[OT] vintersäkra bilen

[OT] vintersäkra bilen
Har 3 st Ctek-laddare. 1 som ständigt är inkopplad i fyrhjuling, för jag vill inte ha startproblem i skogen. 1 som laddar sommarbilen under vintern. 1 lite större Ctek-modell som får "vintersäkra" vardagsbilarna med jämna mellanrum då det är kallt och vi inte kör bil så ofta.

[OT] vintersäkra bilen
Tjena!

Vid starthjälp står det. Vid laddning ska man ladda direkt på polerna.
Skärmavbild 2021-02-11 kl. 09.14.14.png

[OT] vintersäkra bilen
Knappen på ctek:en har alltid funkat sisådär, nu la den av helt. Nån annan som har samma strul?

Ja, jag har en billig Ctek köpt från CO för säkert 10 år sen och den har knappen alltid varit knäpp på. Inte så sugen på fulmeket dock, har råkat dränka den några gånger (har den ofta i båten, fråga inte..) och den har klarat det.

Jag tror Ctek är lite överskattade, finns gott om plocka-isär-elektronik-videos på Youtube som sågar dem.. men min har funkat i övrigt bra genom åren.

[OT] vintersäkra bilen
Tjena!

Vid starthjälp står det. Vid laddning ska man ladda direkt på polerna.

Hmm, jag har tolkat det som giltigt vid laddning. Har för mig att även googling kom fram till att man skulle ansluta i chassi...
I så fall har jag felanslutning... ?

Edit : jag har för mig att internet sa att det skulle sitta i chassi för att datorn skulle förstå att batteriet fått ström. (dock tveksamt om det funkar, den går ner i viloläge även med laddare ansluten)

sketch-1613031544919.png

[OT] vintersäkra bilen
I Volvo xc70 2016 manualen står det att man inte ska ansluta till minuspolen, man ska ansluta till chassit.

Visa bilaga 469362
Visa bilaga 469363
Det är för att det kan bli lite gnistbildning när du lägger på den sista anslutningen på batteriet och eftersom det bildas vätgas i batteriet vid tex laddning så finns en minimal risk för explosion. Det här gäller framför allt vid användning av startkablar. Då kopplar man först den röda kabeln på respektive bils plusspol på batteriet och sedan den ena svarta klämman på minuspolen på bilen som ska hjälpa till och sist den svarta klämman på chassijord på bilen med tomt batteri. Då gnistrar det en bit från batteriet och det är ingen risk för explosion.

[OT] vintersäkra bilen
Det är för att det kan bli lite gnistbildning när du lägger på den sista anslutningen på batteriet och eftersom det bildas vätgas i batteriet vid tex laddning så finns en minimal risk för explosion. Det här gäller framför allt vid användning av startkablar. Då kopplar man först den röda kabeln på respektive bils plusspol på batteriet och sedan den ena svarta klämman på minuspolen på bilen som ska hjälpa till och sist den svarta klämman på chassijord på bilen med tomt batteri. Då gnistrar det en bit från batteriet och det är ingen risk för explosion.
För bilar med övervakning på batteriet är det som nämnts också för att inte datorn ska tro att batteriet är urladdat. Utöver gnistorna. Att koppla alla former av kablar med jord i chassit är väl en bra vana.

[OT] vintersäkra bilen
För bilar med övervakning på batteriet är det som nämnts också för att inte datorn ska tro att batteriet är urladdat. Utöver gnistorna. Att koppla alla former av kablar med jord i chassit är väl en bra vana.
Det har du säker helt rätt i, jag har inte stött på det själv bara. Det kanske är så i min nuvarande bil, men det har hittills inte varit aktuellt att koppla ifrån och till batteriet, laddare eller startkablar. När jag tänker efter så har jag nog inte öppnat instruktionsboken än för den här bilen. Och det är därför som jag inte har lyckats komma på hur jag ställer vindrutetorkarna i serviceläge.

[OT] vintersäkra bilen
Tjena!

Mea culpa. Läste inte hela texten.
Men har då laddat både V50 2007, V70 2011 och XC60 2016 rakt på batteriet och aldrig stött på några problem.

