[OT] vindtät jacka som andas bra?

tobiascyklar

Aktiv medlem
Hej,

undrar om någon kan tipsa som en vindtät jacka som andas bra?
Vindtät och inte vattentät eftersom jag tänker att andningen blir bättre (men vattentät är inte diskvalificerande). Jag vill att den skall klara utsatta förhållanden på fjället, med hård vind på vintern utan skydd. Den skall ha bra (med uppstagande form) huva som går att vika undan (min nuvarande rullar ihop huvan i kragen).

Har en gammal Mountain Hardware (gore tex, men en gammal version) som funkat bra, men tänker att litet lättare jackor som andas bättre skall finnas numer - det är ju soligt och varmt ibland också... Den har dock varit väldigt slitstark, och mha skräddare hållit för mycket genom åren.

Har ett par gamla Helly Hansen skalbrallor som är idealet - inte speciellt vattentäta, men torkar blixtsnabbt, och i stort sett helt vindtäta (tillräckligt vindtäta för kuling i många minusgrader på kalfjället). Andningsförmågan kanske inte topp, men svårt att säga, inte lika kritiskt på benen.

Har sett en jacka som heter Fjällräven Keb, som verkar vara åt det hållet. När jag kikat runt i affärer har jag inte hittat nåt.

Tips mottages tacksamt!

Jag gillar Arcteryx Gamma SL och Siphon SL jackor/annorak. Huvorna är dock endast stagade av den lilla fastsydda skärmen men räcker för mig.

Att enkelt kunna öppna pitzips tycker jag är viktigt. Hur bra jackan än andas så kan membranet aldrig släppa ut så mycket fukt som måste ut när man jobbar på lite, då måste man ha "mekanisk" ventilation.

Har sett flera vindjackor med "nät" på ryggen. Då blir dom att andas bra! :) Det är i regel framifrån det kommer vind... Inte alltid såklart.
Craft featherlight?

Tack för tips!
Jag är medveten om att tät och andning är en balansgång:-)
Jag letar efter en jacka som skall klara tufft väder i första hand, men inte regn. Andas i andra. Pitzips ett krav.

Ska kika på gamma och siphon!
Kikat, ser perfekta ut. Tack.

Senast ändrad:
Ja. Äntligen ett ämne jag har koll på ;-)

Jackornas Rolls är Arcteryx. Dom är grymma, du ser skilnad om du kollar i butik och jämför med ex Fjällräven och annan "skit".

Det finns dock en liten nackdel. Att vara vindtät och andas är lite motsägelsefullt. Kolla exempelvis på Klättermusen, dom har beskrivit det bra. Andas gör alla material, mer eller mindre bra. Vindtät går så att säga precis tvärt mot andningen. Du får välja någon gyllene medelväg. Ska du in på vattentätt (dvs regntåligt) så blir andningen direkt sämre också.

Jag behöver veta va du ska göra i jackan. Är det mycket svettning? Kan du byta om?

Generellt om man är ute och vandrar eller liknande så är det bättre att frysa lite hela tiden så man inte börjar svettas och behöver andning. Så fort du blir blöt så blir avkylningen betydligt högre. Så, snabbt av med kläderna och på med dom när det behövs.

Tufft väder men inte regn, då behövs verkligen inget membran. Ett tätvävt tyg blir inte 100 vindtät men det är en fördel då inget "andas" bättre. Fjällräven har säkert en g1000 jacka i lämpligt snitt. Vill du ha syntet istället finns en del lätta jackor som tål mer än de ser ut att göra. Har goda erfarenheter av lätta nylon skal utan membran som marmot ion och Arcteryx Squamish i hyfsad vind i Norge.

Hej, jag ska ha en jacka som klarar när det är kallt och blåser hårt på kalfjället. Inga kompromisser.
Men jag kommer använda den till all sorts friluftsliv när den passar.
När jag är på fjället är jag alltid svettig eftersom jag är på tur. Litet andning jackan hjälper till att torka till litet, så därför så mycket andning som möjligt. Vattentät behöver jag inte, bara vindtät.

Låter som det är arcteryx som gäller :-)

tobiascyklar sa:
Hej, jag ska ha en jacka som klarar när det är kallt och blåser hårt på kalfjället. Inga kompromisser.
Men jag kommer använda den till all sorts friluftsliv när den passar.
När jag är på fjället är jag alltid svettig eftersom jag är på tur. Litet andning jackan hjälper till att torka till litet, så därför så mycket andning som möjligt. Vattentät behöver jag inte, bara vindtät.

Låter som det är arcteryx som gäller :-)
Som sagt. Frys lite grann så du inte blir svettig. Likt vissa cykelkläddr har jackor öppningar under ex armarna. Personligen trivs jag med det. Då kan jag stänga om det blir för kallt.

Du vet säkert redan om att det är ull som gäller som lager ett. Gärna lager två om du har råd, annars någon form av fleece eller syntet. Och ha gärna med en dunjacka om du pausar så du inte börjar frysa för mycket. Lagom är bäst.

Men som sagt. Kolla Arcteryx, det fungerar för de flesta. Bara prislappen som är lite hög ibland. Men använder man den på fjället vill man inte att någon jacka går sönder.

Hilleberg tält och Arcteryx kläder så är man i hamn....

Arcteryx gör jättefina kläder. Ska det vara vind- men inte hardshell så blir det nog nån av deras soft-shell.
Norrmännen är duktiga på fjällkläder.
Klättermusens Einride och en längre jacka i ventile-bomull är fina. Men tunga.
En o-laminerad jacka kan klara sig utan pitzips.

Är det någon form av vandring där du bär med dej din utrustning du ska ha den till så spelar ju vikten, volymen och dess förmåga att torka snabbt en stor roll.
Jag har en Klättermusenjacka för det ändamålet. Tyvärr tror jag inte att den tillverkas mer.

Ska du inte ha regnskydd så undvik skaljackorna oavsett märke. Bästa cykel/löpjackorna jag har är Haglöfs shield som fins i en variant med tunt icke vindtätt tyg i ryggen.

feeblesmith sa:
Tufft väder men inte regn, då behövs verkligen inget membran. Ett tätvävt tyg blir inte 100 vindtät men det är en fördel då inget "andas" bättre. Fjällräven har säkert en g1000 jacka i lämpligt snitt. Vill du ha syntet istället finns en del lätta jackor som tål mer än de ser ut att göra. Har goda erfarenheter av lätta nylon skal utan membran som marmot ion och Arcteryx Squamish i hyfsad vind i Norge.

Det var denna tankegång jag var inne på. Slippa membran för bättre andning, slitstark, snabbtorkande, vindtät. Inte softshell, gillar inte, mer skal. Behöver inte vara så lätt, fickor är bra.

Mer tips än squamish?

raljerande följer
Alltså andas gör organismer.
Mig veterligen tillverkar ingen en jacka som andas.
Vore i och för sig coolt.
Typ en biomemicjacka av syntetiskt hud.
Eller kanske att man dresserar svamp att ingå symbios med huden.
raljerande slut

tobiascyklar sa:
Mer tips än squamish?

Squamish är tunnaste serien de har lite tjockare är Siphon sedan Gamma SL och tjockast/starkast är Gamma MX, alla utan membran (även om gamma beskrivs som soft shell) och har lite olika snitt.

Norröna har ett trevligt material som heter flex1 som är trevligt på vintern.

Schoeller gör membranlös softshell flera tillverkare använder. Kolla på alpina klättersidor och bloggar så finns massor av rekommendationer tex. Coldthistle eller Andy Kirkpatrick.

Tillbaka
Topp