[OT] Vilket vin dricker du?

Rattnalle

Aktiv medlem
Det här var rätt trevligt. Lite jordigt och kärvt. Inte lika bra matchning till kvarvarande caponata som förra helgens Nebbiolo men trevligt på egen hand efteråt.
IMG_20200214_201325.jpg

En Sancerre, Domaine de la Villaudière. Först till hjärtmusslor, så här på alla hjärtans dag, och snart igen till chevre.

grondahl

Aktiv medlem
Great minds shop alike, från tillfälliga sortimentet. Vi öppnade en likadan i lördags, fast till ankbröst med apelsin-rödvinssås. Den är mäkta tät och rätt kärv. Annorlunda. Förut har jag även köpt "Un Jour" av samma typ.
Den här vill jag ändå minnas som mer tillgänglig än den Un Jour som jag prövat tidigare.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vi svenskar har ju en jävligt oklädsam tendens att negligera dessertvinerna. Vi hissar fram en paj eller tårta och passar på att langa ut kaffe och avec. Fy fan, säger jag. Efterrätten förtjänar ett matchat vin lika mycket som varmrätten eller den inledande Skagentoasten gör det. Cognacen kommer ju ändå sen, tätt följd av groggarna och flirtandet.
För mig är Sauternes oslagbart, men en rustik port är också en klassiker till chokladtunga anrättningar eller blåmögel. Men en enkel variant är att doppa några mandelbiscotti i simpelt sött Marsalavin. (Ja, här lär vi oss av LVG-folket.) Skål!
(Själv inne på groggarna nu. Lyssnar på Lundell och ser imman släppa på Moscow Mule-muggen.)
DD78B57E-3881-4BF2-BBF0-B024E106B8D2.jpeg

Bonzo

Aktiv medlem
Du kan väl för alla tanniner i världen inte säga Lundell och hipster i samma mening?
Det går alldeles utmärkt. Han är väl sinnebilden av någon som går runt och inbillar sig att hen är svår och unik, precis som alla hipsters?

(Gillar en del av Lundells prylar, även om jag har svårt att blunda för att karln är enormt pretentiös.)

Domestique

Aktiv medlem
Öppnade den här och tyvärr var den lite av en besvikelse, som det ofta kan bli med tysk pinot (spätburgunder). Den kostade närmare en femhundring, men motsvarar inte förväntningarna. På näsan var den ganska anonym, trots en del luftning, långt ifrån vad Burgundisk pinot i sina bästa stunder kan uppenbara. Smakmässigt.. lingon och transbärsaktig. Lite omogna jordgubbar och eftersmak som inte imponerade. Det är ju ändå en välrénommerad producent, men denna var sådär, men visst slinker det ner ändå. När det gäller tysk pinot så har jag alltsomoftast hittat de bästa i distriktet Ahr, men de kostar ofta mer än det smakar. För 500 får man en riktigt bra village-Bourgogne som sopar iväg denna med hästlängder.

Steinwingert.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer