[OT] Visa din gröt

[OT] Visa din gröt
Hur mkt tid har ni på mornarna egentligen? Hacka frukter och koka gröt i en halvtimme?! Har ni inget jobb att gå till? har ni inga andra behov att tillfredsställa? En grötkokning för vissa är ju ungefär den tid det tar för mig att kliva upp, gå på muggen, käka frukost, klä på mig och gå hemifrån.
Jag brukar därför äta havregryn med mjölk eller vatten. Okokt gröt helt enkelt. Väldigt enkelt, halvgott, billigt och skapligt nyttigt.

[OT] Visa din gröt
varför är inte för mycket fibrer bra?
Enkelt beskrivet: Fibrer är långsammare kolhydrater och bra till tarmarnas arbete, men vill du maximera energiupptagningen för din uthållighetsträning så satsa på renodlade kolhydrater dvs vanlig pasta, vanliga gryn, vanligt ris osv sen är det väl inte fel med fullkorns varianter eller fiberflingor för magens skull men energioptimeringen uteblir...
mvh /C

[OT] Visa din gröt
Enkelt beskrivet: Fibrer är långsammare kolhydrater och bra till tarmarnas arbete, men vill du maximera energiupptagningen för din uthållighetsträning så satsa på renodlade kolhydrater dvs vanlig pasta, vanliga gryn, vanligt ris osv sen är det väl inte fel med fullkorns varianter eller fiberflingor för magens skull men energioptimeringen uteblir...
mvh /C

Det beror väl helt på. De flestas arbetsdag är inte koncentrerad kring uthållighetsträning.

Sen kan man ju undra hur ens liv ser ut i övrigt om man inte kan lägga 5 minuter på att koka gröten.
Fil och müsli har inget med gröt att göra.

[OT] Visa din gröt
Nu har jag snart ätit upp min 4-gryns här men hann med ett foto innan det tog slut :)

IMG_20200204_184711.jpg

[OT] Visa din gröt
Varning, det är inte för alla! De flesta rynkar på näsan när man säger det :) jag tycker det är guld! Jag rör/vispar bara upp ägget med skeden. Men det är viktigt att få ut vitan så man inte får delar av "kokt ägg" i gröten
Funkade bra, mättnadsmässigt! Med en gröts träning till kan jag nog få till den lite "snyggare" också, det blev några små kluttar kokt ägg ja. Men absolut inte äckligt på något sätt. Körde 2 minuter på min vanliga gröt på 50-50 rågflingor-havregryn, lite chiafrön och några russin, sen ner med ägget, och 1 minut till, som ditt tips. Utmärkt!

[OT] Visa din gröt
Funkade bra, mättnadsmässigt! Med en gröts träning till kan jag nog få till den lite "snyggare" också, det blev några små kluttar kokt ägg ja. Men absolut inte äckligt på något sätt. Körde 2 minuter på min vanliga gröt på 50-50 rågflingor-havregryn, lite chiafrön och några russin, sen ner med ägget, och 1 minut till, som ditt tips. Utmärkt!
Kul! Jag brukar köra på rätt bra med skeden så man vispar upp ägget rejält. Idag tog jag tack vare denna tråden fram den bortglömda kanelen. Det blev bra. Kanske skall man utöka sin repertoar lite ?

[OT] Visa din gröt
Det beror väl helt på. De flestas arbetsdag är inte koncentrerad kring uthållighetsträning.

Sen kan man ju undra hur ens liv ser ut i övrigt om man inte kan lägga 5 minuter på att koka gröten.
Näe inte arbetsdagen men kanske träningen, och då detta är ett cykelforum så får man anta att det är energioptimering för uthållighetsträning som behandlas. Man balanserar sitt energi och fiber intag efter behov helt enkelt. Sen jesus gick i kortbrallor, eller om du vill, sedan dakke-fejden så gäller energiintag vid hög träningsdos/uthållighetsträning: snabba kolhydrater med inslag av långsamma för bästa effekt. Inget konstigt bara naturligt, använd sunt bondförnuft bara!
Var fil och müsli kommer ifrån vet jag inte då detta är en tråd om gröt, om du inte vill diskutera "overnight oats"?
Mvh /C

[OT] Visa din gröt

Mina dagar ser nog ut som de flestas. Jobba, komma hem, rådda med hushållsysslor, göra i ordning barn, natta barn, sen träning/slappa/bygga nåt/måla nåt/titta på film osv. Men på morgonen vill jag försöka få ut så mkt sömn som möjligt samtidigt som jag vill vara på jobbet tidigt eftersom jag vill hem i hyfsad tid (hemma vid 17). Väckarklockan ringer 05:30 och jag måste cykla hemifrån senast 06, eller gå 0545 om jag har hunn med mig. Så jag lägger inte så mkt tid på min frukost.

[OT] Visa din gröt
Alltid haft svårt för frukost direkt man vaknar, mitt schema på morgonen är mer som Luthmans. Jag kör ca 15 minuter efter jag vaknat och det inkluderar en dusch. Eventuella cyklar och träningskläder mm som ska med får packas på kvällen, jag är för korkad på morgonen så kan ta ett steg rakt över träningsbagen och gå ut till bilen...

