[OT] Vinterdäck till bilen

Jag kör odubbat. Utgår från Skåne, men kör en hel del norröver. Även några reser söderut, Tyskland på vintern. Så har inte mycket andra val än att köra odubbat.
Förlitar mig på 4wd för att inte bli ståendes på nån isfläck. När det ser ut att kunna vara halkigt får man köra därefter.

Rut-66 sa:
+1
Eller det är för många som inte ska finnas i trafiken.
Har redan fått en kota på sniskan av en ung ovan förare som körde på oss bakifrån.
Förarstolen var knäckt bakåt... tur jag hade lite gymkropp kvar.
Händer samma idag blir jag nog förlamad.
När jag blev omkörd i en enfilsrondell, så kastade jag körkortet.
Stolen ska knäckas bakåt, det är en del av krockskyddet.

marr sa:
Jag kör odubbat. Utgår från Skåne, men kör en hel del norröver. Även några reser söderut, Tyskland på vintern. Så har inte mycket andra val än att köra odubbat.
Förlitar mig på 4wd för att inte bli ståendes på nån isfläck. När det ser ut att kunna vara halkigt får man köra därefter.
Det hör föranleder en fråga: Är det någon som egentligen någonsin har problem med att ta sig framåt oavsett typ av däck? Och oavsett drivning. Diskussionen här rör väl i första hand vad som är säkrast vid broms och undanmanöver?

Själv har jag aldrig på allmän väg upplevt ett behov av mer än två drivande hjul. Däremot på en brant uppfart eller liknande där hastigheten är väldigt låg har jag det någon gång ibland. Dock aldrig så jag faktiskt övervägt att faktiskt sätta upp det på kravlistan till nästa bil.

Rattnalle sa:
marr sa:
Det hör föranleder en fråga: Är det någon som egentligen någonsin har problem med att ta sig framåt oavsett typ av däck? Och oavsett drivning. Diskussionen här rör väl i första hand vad som är säkrast vid broms och undanmanöver?

Själv har jag aldrig på allmän väg upplevt ett behov av mer än två drivande hjul. Däremot på en brant uppfart eller liknande där hastigheten är väldigt låg har jag det någon gång ibland. Dock aldrig så jag faktiskt övervägt att faktiskt sätta upp det på kravlistan till nästa bil.
Ja, innan jag började köra fyrhjulsdrivet. Har även kört fast med (låg) fyrhjulsdriven Passat på villagatan hemma, när en idiot till granne skottat snö rakt ut i vägen (sen hade det kommit 10 cm pudersnö).

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
marr sa:

80% av alla bilar på senaste enduro fick knuffas upp, parkering på en gräsplätt som såg ok ut :) men några timmars regn gjorde den lite mjuk. Jag kommer inte ut från huset och upp till vägen när det är för halt med min fwd... Alltid kört quattro innan och nu när man inte har det saknar jag det väldigt ofta.

Miss Lycka 2.0 sa:
Kneecap sa:
Bengt-re sa:
Äh, men jag kommer ihåg ett tillfälle när en "gubbe" som var före mig på däcksverkstaden pratade länge och väl om för och nackdelar med olika däck, testresultat och så vidare - han valde sedan efter en klok och välbetänkt process några däck som däckskillen och något däckstest rekomenderade. Dyra fina däck till hans stora tunga, säkra topputrustade Audi. Sen en förbigående så skulle han ha däck till en Nissan Micra som hans fru och son delade på - den bilen utan ABS, usel krocksäkerhet och som framförs av som jag uppfattade oerfarna förare fick det billigaste som däcksfirman hade....

Jag tycker att det var fel tänkt.

Tjena!

Hade en kund som var inne med en Ford Fiesta från 1992, mitt i sommaren och 24° ute, på bilen sitter det urdubbade vinterdäck från 1998, dvs tjugo år gamla. Påpekade det dåliga med att köra med dom däcken. Svaret var att dom köpt bilen till dottern, som precis tagit körkort, och ville inte lägga ut några pengar på den gamla kärran så det var jättebra med däck som hon kunde köra året runt.

1. Bil med extrem dålig säkerhet
2. Extremt dåliga däck
3. Ovan förare

Låter som ett perfekt recept...

Jag var bra sugen på att vråla, rakt i kundens ansikte, att han måste hata sin dotter. Men höll minen och påpekade igen att det är inte dyrt med bra däck.

En person i familjen har kört i några år med dubbfria vinterdäck på grund av snålhet. Vissa ska inte finnas i trafiken.

Dubbfria vinterdäck behöver ju inte vara dåligt. Definitivt inte så dåligt att man inte borde få köra alls om man väljer det.

Några som däremot inte alls borde få köra, är de som inte har vett att hålla avståndet, i synnerhet då det råder vinterväglag. Ytterligare ett snäpp värre är de som dessutom väljer att köra om trots att det inte är säkert att göra så. Där kan vi snacka om rött kort.

Min erfarenhet är att alltid kört dubbat tidigare men numera bytt till dubbfritt på båda våra bilar.
Jag måste säga att jag är besviken på de dubbfria, jag upplever dem som klart osäkrare än de dubbade, och då var de dubbade slitna (därför bytet) och de odubbade har bra mönstergjup och är av kända fabrikat.
Nästa byte blir definitivt dubbade igen.
Det enda positiva med odubbade som jag kan komma på är att det inte längre är kinkigt med att komma ihåg vilket datum man ska byta däck...

Snuten sa:
Dubbfria vinterdäck behöver ju inte vara dåligt. Definitivt inte så dåligt att man inte borde få köra alls om man väljer det.

Tjena!

Jag tror Miss Lycka menar att hen kör med vinterdäck på sommaren. Alldeles för vanligt och riktigt farligt.

Plush sa:
Efter nästan på dagen 30 års körande så skulle jag välja dubb.
Varför?
Jo.. om man bara körde på snö.. ingen is eller så.. utan bara snö. Så räcker dubbfritt alldeles förträffligt. Det är mycket större friktion i snö än vad många tror och ren snöväg är sällan halkig.
Men.. Kör man på blandat underlag eller övervägande "bar" asfalt där körbanan poleras av den mängd bilar som kör och där frost och svartis är ett problem så skulle jag välja dubbat.
+2 på denna.

Att ha dubbat är lite som att ha skivbromsar på landsvägscykeln. Det är inte så ofta man egentligen behöver det, men de gånger man verkligen behöver det så är det en enorm skillnad i säkerhet.

Kneecap sa:
Snuten sa:

Tjena!

Jag tror Miss Lycka menar att hen kör med vinterdäck på sommaren. Alldeles för vanligt och riktigt farligt.

En golf jag köpte för massa år sen hade dubbfria vinterdäck som ägaren hade kört året runt med, det tjöt om dem och släppte greppet på torr asfalt i vanlig rondellkörning, kändes som man var med i en film...

Jag bor i skåne och kör dubbfritt på vintern, är väl 2-3 dagar/år där det blir så halt att det är obehagligt (man får köra 30km/h och börjar ändå glida ner i diket pga att vägen lutar mot diket) men för det mesta går det fint att anpassa hastigheten.
Fördelen med dubbdäck tycker jag är att det är lättare att höra när bilen börjar tappa fästet om det är fläckvis halka.

Rattnalle sa:
Tob sa:
Rattnalle sa:
Tob sa:
Skogling sa:
När man verkligen behöver vinterdäck så behöver man

Hakka 9.

Fyrhjulsdrift och Hakka 8 suv funkar rätt bra med har jag fått för mig. ;)
Bromsar det bättre med fyrhjulsdrift? Det är ju i första hand där begränsningen sitter.

Nej, det vet alla att det inte gör.
Men nu handlar väl inte all vinterkörning om att bromsa. Väl?
Nej men det brukar vara den största begränsningen är iaf min erfarenhet :-)

Alla har vi olika situationer och erfarenheter. :)

Jag kör mycket på oplogade vägar. Bor så jag får köra i halt väglag nedför och uppför en backe som inte alltid är plogad när jag ska iväg. Kör mycket på isiga grusvägar.
Så att 4 hjulsdrift i kombo med bra dubbdäck är bättre än fram eller bakhjulsdrift med dubbfria är min erfarenhet.

johan44 sa:
Jag sällar mig till dom som kört med dubb men blev med begbil med dubbfritt och är nu omvänd. Man måste testa liksom...
För mig är det tvärtom. Körde dubbfritt i 24 år. Sen köpte jag en beg bil där det följde med dubbade däck. Men jag har inte varit speciellt imponerad av dem så när de är slut så blir det dubbfritt igen.

En grej att tänka på är att köra på så smala vinterdäck som möjligt!
185 dubbat=ökat marktryck och mindre surfande på snön

Har sett fler än en med feta vintersulor som sladdat av vägen

johan44 sa:
Jag sällar mig till dom som kört med dubb men blev med begbil med dubbfritt och är nu omvänd. Man måste testa liksom...

Tvärtom här, alltid kört dubb men senaste bilen kom med dubbfritt, saknar mina dubb... behöver byta två däck så kommer nog fortsätta med dubbfritt dock.

Jimel sa:
johan44 sa:

Tvärtom här, alltid kört dubb men senaste bilen kom med dubbfritt, saknar mina dubb... behöver byta två däck så kommer nog fortsätta med dubbfritt dock.

Ska vi byta? Jag fick dubbat, behöver byta två däck, så det blir fortsatt dubbat tyvärr.

Är det inte så att de som kör dubbat ändå kör över sin egna förmåga och förlitar sig helt blint på bilarnas hjälpsystem?

Det är ju inte ovanligt att det går i 30-50km/h över gällande skyltad hastighet för dubbåkarna.

Allroad sa:
Är det inte så att de som kör dubbat ändå kör över sin egna förmåga och förlitar sig helt blint på bilarnas hjälpsystem?

Det är ju inte ovanligt att det går i 30-50km/h över gällande skyltad hastighet för dubbåkarna.

Det är bara kriminella som kör för fort. Det finns väl inga grova brottslingar här?

Bengt-re sa:
Jag har kört dubbfritt i 8-9 år nu och kommer att fortsätta med det. Den enda praktiska nackdelen som jag ser det är sämre grepp där det är blöt blankis. Därav följer att man på ett annat sätt måste vara uppmärksam och medveten. Framkomlighet och grepp är tillräckligt. Det är bara extremsituationerna där de har andra egenskaper.

Jag rekommenderar INTE dubbfritt till unga, oerfarna eller disträa förare. De grupperna behöver alla extra marginaler som går att få när man missbedömer underlaget.

Kör man som folk så är det minst lika säkra - möjligen säkrare eftersom de kräver att man är mer vaksam och kör med lite större marginaler speciellt i situationer där man kan befara underlag där det är väldigt halt.

Oaktat val - välj bra däck. Det finns många rätt usla däck av både dubbade och odubbade.

Det är ju lite det med odubbat, det funkar nästan alltid utmärkt. Men så kan det komma ett tillfälle eller situation där man felbedömer och det räcker ju med en sådan gång och ibland är det ju inte så lätt som att ”köra efter förutsättningar”, tex svartis i svacka kan ju uppstå när väglaget annars (på resten av sträcken) är super.

Men kan skriva under på det där med kvalitet (Känns som ännu viktigare på vinterdäck, jämfört med sommardäck) och skulle även vilja lägga till att se till att skicket är bra.

Sen ska man alltid köra med lite vett innanför pannbenet, hålla avstånd osv, speciellt på vintern, ligger ju lite sunt förnuft i det.

Sen beror det ju på vart man bor. Göteborg o jag skulle nog överväga odubbat mer än norröver.

Ps. Kört 7 år med odubbat men kör nu dubbat igen. Det man dock saknar är ju hur tyst bilen blir me odubbat (min blev tystare än med sommardäcken ?).

Senast ändrad:
marr sa:

Problemet är ju att 4wd inte hjälper mer än 2wd när man ska stanna och det är
Ju nästan ännu farligare än att man inte kommer iväg. Lätt att man blir lite stursk med 4wd och tror det är bättre grepp än det är :-)

Jensen sa:
Bengt-re sa:
Jag har kört dubbfritt i 8-9 år nu och kommer att fortsätta med det. Den enda praktiska nackdelen som jag ser det är sämre grepp där det är blöt blankis. Därav följer att man på ett annat sätt måste vara uppmärksam och medveten. Framkomlighet och grepp är tillräckligt. Det är bara extremsituationerna där de har andra egenskaper.

Jag rekommenderar INTE dubbfritt till unga, oerfarna eller disträa förare. De grupperna behöver alla extra marginaler som går att få när man missbedömer underlaget.

Kör man som folk så är det minst lika säkra - möjligen säkrare eftersom de kräver att man är mer vaksam och kör med lite större marginaler speciellt i situationer där man kan befara underlag där det är väldigt halt.

Oaktat val - välj bra däck. Det finns många rätt usla däck av både dubbade och odubbade.

Det är ju lite det med odubbat, det funkar nästan alltid utmärkt. Men så kan det komma ett tillfälle eller situation där man felbedömer och det räcker ju med en sådan gång och ibland är det ju inte så lätt som att ”köra efter förutsättningar”, tex svartis i svacka kan ju uppstå när väglaget annars (på resten av sträcken) är super.

Men kan skriva under på det där med kvalitet (Känns som ännu viktigare på vinterdäck, jämfört med sommardäck) och skulle även vilja lägga till att se till att skicket är bra.

Sen ska man alltid köra med lite vett innanför pannbenet, hålla avstånd osv, speciellt på vintern, ligger ju lite sunt förnuft i det.

Vinterväglaget är oberäknelig - det gäller att ha marginaler och alltid vara skeptisk. Snö är enkelt - det ser man. Lurig svartis på småvägar efter perfekt grepp på saltade riksvägar är värre.

En sak som många missar dock är att skillnaden ändå är rätt liten mellan bra och halvbra däck så hastighetvalet är väldigt avgörande - liiiite snabbare och fördelen av ett bättre däck är uppäten. Trist och tidsödande kanske, men kör man på gränsen missar man förr eller senare.

Bengt-re sa:
Vinterväglaget är oberäknelig - det gäller att ha marginaler och alltid vara skeptisk. Snö är enkelt - det ser man. Lurig svartis på småvägar efter perfekt grepp på saltade riksvägar är värre.

Tjena!

Just det där med att men ser snö ger en intressant effekt i mina krokar. Förförra vintern så snöade det rejält, tillräckligt så att dom inte kunde hälla ut saltskiten. Detta resulterade i riktigt fina vintervägar som sen blev genomslitna till torr asfalt. Men eftersom det låg snö brevid vägen så körde folk i 50 på 100 väg. Fast man har jättebra grdpp.
Men när det ligger precis under nollan och svartisen är framme då kör man som fan, för det syns ju ingen snö nånstans.

Kör på odubbade däck och bor på landsbygden i Dalarna, har saknat dubb 2-3 gånger typ på dom ca 25 år som jag har haft odubbat, och dom fåtalet gånger har inträffat på vårkanten när solen börjat värma lite så det blir en vattenhinna ovanpå isen. Odubbat på sommaren har jag också provat, enda fördelen där var väl att man kände sig som i Hollywood med däckskrik i varenda kurva...

Det bästa för trafiksäkerheten vore att dom insåg vad saltet ställer till med med plaskiga, skitiga och moddiga vägar, och med dålig sikt som påföljd när skiten sätter sig på rutor och lyktglas, och även den förrädiska svarthalkan skulle minska om dom lät det vara riktiga vintervägar istället för att blöta upp vägbanan med deras saltlake som sedan fryser på, och som man inte ser skillnad på om det är blött eller fryst på vägbanan.

En riktig vinterväg är ju kanonfin att åka på, torrt och rent, och ljust blir det av snön. Själv har jag tagit ett aktivt val av resväg till jobbet så jag kan åka till 95% på lite mindre osaltade skogsvägar istället för dom saltindränkta riksvägarna, och jag blir öika less varje dag när jag kommer ut på den saltade biten för då är det en plask- o slaskhinna att halka runt i sista biten till jobbet. O sen all miljöförstöring som saltet medför med salt i grundvattnet och vilda djur som lockas till vägarna av saltet, och alla rengöringsmedel som måste till för att få bort skiten från bilarna sen...

Belse sa:
Det bästa för trafiksäkerheten vore att dom insåg vad saltet ställer till med med plaskiga, skitiga och moddiga vägar, och med dålig sikt som påföljd när skiten sätter sig på rutor och lyktglas, och även den förrädiska svarthalkan skulle minska om dom lät det vara riktiga vintervägar istället för att blöta upp vägbanan med deras saltlake som sedan fryser på, och som man inte ser skillnad på om det är blött eller fryst på vägbanan.

