[OT] Visa din entusiastbil

Du får inte i en golfbag.
På tal om golf.
Stod i Ulriksdal (Solna) och väntade på tjejen en kväll förra veckan, står och hänger vid mitt fordon vilket jag utelämnar fabrikatet på av respekt för andra luffare....
Hur som helst dyker det upp två ungdomar i svarta wct overaller med bakåtvända kepsar nedför gatan. Ok....nu blir det våld hinner jag tänka....innan bägge drar fram varsin golfvagn och knallar förbi.

Vart är ungdomen på väg?

På tal om golf.
Stod i Ulriksdal (Solna) och väntade på tjejen en kväll förra veckan, står och hänger vid mitt fordon vilket jag utelämnar fabrikatet på av respekt för andra luffare....
Hur som helst dyker det upp två ungdomar i svarta wct overaller med bakåtvända kepsar nedför gatan. Ok....nu blir det våld hinner jag tänka....innan bägge drar fram varsin golfvagn och knallar förbi.

Vart är ungdomen på väg?
Fiol-fodral är sååå 1930, det är golfbag som gäller nu, man får plats med både AK *och* AT4.

Halvt OT eftersom det inte är en bil men väldigt mycket entusiast 😜
Polaren som redan har ett par bilar, motorcyklar, fyrhjulingar , nån minigrävare tyckte att han behövde nåt mer rejält 🤪

1749130200491.webp

Jag brukar tänka på min gamla chefs kompis när jag tror jag har hobbys som tar upp plats.

Han hade enligt uppgift närmare 100 lingrävare.
Hade en kompis i gymnasiet som gick verkstadsteknisk, efter skoltid byggde han en riddarrustning.
Vi tappade kontakten efterhand.
30 år senare pratar jag med hans äldre bror. Frågar hur den yngre, min kompis, har det.

-Jovars, han bor i Gottröra, har snart byggt klart sin pansarvagn……..

För vissa tar det inte slut 😂

Hade en kompis i gymnasiet som gick verkstadsteknisk, efter skoltid byggde han en riddarrustning.
Vi tappade kontakten efterhand.
30 år senare pratar jag med hans äldre bror. Frågar hur den yngre, min kompis, har det.

-Jovars, han bor i Gottröra, har snart byggt klart sin pansarvagn……..

För vissa tar det inte slut 😂
Man kan ju köpa en också

Värdeutvecklingen på dom flesta entusiastbilarna har ju varit magiskt bra om man jämför med cyklar i alla fall. :D

Tjena!

Precis, vilket faktiskt gör att det är billigare att hålla på med bilar än cyklar. Iallafall om man får för sig att sälja nån gång.
Samma sak som med en hel del exklusiva klockor. Många undrade hur jag, som kommunanställd vid tillfället, hade råd att köpa en Rolex. Med facit i hand så hade jag inte råd att inte köpa den med tanke på vinsten jag gjorde. Fruns släkting som gnällde över den och i samma veva köpte en enorm platt-tv med tillhörande surroundanläggning tyckte jag var dum i huvudet. Jag undrar vad hans prylar är värda idag. 🙄

Tjena!

Precis, vilket faktiskt gör att det är billigare att hålla på med bilar än cyklar. Iallafall om man får för sig att sälja nån gång.
Samma sak som med en hel del exklusiva klockor. Många undrade hur jag, som kommunanställd vid tillfället, hade råd att köpa en Rolex. Med facit i hand så hade jag inte råd att inte köpa den med tanke på vinsten jag gjorde. Fruns släkting som gnällde över den och i samma veva köpte en enorm platt-tv med tillhörande surroundanläggning tyckte jag var dum i huvudet. Jag undrar vad hans prylar är värda idag. 🙄
Den stora frågan är varför de visste att du köpt en Rolex. Om man gör det som investering finns väl ingen anledning att berätta det för folk? Med andra ord; det kanske inte baaaara var en investering? 😁

Tjena!

Ja, 2 gamla 911:or i garaget är en bra hedge mot värdeminskningen på en elbil. 😄

Den stora frågan är varför de visste att du köpt en Rolex. Om man gör det som investering finns väl ingen anledning att berätta det för folk? Med andra ord; det kanske inte baaaara var en investering? 😁

Tjena!

Jag är helt säker på att det syns vilken klocka man har på armen. Det tar inte lång tid innan någon har sett det och sen vet alla det. Speciellt i min frus skvallersläkt.

Det var ingen investering alls, jag köpte den för att jag verkligen ville ha en. Jag var rätt säker på att jag aldrig skulle förlora något på att äga den. Men hade någon berättat att den skulle mer än tredubblas i värde på 6-7 år så hade jag köpt fler.

Tjena!

Jag är helt säker på att det syns vilken klocka man har på armen. Det tar inte lång tid innan någon har sett det och sen vet alla det. Speciellt i min frus skvallersläkt.

Det var ingen investering alls, jag köpte den för att jag verkligen ville ha en. Jag var rätt säker på att jag aldrig skulle förlora något på att äga den. Men hade någon berättat att den skulle mer än tredubblas i värde på 6-7 år så hade jag köpt fler.
"Folk" i gemen är så jä..a avundskuka/missunnsamma, är det inte lättare att bara skjuta sig om man mår dåligt av andras "framgång" 🤷

Inte kvar i min ägo längre tyvärr, men den absolut bästa bruksbil jag haft när det kommer till bagageutrymme och praktikalitet. Saab 900i -88.

Bilagor

• IMG_4784.webp
    IMG_4784.webp
    622 KB · Besök: 90
  • IMG_4976.webp
    IMG_4976.webp
    665.2 KB · Besök: 81
  • IMG_4979.webp
    IMG_4979.webp
    386.5 KB · Besök: 76
  • image0 (2).webp
    image0 (2).webp
    792.7 KB · Besök: 86
  • IMG_4970.webp
    IMG_4970.webp
    715.2 KB · Besök: 87
"Folk" i gemen är så jä..a avundskuka/missunnsamma, är det inte lättare att bara skjuta sig om man mår dåligt av andras "framgång" 🤷

Tjena!

Vi bor ju i Sverige, det tillhör ju folksjälen. Man bryter ju mot jantelagen om man köper en dyr klocka när man är vanlig arbetare.
Det är intressant att umgås i olika samhällsskikt och notera hur folk hanterar sånt.
Jantelagen är ganska hård upp till övre medelklass, men sen försvinner den fort. Bland "nyrika" så har ingen hört talas om den, där ska alltså visas upp, men när man hamnar vid samma bord som "gamla pengar" är den väldigt tydlig igen. Där skryts det ingenting om vad man har köpt eller liknande. Om det skryts så är det om den senaste kronhjortens taggar på hornen.

Tjena!

Icke klockintresserade känner igen och noterar en Rolex alltså? Det hade jag aldrig trott.

Skvallermänniskor gör man bäst i att inte umgås med alls. Usch.

Tjena!

Vi bor ju i Sverige, det tillhör ju folksjälen. Man bryter ju mot jantelagen om man köper en dyr klocka när man är vanlig arbetare.
Det är intressant att umgås i olika samhällsskikt och notera hur folk hanterar sånt.
Jantelagen är ganska hård upp till övre medelklass, men sen försvinner den fort. Bland "nyrika" så har ingen hört talas om den, där ska alltså visas upp, men när man hamnar vid samma bord som "gamla pengar" är den väldigt tydlig igen. Där skryts det ingenting om vad man har köpt eller liknande. Om det skryts så är det om den senaste kronhjortens taggar på hornen.
Jag är övertygad att om man har föräldrar som har attityden att allt är orättvist och alla med pengar är dumma så är det inte lätt att tänka klart.
I sverige har vi gratis obligatorisk grundskola och gratis gymnasium. Huvuddelen som sen studerar vidare tar studielån så att som barn tro att allt är orättvist är f.n perverst...
Om det inte vore för föräldrarna.

Tjena!

Det var samma i calvinistika norden av Nederländerna där jag växte upp. Alla i var kvarter hade en bil av precis samma klass, förutom min far som hade en gammal Saab 96. Dessutom hade alla en begagnad bil som var, tror jag, köpt när den var två år gammal. Då sålde alla bilen efter två år för att köpa en ny begagnad. Om en familj köpte en lite dyrare (begagnad) model, då hade snabbt alla en modell från samma lite dyrare klass. På söndag fick äldste sonen tvätta bilen (förutom jag, var bil tvättades aldrig). Om man bodde i ett riktigt religiöst område då tvättade äldste sonen bilen på lördag, på söndagen får man ju bara går till kyrkan.

Icke klockintresserade känner igen och noterar en Rolex alltså? Det hade jag aldrig trott.

Skvallermänniskor gör man bäst i att inte umgås med alls. Usch.

Tjena!

Jag hade kunnat gå omkring med en Grand Seiko för 100' eller en Patek Philippe för 300' utan att dom reagerat. Men "alla" vet vad en Rolex är och hur dom ser ut.

Tur man inte umgås med nån då. Samt klär sig beter sig o cyklar som en luffare.
(Tänker jag noga efter så finns det ksk ändå nån enstaka bekant med illa dold ängslighet/prestige som i sin tur nog döljer en illa dold avundsjuka?)

Tjena!

