[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

Min fru tycker redan nu att mitt fokus på cykel och bakning är väl stort, fem svettiga män skulle kunna vara det som får vågskålen att tippa över från "hälsosamt intresse" till "skenande missbruk". Men jag tar mina chanser.

Sirapslimpa från som från Petrus, skulle nog kunnat låta den jäsa liiiite till men var rädd att överjäsa.

Hur skulle fem svettiga män i köket kunna ses som något negativt? 🤣

Min fru tycker redan nu att mitt fokus på cykel och bakning är väl stort, fem svettiga män skulle kunna vara det som får vågskålen att tippa över från "hälsosamt intresse" till "skenande missbruk". Men jag tar mina chanser.

Sirapslimpa från som från Petrus, skulle nog kunnat låta den jäsa liiiite till men var rädd att överjäsa.

Lät gott!! Recept? Länk :)?

Dinkel-råg

IMG_3990[1].JPG

Vår kokbok med lite tvist. Hittade ingen porter eller svagdricka så det fick bli Peters Cream Stout. Sockret räckte inte riktigt till så det blev lite Muscavosocker också. Körde även lite långjäsning. Gjorde glögg parallellt vilket gjorde att jäsningen drog ut på tiden. I huvudsak Kungsörnen mjöl. Blev bra, frun gav brödet GK.
20241218_205852.jpg
20241218_203754.jpg

Grytbröd från imorse. Har i olja i den förvärmda grytan. Funkar bra och är ganska roligt. Man kan också använda vetekli men jag trycker det är lite besvärligt.

Visa bilaga 743796

Om du har olja eller vetekli i grytan för att få i och ur brödet så kan jag tipsa om att lägga brödet på ett bakplåtspapper istället. Enkelt att få både i och ur då

Köp ett bakstål på 8 mm istället för sten. Typ halva uppvärmningstiden för samma effekt. Mig tar det 30 min att få 275 C varm. Stenen (30 mm tjock)

Jag lät vattenskära ut en 8 mm plåt i rostfritt stål som är lika stort som en plåt. Hade en i 12 mm vanligt stål, men det rostar och är astungt. Det rostfria kostade 1500:- men är klart värt det. Används flera gånger i veckan. Får fin patina. Rostar aldrig och fungerar för pizza och på grillen om man nu skulle vilja också.

Visa bilaga 742884
BRUTALT! Villhöver bigtime!

De flesta brödrecept är ju i dl mjöl. Jag har ett recept jag gillar, som jag tänkte konvertera till gram, så att jag kan få större koll på hur resultatet varierar med olika proportioner.

Vad är en bra start på konvertering dl -> gram för mjöl?

De flesta brödrecept är ju i dl mjöl. Jag har ett recept jag gillar, som jag tänkte konvertera till gram, så att jag kan få större koll på hur resultatet varierar med olika proportioner.

Det luriga med dl är att det går att komprimera mjöl när man tar det och hur det är hanterat innan (direkt ifrån paket eller överhällt). Dvs olika personer kan ha olika mycket gram i en dl. Så har du ett recept du gillar i dl och vill konvertera det till gram så rekommenderar jag att du lånar eller köper en våg och kollar upp vad väger din dl. Tror dock att ovanstående rekommendationer är en bra start. Jag är uppväxt med vår kokbok så jag skulle blint lita på konsumföreningen i länken ovan. Lycka till med ditt bak, och verkar var som en ruggigt bra idé att gå över till gram om man vill se koppling till mellan proportion och resultat. Som kemist ser jag dock att det ultimata är att gå över till mol.

Det luriga med dl är att det går att komprimera mjöl när man tar det och hur det är hanterat innan (direkt ifrån paket eller överhällt). Dvs olika personer kan ha olika mycket gram i en dl. Så har du ett recept du gillar i dl och vill konvertera det till gram så rekommenderar jag att du lånar eller köper en våg och kollar upp vad väger din dl. Tror dock att ovanstående rekommendationer är en bra start. Jag är uppväxt med vår kokbok så jag skulle blint lita på konsumföreningen i länken ovan. Lycka till med ditt bak, och verkar var som en ruggigt bra idé att gå över till gram om man vill se koppling till mellan proportion och resultat. Som kemist ser jag dock att det ultimata är att gå över till mol.

Hur många mol mjöl är 60 g?

Så, kavring och vörtbröd.
Bakstål också i bild, stora nackdelen med det är ju dock att man har 7 kg svinvarmt stål att hantera i köket om det är så att man behöver ugnen till annat när brödbaket är klart...

