Inser att jag formulerade mi lite slarvigt tidigare och frågan borde ha varit: Vilka filamentmärken är bra och prisvärda?
En sak jag upptäckt är att det kan vara stor skillnad på hur "lätt" det är att använda ett filament med lyckat resultat.
Vissa av de dyrare (tyvärr väldigt dyra) filmenten ger mycket bra resultat. Typ ninjaflex.
Olika printers är väl olika känsliga också, beroende på vilken extruder man har.
Jag har prövat en rad olika typer och kommit fram till att i min printer, och med mina inställningar, så fungerade primavalue och primaselect väldigt bra, samt ninjafelx.
Clas ohlssons PLA fungerade också, PETG var svårare men gick, ABS fick jag aldrig att fungera och sålde rullarna.
Har prövat billiga random Kinafilament också, de fungerar ok (PLA) men inte lika bra som PRIMA.
Finns säkert hundratals olika, och efter att jag testat flera olika så kommer jag nog fortsätta med prima, och ninjaflex, om jag har tillgång till dessa för rimliga priser med frakt. Inte på något sätt sagt att de är bäst, men det är ganska skönt när det "bara fungerar" istället för att man skall använda massor av tid på inställningar.