Den lever och frodas i all högsta grad.
Fast är det avundsjuka eller oftast missunnsamhet? Stöter sällan på avundsjuka, mest som förklaringsmodell för stolpskott som inte gillar att det uppmärksammas att dom begått diverse brott, typ inhägnat offentlig mark, brutit som strandskyddet, avverkat träd på nån annans mark osv. Missunnsamhet stöter jag på betydligt oftare, över alla samhällsklasser. Hade en arbetsledare som stolt förklarade att han slog sönder en motorcykelmotor och slängde den, när han inte fick den såld för det pris han ville ha. Eller folk som gnäller på att folk får bostadsbidrag eller nödbostäder, när dom själva aldrig haft behovet. Avundsjuka är egentligen mer logiskt än missunnsamheten. Gissar att de som uppmärksammar din klocka(Vilket tex jag aldrig skulle göra av massa skäl, det är din ensak, känner inte igen klockor pga noll intresse, fattar sällan statusmarkörer osv. Men om nån med ett stort intresse berättar saker för mig, då gillar jag det. För intressen är intressant. Har jobbat med en yngre klockbytare, med minst sagt trasig bakgrund, det var roligt att höra han prata om det.), oftast är missunnsamma, eller?

Bilentusiaster pratade förr rätt ofta om avundsjuka, men det har minskat. Ingen har någonsin sagt nåt till mig. Trots massor med hobbyfordon, men mina är ju i ett skick som funkar uselt som statusmarkör. Att dom är ovanliga och därmed har en viss status i en smal krets, påverkar ju inte den allmänna åsikten att det är skrot.

Fast är det avundsjuka eller oftast missunnsamhet? Stöter sällan på avundsjuka, mest som förklaringsmodell för stolpskott som inte gillar att det uppmärksammas att dom begått diverse brott, typ inhägnat offentlig mark, brutit som strandskyddet, avverkat träd på nån annans mark osv. Missunnsamhet stöter jag på betydligt oftare, över alla samhällsklasser. Hade en arbetsledare som stolt förklarade att han slog sönder en motorcykelmotor och slängde den, när han inte fick den såld för det pris han ville ha. Eller folk som gnäller på att folk får bostadsbidrag eller nödbostäder, när dom själva aldrig haft behovet. Avundsjuka är egentligen mer logiskt än missunnsamheten. Gissar att de som uppmärksammar din klocka(Vilket tex jag aldrig skulle göra av massa skäl, det är din ensak, känner inte igen klockor pga noll intresse, fattar sällan statusmarkörer osv. Men om nån med ett stort intresse berättar saker för mig, då gillar jag det. För intressen är intressant. Har jobbat med en yngre klockbytare, med minst sagt trasig bakgrund, det var roligt att höra han prata om det.), oftast är missunnsamma, eller?

Bilentusiaster pratade förr rätt ofta om avundsjuka, men det har minskat. Ingen har någonsin sagt nåt till mig. Trots massor med hobbyfordon, men mina är ju i ett skick som funkar uselt som statusmarkör. Att dom är ovanliga och därmed har en viss status i en smal krets, påverkar ju inte den allmänna åsikten att det är skrot.

Tjena!

Skulle nog säga att du har rätt, "den svenska avundsjukan" är nog mer missunnsamhet egentligen.

Intressant det här. Så lär man sig i en OT-tråd något OT-OT om "svenska" själen. Jag tror att det finns liknande tendenser överallt.

Situationen i Nederländerna jag berättade om i mitt sista inlägg handlar om att alla inte ville visas med en mindre bil än grannarna. Det handlar om status, men på ett konstigt sätt. Man får inte sticka ut men man vill inte heller ses som mindre.

Avundsjuka är egentligen mer logiskt än missunnsamheten.

Håller helt med. Har inte riktigt funderat på de innan, men nu jag läser det håller jag med att jag oftare har sett missunnsamhet än avundsjuka. Riktigt trist, tycker jag. Undrar nu om situationen jag beskrev har att göra med en av både, men den handlar framförallt om status.

Tjena!

För att få tråden på rätt spår igen. Idag tyckte frun att vi skulle kolla på nya utemöbler. Dottern hade stora bilen så vi tog min.
Hittade stolar som självklart var på erbjudande idag så behövde köpas på en gång. Frun funderade på om hon skulle ringa sin pappa så han kunde hämta dom. Bah! Dom tar vi ju i bilen! Det är ju bara åtta stycken stolar och tio dynor.
Men vi skulle ju handla på Ica på vägen hem? Ja, det är inga problem.
Fick plats med fyra ICA kassar också.

Däremot tillhörande bord får åka lastbil hem.

Stolarna är inte intryckta hela vägen på bilden.
20250608_193026.webp

Tillbaka
Topp