Alltid varit fascinerad av de som vill gå upp 1.5 timme innan de åker till jobbet för att läsa "tidningen" mm, fantastisk slöseri av kvällen innan imho :)
Frukost föredrar jag äta kl 9 då man vaknat till.

[OT] Visa din gröt
Mina dagar ser nog ut som de flestas. Jobba, komma hem, rådda med hushållsysslor, göra i ordning barn, natta barn, sen träning/slappa/bygga nåt/måla nåt/titta på film osv. Men på morgonen vill jag försöka få ut så mkt sömn som möjligt samtidigt som jag vill vara på jobbet tidigt eftersom jag vill hem i hyfsad tid (hemma vid 17). Väckarklockan ringer 05:30 och jag måste cykla hemifrån senast 06, eller gå 0545 om jag har hunn med mig. Så jag lägger inte så mkt tid på min frukost.
Jag vill också ha barn som klär på sig, utfodrar sig själva och lämnar sig själva på föris.

[OT] Visa din gröt

Med andra ord har du tiden som krävs för att göra i ordning en portion gröt på morgonen eller göra typ overnight oats i en bunke på kvällen dagen innan som gör att frullen är klar ett par dagar framöver. ;-)
Du kan också ha ett grötpaket stående på jobbet och köra in en portion i mikron när du kommer fram. Sen prioriterar alla olika, men att säga att det inte är möjligt tidsmässigt är bs.

[OT] Visa din gröt
Kcal-bomb. Jag brukade mata hunden med sånt där för att retas med honom och se hur länge han behövde rensa tänderna ifrån det. Det fastnar ju bara.

[OT] Visa din gröt
Så här gör jag.
Koka gröt bestående av:
- 1 dl Havregryn
- 2 dl Vatten
- en nypa salt
i mikrovågsugn på högsta effekt i ca 2 minuter. Under tiden gröten micras så mosar jag en banan och vispar ner ett helt rått ägg i bananmoset. När gröten är klar i micron så blandar jag ner banan/ägg-blandningen i gröten och låter den vila ca 30 sekunder för att bli lite fastare i konsistens. Jag serverar sedan med lite mjölk på toppen. Gott, mättande och snabbt!

[OT] Visa din gröt
Med andra ord har du tiden som krävs för att göra i ordning en portion gröt på morgonen eller göra typ overnight oats i en bunke på kvällen dagen innan som gör att frullen är klar ett par dagar framöver. ;-)
Du kan också ha ett grötpaket stående på jobbet och köra in en portion i mikron när du kommer fram. Sen prioriterar alla olika, men att säga att det inte är möjligt tidsmässigt är bs.

Nu var det ju de mer extravaganta varianterna jag vände mig emot. Hacka frukter och koka gröt i 20 minuter har jag inte tid med. Jag har provat både overnight oats och gröt har ätits mången morgon i skogen eller på fjället. Men det är ju ganska jäkla äckligt så jag slipper helst :)

[OT] Visa din gröt
001F7FD3-7AA6-479F-9D2C-269BD2272FCE.jpeg

5.5h distans idag och behövde något snabbt innan duschen. 70g havregryn, äpple,banan, kanel och lösgodiset som blev över ifrån igår ? Mjölk till såklart och hade jag haft kvarg hemma hade det med åkt på.

[OT] Visa din gröt
Helgfrulle till klonen och mig
20200315_062801.jpg

En annan ny favorit är att blanda in lite kokt bulgur.

Sen en undran, köpte gröt på Madeira sist, underbart god då den var mycket grövre än den vi har hemma. Frugan vart också helt förälskad. Finns det att få tag på härhemma?
Har sett nåt som hette grovvalsad eller så, kan det vara liknande?

[OT] Visa din gröt
Sen en undran, köpte gröt på Madeira sist, underbart god då den var mycket grövre än den vi har hemma. Frugan vart också helt förälskad. Finns det att få tag på härhemma?
Har sett nåt som hette grovvalsad eller så, kan det vara liknande?
Kanske det här
havregryn-steel-cut.png

Axa: Steel Cut Oats

Men egentligen är det samma som
ShowImage.aspx

Men det får man ju inte säga längre i det här landet.

[OT] Visa din gröt
Köpte havrekross idag - tyvärr inte alls samma sak som "Madeiragröt".
Havrekross var ju väldigt "fina korn" - Madeira havret (likadant det jag köpte på Mallis en gång) var mer som grövre / mer hela havreflingor. Dvs. större bitar snarare än mer finfördelat som havrekrosset är.
Nåväl, ska lattja lite med havrekrosset ändå nu när jag köpt ett kilo :)

[OT] Visa din gröt
Gröten blir ju klart grövre om man lägger i grynen först när vattnet kokat upp. Vanliga havregryn blir som tapetklister om de kokas från kallt vatten.

[OT] Visa din gröt
Man kan även koka upp gröten som vanligt, och så precis innan upplägg ha i "en näve" havregryn och vända runt snabbt. Så får man lite roligare textur på gröten.

Tillbaka
Topp