[OT] Visa din gripengran...

En riktig kamera på min plats hade ju inte skadat..
20240306_125457_004-01.jpeg

De är ju byggda för att flyga till Ryssland, patrullera lite längs gränsen, kanske släppa några atombomber och sen hem igen (om det finns kvar).

Undrar vad det är för kondensstrimma från B-52:ans högra vinge. Dumpa bränsle?

Edit: Jag såg för övrigt en ensam (troligen samma) B-52 lite senare, på mycket högre höjd, på väg söderut.

Det är fukt i luften som kondenserar till vatten i lokal trycksänkning kring vingspetsen. Vanligt fenomen på hög höjd.
Vanligt vet jag inte; har aldrig sett det förr från annat än motorerna. Det är ju inte vid vingspetsen heller, utan en bra bit in på vingen. Men du har nog rätt i att det sitter nån mojäng där som orsakar turbulens eller tryckfall. Frågan är vad. Borde vara suboptimalt med massa skräp på vingarna.

Edit: Dessutom var det ju inte på hög höjd.

Vanligt vet jag inte; har aldrig sett det förr från annat än motorerna. Det är ju inte vid vingspetsen heller, utan en bra bit in på vingen. Men du har nog rätt i att det sitter nån mojäng där som orsakar turbulens eller tryckfall. Frågan är vad. Borde vara suboptimalt med massa skräp på vingarna.

Jag har folk jag kan fråga. Återkommer.

Tittade lite noggrannare på bilden nu. Ja, du har rätt, ser lite märkligt ut. Men att de skulle dumpa bränsle över tätort bara sådär, inte troligt.

Edit: Kikade lite på en bättre bild på B-52 och lite ritningar. Kondensstrimman uppstår där höjd/skevroder slutar. Rodret är nog lite "uppfällt" från vingens linje så liknande effekt som vid vingspetsen uppstår.

Så, "mojängen" är troligen ett roder.

Senast ändrad:
Tittade lite noggrannare på bilden nu. Ja, du har rätt, ser lite märkligt ut. Men att de skulle dumpa bränsle över tätort bara sådär, inte troligt.

Edit: Kikade lite på en bättre bild på B-52 och lite ritningar. Kondensstrimman uppstår där skevrodret slutar. Rodret är nog lite "uppfällt" från vingens linje så liknande effekt som vid vingspetsen uppstår.

Edit 2: De ursprungliga skevrodren på B-52 verkar vara fastbultade då de visade sig ge för stora krafter på vingkonstruktionen, och har ersatts med några platta paneler, om jag fattat rätt. Läs mer här:

"Mojängen" måste vara den panelen.

Om nån missat det, Boeing B-52 Stratofortress flögs första gången just 1952, den 15 april. Snart 72 år sedan. Inga mått eller vinklar som blivit omoderna där inte. Varför ändra på en fulländad konstruktion? (Konstruerad utan vare sig CAD eller FEM-program.)

Edit: Kikade lite på en bättre bild på B-52 och lite ritningar. Kondensstrimman uppstår där höjd/skevroder slutar. Rodret är nog lite "uppfällt" från vingens linje så liknande effekt som vid vingspetsen uppstår.

Jag är skeptisk till att det skulle bli kondens under de omständigheterna bara, för jag gissar att de flög rätt långsamt (i uppvisningssyfte) och det var dessutom ganska låg luftfuktighet.

Skulle kunna vara nån avluftning när man flyttar bränsle mellan olika tankar eller nåt. Om de precis lufttankat lite tidigare, eller nåt sånt.

De skulle ju vidare till Nordic Response, att passera här var ju på vägen och mest att visa upp sig. Sedan om de stannade kvar däruppe eller vände hem igen vet jag inte.
Jag såg som sagt en B-52 på väg söderut strax efter att de skulle flyga över Stockholm. Borde ha varit innan klockan 2 i alla fall. Kanske var en helt annan dock? Tippar på att den låg på 5000-10000 meters höjd. Gick bara preciiiis att fånga med kameran och normalobjektiv.

DSCF0501_1500 1.jpg

DSCF0501_1500.jpg

Tillbaka
Topp