

Det är inga problem med unifi, där assignar du SSID till varje AP, antingen samma till flera eller ett unikt till vissa, eller både och.
men kan du även sätta upp en wifi client på en AP? Dvs brygga och AP i samma enhet.

Router => SSID-1 => wifi => AP => SSID-2

Det hade också varit intressant att kunna konfa upp en wifi client som secondary WAN för fail over mot mobile hotspot.

Jag tror det mesta går att göra om man slänger in DD-WRT eller liknande men risken är då att man måste veta vad man pysslar med.

Ja, men jomper verkar mena att det inte är mesh utan att clienten väljer. Jag är inte helt säker på att det stämmer. Det är i alla fall inte samma sak att sätta upp två AP med samma SSID och att sätta upp WDS. Jag tror i alla fall att med två SSID så byter inte clienten förrän signal styrkan är riktigt kass, med ordentlig setup så är det mer seamless. TROR JAG.

Jag hade hoppats att även hastigheten vidare togs med i beräkningarna, inte bara signalstyrka, men så är det kanske inte. Och i så fall bör man ge fan i att blanda APs med olika förutsättningar.

Tjena!

Jag vet ju om min telefon väljer puck eller om Deco gör det åt den. Det är ju samma SSID på alla puckarna. Men det är ju märkligt om det skulle vara så att telefonen skulle välja bara för att puckarna även har tråd.. 🤔

WDS låter ju väldigt mycket som mesh, man sparar in på trådad anslutning bakom.

Flera APs med samma SSID men trådad anslutning bakom hittar du på vilken arbetsplats som helst, det varierar ju lite hur bra datorn är på att välja den bästa men oftast funkar det bra.

1768331876517.webp

Detta är ju oavsett för den ursprungliga frågan och för användaren en rätt ovidkommande akademisk diskussion.

Man får i alla case läsa dokumentationen för det system man valt, för att se vad valen heter just där.

Har man trådad anslutning bakom ska man givetvis använda den om det går, eftersom det är stabilare än att studsa runt en trådlös signal i flera steg. Om det heter wired-mesh eller något helt annat är av mindre vikt.

Tillägg: Och tycker man att det här är viktigt från början ska man nog inte köpa typ Asus eller andra basic konsumentprylar utan välja något som faktiskt har en ordentlig dokumentation och konfigureringsgränssnitt för detta, Unify ex.

Tjena!

Jag vet ju om min telefon väljer puck eller om Deco gör det åt den. Det är ju samma SSID på alla puckarna. Men det är ju märkligt om det skulle vara så att telefonen skulle välja bara för att puckarna även har tråd.. 🤔
Jag tvivlar på att valet går annorlunda till för att jag rycker tråden men jag hade föredragit om en trådad puck valdes över en otrådad.

men kan du även sätta upp en wifi client på en AP? Dvs brygga och AP i samma enhet.

Router => SSID-1 => wifi => AP => SSID-2

Det hade också varit intressant att kunna konfa upp en wifi client som secondary WAN för fail over mot mobile hotspot.

Jag tror det mesta går att göra om man slänger in DD-WRT eller liknande men risken är då att man måste veta vad man pysslar med.

Menar du router--(kabel)-AP1 (Som syns som SSID1)---(wifi)---AP2 (som syns som SSID2) så ja, absolut.

Du väljer per AP vilka av dina SSID den ska broadcasta. Och du kan även få ut trådat nät ur AP2 om du vill i ovan setup.

Det känns som att många konsumentprodukter försöker lösa redan lösta problem på mera komplicerade sätt bara och ger det ett tufft namn.

Menar du router--(kabel)-AP1 (Som syns som SSID1)---(wifi)---AP2 (som syns som SSID2) så ja, absolut.

Du väljer per AP vilka av dina SSID den ska broadcasta. Och du kan även få ut trådat nät ur AP2 om du vill i ovan setup.

Det känns som att många konsumentprodukter försöker lösa redan lösta problem på mera komplicerade sätt bara och ger det ett tufft namn.

Jo, de olika "modes" som tex asus har är ju bara pre-sets för att förenkla config. Tyvärr begränsar det också.
Möjligen går det att göra mer i command line men enklast är nog att slänga in custom firmware.
Jag har det på några N300 som jag har haft mycket nytta av men de är lite långsamma med moderna data mängder.

