[OT] Vilket språk för programmering av matematikspel?

Om du vill lära dig programmera ska du börja med ett språk med enkel men kraftfull syntax och massor med funktionsbibliotek. Python är ett excellent ställe att börja.

Välj C++ om du vill ha en syntaktisk utmaning (ledning: nej, gör inte det).

/Dag

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är inte helt ovanligt att folk klagar över
> vilken låg nivå matematiken kommer till på
> gymnasiet. Samma personer kan ofta inte lösa en
> enda av uppgifterna på exempelvis ett NP i
> matematik E. Nu hävdar jag inte att du är en av
> de personerna, men ändå. ;-)

Jag har läst matte E men skulle antagligen inte klara en enda uppgift ur den matteboken idag. Nånstans kan jag tycka att man kommer ganska långt med bråk, procent och lite grundläggande geometri i vardagen, matten jag läste då kändes klart mer studieförberedande. Märktes inte minst på de ofta ganska krystade uppgifterna i matteboken :-)

mytomspunnen skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det där gjorde inte susen för
> > självförtroendet... :)
>
> Det är inte helt ovanligt att folk klagar över
> vilken låg nivå matematiken kommer till på
> gymnasiet. Samma personer kan ofta inte lösa en
> enda av uppgifterna på exempelvis ett NP i
> matematik E. Nu hävdar jag inte att du är en av
> de personerna, men ändå. ;-)

Är det inte lärare (inom naturvetenskapliga ämnen) på högskolor och universitet som "klagar" och då på att matematikkunskaperna generellt har blivit sämre?
De får backa längre tillbaka i gymnasiematematiken på grundkurserna för att studenterna ska vara med på banan.

Fast det är klart, det ena utesluter inte det andra, när det gäller klagandet då.

//F, som hade tagit exakt n0ll poäng på det där provet. (fast jag läste iofs inte E)

Edit: språk

Senast ändrad:
mytomspunnen skrev:
> EDIT: Du kan ju prova själv hur många poäng du
> skulle få på ett nationellt prov i matematik e
> här:
> http://pb-ma.edmeas.napb.se/information/tidigare_p
> rov.asp

Ögnade igenom "PROV I MATEMATIK KURS E" och måste tillstå att jag överraskades av nivån. Som jag minns det innehåller det i viss utsträckning samma sak som jag läste först året på Elektro på KTH och om man behärskar detta prov väl hade man kommit mycket väl förberedd till civilingenjörsutbildningen på 90-talet. Är det till och med så att nivån har höjts i gymnasiet sedan dess?
Som civilingenjör från en av de mattetyngsta inriktiningarna måste jag erkänna att jag inte ens är säker på att jag skulle klarat alla rätt i nuläget, men det har nog mest att göra med att KTH-matten legat i träda i 15 år i mitt fall.
Ser lite fram emot att ungarna kommer till gymnasiet så att man får damma av skräckböckerna i vektor- och komplexanalys. Vad man nu skall med Maxwells ekvationer till på ålderns höst...

Kikade som hastigast på ett av proven och jag blev positivt överraskad! Det var hyfast avancerat, men inte svårt "räknemässigt". Om man har koll på koncepten så var det inte svårt att lösa talen, men om man inte kan tex att i^2= -1 så hjälper det inte att sitta och räkna till dödagar.

Bortsett från det så för att beakta grundfrågan så är det mer en fråga om vad som är viktigt för TS: lösa uppgiften med att göra spel, lära sig att "programmera", ha en kul hobby eller vad det nu kan vara.

Om man är intresserad av att lära sig programmera och "tänka rätt" så är språkval irrelevant; språk lär man sig snabbt men att lära sig strukturer och tankesätt är lite knepigare. Vill man vara produktiv så är det att en bra utvecklingsmiljö och mycket libbar är prioriterat.

Så som vanligt: man kan komma med många lösningsförslag, men utan att ha väldefinierade mål och krav så är risken stor att lösningen, hur elegant den än må vara, löser fel problem. Och då är det ju bajs ändå...

mzi skrev:
> Det verkar som det finns ett behov av heffaklumps
> spel i alla fall.

Men jag tvekar starkt på att det räcker med ett mattespel för att lära sig diffrentialekvationer och komplex analys.

Jag har flera syften. Först och främst vill jag lära mig att programmera. I andra han faktiskt göra matematikspel i lärandesyfte för grundskole- och gymnasieelever. Så ser det ut. Och jag vill att det ska vara kul, så att jag kan fastna för det. Som det är nu fastnar jag mest i dataspel och det skulle vara bra att fastna i något lite mer produktivt =)

Än sålänge låter python bäst tycker jag, några som rekomenderat det samt att jag känner igen det. Om jag märker att detta är jättekul och att jag senare behöver andra språk så går det bäl att byta. Jag är som sagt inte på något sätt duktig än, så python räcker nog väldigt bra.

Så jag undrar nu om någon har en outstanding bok för python att tipsa om? Om det är humor + lite spelorienterat så är det stora plus för mig.

Nu kan jag inte Python men om jag skulle gett mig på nåt liknande hade jag nog kört C# och Visual Studio (om begränsningen till Windows inte är ett problem). Oändlig mängd bibliotek, bra dokumentation och väldigt enkelt att få upp nåt snabbt.

Byta språk till något man inte har gjort något alls i verkar ju väldigt otympligt. Att dessutom låsa in sig till en platform verkar ännu knasigare. Och att det kostar massa pengar är ju ingen bra start.

Nu tror jag att heffaklump har bestämt sig för Python annars kan det vara skoj med ett modernt språk som Go.

