[OT] Villalarm.

Juhlin

Aktiv medlem
[OT] Villalarm.
Inbrott ett par hus bort aktualiserade en gammal tanke om att larma huset och garaget.

Garaget är väl nästan mest akut då mycket där inne är enkelt att kränga och av mobil karaktär.

Jag tror kravlistan ser ut nåt sånt här.
Inget abonnemang.
Högljutt vid utlösning och meddelar via sms/push eller annat lämpligt protokoll till knutna telefoner.
Skalskydd nattetid. (Nödvändigt på garaget)

Önskelistan:
Enkelt, barn ska klara hanteringen.(väger lätt, barn växer upp)
Hybrid, med stöd för trådade och trådlösa enheter. (Väger lätt, men trådar slipper man byta batterier i och bråkar inte med kommunikation)
Automatisk av/på larmning via upplåsning av Doorman V2N. (Väger tungt, nästan krav, jobbigt att ruta in sig efter korkad hårdvara, risk att det lämnas olarmat)
Larmet eller integrationen till Doorman ska ha någon form av extern port som man kan använda för att meddela hemautomation status av/på, av/på/skal tickar alla boxar.(Väger lätt, finns alternativa lösningar)

Jag fluktar på:
DSC NEO

YALE SR 3200i

Yale 4500:- för baspaket.
Har en helt värdelös manual, ger intrycket av att man köper en leksak, svårt att veta exakt vad som stöds utöver den egna produktlinjen och om ens Doorman stöds, med det antyds på vissa ställen på deras hemsida. Endast trådlösa enheter. Ingen info om stöd för skalskydd, kan finnas. Brasklapp i manualen att notiser och gränssnittet kan komma beläggas med avgift / abonnemang, och folk verkar vara missnöjda med tillförlitligheten till servern.

Det känns som att produkten och gränssnittet kan vara obsolete och ersatt om 5 år.

DSC NEO 5000:- (12000:- med panelen man villhöver)
Detaljerade manualer och robust intryck.
Hybrid, men endast stöd för egna trådlösa enheter.
Inget stöd för att integreras med Doorman (vad jag kan finna).
Skalskydd.
Extern kommunikation kräver sannolikt expansion och högre komplexitet och kostnad.
Kan vara knepigt att programmera (enligt internet), trevlig touch display som förenklar kostar 7000:-

Vad har ni andra?
Är der någon som har något av de jag nämnde?

Senast ändrad:
[OT] Villalarm.
DSC Neo är en klassiker som alltid fungerar, det ihop med separat larmtjänst.
Det finns nog inte en larmfirma i Sverige som inte har erfarenhet och kan lösa alla (o)tänkbara bekymmer med ett DSC. Ska man installera det själv så är manualen rejäl men viss erfarenhet av liknande hjälper såklart.

Du åker på ett batteribyte för några hundralappar om 10 år annars rullar det bara på.

[OT] Villalarm.
SPC Vanderbilt röstar jag för. Har tidigare haft DSC, dock äldre version än Neo. Tycker både app och admingränssnitt är mycket bättre. Går att integrera med Homey också om man vill så kan t.ex utnyttja magnetkontakter för att skapa scenarion.
Inget stöd för Doorman heller, Yale vill att man kör Verisure ?
Bra expansionsmöjligheter, har LAN, 3G backup och 2 vägs trådlös.

[OT] Villalarm.
Kör Ring. Smidigt och enkelt att utöka. Osäker om du kan koppla det till din dörr.

abonnemang är valfritt men rekommenderar det. Då har den mobil access/moln för videon och det går på batteri. Appen är väldigt bra och går konfigurera mycket.

[OT] Villalarm.
Doorman V2N tar 3 party modul för kommunikation så man får helt enkelt kolla vilka som har en modul som passar. Jag är också intresserad av detta så vi får gräva vidare.

[OT] Villalarm.
Värt att tänka på om det är nån koppling till mobilnät är att 3G-näten redan börjat släckas och beräknas vara borta 2023, medan 2G (GSM) kommer vara borta 2025. Så vill man vara framtidssäkrad är det klokt att undvika utrustning som nyttjar dessa.

[OT] Villalarm.
ok,

Då är frågan hur Smart living home relaterar till larm möget - och hur den hubben kan prata med annat skit som markiser.
1636560380540.png

[OT] Villalarm.
Värt att tänka på om det är nån koppling till mobilnät är att 3G-näten redan börjat släckas och beräknas vara borta 2023, medan 2G (GSM) kommer vara borta 2025. Så vill man vara framtidssäkrad är det klokt att undvika utrustning som nyttjar dessa.
Vanderbilt har expansionskort för 4g, osäker på vad jag har. Står 3g just nu men det kan ju vara p.g.a abbet på simkortet också.

Angående Doorman så går det att integrera med Homey men endast via Verisures molntjänst. Den vägen går det att få ihop det med SPC och göra massa saker. Men djävla omväg via Verisure.

[OT] Villalarm.
[OT] Villalarm.
För att koppla ditt Yale Doorman till ditt Yale smarta hemsystem krävs en låsmodul till låset. Den kommunicerar krypterat med Yale Smart Hub och gör det möjligt att styra låset via din mobil eller surfplatta. Modulen monteras enkelt under batterilocket på Yale Doorman och ansluter trådlöst till centralen.

Yale Smart Hub​

För att koppla upp ditt hem behöver du:

– Wi-Fi eller 3G/4G anslutning
– iOS 9.0+ och Android 4.2+
– Bredbandskoppling
– En router med en fri nätverksport

Larmcentral och hubb är INTE samma sak. Även om Kjelle kallar centralen för hubb för att skoja till det lite
nedan är väl det kjelle säljer

Yale Home SR-Serien​

Förpackningens innehåll:

• 1st larmcentral
  • 1st PIR Kamera
  • 1st PIR Rörelsedetektor
  • 1st Knappsats
  • 2st Magnetkontakter

Problemet är att det inte står att Yale home hubben pratar med Yale larmcentral

[OT] Villalarm.
Vanderbilt har expansionskort för 4g, osäker på vad jag har. Står 3g just nu men det kan ju vara p.g.a abbet på simkortet också.

Angående Doorman så går det att integrera med Homey men endast via Verisures molntjänst. Den vägen går det att få ihop det med SPC och göra massa saker. Men djävla omväg via Verisure.
Ja, med Verisure ska det funka.
Men jag är så jävla envis och vägrar få Verisure nerkört i halsen på mig.

[OT] Villalarm.
Verisure har en egen modul till låset.

Jag tror det klarna lite. SR är en annan serie och man ska inte ha både SR centralen och smarthub.
Fortfarande oklart om då SR kan prata med låset. Får läsa mer noga

1636561648197.png

EDIT
Nja, fattar ändå inte. SR är tydligen en uppgrade - men varför behövs den?
1636561855834.png

[OT] Villalarm.
Det är ju skit samma om man har ett larm när fru och barn slarvar med att slå på larmet, vilket jag har en känsla kommer förekomma.
Jag har samma problem, brukar larma själv när alla är ur huset.

Vägrar också Verisure...

Slår ändå ett slag för ett riktigt larmsystem. Oftast mycket stabilare utan falsklarm. Man kan skapa separata zoner, skalskydd m.m. Det går att utöka med kodpaneler, rfid taggar och massa annat. Med integrering mot hemautomation så kan man dessutom autolarma t.ex garage vid givet klockslag, tända huset vid brandlarm m.m.

Senast ändrad:
[OT] Villalarm.
Smart Living SR-3100 funkar i alla fall med låset enligt

komplettera med de tillbehör du anser dig behöva, till exempel kameror, rökdetektorer, fler rörelsedetektorer eller en Yale Doorman (via en Smart Living-låsmodul). Nya komponenter introduceras till larmcentralen med en knapptryckning.

Men omöjligt att fatta vad som är vad

Samma eller inte? Inte tror jag så vad är vad?

[OT] Villalarm.
SPC Vanderbilt röstar jag för. Har tidigare haft DSC, dock äldre version än Neo. Tycker både app och admingränssnitt är mycket bättre. Går att integrera med Homey också om man vill så kan t.ex utnyttja magnetkontakter för att skapa scenarion.
Inget stöd för Doorman heller, Yale vill att man kör Verisure ?
Bra expansionsmöjligheter, har LAN, 3G backup och 2 vägs trådlös.
+1 på Vanderbild, dock lite annan prisnivå än dom påtänkta. Tror bruttopriset är ca 15 på mitt men det borde gå att få för en bit under 10.
Helt värdelöst med abbonemang om man jobbar skapligt nära hemmet och har några grannar att ringa om man är bortrest.