Jag uppfattar mesh som ett rent konsumentbegrepp när man försökte lösa och marknadsföra ett problem som sen länge var löst i företagsprodukter där kabel-backend var självklart på ett sätt som var lättare att sälja, nämligen utan kabel. Att ha flera APs med kabel till var ju i sig inget nytt, men rätt få hade det hemma.
Apples Airport produkter hade "network extension" som i mycket fungerar som mesh, men hade bra roaming. Jag hade en Timecapsule och en Express där den senare kunde köras både trådlöst eller med kabel. SIP samtal och roaming fixade de utan blip eller tappade samtal. Samma SSID och olika kanaler. Köpte dem 2009, så några år sedan den tekniken fanns.

Repeaters och extenders har funnits länge men mesh ska väl ha en bättre eller avancerad algoritm. Om inte annat så har ju mesh en router/master medan en repeater gör så gott den kan i egen regi. (Ingen aning om apple grejen också har det).

Jag tvivlar på att valet går annorlunda till för att jag rycker tråden men jag hade föredragit om en trådad puck valdes över en otrådad.

Tjena!

Jag har bara trådad puckar (om nu inte någon råkar rycka ut en sladd i köket då)
Har uttag så det räcker och blir över i huset för att kunna sätta en puck i varje rum (förutom badrum och hall) om jag vill. 24 portar i Switchen och dom är fulla. 😁, bra att köpa hus som renoverats av en vettig människa.

Samarbetar på vilket sätt? Val av AP görs av klienten om de har samma SSID - sen kan man puffa lite på dem på olika sätt, men det sker inget aktivt i backend som styr det (om man inte låser till specifik AP).
"Sammarbetar" i brist på korrekta tekniska termer som att du har 3 AP's från samma "serie", som konfigureras som ett enda nät, är medvetna om varandras klenter osv.

Jämfört med att ta 3 random AP's/gamla routrar, koppla ihop, och sätta samma SSID-namn och lösenord.

Jag vill också påstå det men jag kan inte förklara hur det funkar. Jag tror att om clienten bestämmer själv så släpper den inte tillräckligt snabbt. Dessutom bryts connection

Tjena!

Vad är det som inte gör det till ett Mesh undrar jag då, eftersom jag inte är helt insatt. Alla enheterna kommunicerar ju med varandra ändå och min utrustning flytta ju sig mellan noderna när jag förflyttar den.
Mesh är att en punkt är kabelansluten och övriga enheter kommunicerar trådlöst, att det skapar ett nät (Mesh)

Repeaters och extenders har funnits länge men mesh ska väl ha en bättre eller avancerad algoritm. Om inte annat så har ju mesh en router/master medan en repeater gör så gott den kan i egen regi. (Ingen aning om apple grejen också har det).
Men det är ju så att bandbredden i ett specifikt frekvensband är begränsad. Om du så att säga skickar samma data två gånger så halveras bandbredden. För att Mesh skall vara vettigt så skall de ha helt egna frekvensband som inte konkurrerar med med wifi. Finns det?

mesh är ett nätverk av noder. Det har inget med wifi eller kabel att göra. End of story. Däremot är väl inte ett vanligt kablat nät mesh men mesh wifi är mesh och där av namnet.

Jag väntar forfarande på vad man ska kalla det när man köpt en mesh puck och kopplat den på sladd.

1768379590680.webp

Men det är ju så att bandbredden i ett specifikt frekvensband är begränsad. Om du så att säga skickar samma data två gånger så halveras bandbredden. För att Mesh skall vara vettigt så skall de ha helt egna frekvensband som inte konkurrerar med med wifi. Finns det?

Bandbredden halveras men å andra sidan har de två band. Jag vet inte hur det fungerar i praktiken.
Jag läste precis nån redogörelse som påstod att man sällan har någon förlust i praktiken men det låter konstigt. För repeater har jag aldrig hört annat än att det halveras och förstår inte varför mesh skulle vara annorlunda. Om nu inte jag använda 2.4 och meshen 5ghz, en repeater är väl mer 1:1 gissar jag medan mesh kan gå via kabel och i alla fall i teorin på ett annat band

Mesh är att en punkt är kabelansluten och övriga enheter kommunicerar trådlöst, att det skapar ett nät (Mesh)

Tjena!

