[OT] Visa din gripengran...

Bonusbild från dagen före TP84:orna.

Bilagor

• 850_2802.webp
    850_2802.webp
    126.4 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Nån gång vid 19:15 tiden på fredagen i Motala, strax innan starten för VR, när jag försökte sova, hördes återkommande ljud av jetplan. Det lät som någon form av uppvisning. Jag brydde mig inte om att kolla vad det var. Försökte googla men hittade inget. Nåt som är standard? Nån som vet?

Nån gång vid 19:15 tiden på fredagen i Motala, strax innan starten för VR, när jag försökte sova, hördes återkommande ljud av jetplan. Det lät som någon form av uppvisning. Jag brydde mig inte om att kolla vad det var. Försökte googla men hittade inget. Nåt som är standard? Nån som vet?
19.19 flög följande ett par varv över Motala

P.s. Lös senare starttid senare framöver så slipper du sova kl 19.

IMG_4533.webp

Edit/ har inte sett dess senaste åren som jag kört åtminstone. Möjligtvis något för att fira 60-års jubileumet?

19.19 flög följande ett par varv över Motala

P.s. Lös senare starttid senare framöver så slipper du sova kl 19.

Visa bilaga 774720

Edit/ har inte sett dess senaste åren som jag kört åtminstone. Möjligtvis något för att fira 60-års jubileumet?
Ser man på! Ingen gran, men grannt ändå!
Måste vara en slump. Om det var för att fira borde det väl ha utannonserats innan?

P.s. Jag ska hänga på låset när anmälan till 2026 öppnar.

Lite sportflygplan. 🤗

Bilagor

• SimpleFrame_20250211_134919.webp
    SimpleFrame_20250211_134919.webp
    364.2 KB · Besök: 75
  • SimpleFrame_20250509_115535.webp
    SimpleFrame_20250509_115535.webp
    324 KB · Besök: 75
  • SimpleFrame_20250621_135540.webp
    SimpleFrame_20250621_135540.webp
    235.6 KB · Besök: 73
  • SimpleFrame_20250712_204748.webp
    SimpleFrame_20250712_204748.webp
    656.1 KB · Besök: 75
  • SimpleFrame_20250710_223545.webp
    SimpleFrame_20250710_223545.webp
    406.4 KB · Besök: 78
Inte på förekommen anledning, utan bara förebyggande : Veteranflyg och formationsflygning kan nog ses säkert i alla läggen att lägga upp både plats, tid och bild för. Däremot behöver inte allt intressant läggas upp lika noga beskrivet på publika forum ...

Posta inte AI-skräp här eller någon annanstans tack.

Men, lite kul att den som gjort videon verkar ansträngt sig och räknat flyglanen RAAF har. Att den har 8 C-17 tex. Hade ingen aning
Oj, måste varit trött.. Personen bakom kontot har ändå varit ambitiös och skapat samma klipp från olika vinklar.
Var nog det som fick mig att sänka guarden.

Bara en

Bara en fundering, kör de med transponder på (att man kan följa på Flightradar osv) så känns det väl som det spelar ingen större roll... men ser man dem inte där så skall man nog inte prata om det i onödan?

//Kristoffer
Det är väl bra att vi gör en heads-up här i forumet när/om ryssen kommer? 🙃 🙂 Förstår att @Skogling prickar ljudet efter ca 2 1/2 sekund men jag har lite svårt själv att skilja på de olika stridsflygsplanens motorljud.

Jag såg i allafall Gripenkraschen på Långholmen live, och var framme vid nedslaget bara minuten efter brandkåren. Men ingen kamera.

Gripen har ALDRIG transponder på som man kan se på FR24.
Kikade in på FR när jag hörde ljudet. Det enda som fanns var ett SAS-plan som skulle landa på Arlanda.
Officiellt i detta fall.
Det har varit mycket poliser i city på sistone också. Massor av polispiketer (inkl grönmålad) vid Brunkebergstorg i fredags och eskorterade bilar på väg dit i morse. Har inte hört vem det är, men det smygs inte med att det är någon iallafall.

Fattar.
Men ändå. En pansarvagn i militärparad säger rätt lite om hur den faktiskt fungerar i skarpt läge..
Tbh skulle jag tro att bilderna från allmänheten säger mer än ev flygdata på FR från Nynäshamn till Uppsala.
Men man får väl vara tacksam över det lilla som bjuds på, om man inte åker till flygbaser i tid och otid.

Tillbaka
Topp