[OT] vintersäkra bilen
Stod och svetsade på svetsbordet i verkstan, då sätter min far ett batteri på laddning bara en liten bit bort. Vi var väl båda som vi alltid var inne i våra egna världar, smällen satte min balans helt ur sinnet. Visste inte vad som var upp & ner en bra stund och min far behövde ett nytt batteri samt tvätta taket =P

Om man väntar med att koppla in 230V-sidan innan man anslutit på batteriet så skulle jag säga att risken för gnistor är väldigt liten. Elektriskt ser jag ingen skillnad.

[OT] vintersäkra bilen
Min dyra ctek gav upp efter drygt två års sporadiskt användande. Så nu kör jag Lidl-laddare för 199kr, nöjd hittills. Enda nackdelen är att den bara finns under vissa veckor på året.
/David

Lidl-kund som man är har jag ju klämt på deras laddare ett par ggr, men varje gång tänkt: " Hur oseriös får man bli egentligen, här går väl gränsen?". Dock måste jag kanske släppa sargen helt och fullständigt ge mig hän. Kanske borde köpa en Lidlladdare nästa gång de dyker upp?

[OT] vintersäkra bilen
Lidl-kund som man är har jag ju klämt på deras laddare ett par ggr, men varje gång tänkt: " Hur oseriös får man bli egentligen, här går väl gränsen?". Dock måste jag kanske släppa sargen helt och fullständigt ge mig hän. Kanske borde köpa en Lidlladdare nästa gång de dyker upp?
Nu på måndag 15/2 dyker de upp!

Farsans ctek var också död när jag skulle uh-ladda för några veckor sedan. Iofs säkert 10 år gammal, men inte använd mycket. Så det får nog bli en UltimateSpeed för 199kr på måndag!

[OT] vintersäkra bilen
Även jag har en Ultimate Speed-laddare från Lidl om jag kommer ihåg rätt var det ett par år sedan jag köpte den,
den fick bra omdömen i flera trådar i bilforum, om jag kommer ihåg rätt var det samlade omdömet: "Prisvärd CTEK-kopia"
Men min laddare är inte särskilt flitigt använd, bara toppat upp batteriet på bilen som står på landet ett par ggr,
men det funkade iofs helt utan problem, även vid kyla.

Som redan har nämnts i tråden finns den from mån 15/2

346098.jpg

Ultimate Speed Fordonsbatteriladdare ULGD 5.0 A1 för 199 SEK

[OT] vintersäkra bilen
Även jag har en Ultimate Speed-laddare från Lidl om jag kommer ihåg rätt var det ett par år sedan jag köpte den,
den fick bra omdömen i flera trådar i bilforum, om jag kommer ihåg rätt var det samlade omdömet: "Prisvärd CTEK-kopia"
Men min laddare är inte särskilt flitigt använd, bara toppat upp batteriet på bilen som står på landet ett par ggr,
men det funkade iofs helt utan problem, även vid kyla.

Som redan har nämnts i tråden finns den from mån 15/2

346098.jpg

Ultimate Speed Fordonsbatteriladdare ULGD 5.0 A1 för 199 SEK

Flyt! Visste jag inte. 15/2 hänger jag på låset hos min lokala Lidlpusher.

[OT] vintersäkra bilen
Jag köpte en dylik för ett år sedan på happyrekommendation. So far so good. Har använt den halvregelbundet förra vintern och nu i vinter.

/Martin

[OT] vintersäkra bilen
ett vettigt batteri är alltid bra. men även vettiga batterier blir efterhand trötta. den ångestskapande frågan är - när?

så köp en superkondensator starthjälp att ha liggande i bilen, och glöm för alltid detta problem. den behöver bara 5 volt kvar i bilbatteriet alt usb för att fyllas upp, även en power bank duger.

sedan har du temperaturoberoende hundratals ampere till ditt förfogande. perfekt också när du vill hjälpa andra utan elektronikförstörande strömspikar i din egen bil.

biltema har en variant, heter starthjälp premium för 1500 sekiner

[OT] vintersäkra bilen
ett vettigt batteri är alltid bra. men även vettiga batterier blir efterhand trötta. den ångestskapande frågan är - när?

så köp en superkondensator starthjälp att ha liggande i bilen, och glöm för alltid detta problem. den behöver bara 5 volt kvar i bilbatteriet alt usb för att fyllas upp, även en power bank duger.

sedan har du temperaturoberoende hundratals ampere till ditt förfogande. perfekt också när du vill hjälpa andra utan elektronikförstörande strömspikar i din egen bil.

biltema har en variant, heter starthjälp premium för 1500 sekiner
Hur må ga mF ligger en sån super kondensator på.

[OT] vintersäkra bilen
Fan BTs verkar ju vara en evighetsmaskin! Man kopplar in den i cigarettändaruttaget och laddar batteriet!
fast den 'laddar' batteriet bara i de tiotal sekunder det tar innan motorn startar. innan dess tar den ström. finessen är att den ger tillbaka den med korrekt spänning och helt annan strömkapacitet. men någon förlust måste det ju finnas;)

man kan ladda upp starthjälpen via cigarettändaruttaget men förstås inte starta den vägen. det är ändå en praktisk funktion om man vill ladda starthjälpen i t ex sin egen bil innan man hjälper en annan. eller låna ström av någon. det tar lite längre tid den vägen bara.

i sas eget ärende kopplar man hellre in starthjälpen på batteriet, väntar någon minut tills den är markerar att den är full, och startar sedan. kraften i den är enastående. är bilbatteriet så slut att den inte orkar ladda upp starthjälpen får man fylla den på annat sätt. har i min bil liggande en strömkapabel 240v usb-laddare från ikea, och en powerbank modell större.

[OT] vintersäkra bilen
Hur må ga mF ligger en sån super kondensator på.
verkar vara 80 F i sealays 1600-modelll, alltså 80 tusen:) mF. lite osäker på om der är 24-volt modellen? dock ungefär samma storlek och vikt på den..

biltemas har ungefär halva uppgivna kapaciteten, som min sealeys, och klarar 400 A. räcker ju en bit. verkar väldigt snarlik en mindre modell av sealays, annan färg bara.

[OT] vintersäkra bilen
kom att tänka på att en sån här kondensatorstarthjälp liknar vad vi gör när vi skall fixa slanglöst med en airshot eller liknande boosterflaska. fyll den långsamt med vilken liten pump som helst, och få sedan tillbaka både flöde och tryck i massor.

bra att ha en sådan reservmöjlighet med sig i båda fallen.

när det gäller bilens batteri är min erfarenhet att det förlorar sin kapacitet till högt strömuttag i kyla precis när man minst anar det. det kan hålla fyra men lika gärna tio år. det enda man vet är att det kommer paja till slut. därför skönt att alltid ha en försäkring med sig.

det finns starthjälpar som är baserade på li-ion batterier, men de skall också underhållas med laddning etc. och tål de egentligen strömuttagen som är aktuella? tvivlar starkt på det. i kyla har dessa batterier också klara begränsningar, och tar flera timmar att ladda upp igen skulle man köra tomt. bättre med kondensator som om det mot förmodan behövs kan laddas fullt igen på några minuter.

en sån i skuffen är som jag ser det en no-brainer.

[OT] vintersäkra bilen
kom att tänka på att en sån här kondensatorstarthjälp liknar vad vi gör när vi skall fixa slanglöst med en airshot eller liknande boosterflaska. fyll den långsamt med vilken liten pump som helst, och få sedan tillbaka både flöde och tryck i massor.

när det gäller bilens batteri är min erfarenhet att det förlorar sin kapacitet till högt strömuttag i kyla precis när man minst anar det. det kan hålla fyra men lika gärna tio år. det enda man vet är att det kommer paja till slut. därför skönt att alltid ha en försäkring med sig.

det finns starthjälpar som är baserade på li-ion batterier, men de skall också underhållas med laddning etc. och tål de egentligen strömuttagen som är aktuella? tvivlar starkt på det. i kyla har dessa batterier också klara begränsningar, och tar flera timmar att ladda upp igen skulle man köra tomt. bättre med kondensator som om det mot förmodan behövs kan laddas fullt igen på några minuter.

Finns en kondensatorstart i skotrar från BRP (inte alla modeller).
Den är normalt startad med startsnöre men har en startmotor som är kopplad till en kondensator. Denna kondensator laddas medan man kör och stannar man till en kortare stund, då räcker den laddningen för att starta motorn utan att behöva dra i något snöre.
På 20 starter under en dag, så kan man behövt rycka i snöret endast på morgonen.

[OT] vintersäkra bilen

En kondning i storleks klassen 6F tar cirka 5 minuter att ladda.

Tillbaka
Topp