[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print

Varsågod. Inte jättebillig, men värt det enligt mig.
Tackarns!

Funkar det bra? Vart tar fukten vägen och kör du en rulle i taget före du skall använda dem?

Såg onekligen sjukt spejsad ut!

[OT] Visa din 3D-print
Tackarns!

Funkar det bra? Vart tar fukten vägen och kör du en rulle i taget före du skall använda dem?

Såg onekligen sjukt spejsad ut!
Den värmer upp hela rullen till den satta graden, och det gör att luftfuktigheten sjunker(jag kan inte fysik), tänk svamptork. Den tar bara en rulle i taget, och att det tar några timmar, så det är bäst å planera sina utskrifter. Jag använder inte den där inbyggda spolhållaren, den var rätt bökig att använda. Om jag någonsin tänker printa nylon eller pc, då kanske. Köpte den för att eventuellt printa TPU i framtiden och slippa petg med vattenhål.

Kör den mest när jag hör hur det knastrar om vattenånga i utskriften. Resultatet när jag använt den i dessa lägen har varit som att rullen va helt ny.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Kanske skulle pröva ugnen då, undrar hur länge det skall ligga? Håller det med 50gr? man vill ju inte få ut en klump med filmanet. ninjaflex är inte gratis...

[OT] Visa din 3D-print
En ugn håller sällan varken rätt eller jämn temperatur.
Låg temperatur och länge hade jag kört på och inte försökt ligga på gränsen.

[OT] Visa din 3D-print
Stämmer, de har ganska grova termostater och ingen effektreglering på värmeelementen, de är bara av/på. Man kanske gör bäst i att ha ugnsluckan öppen. HAHAHA

[OT] Visa din 3D-print
@kebarb : ja... framförallt tror jag det tar en stund innan ugnen ligger stabilt. Jag testade en gång i ugnen som sagt, då låg jag på gränsen, och rullen blev förstörd :( men de yttre lagren på rullen funkade ganska bra, såpass bra att jag upptäckte hur stor skillnad det gjorde med torkad rulle. Så beställde jag en vit SunLu S2 från eBay. Riktigt bra. Men använder den inte så ofta, det är sällan jag får problem men när det händer är det väldigt praktiskt att ha.
Som @BjornR skrev, när det börjar knastra vid utskrift, då är det ett tecken på att det är fukt i filamentet. Annars torkar jag inte.

Här är någon som torkat NinjaFlex i en mat-avfuktare, 50 grader i 24 timmar.
https://forum.prusa3d.com/forum/ori...eleases/drying-times-and-temps-in-dehydrator/

Lite mer generell info: https://help.prusa3d.com/article/drying-filament_332086

[OT] Visa din 3D-print
Hittade en bild på nätet.
Samma G-kod men före och efter torkning av filamentet TPU.

1689856214152.png

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Jag har en printer på ingående. Var köper man bra och prisvärda filament?

Ibland har jag köpt begagnat på nätet, oöppnade förpackningar, av folk som bytt hobby. Köpte 3-4 rullar TPU och andra special filament för under en tusing begagnat, fortfarande inplastat.

De dyrare filamenten kan man fort få för halva priset :)

Annars finns det ju vanliga billigare filament på typ clas o för 300:-/kg.

[OT] Visa din 3D-print
Inser att jag formulerade mi lite slarvigt tidigare och frågan borde ha varit: Vilka filamentmärken är bra och prisvärda?

En sak jag upptäckt är att det kan vara stor skillnad på hur "lätt" det är att använda ett filament med lyckat resultat.

Vissa av de dyrare (tyvärr väldigt dyra) filmenten ger mycket bra resultat. Typ ninjaflex.

Olika printers är väl olika känsliga också, beroende på vilken extruder man har.

Jag har prövat en rad olika typer och kommit fram till att i min printer, och med mina inställningar, så fungerade primavalue och primaselect väldigt bra, samt ninjafelx.

Clas ohlssons PLA fungerade också, PETG var svårare men gick, ABS fick jag aldrig att fungera och sålde rullarna.

Har prövat billiga random Kinafilament också, de fungerar ok (PLA) men inte lika bra som PRIMA.

Finns säkert hundratals olika, och efter att jag testat flera olika så kommer jag nog fortsätta med prima, och ninjaflex, om jag har tillgång till dessa för rimliga priser med frakt. Inte på något sätt sagt att de är bäst, men det är ganska skönt när det "bara fungerar" istället för att man skall använda massor av tid på inställningar.

[OT] Visa din 3D-print
Ninjaflex är väl gummi?

När det kommer till PLA så tycker jag inte att det spelar så stor roll vad man använder för märke. Där handlar det mer om vilka färger eller andra kvaliteter som söks.

För ABS, ASA, nylon osv så är det mycket viktigare med temperaturkontroll och de funkar nästan aldrig om du inte har en innesluten byggyta.

Jag har hemma nu rullar från filamentum, esun, sunlu, eryone, gst3d och ett par till.

[OT] Visa din 3D-print
Ninjaflex är väl gummi?

När det kommer till PLA så tycker jag inte att det spelar så stor roll vad man använder för märke. Där handlar det mer om vilka färger eller andra kvaliteter som söks.

För ABS, ASA, nylon osv så är det mycket viktigare med temperaturkontroll och de funkar nästan aldrig om du inte har en innesluten byggyta.

Jag har hemma nu rullar från filamentum, esun, sunlu, eryone, gst3d och ett par till.

Ninjaflex har flera olika flexibla filamenter, de hårdaste är mer som en mjuk plast än som gummi. Svårt att förklara. Men de hårda Ninjaflex fungerar fint som bashguard för exempel.

Det där med de olika PLA sorterna så upplevde jag att mina printer blev finare med de dyrare filamenterna än de billiga från kina. Det kan vara andra faktorer som spelar in också, men allt ifrån hur de fäster på plattan till hur finishen blev på slutet var bättre med mina PRIMA filament. Detta kan vara en individuell upplevelse / kombination med printer eller beroende på årstid osv. Men när jag går tillbaka och kollar på alla objekt som printats så kan jag se en märkbar skillnad, även om det är av mindre vikt för det jag använder printen till.

Om man är ute efter den där sista % i kvalitet / finish osv. så kan det vara en fördel med de lite bättre filamenten. Det kan också vara en fördel att man väljer ut ett fabrikat och sedan håller sig till det för att få jämn kvalitet.

De som printar mer än mig har säkert mer konkreta observationer.

[OT] Visa din 3D-print
Någon här som kan printa flera såna här?
Eller vet vart man kan göra?

Är till en skidlift.

Är M12x1 eller 0,75 gänga. Kan även gänga upp själv.

IMG_1091.jpeg
IMG_1090.jpeg
IMG_1089.jpeg

[OT] Visa din 3D-print

Varsågod. Inte jättebillig, men värt det enligt mig.
En god vän som printar mycket använder denna från Jula, samma funktion men billigare. https://www.jula.se/catalog/hem-och...ter/frukt-svamptorkar/frukt-svamptork-001641/

[OT] Visa din 3D-print
Den håller i en kabel som är en del av säkerhetskretsen. Liften är gammal och reservdelar är lite knepiga att få tag på.

Hmm ingen dålig idé att använda annat och såga/svarva.

Dock behöver detta inte vara starkt, den kabeln som ska gå av eller lossna är bara stucken igenom gängan. Sen sitter det en mässingsmutter på som håller fast den riktiga ledningen (med ringkabelsko). Så inga krafter att prata om.

[OT] Visa din 3D-print
Printade första grejjen trådlöst idag ? fick för mig jag skulle prova OctoPrint. Köpte en Raspberry Pi 4 och testade det ikväll. Riktigt enkelt att få igång och en rätt skaplig upgrade faktiskt. Finns massa plugin också, man kan köpa en kamera för några hundra och plugga in, något jag tänkte göra sedan. Samt fixa lyse och fläkt och styra det på något fiffigt sätt.

_DSC9634.jpg

octoprint.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Printade första grejjen trådlöst idag ? fick för mig jag skulle prova OctoPrint. Köpte en Raspberry Pi 4 och testade det ikväll. Riktigt enkelt att få igång och en rätt skaplig upgrade faktiskt. Finns massa plugin också, man kan köpa en kamera för några hundra och plugga in, något jag tänkte göra sedan. Samt fixa lyse och fläkt och styra det på något fiffigt sätt.

Visa bilaga 648590

Visa bilaga 648591
Bara för att du nämnde "trådlöst".

Jag började få märkliga problem med mina prints, konstiga små kluttar och gropar överallt.
Fattade aldrig vad det berodde på, men försvann när jag drog kabel till min Pi och stängde av wifi.

Den skriver ju egentligen från lokalt minne och inte över nätverket, men wifi måste på något vis ha stört kommunikationen till printern

[OT] Visa din 3D-print
Bara för att du nämnde "trådlöst".

Jag började få märkliga problem med mina prints, konstiga små kluttar och gropar överallt.
Fattade aldrig vad det berodde på, men försvann när jag drog kabel till min Pi och stängde av wifi.

Den skriver ju egentligen från lokalt minne och inte över nätverket, men wifi måste på något vis ha stört kommunikationen till printern
Åfan. Bra att veta. Sånt där kan man ju bli knäpp på om man inte hittar vad det beror på.

[OT] Visa din 3D-print
Printade några små (3mm) pinnar till ett projekt, blev lite kul bild...

_DSC9635.jpg

Förresten, jag upptäckte den ultimata inställningen om man kör OctoPrint. Lägga till den som en ny fysisk skrivare i slicern så man slipper hantera G-koden.
Nu kan jag printa direkt från slicern!!! Ruggigt bra! Det är ju detta man drömt om länge ?

slicer_trådlöst.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Printade några små (3mm) pinnar till ett projekt, blev lite kul bild...

Visa bilaga 649062

Förresten, jag upptäckte den ultimata inställningen om man kör OctoPrint. Lägga till den som en ny fysisk skrivare i slicern så man slipper hantera G-koden.
Nu kan jag printa direkt från slicern!!! Ruggigt bra! Det är ju detta man drömt om länge ?

Visa bilaga 649063
Nice!

Tillbaka
Topp