Med den tanken så har jag inte ett Meshnätverk alltså, men om jag rycker ut fem kablar så har jag det. Låter fullständigt ologiskt enligt mig, dom talar ju med varandra oavsett om kabeln sitter där eller inte.
Egentligen spelar det ingen roll för mig som användare, jag får ju samma resultat i slutänden, förutom att jag får bättre hastighet med kablarna i.

nu tror jag inte det funkar så men man borde kunna bygga ett mesh nätverk "full mesh topo" och inkludera en kabel till routern utöver alla wifi kopplingar - då kan den hålla på att mesha bäst fan den vill men kabeln vinner så länge den är inkopplad - då är det hela tiden ett mesh net och alla är glada

nu tror jag inte det funkar så men man borde kunna bygga ett mesh nätverk "full mesh topo" och inkludera en kabel till routern utöver alla wifi kopplingar - då kan den hålla på att mesha bäst fan den vill men kabeln vinner så länge den är inkopplad - då är det hela tiden ett mesh net och alla är glada
Är det inte så typ alla system fungerar?

Om jag rycker kabeln till en AP så hoppar den över på trådlös länk till en annan AP

Jag konsulterade allas vår fakta(åsikts)guru ChatGPT.
Orkar inte dumpa in hela svaret men men

"I have a wifi network using several AP's. Is it called "mesh" even if the AP's are connected by cable?"

Great question — this is a super common point of confusion 👍

Short answer: usually no, that’s not called “mesh” — it’s typically called a wired (or Ethernet) backhaul multi-AP network.

Bla bla bla ....

The gray area (important)

Many modern mesh systems also support Ethernet backhaul.
When you plug them in with cable, vendors still market them as mesh, but technically they are then operating as:

Mesh system with wired backhaul

Och som någon påpekade ovan i tråden, det är så här det "alltid" fungerat i enterprisevärlden innan konsumentprodukter började använda termen "mesh".

Jag konsulterade allas vår fakta(åsikts)guru ChatGPT.
Orkar inte dumpa in hela svaret men men

"I have a wifi network using several AP's. Is it called "mesh" even if the AP's are connected by cable?"

Great question — this is a super common point of confusion 👍

Short answer: usually no, that’s not called “mesh” — it’s typically called a wired (or Ethernet) backhaul multi-AP network.

Bla bla bla ....

The gray area (important)

Many modern mesh systems also support Ethernet backhaul.
When you plug them in with cable, vendors still market them as mesh, but technically they are then operating as:

Mesh system with wired backhaul
så det går fortare att fråga chatten men happy ger samma resultat?

Fråga ChatGPT vem som bestämmer vilken AP en klient ansluter mot också :-)

(det finns ju metoder att tvinga klienter att släppa med min RSSI osv men i grunden)

Tjena!

Med den tanken så har jag inte ett Meshnätverk alltså, men om jag rycker ut fem kablar så har jag det. Låter fullständigt ologiskt enligt mig, dom talar ju med varandra oavsett om kabeln sitter där eller inte.
Egentligen spelar det ingen roll för mig som användare, jag får ju samma resultat i slutänden, förutom att jag får bättre hastighet med kablarna i.
Point.
Mesh är ju en term som tagits fram för konsumentmarknaden och syftar till system där kommunikationen mellan accesspunkter sker trådlöst.
Skall man vara riktigt petig så Meshar inte man med enheter anslutna via ethernet, det är stjärnnät där alla går vägen via en switch.

Att det tala med varandra betyder inte alla gånger att de meshar.

Fråga ChatGPT vem som bestämmer vilken AP en klient ansluter mot också :-)

(det finns ju metoder att tvinga klienter att släppa med min RSSI osv men i grunden)
In Wi‑Fi mesh networks, the client device—not the access points—makes the final decision about which AP to join and when to roam. Mesh systems try to influence that choice, but they cannot force it. Here’s how it actually works.
..bla signal strenght bla bla.....

