[OT] Visa din entusiastbil

En får man väl i? Kanske inte med kärra? Men jag tror ändå inte det är vad TS söker.

Jag hade letat efter något äldre eller mera udda. En 80-tals BMW 325 vore fint!
Nu var det 9 år sen jag sålde men i min nc tror jag inte det fanns utrymme för det. Två kabinväskor vill jag minnas gick ner men inte med någon marginal.
Minnet kan så klart svika.

Någon som kan/vill tipsa om någon rolig sommarbruksis i prisläge runt 100 000?
Vad hade ni valt av det som finns ute på blocket/marketplace nu, med den budgeten?
Kanske någon av dessa:

Lycka till!

Åkte på två veckors bilsemester med efterföljande fjällvandring för 2 pers i NA:n vi hade, en bag fick ligga på hatthyllan annars var allt i bagaget.

Googlar man lite verkar de flesta tycka att det går, en del tycker man får ta ut sina drivers och lägga i passagerarsätet (kan ju vara en begränsning..).

Ja du har helt rätt. Med den synnerligen vaga beskrivningen av vad jag söker så är ju problemet snarare att det finns för mycket att välja på än för lite.

En 3-serie med 6:a känns lite som sommarbruksbilarnas svar på missionären under täcket med släckt lampa. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel, men det hade varit kul om någon hade förslag på något lite ovanligare.
Haha, kanske för att den är så bra! (bilen eller missionären...? ;-)

Tjena!

Bakhjulsdriven och manuellt. Ja då får jag nog säga BMW 1-serie. En coupe eller cab skulle man nog kunna hitta för dom pengarna. Om man inte är så känslig så finns det definitivt dieslar i den prisklassen.
Första generationens 1-serie är den sista riktiga lilla BWMn enligt mig. Otroligt bra chassie. En total chassiesats från streetperfomance och man har en extremt kapabel bil.

RCZ som nån tipsade om är kul, med är det 1,6 motorn så spring för livet. Samma med Mini Cooper S med 1,6.. Råkar vara samma jävla skitmotor.

Senast ändrad:
Tjena!

Bakhjulsdriven och manuellt. Ja då får jag nog säga BMW 1-serie. En coupe eller cab skulle man nog kunna hitta för dom pengarna. Om man inte är så känslig så finns det definitivt dieslar i den prisklassen.
Första generationens 1-serie är den sista riktiga lilla BWMn enligt mig. Otroligt bra chassie. En total chassiesats från streetperfomance och man har en extremt kapabel bil.

RCZ som nån tipsade om är kul, med är det 1,6 motorn så spring för livet. Samma med Mini Cooper S med 1,6.. Råkar vara samma jävla skitmotor.
Är det våt kamrem på 1,6 som är problemet eller är det en senare uppfinning?

Här är min. Datsun 260z 🙂
1000004501.webp

Är det våt kamrem på 1,6 som är problemet eller är det en senare uppfinning?

Tjena!

Nej den har kedja, som gärna ställer till problem. Sen sotar den igen väldigt lätt, problem med kolvringar m.m.
Riktigt synd för den sitter ju i rätt roliga bilar i grunden så som 207 RC, 208 GTI, RCZ, Cooper S.

Ett annat tips, som inte är bakhjulsdrivet dock, är ju Audi TT. Ska den aldrig ut på vintern så är första generationen en riktigt klassiker nu. Antingen med 1,8T 225hk eller V6an.. Den senare med manuell ligger runt 100 idag men inte ofta det kommer ut någon till salu. En riktigt fin 225 kan man få för 70-80 idag och priserna är på väg uppåt.

Andra generation tåls att köra på vintern då den mestadels är byggd i alu.
Väger mindre än första generationen och har bättre chassie. Men första generationen är lite charmigare.
Drar man upp budgeten lite så kan få tag på en bra TTS med 270hk och Quattro. Men även 200hk fwd som jag har är riktigt rolig. Går att hitta bra exemplar för runt 100.
Finns en svart till salu för 90, med helt nya KW dämpare och fjädrar runt om. Nyservad om nån vecka.. Ägaren har kört väldigt försiktigt, ingen buskörning på småvägar alls. 🙄

Någon som kan/vill tipsa om någon rolig sommarbruksis i prisläge runt 100 000?
Vad hade ni valt av det som finns ute på blocket/marketplace nu, med den budgeten?
Bakhjulsdriven, lätt o rolig går som en gokart, får in många golfbaggar om du fäller baksätet, rostfri när det är byggd i kolfiber och aluminum. 300kr i skatt ...
Tacka mig sen :)

Audi A5 Cab kan hittas för runt hundringen - om man kan leva med allt runtom kring motorn (ofta 2.0 som drar mer eller mindre olja....)

