Bengt-re sa:
Äh, men jag kommer ihåg ett tillfälle när en "gubbe" som var före mig på däcksverkstaden pratade länge och väl om för och nackdelar med olika däck, testresultat och så vidare - han valde sedan efter en klok och välbetänkt process några däck som däckskillen och något däckstest rekomenderade. Dyra fina däck till hans stora tunga, säkra topputrustade Audi. Sen en förbigående så skulle han ha däck till en Nissan Micra som hans fru och son delade på - den bilen utan ABS, usel krocksäkerhet och som framförs av som jag uppfattade oerfarna förare fick det billigaste som däcksfirman hade....
Jag tycker att det var fel tänkt.
Tjena!
Hade en kund som var inne med en Ford Fiesta från 1992, mitt i sommaren och 24° ute, på bilen sitter det urdubbade vinterdäck från 1998, dvs tjugo år gamla. Påpekade det dåliga med att köra med dom däcken. Svaret var att dom köpt bilen till dottern, som precis tagit körkort, och ville inte lägga ut några pengar på den gamla kärran så det var jättebra med däck som hon kunde köra året runt.
1. Bil med extrem dålig säkerhet
2. Extremt dåliga däck
3. Ovan förare
Låter som ett perfekt recept...
Jag var bra sugen på att vråla, rakt i kundens ansikte, att han måste hata sin dotter. Men höll minen och påpekade igen att det är inte dyrt med bra däck.