[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Nja, inte experimenterat, även om jag skrivit ut en medicindosa.

Det jag läst på internet är att det finns två saker att tänka på. Dels bör ju filamentet vara livsmedelklassat, men även om det är det blir ytan på utskrifter porös och därmed svårare att göra rent än en bra gjuten pryl i exakt samma plast, och därmed en potentiell bakteriehärd.
Väldigt bra poäng! Kanske skippar det och fixar en väska där man kan slänga ner en camelback. Det har jag redan :)

[OT] Visa din 3D-print
Mobilhållare. Här monterat centrum styre.
Goesta_Copyright_20260701_143_copyr_OlofA.webp

Tre delar utskrivet med Bambulab X1c.

[OT] Visa din 3D-print
Håller sakta på att lära mig onshape, försöker skapa ett hjul till Electrolux-dammsugare, de som följde med lossnar hela tiden, skräpkonstruktion!

Någon som vet hur man kan skapa de fem "tänderna" på insidan som på bilden nedan?

Onshapefilen: https://cad.onshape.com/documents/5...d9db2856e96ae67299/e/59b814db773493cacac538db

Visa bilaga 839064Visa bilaga 839063
I freecad hade jag gjort en sketch på ena sidan i XY och roterat fram en klack runt centrum. Sen använt "polar pattern" runt centrum för att få ut alla.

Jag skulle gissa att man kan göra motsvarande i onshape.

Undersidan av klacken hade jag försökt göra i 45 grader för att slippa supports om det är möjligt.

Ett annat alternativ kunde vara att göra ett snitt av hela formen i XY och rotera ut. Sen klippa bort det du inte vill ha ovanifrån.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Ny "axel" eller vad man nu ska kalla det till Feedback Scorpion stand.

Tjockare diameter så att den ska stanna kvar bättre när man lyfter cykeln.
Stoppklack längst in så att cykel sitter längre ut och pedalerna inte slår i.
Skåror så att fukt förhoppningsvis torkar bättre om man hänger upp en blöt cykel.

Korkskruvarna var oväntat lätta att fixa, men freecad buggade ur totalt om jag försökte ha mindre kurvad stigning
1000073263.webp

[OT] Visa din 3D-print
Jag gör nästan allt med Codex och OpenScad nu, låter Codex skapa grunden med min input och modifiera parametrarns i OpenScad. Otroligt snabbjobbat.
Oj, visste inte att vi kommit dit på cadfronten än. Måste helt klart testa.

Men ja. Nu är den stora tidsboven att filamentet hela tiden går av mellan rulle och printer såfort allt vart stilla ett par dagar. När får vi en Codex som löser sådant manuellt skit 🙂

[OT] Visa din 3D-print
Jag har en dator med Codex, OpenScad och Prusa Slicer (funkar ju med vad som helst, om jag orkar kommer jag installera en octoprint till skrivaren, den kan OpenScad prata med direkt).

Senaste promten i Codex såg ut såhär:

"Skapa en liten "kopp" med en krage i överkant, den ska printas i silverfärgad petg. Fråga om du behöver mera information än nedan:

Kragens ytterdiameter 46 mm
Kragens höjd 1,5 mm
Cylinderns insida 35 mm
Cylinderns djup 7.5
Botten 3 mm tjock
Cylinderns utsida 39,5 mm diameter med små ribbor ökande storlek
Djup från överkant till insidan av botten 10 mm

Liten radie på kragens in och utsida."

Ut kom den här:

1783194724750.webp

Den fattade inte hur ribborna skulle vara men istället för att chatta vidare så ändrade jag bara det i parametrarna i OpenScad, den gav mig de här parametrarna att jobba med:

flange_outer_diameter = 54;
flange_height = 1.5;

inner_diameter = 35;
inner_depth_from_top = 10;
bottom_thickness = 3;

body_outer_diameter = 39.5;
body_depth = 7.5;

edge_radius = 0.9;
epsilon = 0.05;

rib_count = 16;
rib_top_out = 1.0;
rib_bottom_out = 0.15;
rib_top_width = 1.5;
rib_bottom_width = 0.1;
rib_embed = 0.15;
rib_height_ratio = 1.0;
rib_gap_to_flange = 1;

Till slut efter provprintar och lite justeringar av måtten så blev det så här i openscad:

1783194866982.webp

Väldigt snabbjobbat.

Det är en propp att stoppa in i hålen i en dörr där det suttit handtag/lås, de är numera skjutdörrar utan sådant. Printade i silverfärgad PETG.

Tillbaka
Topp