[OT] Visa din yxa!

[OT] Visa din yxa!
Lillyxan. Följde med från ett hus jag borde i. Storebrodern är instängt bakom en förvarad bil.
DSC_0178.JPG

The real McCoy. De nya vassa is-spetsarna åker på ibland men oftast får de nedslitna "mix"spetsarna duga. Nu med fång-remmar.
DSC_0179.JPG

Mina första. Gjort en hel del med dem, de följde även med upp på Keb/östra leden i vintras.
DSC_0180.JPG

Tur-yxan, innan avkapningen satt den på ryggan och gjorde ingen nytta tills jag vände på 6500 på Aconcagua.
DSC_0181.JPG

Senast ändrad:
[OT] Visa din yxa!
Jag tycker det är rätt kul och lite rörande att vi i vårt, som vi själva uppfattar det, hypermoderna samhälle, kan ha en forumtråd där vi hyllar ett redskap som varit i mänsklighetens tjänst i tiotusentals år. Och som inte i dag skiljer sig så värst mycket från vad man använde i civilisationens barndom.

[OT] Visa din yxa!
Eric W sa:
Trevlig tråd. Här är min gamla Hultafors Bruk.

Dock sugen på en Fiskars av större modell.. X21 ser fin ut. Vad har du för modell Selast?
Jag köpte en jubileumsmodell i Finland för ca 10 år sedan som heter Fiskars 365 och är numrerad, 70 Cm skaft tror den motsvarar x25'an
image.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Visa din yxa!
[OT] Visa din yxa!
Konkret sa:
ForesterGuy sa:
daikai1 sa:
Bikzz sa:
ForesterGuy sa:
När man cyklar är det mer praktiskt med en sån här:

Min är Snyggare !!
.
.

Men det är inte en yxa utan en machete mer? Eller ja Bowie-kniv kanske det heter :O

Khukri. Böjen passar moderna MTB-ramar.

Är det inte en guhrka? Stavning? Kukkri är väl kastknivar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kukri
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gurkhasoldat

[OT] Visa din yxa!
Det finns ingen tanke bakom det. Den har spruckit när den legat på tork. Tänkte att det skulle bli coolt.
Har kapat ner ett 50tal "träd" å inte några tecken på att det gjort skaftet för svagt för ändamålet :)

[OT] Visa din yxa!
Vart lite biten när jag skaftadeom min Jula yxa. Så ja beställde ett par skallar från Ebay. Gött som fan när pul-begäret sätter in. :)

Bilagor

• ax1.jpg
    ax1.jpg
    158 KB · Besök: 149
Senast ändrad:
[OT] Visa din yxa!
Konkret sa:
Zwinto10mm sa:
mattel sa:
var hittade du det där huvudet?

jag kanske borde skaffa en finare skogstursyxa. :)

Hännä:

http://www.ebay.com/itm/CAMPING-HIK...652e2d5&pid=100227&rk=2&rkt=8&sd=351835213954

Lite dyrt tycker jag. 20-100kr tycker jag är närmare verkligheten när man köper begagnade hövven.

Jahaja, då ser vi nog lite olika på den saken :) Sjukt prisvärt skulle jag säga. Asfrän yxa som ser precis ut som man vill för 300kr.

[OT] Visa din yxa!
Zwinto10mm sa:
Konkret sa:
Zwinto10mm sa:
mattel sa:
var hittade du det där huvudet?

jag kanske borde skaffa en finare skogstursyxa. :)

Hännä:

http://www.ebay.com/itm/CAMPING-HIK...652e2d5&pid=100227&rk=2&rkt=8&sd=351835213954

Lite dyrt tycker jag. 20-100kr tycker jag är närmare verkligheten när man köper begagnade hövven.

Jahaja, då ser vi nog lite olika på den saken :) Sjukt prisvärt skulle jag säga. Asfrän yxa som ser precis ut som man vill för 300kr.

Jag hör va du säger!

[OT] Visa din yxa!
En "måste-tråd" verkligen!
Här är mitt bidrag, en liten smidig yxa smidd av Rönnkvist i Töre. Son till gubben Rönnkvist som farfar jobbade hos som smedhalva när han var pojk, gissningsvis någon gång i slutet på 20-talet.

Bilagor

• Rönnkvist.jpg
    Rönnkvist.jpg
    108.1 KB · Besök: 256
[OT] Visa din yxa!
Tjenare karlar och damer!
Jag måste garnera ett rum med mina yxor. Hur sätter jag upp dom snyggast? Jag vill ha 1 stor liggande och resten stående tror jag. Har 5st plus en afrikansk machete.

Jag vill nog ha en så diskret men ändå stabil lösning som möjligt.
Väggarna är av gips.
Ett väldigt stort plus om grejerna finns på byggmax, biltema, hornbach eller bauhaus.

Har du en väldigt snygg synlig upphängning så tipsa gärna om den ändå!

[OT] Visa din yxa!
Konkret sa:
Tjenare karlar och damer!
Jag måste garnera ett rum med mina yxor. Hur sätter jag upp dom snyggast? Jag vill ha 1 stor liggande och resten stående tror jag. Har 5st plus en afrikansk machete.

Jag vill nog ha en så diskret men ändå stabil lösning som möjligt.
Väggarna är av gips.
Ett väldigt stort plus om grejerna finns på byggmax, biltema, hornbach eller bauhaus.

Har du en väldigt snygg synlig upphängning så tipsa gärna om den ändå!

Ser fram emot resultatet!! :D

[OT] Visa din yxa!
mao sa:
En "måste-tråd" verkligen!
Här är mitt bidrag, en liten smidig yxa smidd av Rönnkvist i Töre. Son till gubben Rönnkvist som farfar jobbade hos som smedhalva när han var pojk, gissningsvis någon gång i slutet på 20-talet.

Bäste Mao.
Antingen är vi bröder, eller så hann Rönnkvist beta av fler farfäder under 20 talet.

Tillbaka
Topp