[OT] Visa din gröt

[OT] Visa din gröt
Mina bidrag.....
Havregröt oldschool: 1 del Havregryn 2 del vatten kokas ihop och tillsätt salt samt en sked smör
Havregröt nytänk 1: 1 del Havregryn 2 del vatten, tillsätt nyponsoppepulver efter smak och koka ihop
Havregröt nytänk 2: gröt enligt ovan men med frysta blåbär/hallon eller valfri frukt som smaksättare kokas ihop.
Molinogröt: Kvällen innan blötlägg aprikoser och fikon samt linfrön i kallt vatten, kokas upp nästa morgon och reds av med råg eller grahamsmjöl (lite klistrig gröt men det beror på delen mjöl, prova dig fram)

Tanken är väl att vi behöver kolhydrattillskottet för vår cykling så alltför mycket fibrer är ju inte heller bra när vi tränar mycket, lite långsamma kolhydrater är ju alltid bra men vi behöver den snabba energin också och i större utsträckning....

[OT] Visa din gröt
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mkt vatten ska man ha då?

Svårt att säga definitivt. Jag testar mig fram men imorse så kokade jag ca 1 dl gryn med lite mer än 3 dl vatten, kanske 3,25 eller så. Gröten måste koka längre än med 1:2 ration (annars blir det bara välling) men blir fluffigare och trevligare i konsistensen.

[OT] Visa din gröt
Jag gjorde en variant av allt-i-skåpet:

1,5 dl havregryn
Näve russin
Mandelflarn
Chiafrön
Kokosflingor
2,5 dl vatten

I micron 2 min, sen mjölk på och äta. Gav lite mer mättnad än bara gröt på havregryn.

[OT] Visa din gröt
Här kommer ett beprövat recept.

Koka:
1dl havregryn
1dl vatten
1dl mjölk
1msk linfrön
Salt
Frysta blåbär/hallon

Toppa med:
En skivad banan
Valnötter
Pumpakärnor
Mandlar
Chiafrön
Russin

Sedan tar du på rikligt med kanel och sedan en skvätt
mjölk.

Smaklig spis!

Senast ändrad:
[OT] Visa din gröt
Idag gjorde jag en ny variant som faktiskt smakade riktigt gott :o)

Havregrynsgröt (mitt std-recept)

2 dl havregryn AXA std
vatten efter önskad konsistens
en halv tesked salt
en råsockerbit

Kokas/sjudes långsamt på svag värme i 20-25 min.
Omröres då och då.

Serverades utan varken mjölk eller vatten,
men däremot med:

Rårörda lingon och 2 - 3 msk riven parmesanost ovanpå!
Gifte sig fint tillsammans smakmässigt faktiskt.

Ett glas vatten eller JOKK tranbärsdryck till. Sen kaffe.

Senast ändrad:
[OT] Visa din gröt
Grahamsgrynsgröt! Nästan lika smaskigt som mannagrynsgröt, men mer fibrer och man håller sig mätt längre. Går bra att koka i micron. Kostar en spottstyver i affären. Men det är kanske inte så inne...

Annars är rågmjölsgröt bra, men har lite mer "karaktärsdanande smak".

[OT] Visa din gröt
Inte min gröt men ett jävligt bra sätt att göra havregrynsgröten lite skojigare :-D

Havregrynsgrt.jpg

[OT] Visa din gröt
JTF sa:
...
Kokas/sjudes långsamt på svag värme i 20-25 min.
...

Rena motsatsen till min variant på "havregrynsgröt" vad gäller koktid. Gillar när det fortfarande är gryn, eller kanske snarare flingor, och det inte kokat ihop till en mer eller mindre homogen gröt. Leder till att jag har mindre vätska än normalt och att koktiden blir extremt kort. Flingorna ska bara hinna svälla upp och precis börja gå mot upplösningstillstånd. Ätes med mjölk samt lingonsylt gjord med betydligt mindre socker än typisk köpt sylt så att den har en klar syrlighet.

Annars är blåbärsgröt gjord på riktigt grovmalet rågmjöl är inte dumt. Man kan gärna dra i lite solrosfrön eller ngt dylikt också.

[OT] Visa din gröt
Gröt är fantastiskt, går att variera nästan oändligt, snabbt och hyfsat bra sammansatt.
Dessutom går den att pimpa mot olika inriktningar.

Det här är tråden för oss grötälskare där vi delar med oss av våra bästa grötexperiment.

Just nu är en favorit banangröt där man mosar ner en banan, kardemumma och kanel innan den kokas upp.
I morse pimpades den med ett ägg och hackat päron.
Ägget gjorde den lite fluffigare och gav lite smak. Päronet var rätt moget och saftigt men blev rätt smaklöst så det åker inte med fler gånger.

