[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Har funderat både en och två gånger men inte slagit till. Köpte en 4g rut950 för något år sen så den får tuffa på. Men nu under sommaren har det fungerat sådär at best. Kan bero på tusen saker dock.
Det som stör mig med den där unify grejen är att den beskrivs som failover.
Det är väl ett modem för failover? Failover hanteras rimligen av router.

Oklart för mig vad fördelem blir jämfört med en vanlig 5g router på 2nd WAN (för vanliga usb moden verkar knappr finnas längre)
....Ok, nu tänkte jag att man kan ta med vanligt på tex semester men vill man ha permanent backup för larm etc så spelar det ingen roll, då är det väl bara att gå på pris/funktion

I brist på modem testade jag failover med android och usb delning. Funkade bra men tvek att man kan lita på att den är uppe i några år.

Det är väl ett modem för failover? Failover hanteras rimligen av router.
Absolut. Tänkte mest att det sa något om hur det skulle fungera över tid som primär källa.

I brist på modem testade jag failover med android och usb delning. Funkade bra men tvek att man kan lita på att den är uppe i några år.
Svårt att se att det fungerar stabilt över tid.

Absolut. Tänkte mest att det sa något om hur det skulle fungera över tid som primär källa.

Svårt att se att det fungerar stabilt över tid.
Nej, men tyckte det var intressant i teorin. Nu har vi nästan aldrig nåt avbrott så tveksam till att ha en månadskostnad för wan backup. Osäker om nåt annat än DNS gått gått ner mer än 1g på 10 år

Det kommer i så fall efter att bygga om LAN och byta kameror som Marr redan gjort.

På tal om det. DNS failover bör man kanske ha koll på innan andra investeringar. Annars kanske man åker på att backup har samma DNS som primary.

Helt novis som jag är i ämnet skulle jag behöva er hjälp.
Vi flyttar strax till en lägenhet efter att ha bott i radhus i en evighet ( känns det som).
Vi har hittills kört 4G med Telia, vilket faktiskt har fungerat riktigt bra då vår gata saknar fiber.
Lägenheten har dock fiber (1000/1000) så vi behöver skaffa en ny och lämplig router.
Två tonåringar som spelar en del och annars vanlig användning.
Skulle helst köra utan kablar om det går.
Hit me, vad bör vi skaffa?

Helt novis som jag är i ämnet skulle jag behöva er hjälp.
Vi flyttar strax till en lägenhet efter att ha bott i radhus i en evighet ( känns det som).
Vi har hittills kört 4G med Telia, vilket faktiskt har fungerat riktigt bra då vår gata saknar fiber.
Lägenheten har dock fiber (1000/1000) så vi behöver skaffa en ny och lämplig router.
Två tonåringar som spelar en del och annars vanlig användning.
Skulle helst köra utan kablar om det går.
Hit me, vad bör vi skaffa?
Hur enkelt vill du göra det för dig och hur stor lägenhet ska det täcka?

Tillbaka
Topp