[OT] Visa din gripengran...

Skogling

Aktiv medlem
I Mälardalen flygs idag klockan:

14:19 Muskö
14:20 Berga
14:25 Centrala Stockholm
14:28 Arlanda
14:31 Uppsala
14:44 Västerås
14:47 Eskilstuna
14:55 Örebro
15:05 Karlsborg
15:09 Skövde
15:14 Lidköping

Hoppas jag ser något från Råcksta. :/

xyz-saft

Aktiv medlem
Jag var ute och kikade igår när de flög över Göteborg. Hade bara mobilen med, så det blev inga vettiga bilder. Men det är fint att se.

JLarsson

Aktiv medlem
F7 sa:
JULGRAN 2.0 UPPDATERING UPPDATERING
Tyvärr har vädret utvecklat sig negativt för både er och oss. Låga molnbaser gör att vi inte kan fullfölja julgransflygningen efter Uppsala. Städer efter Uppsala kommer alltså tyvärr inte att få se vår julgran. Jättetråkigt, naturligtvis, men flygsäkerheten går först och med låga molnbaser kommer vi ändå inte synas./

Någon som följt dom förr, och vet vilken väg dom tar över stockholm mot arlanda?

Funderar på vilken sida huset dom kommer passera på :p

(om nu vädret klarnar upp så att dom syns alls)

Skogling

Aktiv medlem
N_sandstrom sa:
Någon som följt dom förr, och vet vilken väg dom tar över stockholm mot arlanda?

Förmodligen in över sydöstra förorterna för att vika av över norrort.

Men det ser dystert ut vädermässigt.

Acadian

Ny medlem
Skogling sa:
N_sandstrom sa:

Förmodligen in över sydöstra förorterna för att vika av över norrort.

Men det ser dystert ut vädermässigt.
Om dom kommer via Berga som i planen så borde de komma i princip rakt söder ifrån och passera Farsta, Hökarängen och sen rakt över Norrmalm.

bluetail

Aktiv medlem
RJ-100 med trasig AC flyger visst lågt har jag förstått i en annan tråd... De verkar dessutom vara så många så de skulle kanske köra i någon slags formation mellan Bryssel och Bromma...

ejma

Aktiv medlem
Skogling sa:
Skojar du? Klart dom har tillstånd. Det är ju en grej.
Nej! Om Viggenplanen fick förbud att flyga så lågt sedan 80-talet, varför får Gripen göra det?

Antar att de faktiskt flög lägre än utlovat pga molnhöjden. Bromma rapporterar en molnhöjd av 275 m och de flög under molnen.

Skogling

Aktiv medlem
ejma sa:
Skogling sa:
Skojar du? Klart dom har tillstånd. Det är ju en grej.
Nej! Om Viggenplanen fick förbud att flyga så lågt sedan 80-talet, varför får Gripen göra det?

Antar att de faktiskt flög lägre än utlovat pga molnhöjden. Bromma rapporterar en molnhöjd av 275 m och de flög under molnen.
För att det ej är 80-talet längre.

Julgransflygningen är en del av Flygvapnets stategi att rekrytera och få upp ungdomars intresse för Försvarsmakten.

Det är rigorösa säkerhetskrav vid överflygningar som dessa så du kan vara lugn.

16 gripar på låg höjd över huvudstaden liksom... ☺

DT

Aktiv medlem
Riktigt snygg överflygning. Nu blev man allt bra sugen på att bli stridspilot som jag bestämde mig för i mellanstadiet! :)

*spelar signaturen till Top Gun*

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer