[OT] Vilket vin dricker du?

Blev Graillots Crozes-Hermitage till fredagsflanksteken
20200214_194913.jpg

Great minds shop alike, från tillfälliga sortimentet. Vi öppnade en likadan i lördags, fast till ankbröst med apelsin-rödvinssås. Den är mäkta tät och rätt kärv. Annorlunda. Förut har jag även köpt "Un Jour" av samma typ.
Den här vill jag ändå minnas som mer tillgänglig än den Un Jour som jag prövat tidigare.

Vi svenskar har ju en jävligt oklädsam tendens att negligera dessertvinerna. Vi hissar fram en paj eller tårta och passar på att langa ut kaffe och avec. Fy fan, säger jag. Efterrätten förtjänar ett matchat vin lika mycket som varmrätten eller den inledande Skagentoasten gör det. Cognacen kommer ju ändå sen, tätt följd av groggarna och flirtandet.
För mig är Sauternes oslagbart, men en rustik port är också en klassiker till chokladtunga anrättningar eller blåmögel. Men en enkel variant är att doppa några mandelbiscotti i simpelt sött Marsalavin. (Ja, här lär vi oss av LVG-folket.) Skål!
(Själv inne på groggarna nu. Lyssnar på Lundell och ser imman släppa på Moscow Mule-muggen.)
DD78B57E-3881-4BF2-BBF0-B024E106B8D2.jpeg

Du kan väl för alla tanniner i världen inte säga Lundell och hipster i samma mening?

Det går alldeles utmärkt. Han är väl sinnebilden av någon som går runt och inbillar sig att hen är svår och unik, precis som alla hipsters?

(Gillar en del av Lundells prylar, även om jag har svårt att blunda för att karln är enormt pretentiös.)

Öppnade den här och tyvärr var den lite av en besvikelse, som det ofta kan bli med tysk pinot (spätburgunder). Den kostade närmare en femhundring, men motsvarar inte förväntningarna. På näsan var den ganska anonym, trots en del luftning, långt ifrån vad Burgundisk pinot i sina bästa stunder kan uppenbara. Smakmässigt.. lingon och transbärsaktig. Lite omogna jordgubbar och eftersmak som inte imponerade. Det är ju ändå en välrénommerad producent, men denna var sådär, men visst slinker det ner ändå. När det gäller tysk pinot så har jag alltsomoftast hittat de bästa i distriktet Ahr, men de kostar ofta mer än det smakar. För 500 får man en riktigt bra village-Bourgogne som sopar iväg denna med hästlängder.

Steinwingert.png

Fråga om luftning:
Skall öppna en Amarone Classico 2013 från Bertoldi ikväll. Jag vet att allt rödvin vinner på luftning, men jag vet också att äldre viner kan ”försvinna” av för mycket luftning. Så vad tror ni om trettio minuter på karaff? Och skall jag ha locket på karaffen så inte all arom smyger iväg?

Fråga om luftning:
Skall öppna en Amarone Classico 2013 från Bertoldi ikväll. Jag vet att allt rödvin vinner på luftning, men jag vet också att äldre viner kan ”försvinna” av för mycket luftning. Så vad tror ni om trettio minuter på karaff? Och skall jag ha locket på karaffen så inte all arom smyger iväg?
Det är ju inte ett "äldre" vin, så kbk.
En fråga, hur många är ni som skall kalasa på flarran? (gissar att det ej är flera flaskor)

Fråga om luftning:
Den kan du lufta minst 30 min på karaff. Inget lock, och du kommer inte att lufta den för länge oavsett hur kvällen lider.

En Mâcon Locché Cuvee du Clocher 2018 från Domaine Tripoz. Förmodligen ett av de bästa vita vinerna jag druckit, någon som har koll vart det går att få tag i fler? Hittar ingen handlare som skickar till Sverige som har rätt årgång :-( (Där jag fick tag i den här är dom slut)

Fråga om luftning:
Kanske för sent ute men öppna kvickt. Jag hade satsat på 1-2 timmar. Skaka ner lite luft så kan det gå snabbare också. Se till att den inte är för varm. Kan bli kvalmigt i våra inomhustemperaturer såhär års.

Sitter och har lite ”last meal on death row” -känsla. Alla i min omgivning har eller har haft covid-19 och oroande många har tappat lukt och smak. Nu sitter man här med huvudvärk, snuva och bara väntar på att lukt och smak ska försvinna. :)
Njuter av en District 7 pinot noir som är ett favoritvin just nu. Perfekt till kött, ost och smågodis.
446BD4C5-813F-4327-B1E2-C7B68DD5928D.png

Sitter och har lite ”last meal on death row” -känsla. Alla i min omgivning har eller har haft covid-19 och oroande många har tappat lukt och smak. Nu sitter man här med huvudvärk, snuva och bara väntar på att lukt och smak ska försvinna. :)
Njuter av en District 7 pinot noir som är ett favoritvin just nu. Perfekt till kött, ost och smågodis.Visa bilaga 470721
Hade blandade känslor för den där, ser jag i Vivino. Men den växte.

Fortsätter min Golgatavandring. Är snuvig men har lukt och smak. Idag Petit chablis på tvålitersbox till torskrygg. Något av ett slentrianval men bra ändå, har ni förslag på vad jag skulle tagit istället?

Bilagor

• 3832EAC1-7F00-4E22-BEA2-AB7064DC1D20.png
    3832EAC1-7F00-4E22-BEA2-AB7064DC1D20.png
    99.5 KB · Besök: 78
Fortsätter min Golgatavandring. Är snuvig men har lukt och smak. Idag Petit chablis på tvålitersbox till torskrygg. Något av ett slentrianval men bra ändå, har ni förslag på vad jag skulle tagit istället?
Jag är kanske för okultiverad för Chablis, men jag tycker chardonnay blir bra mycket roligare av fatlagring. Även om den är kort. Någon punkig variant från Nya Zeeland? Jag har en förkärlek för Stoneleigh. Prisvärt och mycket smak. Bra förrättsvin, speciellt till vit fisk om man vill dra på lite med kryddor.

Ståltank vs. ek:
Ok, körde chardonnayprovning ikväll med temat ek eller inte. Vill jag ha friskhet och fräsch frukt eller vill jag ha smör och kola? Och trots att den förstnämnda är en fin Chablis tror jag ändå att jag landar i att chardonnay behöver ekfat för att bli intressant. Är jag en simpel pimplare som försöker jämföra len irländsk whiskey med den billigaste röken från Islay, eller är oekat vitt och Chablis i synnerhet lite överskattat och blygt i överkant?
9EC615C4-D69B-4489-8033-238609A3BE20.jpeg

Tillbaka
Topp