Fast är det avundsjuka eller oftast missunnsamhet? Stöter sällan på avundsjuka, mest som förklaringsmodell för stolpskott som inte gillar att det uppmärksammas att dom begått diverse brott, typ inhägnat offentlig mark, brutit som strandskyddet, avverkat träd på nån annans mark osv. Missunnsamhet stöter jag på betydligt oftare, över alla samhällsklasser. Hade en arbetsledare som stolt förklarade att han slog sönder en motorcykelmotor och slängde den, när han inte fick den såld för det pris han ville ha. Eller folk som gnäller på att folk får bostadsbidrag eller nödbostäder, när dom själva aldrig haft behovet. Avundsjuka är egentligen mer logiskt än missunnsamheten. Gissar att de som uppmärksammar din klocka(Vilket tex jag aldrig skulle göra av massa skäl, det är din ensak, känner inte igen klockor pga noll intresse, fattar sällan statusmarkörer osv. Men om nån med ett stort intresse berättar saker för mig, då gillar jag det. För intressen är intressant. Har jobbat med en yngre klockbytare, med minst sagt trasig bakgrund, det var roligt att höra han prata om det.), oftast är missunnsamma, eller?
Bilentusiaster pratade förr rätt ofta om avundsjuka, men det har minskat. Ingen har någonsin sagt nåt till mig. Trots massor med hobbyfordon, men mina är ju i ett skick som funkar uselt som statusmarkör. Att dom är ovanliga och därmed har en viss status i en smal krets, påverkar ju inte den allmänna åsikten att det är skrot.