En riktig vinterväg är ju kanonfin att åka på, torrt och rent, och ljust blir det av snön. Själv har jag tagit ett aktivt val av resväg till jobbet så jag kan åka till 95% på lite mindre osaltade skogsvägar istället för dom saltindränkta riksvägarna, och jag blir öika less varje dag när jag kommer ut på den saltade biten för då är det en plask- o slaskhinna att halka runt i sista biten till jobbet. O sen all miljöförstöring som saltet medför med salt i grundvattnet och vilda djur som lockas till vägarna av saltet, och alla rengöringsmedel som måste till för att få bort skiten från bilarna sen...
+1
Saltslasket är ett otyg, speciellt när de använder salt istället för att ploga, nåt jag upplever blivit vanligare på senare år. Det vore intressant med en studie som kollar samtliga negativa aspekter av saltet (försämrad sikt och de olyckor det leder till, återfrysning, moddslask, rost på bilparken, miljöförstöring, etc) och väger mot de ev vinster som det påstås ge.

thomaslundstrom sa:
Jimel sa:
johan44 sa:

Ska vi byta? Jag fick dubbat, behöver byta två däck, så det blir fortsatt dubbat tyvärr.

Absolut, har du en golf 7a och bor i mälardalen ;)

Allroad sa:

Ja jag kör som ett svin när jag får tag på en bil med dubb.

ooms sa:
Belse sa:

+1
Saltslasket är ett otyg, speciellt när de använder salt istället för att ploga, nåt jag upplever blivit vanligare på senare år. Det vore intressant med en studie som kollar samtliga negativa aspekter av saltet (försämrad sikt och de olyckor det leder till, återfrysning, moddslask, rost på bilparken, miljöförstöring, etc) och väger mot de ev vinster som det påstås ge.
+2

Jag har kört blandat dubbat och odubbat på senaste bilarna, fyrhjulsdrift på alla utom nuvarande (som har hakka 8, dubbat alltså). De andra har haft Hakka 4 och Hakka R som var bland det nyaste från dem då.

Båda fungerar alldeles utmärkt i 99% av fallen, men när det är riktig svartis, som ofta inte syns, så är det rejäl skillnad med dubb.

Det är ungefär som med bilbälte, jag behöver det inte, kör försiktigt istället. Hittills har det gått bra.. eller?

VO2max sa:

Förvisso sant. Enda abret är helfordonsgodkännandet som egentligen säger att vinterdäcken i princip ska vara lika breda som sommardäcken. Nu tror jag knappast polisen bryr sig om en sådan sak men har man otur kan det bli problem.
Dessutom med dagens allt större hjul (diameter) pga större bromsar så kan det kanske bli kinkigt att hitta 185or i 16" eller 17".

Men tekniskt sett har du helt rätt.

Fråga: Bytte 20 år gammal bil mot 2 år gammal bil i månadsskiftet augusti/september och fick med dubbfria vinterdäck av ett märke jag aldrig hört talas om, General. Allt jag fått fram på nätet är att det är ett gammalt amerikansk märk som numera ägs av Continental. Här hittar jag en bild som stämmer: https://tiresvote.com/catalog/general/altimax-nordic/

Vet någon något?
Hiss eller diss?

På torr och blöt asfalt under oprovocerande omständigheter finns inte mycket att invända emot.

/Martin

MartinRF sa:
Fråga: Bytte 20 år gammal bil mot 2 år gammal bil i månadsskiftet augusti/september och fick med dubbfria vinterdäck av ett märke jag aldrig hört talas om, General. Allt jag fått fram på nätet är att det är ett gammalt amerikansk märk som numera ägs av Continental. Här hittar jag en bild som stämmer: https://tiresvote.com/catalog/general/altimax-nordic/

Vet någon något?
Hiss eller diss?

På torr och blöt asfalt under oprovocerande omständigheter finns inte mycket att invända emot.

/Martin

Känns de bra så är de väl bra?! Det måste inte vara kass bara för att det är ett uddamärke. Cinelli är udda och de är ju bra! ?

Se länk för sammanfattning av många däcktester.

https://www.bythjul.com/dacktest?gclid=EAIaIQobChMIuZabw6385QIVExoYCh26EA1REAAYAiAAEgJNOfD_BwE

I årets test av dubbdäck som Vi Bilägare gjorde, tog man med ett odubbat däck för att se hur det klarade dig i förhållande till dubbdäcken.

Det dubbfria däcket (Continental) kom trea i testet. Så visst har det hänt mycket inom området. Dock var dubbdäcken bättre på ”ren” is, typ svartis som flera i tråden nämner. På mer skrovligt isunderlag hängde det dubbfria med bra de dubbade.

Oavsett dubb eller inte så är min filosofi att välja några av premiumdäcken. Just för dubbfria däck gäller det att hålla extra koll på slitaget då mkt av greppet beror på lamellerna i däcket, synnerhet isgreppet.

Själv kör jag dubbat (Hakka 8 på ena bilen & Hakka 9 på frugans), valet på dubb mkt pga hala småvägar till fritidshuset och fjällstugan, samt vår branta uppfart som oftast är rena isgatan.

Senast ändrad:
jomper sa:
Jag har kört blandat dubbat och odubbat på senaste bilarna, fyrhjulsdrift på alla utom nuvarande (som har hakka 8, dubbat alltså). De andra har haft Hakka 4 och Hakka R som var bland det nyaste från dem då.

Båda fungerar alldeles utmärkt i 99% av fallen, men när det är riktig svartis, som ofta inte syns, så är det rejäl skillnad med dubb.

Det är ungefär som med bilbälte, jag behöver det inte, kör försiktigt istället. Hittills har det gått bra.. eller?

Det där är ju bara en omformulering av vad jag skrev. Eller ett förtydligande. :p

MartinRF sa:

Vet någon något?
Hiss eller diss?

/Martin
Continental brukar skicka sina gamla däckmönster och gummiblandningar ner till sina budgetfabrikat. Ex.vis dagens Gislaved-däck har mönster och gummiblandning fr förra generationen Conti-däck. General verkar ligga ännu lägre i hierarkin, då ditt däck ser ut som gamla Contivikingcontact 3:
https://www.bythjul.com/dack/continental/continental_contivikingcontact3
Tror det däcket är uppe i version 7 nu...
Men det är väl bara att googla fram några tester och se vad som skrevs. Dög det då duger det nog nu, bara man kör med förstånd. Conti har ganska länge legat högt upp i vinterdäckstester nu, framförallt på dubbfria däck.

Plush sa:
VO2max sa:

Förvisso sant. Enda abret är helfordonsgodkännandet som egentligen säger att vinterdäcken i princip ska vara lika breda som sommardäcken. Nu tror jag knappast polisen bryr sig om en sådan sak men har man otur kan det bli problem.
Dessutom med dagens allt större hjul (diameter) pga större bromsar så kan det kanske bli kinkigt att hitta 185or i 16" eller 17".

Det där gäller inte längre:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Dackbyte-pa-personbil/

Kört dubbfritt i snart 15 år. Varit med om två tillfällen då det agerat oväntat. En gång tidig morgon när jag körde på e4'an vid Västberga riktning Södertälje, märkte att bilen började "dansa", slog av på farten och så fortsatte färden som den skulle.

Andra gången var på motorvägen mellan Arboga och Lindesberg, det blev en olustig situation med en buss och en bil på en påfart som tvingade bussen in i vänsterfilen där jag låg. Hade inget annat val än att gå hårt på bromsen vilket gjorde att bilen gled framåt, hade dock kontroll och ABS jobbade på. Var väl nästintill blankis där.

Ser dock inte hur mycket mer nytta dubbdäck hade gjort, faktiskt.

Inte ens en resa t/r Sälen med svennebanan-packning fick mig att tvivla på dubbfria däck. Dom är liksom inte så jävla dåliga idag som dom var för 10-15 år sedan.

Åker för övrigt på Goodyear Ultragrip Ice 2 och skoda superb 4x4. Incidenten i Västberga var med en Skoda octavia rs1 och den har bara fwd..

oxr sa:
Plush sa:
VO2max sa:

Det där gäller inte längre:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Dackbyte-pa-personbil/

Oh, I stand corrected.
Det var ju bra faktiskt.

Tillbaka
Topp