[OT] Villalarm.
Inbrott ett par hus bort aktualiserade en gammal tanke om att larma huset och garaget.
Garaget är väl nästan mest akut då mycket där inne är enkelt att kränga och av mobil karaktär.
Jag tror kravlistan ser ut nåt sånt här.
Inget abonnemang.
Högljutt vid utlösning och meddelar via sms/push eller annat lämpligt protokoll till knutna telefoner.
Skalskydd nattetid. (Nödvändigt på garaget)
Önskelistan:
Enkelt, barn ska klara hanteringen.(väger lätt, barn växer upp)
Hybrid, med stöd för trådade och trådlösa enheter. (Väger lätt, men trådar slipper man byta batterier i och bråkar inte med kommunikation)
Automatisk av/på larmning via upplåsning av Doorman V2N. (Väger tungt, nästan krav, jobbigt att ruta in sig efter korkad hårdvara, risk att det lämnas olarmat)
Larmet eller integrationen till Doorman ska ha någon form av extern port som man kan använda för att meddela hemautomation status av/på, av/på/skal tickar alla boxar.(Väger lätt, finns alternativa lösningar)
Jag fluktar på:
DSC NEO
www.proffsmagasinet.se
YALE SR 3200i
www.kjell.com
Yale 4500:- för baspaket.
Har en helt värdelös manual, ger intrycket av att man köper en leksak, svårt att veta exakt vad som stöds utöver den egna produktlinjen och om ens Doorman stöds, med det antyds på vissa ställen på deras hemsida. Endast trådlösa enheter. Ingen info om stöd för skalskydd, kan finnas. Brasklapp i manualen att notiser och gränssnittet kan komma beläggas med avgift / abonnemang, och folk verkar vara missnöjda med tillförlitligheten till servern.
Det känns som att produkten och gränssnittet kan vara obsolete och ersatt om 5 år.
DSC NEO 5000:- (12000:- med panelen man villhöver)
Detaljerade manualer och robust intryck.
Hybrid, men endast stöd för egna trådlösa enheter.
Inget stöd för att integreras med Doorman (vad jag kan finna).
Skalskydd.
Extern kommunikation kräver sannolikt expansion och högre komplexitet och kostnad.
Kan vara knepigt att programmera (enligt internet), trevlig touch display som förenklar kostar 7000:-
Vad har ni andra?
Är der någon som har något av de jag nämnde?
Garaget är väl nästan mest akut då mycket där inne är enkelt att kränga och av mobil karaktär.
Jag tror kravlistan ser ut nåt sånt här.
Inget abonnemang.
Högljutt vid utlösning och meddelar via sms/push eller annat lämpligt protokoll till knutna telefoner.
Skalskydd nattetid. (Nödvändigt på garaget)
Önskelistan:
Enkelt, barn ska klara hanteringen.(väger lätt, barn växer upp)
Hybrid, med stöd för trådade och trådlösa enheter. (Väger lätt, men trådar slipper man byta batterier i och bråkar inte med kommunikation)
Automatisk av/på larmning via upplåsning av Doorman V2N. (Väger tungt, nästan krav, jobbigt att ruta in sig efter korkad hårdvara, risk att det lämnas olarmat)
Larmet eller integrationen till Doorman ska ha någon form av extern port som man kan använda för att meddela hemautomation status av/på, av/på/skal tickar alla boxar.(Väger lätt, finns alternativa lösningar)
Jag fluktar på:
DSC NEO
DSC Neo Larmpaket 9 sektioner
Larmpaket Neo för upp till 64 sektioner. Knappsats HS2LCDRF med textdisplay och inbyggd radiotransceiver ingår.
YALE SR 3200i
Smart hemlarm | Utan abonnemang
Smart hemlarm utan abonnemang – Yale, Eufy och Ring med notis direkt i mobilen. Kompletta system och enskilda sensorer hos Kjell & Company. Fri retur i 100 dagar.
Yale 4500:- för baspaket.
Har en helt värdelös manual, ger intrycket av att man köper en leksak, svårt att veta exakt vad som stöds utöver den egna produktlinjen och om ens Doorman stöds, med det antyds på vissa ställen på deras hemsida. Endast trådlösa enheter. Ingen info om stöd för skalskydd, kan finnas. Brasklapp i manualen att notiser och gränssnittet kan komma beläggas med avgift / abonnemang, och folk verkar vara missnöjda med tillförlitligheten till servern.
Det känns som att produkten och gränssnittet kan vara obsolete och ersatt om 5 år.
DSC NEO 5000:- (12000:- med panelen man villhöver)
Detaljerade manualer och robust intryck.
Hybrid, men endast stöd för egna trådlösa enheter.
Inget stöd för att integreras med Doorman (vad jag kan finna).
Skalskydd.
Extern kommunikation kräver sannolikt expansion och högre komplexitet och kostnad.
Kan vara knepigt att programmera (enligt internet), trevlig touch display som förenklar kostar 7000:-
Vad har ni andra?
Är der någon som har något av de jag nämnde?
Senast ändrad: