[OT]Vilket smart telefon?

lundatok

Aktiv medlem
Jag tänkte skaffa en ny telefon och min gamla T68i kan få bli pensionerad. I denna teknikålder tänkte jag att telefonen får gärna vara smart också, givetvis.

Har kollat på ex Qtek S110 och 9100, men kan inte riktigt bestämma mig. Någon som har tips på en annan eller erfarenhet av dom modellerna?

Hoppas den kan hjälpa dig med grammatiken lunda! ;)

Jag har sedan ett år en S100. Ska utvärdera en 9100 lite mer ingående snart, W-lan verkar vettigt. Den lilla pennan och extra tjockleken är det inte. Går det att manövrera den med en hand medan man kör bil är det dock värt det.

Kameran suger på båda.

Trevligt, S100 verkar vara föregångaren till S110. Du är nöjd förstår jag?

W-Lan verkar väldigt vettigt, men jag är medveten om att 9100 är större. (Mycket?) Hur användbart är tangentbordet på en sån telefon tro?

Du, grammatik, bah, jag är alldeles mosig i skallen, snart är det dags att knoppa... ;)

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Du är nöjd förstår jag?

Japp. Men efter ett besök i golvet och en lagning (som kostade lite för mycket för att det ska kännas bra) är det dåligt ljud i hördelen. Ska lämna tillbaka den igen när jag leker med 9100. jomper har tappat sin massor med gånger utan problem, jag som hade otur.

> W-Lan verkar väldigt vettigt, men jag är medveten
> om att 9100 är större. (Mycket?)

Den är inte så mycket större, men tjockare.

> Hur användbart är tangentbordet på en sån telefon tro?

Återstår att se. Den ligger på jobbet och väntar på mig, men jag är hemma sjuk.

> snart är det dags att knoppa... ;)

Jag har precis borstat tänderna... :) Det heter "Vilken smarta telefon", eller "Vilken smart phone" om du ska blanda språk.

Eftersom MS har trademark på uttrycket smartphone så klassar ingen av de du nämner ovan in :)

Jag har kört S100 i över ett år och skulle ha mycket svårt för att gå tillbaka till en vanlig lur. Den STORA fördelen för mig är att den synkar med jobbets exchange och därmed också alltid har en uppdaterad kalender. Mailen är en bonus när man inte kommer åt den på annat vis men har ställt in så att mail bara kommer in när jag ber om det, slipper gärna mailplingande i fickan..

Sen går det ju att köra alla pocketpc-program på dem, det är ingen nackdel. AoE, SimCity 2000, för att nämna några spel-exempel :)

Surfa går bra på de allra flesta siter. har en bekant som köpt en 9100 just för det.

Men köp ingen S100/S110 idag, det finns en S200 runt hörnet med Windows Mobile 2005 som operativsystem.

Jag har som sagt tappat min S100 i backen många gånger, senast imorse, den lever än. Har ett 1GB SD-kort i den för datalagring, det räckre långt!

Det bör nämnas att invänjningstiden är ganska lång. Det är mer dator än telefon så i början är det många saker som känns bökiga.

Det kanske du slipper om du väljer en smart telefon från någon av de andra tillverkarna som normalt sett gör telefoner.

9100 har jag pillat en del med och operativsystemt är ett snäpp framåt jämfört med den äldre versionen som är på S100. Lite mera telefon-anpassat.

Ok, jag har en Palm T3 idag som jag tycker funkar fint, men jag är inte så superimponerad av Palm att jag skaffar en liknande i framtiden...

Det ska bli intressant att höra Tobbes åsikter om 9100, den tyckte jag verkade smidig och praktisk med W-LAN. Det enda jag är lite rädd för är att dom kan bli lite för stora, så att man inte bär med sig den överallt. Risk?

the_TnT skrev:
> Det heter
> "Vilken smarta telefon", eller "Vilken smart
> phone" om du ska blanda språk.

Tycker du att det heter "vilken blåa telefon" också? "En smart", "flera smarta" känns som ett rätt vedertaget språkbruk.

TBone skrev:
> Tycker du att det heter "vilken blåa telefon" också?

Ja!

> "En smart", "flera smarta" känns som ett rätt vedertaget språkbruk.

Japp. En smart telefon, flera smarta telefoner. Vilken smarta telefon ska jag köpa? "Vilken smart telefon ska jag köpa?" låter fel i mina öron. Däremot som påstående funkar det: "Vilken smart telefon!"

Hade han skrivit "Jag ska köpa en smart telefon, vilken?", hade jag inte opponerat mig.

Skicka in en fråga: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=411

Fast frågan är om en telefon kan vara smart, kan en värktablett vara intelligent? ;)

Hej

Någon som har erfarenhet av att köra TOMTOM i QTEK 9100 gällande batteritid.. vad jag förstår så ingår ingen cig-kabel i lådan utan bara en vanlig tvåhåliväggen-laddare.

Har kört ett bra tag med HP IPAQ 1940 och Navman, funkar bra men det hade varit skönt att ha telefonen ibyggd i PDA:n så man får en sak mindre att släpa på..

Kom på att om det är någon som har testat hp iPAQ HW6515 så emottages också tacksamt info om denna.. men om jag är rätt informerad så är det inte mobile 5 som operativ i denna utan 2003...

/Stefan

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker du att det heter "vilken blåa telefon"
> också?
>
> Ja!
>

AJJJ! ;-)

TBone skrev:
> AJJJ! ;-)

;)

När det gäller bestämd form singularis "Den blå telefonen" eller "Den blåa telefonen" tycker jag båda går precis lika bra men skulle nog använda "blåa". :)

jomper skrev:
> ... många bra poänger

Skulle du köpt en ny S100 idag eller t ex en 9100 med tangentbord?

jomper skrev:
> Eftersom MS har trademark på uttrycket smartphone
> så klassar ingen av de du nämner ovan in :)

Är du säker? Palm kallar nämligen sina Treo-telefoner för smartphones!
Är lite sugen på en Treo 650, någon som har erfarenheter/synpunkter?

ordet smartphone innefattar ju även symbian mobiler. möjligt att MS har ordet smartphones i sina namn, men namnet är inte deras eget som de ahr ensamrätt till. men detta är ju lite OT

7474_MotImage.jpg

DynaTAC 8000X portable cellular phone, 1983. The world's first commercial handheld cellular phone, the Motorola DynaTAC phone, received approval from the U.S. Federal Communications Commission in 1983. The 28-ounce handheld phone became available to consumers in 1984.

Liten varning för processorn på 9100, tror det är en fjuttig texas instruments eller nåt sånt, men en 400mhz intel i s110an. antar att de tog en långsammare texas för att spara batteri eller pengar. men massa bra pocket pc-program och sånt du ev köpt till en s100 el s110 kommer inte funka med 9100. jag har hört att 9100 kan vara lite laggig, särskilt om du kör flera program samtidigt (vilket ppc/windows mobile är tänkt att göra). jag hade en s100 som jag gillade innan jag dränkte den under en kajaktur..

Jag har en 9100 som jag är nöjd med, att processorn är långsam är inget jag märkt ngt av ännu.
De jag ogillar i orginalpaketet är stereolurarna, dels är de så stora att man knappt får in dem i örat, kabeln är stenhård och man måste vira den runt halsen för att få micen i rätt höjd annars hänger micen nedanför naveln. Men Sonyyericsson kommer ju med en blåtands stereolur nu...

problem 2, är ju den stora bildskärmen, helt underbar, tills man har talat utan headset i luren, sen ser man exakt hur ofräsht de är med öronvax i örat... på skärmen... de brukar dessutom vara fett så de är svårt att torka bort.

Qtek 8310 som en bekant har är det väldigt dålig mick på, den tar upp allt ljud runtomkring, motorljud och vägljud i bilen, och oljud runtomkring.