1768394649182.webp

så oavgjort med happy igen? Det funkar nog på nåt sätt men varken happey eller copilot vet hur

Jag vill tro att jag testat med två AP utan WDS och att det var kass....

jaha, enligt co-piloten har jag dessutom fullständigt missupfattat WDS. Kan vi starta en ny tråd där allt är förlåtet?

Det vi borde prata om är assistet roaming

Enterprise Wi‑Fi roaming feels smoother and more predictable than what you get by simply placing two APs with the same SSID at home because enterprise systems actively coordinate roaming, while home networks mostly leave it up to the client. The difference is dramatic once you understand what’s happening under the hood.

Let’s break it down clearly.

🏢 Enterprise Wi‑Fi: Coordinated, Assisted Roaming​

Enterprise systems (Cisco, Aruba, Ruckus, UniFi, etc.) use a controller‑based architecture or a distributed controller to manage all APs as one unified system. This gives them several advantages.

🚦 1. Roaming assistance (802.11k / 802.11v / 802.11r)​

Enterprise APs support the full suite of roaming standards:

• 802.11k – AP tells the client which nearby APs are better candidates
  • 802.11v – AP can suggest that a client move to a specific AP
  • 802.11r – Fast transition (pre‑authentication) for near‑instant roaming

These dramatically reduce roaming delay and reduce “sticky clients.”

Home routers often support none or only one of these.

🧠 2. Centralized intelligence​

Enterprise APs share information through a controller:

• They know each other’s load
  • They know each other’s channel and power levels
  • They coordinate handoff decisions
  • They balance clients across APs
  • They adjust transmit power dynamically

This creates a predictable RF environment, which makes roaming decisions easier for clients.

Home APs operate independently and don’t coordinate.

📡 3. Optimized transmit power and channel planning​

Enterprise systems automatically tune:

• Channel selection
  • Channel width
  • Transmit power
  • Band steering
  • Minimum RSSI thresholds

This ensures that:

• Coverage overlaps are intentional
  • Clients see a clear “best” AP
  • Roaming triggers happen at the right time

Home setups often have APs blasting maximum power, causing clients to cling to the wrong AP.

🚪 4. Minimum RSSI enforcement​

Enterprise APs can disconnect clients whose signal is too weak, forcing them to roam to a better AP.

This prevents sticky clients and improves performance for everyone.

Home routers rarely offer this.

📊 5. Load balancing​

Enterprise systems can steer clients away from overloaded APs.

Example:

• AP1 has 40 clients
  • AP2 has 5 clients
    → The system nudges new clients toward AP2.

Home networks don’t do this.

🏠 Home Wi‑Fi: “Dumb” Roaming​

When you place two APs with the same SSID at home:

• APs do not communicate
  • APs do not coordinate channels or power
  • APs do not share client information
  • APs cannot suggest roaming
  • APs cannot enforce minimum RSSI
  • Roaming is 100% client‑driven

This leads to:

• Sticky clients
  • Slow roaming
  • Devices staying connected to the wrong AP
  • Poor performance at the edges of coverage

Some mesh systems improve this slightly, but they still lack the sophistication of enterprise gear.

🎯 The core difference in one sentence​

Enterprise Wi‑Fi actively manages roaming; home Wi‑Fi passively hopes the client makes the right choice.

If you want, I can walk you through how to tune a home network to behave more like an enterprise network—things like power tuning, minimum RSSI, and channel planning can make a huge difference.

Home mesh systems have gotten much better in recent years, but they still don’t reach the level of control, precision, and predictability that enterprise Wi‑Fi delivers. The gap comes down to how much intelligence the system has, how much control it has over clients, and how well the APs coordinate with each other.
Here’s a clear, practical comparison.

🏠 Home Mesh vs. 🏢 Enterprise Assisted Roaming​

A high‑level overview​

FeatureHome Mesh (Deco, Eero, Orbi, etc.)Enterprise Wi‑Fi (Cisco, Aruba, Ruckus, UniFi, etc.)
Roaming controlLight “nudging”Deep, standards‑based control
802.11k/v supportOften partialFully implemented and tuned
802.11r fast roamingSometimesStandard
AP coordinationBasicSophisticated, controller‑driven
Channel/power tuningAutomatic but simplisticDynamic, RF‑aware, optimized
Load balancingBasicAdvanced, per‑client and per‑radio
Minimum RSSI enforcementRare or crudeStandard and tunable
Client steeringGentle suggestionsTargeted, data‑driven steering
BackhaulOften wirelessUsually wired, high‑capacity
Performance under loadModerateHigh, predictable

🧩 What home mesh systems do well​

Home mesh systems are designed for simplicity:

⭐ Automatic backhaul management​

They choose wireless backhaul paths and adjust them dynamically.

⭐ Basic roaming nudges​

They use simplified versions of 802.11k/v to encourage clients to move.

⭐ Automatic channel selection​

They pick channels automatically, though not always optimally.

⭐ Easy setup​

Everything is pre‑tuned for “good enough” performance.

⭐ Good for low‑density environments​

Homes don’t have 200 devices in one room, so the system doesn’t need enterprise‑grade load balancing.

🏢 What enterprise systems do that mesh systems can’t match​

🎯 1. True assisted roaming

Enterprise APs use the full suite of roaming standards:
  • 802.11k neighbor reports
  • 802.11v BSS transition management
  • 802.11r fast transition
These are tuned aggressively and consistently across all APs.
Mesh systems often implement only parts of these, and not always well.

🧠 2. Centralized RF intelligence

Enterprise systems constantly measure:
  • Channel utilization
  • Interference
  • Client density
  • Noise floor
  • AP load
  • Client capabilities
Then they adjust:
  • Transmit power
  • Channel width
  • Channel selection
  • Band steering
  • Minimum RSSI thresholds
Home mesh systems do a simplified version of this, often with suboptimal results.

🚦 3. Client steering with authority

Enterprise APs can:
  • Suggest specific APs to roam to
  • Reject associations from clients on the wrong AP
  • Disconnect clients below a minimum RSSI
  • Balance clients across radios and bands
Mesh systems mostly “hint” and hope the client listens.

📡 4. Predictable roaming behavior

Enterprise networks create:
  • Intentional overlap zones
  • Clear roaming boundaries
  • Consistent signal levels
  • Fast authentication paths
Mesh systems often have uneven coverage and unpredictable overlap.

🧱 5. Wired backhaul everywhere

Enterprise APs almost always use Ethernet backhaul.
Mesh systems often rely on wireless backhaul, which:
  • Cuts throughput
  • Increases latency
  • Adds interference
  • Makes roaming less predictable

🎯 The core difference​

Home mesh networks are designed to be simple and automatic.
Enterprise networks are designed to be precise and controllable.

Mesh gives you convenience.
Enterprise gives you performance and predictability.

If you want, I can help you tune a home mesh or multi‑AP setup to behave more like an enterprise network—things like power tuning, channel planning, and minimum RSSI can make a huge difference.

Det är tur att enterpriselösningar funkar så bra!

Idag är vårt vanliga wifi-problem extra påtagligt.
Det händer ibland när man tar datorn till vårt mötesbord, hastigheten blir brutalt långsam, trots att man då bara är 5 m längre bort från vår AP i rummet.

Den lång gångna tesen är att man sitter vid ett stort fönster, och kopplas upp mot en AP huset tvärs över gatan.
Vet inte om jag köper det dock.

Det händer ibland när man tar datorn till vårt mötesbord, hastigheten blir brutalt långsam, trots att man då bara är 5 m längre bort från vår AP i rummet.

Den lång gångna tesen är att man sitter vid ett stort fönster, och kopplas upp mot en AP huset tvärs över gatan.

Tjena!

Det går ju att se i systemet vilken klient som är vilken AP. Iallafall i alla system som jag tittat på.

Jag har också skrivbord där jag inte kan ta teamsmöten och patchpanelen är visst full.
wifi är djävulen, glöm aldrig det. Sladd ska de va!

Ett trick för att få klienterna byta lättare är att inte köra max effekt på alla APs också, utan dra ner effekten så mycket det går.

Frågan är om mitt unifi-nät räknas som enterprise, det har både band steering och min RSSI.

Tillbaka
Topp