Tyvärr kom jag på hur viktigt detta är att prata om först efter vi ätit upp.
20200202_084659.jpg

[OT] Visa din gröt
Skogsgröt.

Med handplockade kantareller, stensopp, röd- & vitlök, matl.grädde och lite annat.

IMG_20200202_091604781.jpg

[OT] Visa din gröt
Äter "vanlig" havregrynsgröt varje dag till frukost på vardagarna. 1dl havregryn, 2dl vatten och lite salt. Kör det i 2-2:15min i mikron. Äter med mjölk och Lingonsylt/blåbärssylt eller jordgubbssylt. Enkelt, smidigt, mättande.

[OT] Visa din gröt
Äter "vanlig" havregrynsgröt varje dag till frukost på vardagarna. 1dl havregryn, 2dl vatten och lite salt. Kör det i 2-2:15min i mikron. Äter med mjölk och Lingonsylt/blåbärssylt eller jordgubbssylt. Enkelt, smidigt, mättande.

Pröva med lite mer vatten typ 2.25 och så mikrar du i 4minuter. I en plattare djup tallrik. Dom djupa "skålarna" funkar inte då kokar de över

[OT] Visa din gröt
Barnen får micro gröt. Då kör jag minst 2x2 fast med mindre vatten. Istället så rör jag ner mjölk så svalnar det lite och får bättre konsistens

[OT] Visa din gröt
Hahah så klart det fanns en gröt tråd. Borde jag ju fattat. Tack admin för merge!

Håller på provar lite olika "pjölkar", mandelmjölk och kokosmjölk. Kokos var rätt okej, mandel så där.
F-n glömde köpa lingon, tycker det är gosigt att blanda med bananen när man kokar upp.
Fick med mig lite vallmofrön dock, tror det kan bli nåt.

[OT] Visa din gröt
Min vardagsfrukost:
1 dl Gyllenhammars havregryn
2,5 vatten
en liten dusch med saltkaret
Koka på svag värme under omrörning, annars blir det klister istället för gröt
Servera med lättmjölk och kanel (rårörda lingon om jag inte är på diet, vilket jag är just nu)

Inga problem med att jag blir hungrig snabbt igen, vilket många verkar ha som invändning mot gröt.

[OT] Visa din gröt
Hahah så klart det fanns en gröt tråd. Borde jag ju fattat. Tack admin för merge!

Håller på provar lite olika "pjölkar", mandelmjölk och kokosmjölk. Kokos var rätt okej, mandel så där.
F-n glömde köpa lingon, tycker det är gosigt att blanda med bananen när man kokar upp.
Fick med mig lite vallmofrön dock, tror det kan bli nåt.

Havrebrölk kan jag rekommendera, kör det till gröten.

[OT] Visa din gröt
Kul! Ska prova havrepjölk!
Idag blev det basic bitch, äpple, kanel och mikrogröt.
Ibland får jag till mikrogröten så den blir som kokgröt nästan, men idag blev den som den brukar att det blir klumpigt.
Några tips för att få till krämigheten?

20200203_064014.jpg

[OT] Visa din gröt
Mina bidrag.....
Havregröt oldschool: 1 del Havregryn 2 del vatten kokas ihop och tillsätt salt samt en sked smör
Havregröt nytänk 1: 1 del Havregryn 2 del vatten, tillsätt nyponsoppepulver efter smak och koka ihop
Havregröt nytänk 2: gröt enligt ovan men med frysta blåbär/hallon eller valfri frukt som smaksättare kokas ihop.
Molinogröt: Kvällen innan blötlägg aprikoser och fikon samt linfrön i kallt vatten, kokas upp nästa morgon och reds av med råg eller grahamsmjöl (lite klistrig gröt men det beror på delen mjöl, prova dig fram)

Tanken är väl att vi behöver kolhydrattillskottet för vår cykling så alltför mycket fibrer är ju inte heller bra när vi tränar mycket, lite långsamma kolhydrater är ju alltid bra men vi behöver den snabba energin också och i större utsträckning....

varför är inte för mycket fibrer bra?

[OT] Visa din gröt
Hur mkt tid har ni på mornarna egentligen? Hacka frukter och koka gröt i en halvtimme?! Har ni inget jobb att gå till? har ni inga andra behov att tillfredsställa? En grötkokning för vissa är ju ungefär den tid det tar för mig att kliva upp, gå på muggen, käka frukost, klä på mig och gå hemifrån.