[OT] Villalarm.
Jag har samma problem, brukar larma själv när alla är ur huset.

Vägrar också Verisure...

Slår ändå ett slag för ett riktigt larmsystem. Oftast mycket stabilare utan falsklarm. Man kan skapa separata zoner, skalskydd m.m. Det går att utöka med kodpaneler, rfid taggar och massa annat. Med integrering mot hemautomation så kan man dessutom autolarma t.ex garage vid givet klockslag, tända huset vid brandlarm m.m.
Trådlöst är smidigt kanske, men lösningarna som finns ute är busenkla att blockera och fullt möjliga att manipulera. Verisure skräp kan du på remote enkelt fås att falsklarma, gör det 10 gånger och folk slutar ha det påslaget.

Köp riktiga grejor och koppla ihop med kabel - leksaker ger inget påtagligt skydd.

[OT] Villalarm.
Kör med wyze, är väl mkt som ring. Gratis, ger 12s inspelat filmclip och vanlig notifikation i mobilen då rörelse eller ljud upptäckts. Så skrämmer ju inte bort någon direkt... Kräver ju åxå att routern samt bredbandet funkar....

[OT] Villalarm.
Vi kör Visonic på radhuset. Skalskydd på nätterna på nedervåningen som vi har en egen liten fjärr till I sovrummet. Och det går att larma på och av antingen med mobil, kod eller liten (riktigt liten) larmbricka på nyckelknippan. Finns mycket att kompletera med som t ex kameror och brandvarnare men vi kör bara brandvarnare, kameror kör vi med Arlo. Går att ansluta till larmcentral så som Verisure men som de flesta andra så vägrar jag de där idioterna.
Slår ett extra slag för Visonics support som e grym!

[OT] Villalarm.
Trådlöst är smidigt kanske, men lösningarna som finns ute är busenkla att blockera och fullt möjliga att manipulera. Verisure skräp kan du på remote enkelt fås att falsklarma, gör det 10 gånger och folk slutar ha det påslaget.

Köp riktiga grejor och koppla ihop med kabel - leksaker ger inget påtagligt skydd.
Dom jag vill hålla ute är inte på pass engagerade eller kompetenta, jag skulle föredra merparten trådat, men trådlöst öppnar en del möjligheter utan att slita upp väggar, tak eller golv på några väl valda platser.

Jag lever inte i under några illusioner om ett vattentätt system. Allt går att forcera.

Finns även redan ett Ubiquti kamerasystem, så jag har inga ambitioner att integrera kameror i larmet kan tilläggas.

[OT] Villalarm.
Dom jag vill hålla ute är inte på pass engagerade eller kompetenta, jag skulle föredra merparten trådat, men trådlöst öppnar en del möjligheter utan att slita upp väggar, tak eller golv på några väl valda platser.
Både DSC och Vanderbilt kan hantera både trådat och trådlöst. Sedan tror jag nog man får göra skillnad på leksakslarmens(läs Securitas, Verisure m.m) trådlösa och riktiga larmsystems trådlösa. Givetvis går båda att störa ut men ett larm som primärt riktar sig mot företag som kräver högre säkerhet vill jag tro är klart säkrare. Anar att dom vanliga larmföretagen inte installerar leksakslarmen i företagsfastigheter utan där blir det riktiga grejjer ? Brukar säga det när säljarna knackar på dörren att vi har ett riktigt larm, inte ett leksakslarm som ni säljer abb på. Dom brukar ogilla det ?

[OT] Villalarm.

Jag lever inte i under några illusioner om ett vattentätt system. Allt går att forcera.

Finns även redan ett Ubiquti kamerasystem, så jag har inga ambitioner att integrera kameror i larmet kan tilläggas.
Tur kanske att larmutbildade konstruktörer sällan är tjyvar....

[OT] Villalarm.
Rekommenderar att kika på detta https://www.safe.land/butik/
Ajax om du är vill att lägga 10-15tkr för ett bra paket.

Valde själv Sikkert Hjem (danskt larmbolag) och det har fungerat utmärkt. Supersmidigt att sätta upp och installera med hjälp av appen. Allt är trådlöst. Har bland annat vibrationsdetektorer på alla fönster ifall något skulle krossas. Mycket prisvärt larm.

Däremot så är Ajax lite mer high-tech, de har bland annat detektorer med inbyggd glas- och vibration i samma detektor. Med en prislapp därefter såklart.

[OT] Villalarm.
Fråga: Ni vill att det ska "larma på när man låser". Betyder det att ni har huset olåst när ni är hemma?

[OT] Villalarm.
Rekommenderar att kika på detta https://www.safe.land/butik/
Ajax om du är vill att lägga 10-15tkr för ett bra paket.

Valde själv Sikkert Hjem (danskt larmbolag) och det har fungerat utmärkt. Supersmidigt att sätta upp och installera med hjälp av appen. Allt är trådlöst. Har bland annat vibrationsdetektorer på alla fönster ifall något skulle krossas. Mycket prisvärt larm.

Däremot så är Ajax lite mer high-tech, de har bland annat detektorer med inbyggd glas- och vibration i samma detektor. Med en prislapp därefter såklart.
Det var väldigt svårt att hitta något tekniskt datablad för Ajax, det närmaste jag hittade var en textbaserad "setup guide". Hittar inte ens om det går att ansluta trådat.
Jag är lite skeptisk.

Försöker läsa på lite mer om Vanderbilt, just nu är det väl jämt skägg mellan DSC och Vanderbilt för min del. Har på vägen insett att det inte kommer fungera att larma med dörrlåset om man inte går på Verisure eller Yale, vilka har integration mot dörrlåset som enda fördel, typ.

Fråga: Ni vill att det ska "larma på när man låser". Betyder det att ni har huset olåst när ni är hemma?
Bra reflektion, det jag har läst mig fram till på Yale är att det krävs låsning + kod för att aktivera larmet.
Sannolikt larmar det då inte vid normal låsning eller om de har huvudet på skaft aktiverar skalskydd.

Hör och häpna så vi låser ibland på natten, mer ofta på senare tid då grabben ibland har irrat runt i sömnen.

[OT] Villalarm.
Det var väldigt svårt att hitta något tekniskt datablad för Ajax, det närmaste jag hittade var en textbaserad "setup guide". Hittar inte ens om det går att ansluta trådat.
Jag är lite skeptisk.

Försöker läsa på lite mer om Vanderbilt, just nu är det väl jämt skägg mellan DSC och Vanderbilt för min del. Har på vägen insett att det inte kommer fungera att larma med dörrlåset om man inte går på Verisure eller Yale, vilka har integration mot dörrlåset som enda fördel, typ.

Bra reflektion, det jag har läst mig fram till på Yale är att det krävs låsning + kod för att aktivera larmet.
Sannolikt larmar det då inte vid normal låsning eller om de har huvudet på skaft aktiverar skalskydd.

Hör och häpna så vi låser ibland på natten, mer ofta på senare tid då grabben ibland har irrat runt i sömnen.

Ajax är helt trådlöst precis som Sikkert Hjem, de två är väldigt lika i hur de fungerar. Allt styrs antingen med en liten fjärrkontroll, kontrollpanelen i hallen eller via mobilappen. Går även att larma av med klassiska nyckelbrickor.

Glömt larma? Bara att dra fram mobilen och kolla och larma på med ett knapptryck. Busenkelt. Går även att koppla till larmcentral för 1500kr/år.

[OT] Villalarm.
"Sikkert hjem" hemma hos mig också. Osäker på hur det går med det när 3g / GSM läggs ner?
Annars är jag nöjd med hur det fungerar. Enkelt att installera och förvånansvärt bra batteritid på sensorerna.
Vet dock inte om det möjligen faller under kategorin "leksakslarm"?

[OT] Villalarm.
Vi kör Ajax hemma och det funkar väldigt bra. Dock inte med Yale men när vi köpte så fanns bara modul för Verisure och de ville ha över 500 kr i månaden för grundpaketet. Har fortfarande "fullt" batteri i alla enheter efter 1,5 år.

Till grabben har vi fjärrkontroll som han hanterar bra och tagg till Yale-låset (han lärde sig dock koden fort så den behövs egentligen inte) så tappar han bort nyckelknippan så är det inte en massa hysteriskt dyra nycklar som försvinner eller lås som behöver bytas.

[OT] Villalarm.
Jag är lite skeptisk.

Vi har ett sk leksakslarm från Verisure+Yale, Yale larmar inte om du bara låser, varken utifrån eller inifrån. Jag har satt in tider när garaget larmas varje kväll, huset larmar jag bara när vi inte är hemma. Nöjer mig annars med att låsa dörrarna.

I garaget som är fyrkantigt och omöjligt att smyga in i är larmet en kamera med rörelsesensor. Sen har jag satt inkrypningsskydd för fönstren då det är löjligt lätt att plocka ur glaskassetten och en härdad tjuv bryr sig knappast i om det tjuter lite medans han plockar det han vill ha. Vi har separata larm på hus och garage.

[OT] Villalarm.
Skaffa två hundar, en i garaget en i huset.
Säg ett par kommondorer, ser ut som golvmoppar men är rejäl puff i. ;)

En kompis från USA hade en hemma, det blev inbrott, och det blev blodbad. Hunden var ok. :)
Inbrottstjuvarna hade gömt sig i garderober och försökt kasta saker på hunden.

Jag vet inte hur det fungerar i Sverige, om din hund nafsar sönder en inbrottstjuv.

[OT] Villalarm.
Skaffa två hundar, en i garaget en i huset.
Säg ett par kommondorer, ser ut som golvmoppar men är rejäl puff i. ;)

En kompis från USA hade en hemma, det blev inbrott, och det blev blodbad. Hunden var ok. :)
Inbrottstjuvarna hade gömt sig i garderober och försökt kasta saker på hunden.

Jag vet inte hur det fungerar i Sverige, om din hund nafsar sönder en inbrottstjuv.
Hangarhund lär vara effektiv, när vi var på F15 i Söderhamn i frivillig flygvapenungdom (på stenåldern) visade dom oss deras schäfrar. Synd bara att den lär käka upp barnen om dom går in i garaget :LOL:

[OT] Villalarm.
Jag bestämde mig för 30-35 år sedan för att skaffa hund, sannolikt schäfer eller något i liknande storlek baserat på att min farbror hade en schäfer som jag hängde en stor del av somrarna med.

Men redan då var jag klok nog att inse att det blir inte förrän jag har gått eller har kort kvar till pension.

[OT] Villalarm.
Hangarhund lär vara effektiv, när vi var på F15 i Söderhamn i frivillig flygvapenungdom (på stenåldern) visade dom oss deras schäfrar. Synd bara att den lär käka upp barnen om dom går in i garaget :LOL:
Kommondoren är familjevänlig, den skyddar den mot allt, men främlingar ligger pyrt till om inte ägaren "godkänner" dem så vovven fattar.

[OT] Villalarm.
Vi har Verisure hemma som jag är nöjd med, en fördel med ett larm som är uppkopplat till larmcentral är att brandlarm även ingår som går via larmcentralen till SOS.

[OT] Villalarm.
Ja, förutsatt att du är hemma, vilket man inte är alltid ?
Den uppmärksamme noterar att larmet ska kunna skicka en signal till familjens telefoner och att det redan finns kameror vi kan använda för att kolla vad som händer.

En siren som tjuter och drar åt sig grannarnas uppmärksamhet behöver väl knappt ens nämnas?

I min värld är det ett mycket bättre skydd än en väktare som kommer i bästa fall 15 minuter efter händelsen.

[OT] Villalarm.
Den uppmärksamme noterar att larmet ska kunna skicka en signal till familjens telefoner och att det redan finns kameror vi kan använda för att kolla vad som händer.

En siren som tjuter och drar åt sig grannarnas uppmärksamhet behöver väl knappt ens nämnas?

I min värld är det ett mycket bättre skydd än en väktare som kommer i bästa fall 15 minuter efter händelsen.
Det uppkopplade brandlarmet verifieras ju via kameror på larmcentralen. Iaf jag är inte alltid nåbar via telefon så helt bortkastat är det knappast. Brandlarm är IMO större anledning att betala för än inbrottslarm.

Tillbaka
Topp