Jag skulle helst vilja säga C eller C++, men om jag måste ta med den hårda verkligheten i åtanke (framför allt om C) så skulle jag säga C#, om .NET platfomen ( dvs winDOS) fungerar. C# är ett "riktigt" språk, vilket du för eller senare måste lära dig.
Det blir dock lättare att lära sig många andra språk, som oftast implementeras i C, om du kan C språket först. Men det är helt klart svårare att lära sig. Men om du ska har lärt dig C++ så kan du med väldigt lite ansträngning lära dig C, och ofta bli en mycket bättre programmerare!
Jag skulle så långt det går hålla mig ifrån Java, det är huvudvärk i kodform!
Skriptspråk som Python är visserligen mycket bra, och just Python är ett av mina favoritspråk, men det viktigaste är att välja rätt språk för ändamålet.
Men om du inte är så bra på programmering så ska du lära dig att programmera ordentligt, innan du får för dig att börja med grafik och svårare spel. Kan du inte programmera spelar det inte någon roll vilket språk du väljer för att skriva ett spel, resultatet blir detsamma.
Ta små steg och försök att göra rätt från början, så ska du snart sitta och koda på småtimmarna.
Se bara till att skriva massor av småprogram, där du använder något nytt du lärt dig. Det är så du lär dig.
edit: stavning