[OT] Visa din gröt
Hur mkt tid har ni på mornarna egentligen?
Haha!
När jag sover jour på jobbet så gör jag sånnadär numer ohippa "overnight oats", de behöver inte kokas utan kan slukas på stående fot om så krävs.

Görs oftast på 2/3 delar havregryn, resten musli. Mycket mjölk så att det inte blir stabbigt. Mycket lingon så att det inte är så jäkla trist.

Morgongröten är den vanliga men när jag har brått kan jag käka gröt till lunch också. Då blir det havregryn+russin+solrosfrön. Ca två dl totalt. Klarar mig fram till middag

[OT] Visa din gröt
Några tips för att få till krämigheten?
Har tyvärr inga bilder, men jag gör i princip alltid min gröt såhär:
-1,5 dl havregryn (OBS! ICAs eget märke är ÖVERLÄGSET bäst, bättre än alla "premiummärken" som Gyllenhammar och allt vad de heter, överlägset sämst av vad jag provat är Coops billighetsmärke X-TRA som var helt oanvändbar)
-2,5 dl vatten (om man gör större eller mindre sats så är förhållandet x dl havregryn till x+1 dl vatten, INTE dubbla mängden eller liknande!)
-ca ½ msk chiafrön
-ca ½ msk skalade hampafrön (oskalade blir oätligt!)
-eventuellt lite salt
Kör ovanstående i micron i skålen du tänkt äta ur i ca två minuter på max effekt, du behöver inte röra efter halva tiden.
Mosa sedan ner 1½ väldigt mogen banan (dvs. ca en banan per dl havregryn), ½ msk kakao och ca ½ dl havremjölk (helst Oatlys iKaffe eftersom den är extra fet och krämig!) och rör till lagom krämig konsistens, det kan behövas mer eller mindre havremjölk beroende på din micros effekt osv.
Därefter tar du ca ½ dl vardera av frysta blåbär, hallon och körsbär och häller över gröten, kör sedan hela kalaset i ytterligare en minut (OBS! På full effekt! Bären ska vara helt genomtinade men inte varma! Du kan behöva köra längre eller kortare tid beroende på micro)
Ringla slutligen över flytande jordnötssmör, mig veterligen fungerar detta enbart med Garants ekologiska "creamy", den är typ som lite fastare sirap i konsistensen, alla andra märken är omöjliga att få till detta med!
Toppa till sist med kakaonibs, kokosflingor, pumpakärnor eller liknande.

[OT] Visa din gröt
Tror inte denna varit uppe?

Överlägset godaste gröten som mättar klart längre än havregrynsgröt.

Tar lite tid men gör en stor sats på helgen och värm (är bara godare e nån dag).

[OT] Visa din gröt
Finns bara ett vettigt sätt att göra gröt (kräver inte heller att man har 10 olika ingredienser samt timmar på sig att göra den)

1.5 dl fiberberikade havregryn + 2.5 dl vatten + salt
Mikra 2 min
Knäck i 1 ägg, vispa runt
Mikra 1.5 min
Klick äppelmos + mjölk.
Ät

[OT] Visa din gröt
Hur mkt tid har ni på mornarna egentligen? Hacka frukter och koka gröt i en halvtimme?! Har ni inget jobb att gå till? har ni inga andra behov att tillfredsställa? En grötkokning för vissa är ju ungefär den tid det tar för mig att kliva upp, gå på muggen, käka frukost, klä på mig och gå hemifrån.

Havregryn, salt och vatten i en skål sen in i micron 3 minuter. Sedan på med en klick jordgubbs eller åkerbärssylt och havredryck, efter det slukas den. Allt som allt 5-6 minuter.
Under tiden gröten är i micron görs frukosten åt kidsen om det är jag som lämnar, annars är det påklädning och packa väskan med matlåda osv. Mer tid än så har åtminstone inte vi tid med.

[OT] Visa din gröt
Drygt 1 dl gryn varav typ hälften rågflingor, hälften havregryn. 2,5 dl vatten, tjoffsa i lite chiafrön eller annat bös, salt ibland, 3 minuter på 750 W i mikron. Kardemumma, eller kanel, en klutt äppelmos kanske. Gott!

(2 timmar senare: hungriiiiiiiig!!! Suck. Gröt som är så gott. Jag är betydligt mättare längre tid på 2 kokta ägg.)

"Steel cut oats" är också goda gryn, men de har jag bara kokat i kastrull hittills. 6-8 minuter vill de ha.
https://www.axa.se/produkter/gryn/steel-cut-oats/

[OT] Visa din gröt
Jag brukar trycka ner två löskokta ägg i havregröten ibland. Så att det rinner ut som en fond tant när man sätter i skeden i ägget... ?

Tillbaka
Topp