Villhöver effektmätare

Fredrik Å

Aktiv medlem
Villhöver effektmätare
Jag är lite sugen på effektmätare.
Vad jag ska med dom till vet jag inte riktigt mer än att det är kul att ha 😄
Någon som har 4iiii vevarmen som sitter på vänstersidan ?
Funkar dom bra och levererar rätt siffror?

Villhöver effektmätare
Jajjemen. Haft alla möjliga sorters mätare och märker nog egentligen ingen skillnad. Inbillade dock mig att nån av alla sorters "vevarmsmätare" hade lite mer delay innan siffrorna dök upp på garminskärmen, men jag kanske inbillade mig.
Enkelvev brukar kosta 1500-2300 begagnade men säljs ofta väldigt snabbt.

Villhöver effektmätare
tänk bara om du skaffar på en cykel så kommer du vilja ha på alla................................. Jag har på 3st nu trots att jag villhövde i början, haha!

Villhöver effektmätare
Har en 4iiii på räsern, vänster 105, köpt på K&S för kanske 2000kr. Funkar som man antar att den skall.
Känner inget behov av att ha en på graveln eller stigcykeln.

Villhöver effektmätare
Som jag har postat tidigare: 4iiii och Stages (finns det fler effektmätarvevar?) som mäter effekten på vänster vevarm är enkla att installera och flytta mellan cyklar, men de har ett par uppenbara nackdelar:
-De är enkelsidiga (de dubbelsidiga är inte lika enkla eller intressanta enl mig)
-De behöver utrymme på insidan av vevarmen, se bilden nedan.
effekt-crank-clearance-webp.832468

Vilket kan vara problematiskt på åtminstone en del kolfiberramar med feta kedjestag.
Men som syns i bilden är det enkelt att kolla om den får plats med en 10mm insexnyckel

Om du har ett av Shimanos moderna lvg/grus-vevpartier är dessutom vänster vevarm fritt utbytbar mellan många av dem, åtminstone 105, Ultegra, Dura-Ace och GRX (+säkert fler som inte jag känner till).

Villhöver effektmätare
"Villhöver" är ett bra ord i sammanhanget. Om du kör strukturerad träning på landsväg, särskilt om du fokuserar på tempolopp börjar du närma dig "behöver". Jag har effektmätning på flera cyklar, men i ärlighetens namn är det bara för inomhusträning jag han hävda att jag verkligen använder effekt för att styra min träning. I övriga fall är det mest på kul, ungefär som att se pulsen, sträckan och hastigheten i sin träningsdagbok.

Tillbaka
Topp