Bilagor

• PXL_20241224_091410709.jpg
    PXL_20241224_091410709.jpg
    972 KB · Besök: 31
Lätt värt det. Svärfar köpte en också samtidigt. Sjukt smidigt att inte behöva kladda med galler eller så. Fungerar även grymt på potatisbullar.
Mitt stål väger 16 kilo. Det får svalna innan man hanterar det…
@thomaslundstrom - tror det kom från Norrlandsstål, men minns inte säkert. Däremot minns jag minen på damen på utlämningsstället när hon skulle lämna över det :D - Googla på pizzastål.

Denna tråden fick mig att tänka på Kaminmannen, speciellt de sista två minuterna 😂

Med det sagt, detta inslag i förändrade mitt bakliv. Det visade sig vara enkelt att baka fantastiskt bröd. Brukar även blanda i surdeg för den härliga smaken, och jäsa i kylskåpet över natten. Favoriten är 70/30 siktad dinkel/råg. Blir saftig, rejäl skorpa, syrligt och otrolig smak.

Senast ändrad:
Hur/var köpte du den? 🧐
Jag köpte härifrån:

Mest för att det var nära där jag bor.

Det finns garanterat på alla firmor som erbjuder vattenskärning. Alternativt kolla med en mekanisk verkstad. De har alltid kontakt med vatten-, eller laserskärningsfirmor.

Mälarlaser i Enköping är också bra exempelvis. Kolla lokalt först.

Det behöver inte vara syrafast stål. Vanligt rostfritt passar jättebra.

Återkom gärna med hur det blev!

Mitt stål väger 16 kilo. Det får svalna innan man hanterar det…
@thomaslundstrom - tror det kom från Norrlandsstål, men minns inte säkert. Däremot minns jag minen på damen på utlämningsstället när hon skulle lämna över det :D - Googla på pizzastål.
Ja...det är tungt. Det var en anledning till att jag valde 8 mm. Tillräckligt tjockt för att trycka in värmen i brödet, samtidigt tillräckligt lätt för att orka ta i-och-ur då och då. Även för frugan.

Jag köpte härifrån:

Mest för att det var nära där jag bor.

Det finns garanterat på alla firmor som erbjuder vattenskärning. Alternativt kolla med en mekanisk verkstad. De har alltid kontakt med vatten-, eller laserskärningsfirmor.

Mälarlaser i Enköping är också bra exempelvis. Kolla lokalt först.

Det behöver inte vara syrafast stål. Vanligt rostfritt passar jättebra.

Återkom gärna med hur det blev!

Laserskuret måste ju vara bättre 😉

Synd att titan har så låg densitet, men det är bara gå upp i tjocklek. Ti måste ju vara bättre, eller hur 🤣

Ja...det är tungt. Det var en anledning till att jag valde 8 mm. Tillräckligt tjockt för att trycka in värmen i brödet, samtidigt tillräckligt lätt för att orka ta i-och-ur då och då. Även för frugan.
Hur många kg kan man lassa in i en vanlig ugn? Om man skulle beställa ett stål som passar direkt i ugnen... Stegen i tråd i sidan är ju knappast gjord för massor med kilo.

Rågsiktskakor på frugan begäran. Inte bakat sedan sommaren 2022, då jag köpte ett 7 kg. bakstål, som jag bara bränt in och bakat pizza på en gång. Tappade bakintresset strax efter, då jag köpte racern och började träna istället. Hade en baksten innan som jag köpte för pizzabak 2006.
Skärmavbild 2024-12-25 kl. 15.04.18.png
Skärmavbild 2024-12-25 kl. 15.03.07.png

Hur många kg kan man lassa in i en vanlig ugn? Om man skulle beställa ett stål som passar direkt i ugnen... Stegen i tråd i sidan är ju knappast gjord för massor med kilo.
Gallret i min ugn bär 16-kilo stålet utan att beklaga sig.
Men måttbeställer du är det ju klokt att beställa efter ugnsmått.

Gallret i min ugn bär 16-kilo stålet utan att beklaga sig.
Men måttbeställer du är det ju klokt att beställa efter ugnsmått.
Vad är det du bakar som kräver så tungt stål?

"Pizzastålet är gediget - det väger 9 kg och är hela 1 cm tjockt vilket gör att den håller värmen länge nog för att baka av massvis med pizzor utan att behöva pausa för återuppvärmning"

Senast ändrad:

Det bör rimligen minst vara anpassat efter en stor kalkon... Det blir en snäll belastning när plåten vilar nära svetsen. Då blir böjmomentet litet.

(Ursäkta felfokus). 8 mm passar som en smäck.
DSC_5989.JPG

Vad är det du bakar som kräver så tungt stål?

"Pizzastålet är gediget - det väger 9 kg och är hela 1 cm tjockt vilket gör att den håller värmen länge nog för att baka av massvis med pizzor utan att behöva pausa för återuppvärmning"
Pitsa såklart. Vad trodde du?
Men det var stålet jag hittade då.

Tillbaka
Topp