[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

Dagens något lågambitiösa bakning summerad i bilder:
Den ökända becknardegen från igår matades upp med lite råg och dinkel innan jag gick och la mig. Medan familjens frukostgröt kokade blandade jag ihop en klick av denna, 500 g vatten och 750 g ölandslantvete. Hade nog också i saltet här. PXL_20250111_074238506.MP.jpgPXL_20250111_074511426.jpg
Sen fick den stå under tiden barnen käkade frukost. Efter det vek jag den en gång. Eller kanske två.
Sen fick det stå ett par timmar till innan jag välte ut den på en mjölad bänk, vek ihop till ett paket och la i en jäskorg.
PXL_20250111_115242160.jpg

PXL_20250111_115409607.jpg

Efter det fick det jäsa på bänken i ett par timmar, sen på med ugnen på 250 och in med bakstål. När den var varm sänkte jag till 230, välte upp brödet på spaden och snittade. In i ugnen tillsammans med några isbitar i 45 min

PXL_20250111_155500117.jpg

Han blir orolig eftersom den sjönk ihop lite mer än planerat, men det räddade upp sig.
PXL_20250111_172256155.jpg

TLDR;
Surdeg är rätt lätt, kräver inte så mycket arbetsinsats (om man inte vill) och blir gott.

En gång i halvtimmen brukar jag vika degen, typ 3-4 gånger tot.
ar inte lärt mig sån slap&fold men jag tar upp den i händerna ock viker in kanterna som hänger ner, vrider 90° och viker in kanterna och sen ytterligare en gång till. Så totalt 3 ggr per vikning, och brukar vika Det hjälper att ha blöta händer medan man gör det.

Det här.med vikandet - hur snart inpå gör ni det / hur långt mellan gångerna och hur ofta?
Jag gör det när jag kommer på det, men det gör ju mest skillnad i början. Stalltipset är väl att blanda ihop degen, vänta 30-60 min, vik, vänta 30-60 min, vik. Fler än tre gånger behöver man typ aldrig vika enligt mig.

Ledsen men ettan får visuellt högre poäng. Tvåan lite väl gräddad (lätt brännt?) längs ryggen och estetiskt föredrar jag det cleana snittet på ettan VS dubbla ribborna på tvåan.

Jepp det är oavsett ett finare och förmodligen godare bröd än jag någonsin kommer baka - but this is the Internet - och där är ingår att man uttrycker obefogade amatörsåsikter för att trycka ned saker andra åstadkommit man själv aldrig skulle fixa 😂

Skämt åsido, ännu ett vackert hantverksbröd. Ikväll blir det nog ett nytt försök och satan vad det ska vikas den här gången 😀

Ledsen men ettan får visuellt högre poäng. Tvåan lite väl gräddad (lätt brännt?) längs ryggen och estetiskt föredrar jag det cleana snittet på ettan VS dubbla ribborna på tvåan.

Jepp det är oavsett ett finare och förmodligen godare bröd än jag någonsin kommer baka - but this is the Internet - och där är ingår att man uttrycker obefogade amatörsåsikter för att trycka ned saker andra åstadkommit man själv aldrig skulle fixa 😂

Skämt åsido, ännu ett vackert hantverksbröd. Ikväll blir det nog ett nytt försök och satan vad det ska vikas den här gången 😀
Skulle ändå säga att tvåan skulle klara mer gräddning utan att räknas som bränd, men där har man ju olika preferenser!

Då kan vi se fram emot bilder på ett välvikt bröd under helgen, trevligt!

Baka mycket så kommer det!
Testa att autolysa degen innan jästen går i. Dvs blanda 40-50% av totala vätskan med lika mycket mjöl i vikt. (150g+150g för mina degar) låt stå i kylen över natten. Sen på morgonen kan du blanda i resten av ingredienserna och låta jäsa på bänken. Vik var 30e min medan det står på bänken. När går hemifrån, då ställer du det i kylen igen. Men gärna 2h+ och lite varmt om du kan.
När du kommer hem på kvällen kan du baka. Så gjorde jag med vanlig jäst och fick fina resultat.
Snitta bröd är en kunskap i sig, men jag kör brödet 5min på 250° sen snittar jag, då hinner det bildas en liten skorpa som ger snyggare resultat. Sen sänker jag till 200/220° och stoppar in termometern. Har alltid en långpanna med 1L vatten i botten av ugnen för ångan.