Cab var ju ett uttalat icke-önskemål. Det finns ju hur mkt som helst att välja på, men en lyxigare modell av en annars rätt vanlig bil borde kunna kännas ganska roligt och ändå inte kosta hur mycket som helst. En Volvo S80 V8 t.ex. vore rätt ballt tycker jag. Det ligger några ute för strax över 100k, går säkert att pruta.

Cab var ju ett uttalat icke-önskemål. Det finns ju hur mkt som helst att välja på, men en lyxigare modell av en annars rätt vanlig bil borde kunna kännas ganska roligt och ändå inte kosta hur mycket som helst. En Volvo S80 V8 t.ex. vore rätt ballt tycker jag. Det ligger några ute för strax över 100k, går säkert att pruta.

Tjena!

Ligger en på FB för under 100, svårt sug på den faktiskt.

Skulle säga att besiktning av ett obromsat släp är klart mindre prisvärt. Max 5 minuter! Vad har ni för tid avsatt till det?

Tjena!

Jag har en 118d E87 och jag kan intyga att den bilens chassi är bra. Motorn däremot är inte spännande men gått 30.000 mil så jag ska väl inte klaga. Nästa bruksis blir nog en 123d från samma generation. Borde betyda mer kul och nästan likadan driftsekonomi.

Tjena!

Bilagor

• BMW1 redigerad1.webp
    BMW1 redigerad1.webp
    528.4 KB · Besök: 73
Jag har en 118d E87 och jag kan intyga att den bilens chassi är bra. Motorn däremot är inte spännande men gått 30.000 mil så jag ska väl inte klaga. Nästa bruksis blir nog en 123d från samma generation. Borde betyda mer kul och nästan likadan driftsekonomi.

Tjena!

Fick låna en chippad 123d och den var helt klart kompetent

Ah de var nog vi iaf, kul
Jag vet oxå att det finns en hel del i Nederländerna av ngn anledning. Finns massa reservdelar (nåja svårt att hitta överhuvudtaget) där bland annat. Dessa biturbos fick ju väldigt dåligt ryckte när de kom pga bristande kvalitet men just denna (lr Ghiblis generellt) är aldrig några problem annat än att diverse knappar försvinner in i instrumentbrädan o dylikt när man ska öppna tanklocket 🥶 drivlina är dock inga problem efter 6 år peppar peppar.

Ah de var nog vi iaf, kul
Jag vet oxå att det finns en hel del i Nederländerna av ngn anledning. Finns massa reservdelar (nåja svårt att hitta överhuvudtaget) där bland annat. Dessa biturbos fick ju väldigt dåligt ryckte när de kom pga bristande kvalitet men just denna (lr Ghiblis generellt) är aldrig några problem annat än att diverse knappar försvinner in i instrumentbrädan o dylikt när man ska öppna tanklocket 🥶 drivlina är dock inga problem efter 6 år peppar peppar.

Ja, jag undrade också varför det fanns flera i en småstad i norden av Nederländerna.

Skulle tänka att en italiensk bil från den tiden inte håller länge, rost och sånt. Men kanske kan man hitta exemplar som inte har använts mycket och förvårada bra. Eller så är de kanske riktigt bra bilar?

Nä riktigt bra bilar är det inte. Men de är väldigt charmiga och snygga (men det är ju subjektivt såklart).
De senare modellerna av biturbona var dock inte lika dåliga som ryktena från de tidigare och när ghiblin kom 1992 så var bilarna väldigt mkt bättre än de tidigare biturbosarna. Det hade ju då gått ett årtionde senare så fanns ju tid att förfina.

Det var ju dyra bilar så tror många blivit bra omhändertagna vilket kanske förklarar varför det finns en hel del fina exemplar kvar. Och kanske oxå föklarar varför det finns så få, många 2a handsägare ville nog inte lägga ner pengarna på att hålla de vid liv och så har de stått och förfallit.

Har inte sett karusellen ur det perspektivet, känns overkligt tight. Har varit där tre gånger, första gången med E30 318i, andra med E87 118d, sista gången med -02 C5. Mycket olika upplevelser.
Varit där två gånger; första gången stängd pga testdag för Mercedes.
Andra gången med en WV Tiguan som vi pushade, kan vi varit SUB 15 min.....? :giggle:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp