[OT] Vilket vin dricker du?

Loadrunner

Ny medlem
Har just sugit i mig en flaska Kalis Chardonnay Grillo 2012, ett helt OK lördagsvin, om än lite jästigt i smaken. Annars är Vida Organica systemets godaste ekologiska vita, men man måste ha lite omväxling ibland oxå...

Tyvärr bara 13,5% så man får spä på med en flaska god brandy, extrakryddad med dom finaste körsbären från trädgården, så man blir lite salongsberusad oxå, även om det var rätt så kasst med chipstrådar i kväll. Är alla troll på någon jäkla kongress, eller vad!? :)

matz

Ny medlem
För mig blev det bränn vin. Och alldeles för mycket. Det tenderar att bli så när det
bjuds på gameldansk. Det var en väldigt trevlig kräftskiva för övrigt. :)

Makten

Aktiv medlem
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Rött

Åååh! Är underlägget av kålfiber? :) Själv dricker jag fulaste fulvinet Prego Rosso på tetra.

Pfaff

Aktiv medlem
Det blev dagligvinet Tabiso Shiraz (BiB, Sydafrika, ej på bolaget, tyvärr. Hämtas med fördel på andra sidan bron) till söndagspizzan.
Nöjd med det!

dans

Aktiv medlem
Happy min födelsedag idag, och då blir det Paul Cluver Pinot Noir 2008.
Inköpt på plats i Sydafrika (som btw går till val idag, också något att fira).

Skål !

PaulCluver.jpg

Domestique

Aktiv medlem
Är jag ensam om att tycka att Systemets nya vinindelning är helt vansinnig? Nu sorteras allt på namn, inte pris. Det gör att det blir omöjligt att gå runt och kika efter något spännande i en viss prisklass. Man måste mer eller mindre veta vad man ska köpa innan man går in i butiken. Extremt korkat:-(
SB suger rejält. Utbudet (om man inte bor nära vinkällarbolagen i PK-huset, Ggb, Malmö) är uselt och väldigt likriktat. Extremt tråkigt att i varje butik gå in och hitta samma jävla (av vinguiden, vinkompassen etc) inkvoterad flarra typ "enzo bartoli", dvs designad skräpbarolo. För att inte tala om alla trista venetoviner. Huvva.

Beagleboy

Medlem
It' s all inside the the hub! Vinmakarens fingertoppskänsla och gehör går bortom alla klassningar, traditioner och konventioner. Årgång 1989 i Bordeaux ansågs länge- med rätta- vara i skuggan av 1990.
Men med tiden har det visat sig att somliga presterade ruggigt starka 89: or. Lynch Bages är en av dem. Det blev alldeles tyst runt bordet här. Som i en seans eller andakt. Rött kött och kokt plugg till.
20200201_213242.jpg

Bonzo

Aktiv medlem
Valpolicella Ripasso har seglat upp som en liten favorit på sistone. Blev ett glas till maten igår. Brukar vanligtvis bli art. 70705 på bolaget, men den var slut sist och det här visade sig bli en likvärdig ersättare.
Hällde i mig ett par glas av samma sort under kvällen. Ett väldigt trevligt vin för de där stunderna när man inte riktigt vill kosta på sig en Amarone.

grondahl

Aktiv medlem
Återstoden av gårdagens flaska funkade förvånansvärt bra till kvällens mapo tofu och fiskdoftande aubergine. Videgård rekommenderar ju förvisso oekad cab franc till Sichuan men jag var skeptisk.

JLarsson

Aktiv medlem
Återstoden av gårdagens flaska funkade förvånansvärt bra till kvällens mapo tofu och fiskdoftande aubergine. Videgård rekommenderar ju förvisso oekad cab franc till Sichuan men jag var skeptisk.
Sista gick med en fiskgryta smaksatt med saffran och garam masala. Funkade oväntat bra. Annars brukar man väl mest få cab franc med tannat från madirantrakten (syd-ouest). Riktigt stabila pjäser.
Brukar hämta mapo tofu från rest Kokyo. En paradrätt.

Domestique

Aktiv medlem
2017 Villa dei Baroni Etna Rosso. En riktigt habil Etna Rosso. Mycket röda bär, men också en del färska örter. Lite silkig strävhet, bra syra. Gott, men kanske inte den bästa Etnan jag provat.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Varför OT? Cykling och vin är som ost och... vin. Iaf LVG. Skogsmullar med dämpning har kanske närmre till bärs och en feting.
Antioxidanterna i ett glas rött tillsammans med lagom (och inte för frekvent) intag av alkohol är heller inte fel för nycyklade ben. Igår blev det en enkel chianti.

velovin

Aktiv medlem
Varför OT? Cykling och vin är som ost och... vin. Iaf LVG. Skogsmullar med dämpning har kanske närmre till bärs och en feting.
Antioxidanterna i ett glas rött tillsammans med lagom (och inte för frekvent) intag av alkohol är heller inte fel för nycyklade ben. Igår blev det en enkel chianti.
Jag är själv ett stort fan av vin, men att dricka det för hälsans skull känns lite expressenrubrik à la nittiotal. De senaste tio åren har antioxidanters positiva egenskaper starkt ifrågasatts, inte minst i samband med träning. Se ex:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Frankofil som jag är sen lvg-tiden måste jag ändå buga för spaggarnas rena koncept. Blir inte mycket bättre än såhär i vardagsvinklassen. Speciellt efter en symbolisk mil längs havet i reststormen med dämparna i mellanläget. Caprese till förrätt, och sen färsktortellini med långkokt tomatsås. Italienska charkuterier därtill med det halländska kanelfläsket som avstickare. Att verkligen umgås med vinet hela kvällen. Också en Recioto med hemmapysslad tira misu som kodden i Greta, innan ett par GT. Det är gott att leva, trots allt.
B62CA1A3-49EB-4582-BEAF-28E1FB4DBCFE.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer