[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
3D-Printning är riktigt kul!!!

Är ju rätt färsk på 3-D printing,köpte en maskin i vintras,och mest lekt med den,lite leksaker till barnbarnen,någon pennhållare och liknande....inga "nyttiga" prylar....tills nyligen!!

Har ju svårt att tillverka mer komplicerade detaljer och former i min manuella fräs,svårt att göra saker som en 5-axlig fräs fixar,men saknat den möjligheten.

Men då slog det mej,printa fullskaliga mallar/pluggar och gjut det i aluminium!!

Ville bl.a ha ett nytt insug till "lekhojen",en Honda CRF110F,och fanns inga vettiga att köpa.
Så några kvällars mätande,räknande,funderande och ritande slutade i en design som borde funka.

Printade en "fullskalemodell",testade passform och sen printades mallarna.....tillverkade sandform,smälte lite alu och hällde i.
Sen bearbetning och montering....blev bättre än väntat,och svinkul att få fram något från ide till färdig aluminiumdetalj!
Så min printer har fått ett helt nytt "liv"....ingen hobbymaskin längre,utan en verkstadsmaskin!!
Har blivit några delar till gjutna med hjälp av ritprogramet och printern,helt suverän liten sak,och riktigt kul att lära sej lite "ny" teknik!!

Sneglat på cykeln och vill göra någon aludel till den...bara för att!! ?

Visa bilaga 658286Visa bilaga 658288Visa bilaga 658289Visa bilaga 658290Visa bilaga 658291Visa bilaga 658292Visa bilaga 658293Visa bilaga 658294
Otroligt! Verkligen nästa nivå! Fanns ju de som gjöt cykelramar för några tiotals år sedan. Bara en tanke ;)

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print

Är ju rätt färsk på 3-D printing,köpte en maskin i vintras,och mest lekt med den,lite leksaker till barnbarnen,någon pennhållare och liknande....inga "nyttiga" prylar....tills nyligen!!

Har ju svårt att tillverka mer komplicerade detaljer och former i min manuella fräs,svårt att göra saker som en 5-axlig fräs fixar,men saknat den möjligheten.

Men då slog det mej,printa fullskaliga mallar/pluggar och gjut det i aluminium!!

Ville bl.a ha ett nytt insug till "lekhojen",en Honda CRF110F,och fanns inga vettiga att köpa.
Så några kvällars mätande,räknande,funderande och ritande slutade i en design som borde funka.

Printade en "fullskalemodell",testade passform och sen printades mallarna.....tillverkade sandform,smälte lite alu och hällde i.
Sen bearbetning och montering....blev bättre än väntat,och svinkul att få fram något från ide till färdig aluminiumdetalj!
Så min printer har fått ett helt nytt "liv"....ingen hobbymaskin längre,utan en verkstadsmaskin!!
Har blivit några delar till gjutna med hjälp av ritprogramet och printern,helt suverän liten sak,och riktigt kul att lära sej lite "ny" teknik!!

Visa bilaga 658286Visa bilaga 658288Visa bilaga 658289Visa bilaga 658290Visa bilaga 658291Visa bilaga 658292Visa bilaga 658293Visa bilaga 658294
Mäktigt!

[OT] Visa din 3D-print

finmeck! Hur många ölburkar gick det åt? ;^)

[OT] Visa din 3D-print
Får man posta här fastän man inte printat det själv? ? beställde från 3dprintsverige och fick den i brevlådan på bara några dagar.
Nu vart det PLA och hade gjort några missar i modellen, t.ex hålcirkeln för garmin fästet och själva spacer tjockleken. Men den känns som att den kommer hålla hyffsat ändå. Sen en v2 blir nog lämpligt med högre infill och något composit filament.
IMG_20231006_231118.jpg
IMG_20231006_231134.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Konverterade bilden på Treks hemma på min Top Fuel 2020/2021 till siluett och printade i PLA. Hänger den på ytterdörren när jag åkt ut på tur innan familjen vaknat så de vet var jag är... 25 cm lång och 3 cm tjock. Går även att ställa på bordet eller i hyllan om man vill...

DSC_5131.JPG

DSC_5130.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Hej,

hur gör man en modell för att 3d printa? Jag kan varken CAD eller har inte heller nån printer, men jag skulle gärna vilja ha hjälp med att tillverka en del till min cykel.

Kan man med hjälp av bilder göra en ritning eller måste man göra en ritning i nått CAD-liknande program?

Mvh Micke

[OT] Visa din 3D-print
Hej,

hur gör man en modell för att 3d printa? Jag kan varken CAD eller har inte heller nån printer, men jag skulle gärna vilja ha hjälp med att tillverka en del till min cykel.

Kan man med hjälp av bilder göra en ritning eller måste man göra en ritning i nått CAD-liknande program?

Mvh Micke
Tja, kan du skissa upp med mått så kan säkert någon kunnig CAD:a upp en enkel model snabbt. =)

[OT] Visa din 3D-print
Hej,

Mvh Micke
Hur komplicerad del är det? Jag skulle kunna ta och cadda det.

[OT] Visa din 3D-print
Någon annan som testat på 3d-print på beställning? La en order från craftcloud som nyss skall ha skickats. Tyckte det var rätt överkomliga pengar ändå

[OT] Visa din 3D-print

Det där ser riktigt bra ut, och är något jag skulle vara intresserad av att lära mig hur man gör. 3D printer delen har jag koll på, men resten vet jag nästan inget om. Hur har du skaffat dig kunskapen och var har du köpt grejerna? Har du gått efter några intruktioner någonstans? Har du info eller några länkar du kan bistå med? Jag har sett några youtube videos om hemma smältning av aluminium här och där men inte sett någon där resultatet ser så bra ut som ditt.

[OT] Visa din 3D-print
Gjorde ny leveling av min ender häromdagen och drog igång lite nya saker. Är lite less på att det inte är ett fit-n-forget-verktyg detta, utan att det ofta är något krångel när man inte använt den på en viss tid. Är det så på alla printers? Eller är det för att jag har en billig? Eller kan det vara för att den står i källaren och då är lite mer utsatt förändring i temperatur m.m.?

[OT] Visa din 3D-print
Gjorde ny leveling av min ender häromdagen och drog igång lite nya saker. Är lite less på att det inte är ett fit-n-forget-verktyg detta, utan att det ofta är något krångel när man inte använt den på en viss tid. Är det så på alla printers? Eller är det för att jag har en billig? Eller kan det vara för att den står i källaren och då är lite mer utsatt förändring i temperatur m.m.?
Jag upplever min ender 3 som ganska skottsäker, mitt tips är att prova att skriva ute med raft

[OT] Visa din 3D-print
Jag bryr mig om leveling kanske 1-2 ggr / år på min Ender3.

När den var ny och jag var grön så blev det iofs en gång i veckan typ ?

Står i källaren, men i ett skåp.

[OT] Visa din 3D-print
Min Ender 3 står i en oftast icke uppvärmd gäststuga, vilket innebar mycket justeringar av plattans nivå. Köpte denna och sen slapp jag tänka på det.

[OT] Visa din 3D-print
Min Ender 3 står i en oftast icke uppvärmd gäststuga, vilket innebar mycket justeringar av plattans nivå. Köpte denna och sen slapp jag tänka på det.

Ja jag har funderat på om jag ska uppgradera med en sån där.
Jag upplever min ender 3 som ganska skottsäker, mitt tips är att prova att skriva ute med raft
Har aldrig prövat skriva ut med raft. Har tänkt att man får mycket mer jobb efter print?

[OT] Visa din 3D-print
Ja jag har funderat på om jag ska uppgradera med en sån där.

Har aldrig prövat skriva ut med raft. Har tänkt att man får mycket mer jobb efter print?
Jag tycker att det är obetydligt, vi snackar 30 sekunder extra kanske. Det enklaste är väl att prova, det är en bockruta att kryssa i bara (iaf i cura).

[OT] Visa din 3D-print
Ska pröva raft på nästa print här ikväll och se hur det blir.
Men när jag nu gjorde ny leveling så var plattan ganska ordentligt off. Försökte korrigera med z-offset men gick inte utan dålig vidhäftning på en kant. Bara raft hade nog inte hjälpt, tror jag?

[OT] Visa din 3D-print
Raften hjälper inte med vidhäftning, den hjälper till med att bädden inte behöver vara exakt plan.

Jag blandade trälim och vatten och smörjde in hela byggplattan (glas). Fungerar kalas. Allt fastnar och lätt att ta bort efteråt.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Raften hjälper inte med vidhäftning, den hjälper till med att bädden inte behöver vara exakt plan.

Jag blandade trälim och vatten och smörjde in hela byggplattan (glas). Fungerar kalas. Allt fastnar och lätt att ta bort efteråt.
Vad jag menade var att jag försökte korrigera med z-offset men på ena sidan så tog munstycket nästan i bädden men på andra sidan var för långt upp. Det finns väl en gräns på hur oplan bädden kan vara, även med raft?

[OT] Visa din 3D-print
Vad jag menade var att jag försökte korrigera med z-offset men på ena sidan så tog munstycket nästan i bädden men på andra sidan var för långt upp. Det finns väl en gräns på hur oplan bädden kan vara, även med raft?
Det låter mer som att det du behöver göra är att tramma bädden, dvs vrida på skruvarna fysiskt?

[OT] Visa din 3D-print
Blev en prototyp på hållare för TL pluggverktyg, ska nog printa i Petg sen men konceptet verkar fungera bra i alla fall. Funderar också på om man ska göra ett oringsspår som håller den på plats istället. Återstår också att se så hälen inte kan haka tag i den när man trampar.

IMG20231028065940.jpg
IMG20231028070346.jpg
IMG20231028071126.jpg

Tillbaka
Topp