Baltazar skrev:
> ordet smartphone innefattar ju även symbian
> mobiler. möjligt att MS har ordet smartphones i
> sina namn, men namnet är inte deras eget som de
> ahr ensamrätt till. men detta är ju lite OT

Jo, de har som sagt tm på uttrycket. Kanske inte på alla marknader och det brukar allt som oftast användas för att beskriva hela kategorin telefoner precis som "frisbee" och "plexiglas" också används fastän det är TM. Använder verkligen Symbian-tillverkarna ordet själva eller är det bara återförsäljare osv som använder det?

9100 hade nog varit för stor för mig även om den är väldigt trevlig när man använder den. Inga åäö på det inbyggda tangentbordet heller. Sen upplever jag den som klart långsammare än S100/S110 men det kan lika gärna bero på operativsystemet. Vet inte vad det är för processor i den, i S100 är det en 400+Mhz-CPU och telefonen är riktigt kvick.

Parkapres problem med kladdig bildskärm kan jag skriva under på, man vänjer sig väl vid att torka av den då och då.. ;)

Ljudet i telefonerna är inte lika bra som i endel riktiga telefoner (fast jag tycker det blivit sämre även i de andra tillverkarnas telefoner, har inte haft någon telefon med lika bra ljud som min Nokia 6150 tror jag..)

Blir bättre om man kör HF, mycket bättre.

Lunda, om du inte tror att du kommer skriva väldigt mycket på telefonen så vänta på S200!

StefanE skrev:
> Hej
>
> Någon som har erfarenhet av att köra TOMTOM i QTEK
> 9100 gällande batteritid.. vad jag förstår så
> ingår ingen cig-kabel i lådan utan bara en vanlig
> tvåhåliväggen-laddare.
>
> Har kört ett bra tag med HP IPAQ 1940 och Navman,
> funkar bra men det hade varit skönt att ha
> telefonen ibyggd i PDA:n så man får en sak mindre
> att släpa på..
>
> Kom på att om det är någon som har testat hp iPAQ
> HW6515 så emottages också tacksamt info om denna..
> men om jag är rätt informerad så är det inte
> mobile 5 som operativ i denna utan 2003...
>
> /Stefan

Kolla denna om du vill ha allt i ett:

http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200602/16/20060216082401_MOB445/20060216082401_MOB445.dbp.asp

Den är kanske lite tung, och den har inte kommit ut ännu, men om man klara 190g så är den nog helt ok.

Bilagor

• smart telefon.JPG
    smart telefon.JPG
    23.4 KB · Besök: 21
jomper skrev:
> Jo, de har som sagt tm på uttrycket. Kanske inte
> på alla marknader och det brukar allt som oftast
> användas för att beskriva hela kategorin telefoner
> precis som "frisbee" och "plexiglas" också används
> fastän det är TM. Använder verkligen
> Symbian-tillverkarna ordet själva eller är det
> bara återförsäljare osv som använder det?

Palm använder i alla fall ordet om sina Treo Smartphones: http://euro.palm.com/se/
De använder väl varken Symbian eller Windows utan Plam OS va?

Nu har jag pillat lite på 9100, svängde förbi jobbet igår (för att byta på backupen) och passade på att hämta upp ett par lånelurar.

Harpan är mycket svårare på 9100 så hittills rekommenderar jag s100. ;)

Den är tjockare men inte större på någon annan ledd så jag kan nog ta storleksskillnaden i varje fall. Ingen granne tycks ha något trådlöst nät uppe så jag kan provsurfa heller, taskigt.

TnT: Känner du av segheten som det snackas om, jämfört med S100 eller så? Är tangentbordet användbart?

Jomper: kanske ska vänta på S200 då alltså om det lutar åt en utan tangentbord då.

lundatok skrev:
> TnT: Känner du av segheten som det snackas om, jämfört med S100 eller så?

Möjligen lite segare, men inte mycket.

> Är tangentbordet användbart?

Vet inte än, hade jag kunnat surfa hade jag juh kunnat skriva detta med det. :)

Men jag har bara testat Harpan än, typ.

Tillbaka
Topp