Det var 7-8 år sedan jag sist skrev en Applet i Java. Men om stödet fortfarande finns i webbläsarna så är det ju praktiskt att dina mattespel är tillgängliga på webben utan att du behöver något annat än en enkel webserver.

Så Java kan vara en idé. Java är också trevligt för att lära sig objektorienterad programmering väl.

Annars gillar jag också Python skarpt!

((Och jag minns med fasa då vi fick som programmeringsuppgift att göra spelet Othello (med min-maxalgoritm i Scheme...))
Satan vad många parenteser!)

Hej!
Testa http://www.yoyogames.com
Kan skapa spel i de flesta plattformar.
Inriktat på att skapa spel. Inte bra för "vanliga" program.
Fixar grafiken bra.
Finns från gratis till dyrt.
Ett lite eget språk GML
pc, mac, android, iphone, ipad, win phone, html5

Ett basic språk för android.
http://www.basic4ppc.com/
kostar oxå

För Iphone och Ipad.
c java struktur.
http://www.Coronalabs.com
kostar oxå men finns en gratis variant.
används av många speltillverkare.
Går att använda koden under android med lite planering.

Sen finns freepascal oxå. funkar bra för att göra program till pc'n

mvh Jan-E

Jag skulle helst vilja säga C eller C++, men om jag måste ta med den hårda verkligheten i åtanke (framför allt om C) så skulle jag säga C#, om .NET platfomen ( dvs winDOS) fungerar. C# är ett "riktigt" språk, vilket du för eller senare måste lära dig.

Det blir dock lättare att lära sig många andra språk, som oftast implementeras i C, om du kan C språket först. Men det är helt klart svårare att lära sig. Men om du ska har lärt dig C++ så kan du med väldigt lite ansträngning lära dig C, och ofta bli en mycket bättre programmerare!

Jag skulle så långt det går hålla mig ifrån Java, det är huvudvärk i kodform!

Skriptspråk som Python är visserligen mycket bra, och just Python är ett av mina favoritspråk, men det viktigaste är att välja rätt språk för ändamålet.

Men om du inte är så bra på programmering så ska du lära dig att programmera ordentligt, innan du får för dig att börja med grafik och svårare spel. Kan du inte programmera spelar det inte någon roll vilket språk du väljer för att skriva ett spel, resultatet blir detsamma.

Ta små steg och försök att göra rätt från början, så ska du snart sitta och koda på småtimmarna.
Se bara till att skriva massor av småprogram, där du använder något nytt du lärt dig. Det är så du lär dig.

edit: stavning

Senast ändrad:
Att tipsa om C är ju lite som att säga åt någon som vill lära sig spela ett intrument att börja med att bara spela skalor tills de sitter i ryggmärgen - säkert jättebra, men skittråkigt.

Om jag föreslår Logo och Turtle Graphics avslöjar jag min ålder då:)

Python är väl bra att lära sig med, däremot om han vill sälja eller ge bort spel där det finns en marknad bör TS kanske sikta på att lära sig någon av dom mobila plattformarna (iOS, Android, Win8), framförallt om det riktar sig mot kids i olika ålder. Finns det inte på en appstore så finns det inte;)

P

Vill man förstå hur en dator fungerar är C/C++ bra språk men fortfarande inte riktig programmering. Då är det assembler som gäller.

Nu behöver man dessbättre inte fatta ett dyft av vilken ordningen bytes läggs på stacken eller vilken minnesadress ett objekt befinner sig på för att bli en duktig programmerare. Nej, välj ett modernt språk som döljer all skit inunder skalet och istället fokuserar på att du skall vara produktiv och skriva bra kod.

Funktionella språk har kommit starkt de senaste åren och är något jag tror på. Scala är ett bra exempel. Det körs på Javas virtuella maskin vilket låter dig dra fördel av Javas alla bra egenskaper så som plattformsoberonde, omfattande api:er och open source bibliotek, minneshantering etc. Samtidigt som du slipper Javas onödigt pratiga syntax och språkliga restriktioner.

Ett annat gott råd om du tänkt tjäna pengar på dina program någon gång i framtiden är att ha koll på licensvillkoren för de språk, bibliotek och ramverk du använder dig av.

Python är enligt mig inte ett bra språk att börja med. Även om du lär dig språket förstår du inte vad som egentligen händer bakom kulisserna. Det är som att bara lära sig Tyska fraser, du kan bli bra på dem, och kunna tusentals , men när du måste hitta en egen lösning på ett problem så måste du även kunna grammatiken och orden.

Jag har läst en hel del Pythonkod från personer som inte kan lågnivå språk utan på sin höjd kan ett annat skripåtspråk. Även om de behärskar språket bra, så är deras lösningar ofta bristfälliga och snedvridna.

Python är dessutom väldigt långt ifrån många andra språk i syntax, och vissa elementära funktioner saknas helt i språket.

Det första språket är alltid det svåraste att lära sig, men om du börjar med ett skriptspråk så blir det svårare att förstå sig på lågnivå språk (tex C/C++). Ta till exempel parenteser och måsvingar, loopar och mycket annat.

Jag tycker inte att TS ska bry sig för mycket om mobila plattformar än, det är mycket mer som blir komplicerat då, och definitivt inte ett bra ställe att börja.

S: på vilket sätt menar du att funktionella språk har kommit starkt?

När det gäller riktig programmering och what not får du leka i din egna sandlåda. C++ är ett mycket intuitivt språk som stöds bra av kompilatorer på nästan alla platformar.

Python o Co. Är inga dåliga språk men sannolikheten att det blir plugnplay ihop med grafik på alla plattformar känns föga troligt.

Tillbaka
Topp