Baka mycket så kommer det!
Testa att autolysa degen innan jästen går i. Dvs blanda 40-50% av totala vätskan med lika mycket mjöl i vikt. (150g+150g för mina degar) låt stå i kylen över natten. Sen på morgonen kan du blanda i resten av ingredienserna och låta jäsa på bänken. Vik var 30e min medan det står på bänken. När går hemifrån, då ställer du det i kylen igen. Men gärna 2h+ och lite varmt om du kan.
När du kommer hem på kvällen kan du baka. Så gjorde jag med vanlig jäst och fick fina resultat.
Snitta bröd är en kunskap i sig, men jag kör brödet 5min på 250° sen snittar jag, då hinner det bildas en liten skorpa som ger snyggare resultat. Sen sänker jag till 200/220° och stoppar in termometern. Har alltid en långpanna med 1L vatten i botten av ugnen för ångan.
Det där med att snitta efter ett tag i ugnen ska jag ta med mig, intressant!

Rågkusar.

Degen är kladdig, och eftersom det knappt är något vetemjöl i den så saknar den helt struktur. Använda gärna en stor slickepott och plastbunke för allt blandning. Medan degen jäser kan du vika runt i den var 45-1:30h. Det är mest för att få allt blandat med det är inte panik om du inte gör det. Jag kör för hand, men maskin med krok funkar säkert lika bra.

På morgonen.
200g vatten
20g klippt råg
100g grovt rågmjöl

Skålla. Koka vattnet och häll över allt mjöl och den klippta rågen. Förvara i bunke under lock och låt svälla i 6-8h, rumstemperatur

På kvällen.
100g rågsurdegsgrund
Och det skållade mjölet.

Blanda surdegen med mjölet i en bunke, täck med lock eller plastfolie och låt stå över natten. Gärna lite varmt, sisådär 22–24 grader.

På morgonen.
Surdegsblandningen från gårdagen
150 g vatten
180 g fint rågmjöl
150 g rågsikt
50g vetemjöl special
1 msk kinesisk soja (ca 17g)
1,5 msk mörk sirap (ca 30g)
10 g salt

Blanda ihop resterande vatten, mjöl och surdeg i maskin på lägsta effekt i 6-8min. Tillsätt soya, salt och sirap och blanda 5min till.

Låt degen vila i 9 timmar under lock i cirka 17–18°C. Vänd och vik ihop degen 3-4ggr första 2-3h.
Väg upp degen i 100g bitar platta ut ca 1cm tjock och vänd i grovt rågmjöl.
Stick några hål på ovansidan av bröden med en nagg eller en ätpinne.
Täck med bakduk, låt bröden jäsa i cirka 10-12 timmar i 17–18°C.
Observera att jästiden kan variera beroende på hur varmt du har det på platsen där bröden vilar och jäser.
Värm ugnen till 250°C. Sänk sedan till 200-210°.
Grädda bröden i 10 minuter, lossa dem från bakplåtspappret och grädda ytterligare 7 minuter, totalt 17 minuter.
(Jag gräddade på sten i 17min 210°)

Låt bröden svalna helt innan du skär upp dem. Det gör man enklast genom att lägga brödet platt på en skärbräda med handflatan ovanpå, skära runt hela brödet utmed kanten och sedan in mot mitten.
Lägg över bröden i en påse och låt dem ligga ett dygn så de blir sega.

Senast ändrad:
Luftiga vetefan, men jag brukar ibland paketera Martins grytbröd-receptet som frallor istället för limpor. God seg skorpa och matigt inkråm, ffa om man kör rågsur samt lägger lite grovt rågmjöl i degen.

Förutsättningarna är typ jäst, vatten, salt, lite olika vetemjöl, rågsikt, rågmjöl, grahamsmjöl :)
Ingen surdeg (än)

Förutsättningarna är typ jäst, vatten, salt, lite olika vetemjöl, rågsikt, rågmjöl, grahamsmjöl :)
Ingen surdeg (än)
Det där är bara en tidsfråga!
Men min standard är väl
250 g vatten
350 g vetemjöl
7 g salt
5 g jäst
Blanda på kvällen, låt stå på bänken över natten. När du vaknar: starta ugnen på full spetta, ut med degen på mjölat bakbord och dela upp i 8 delar, lägg på plåt och grädda av så fort ugnen är varm i typ 10-15 min.

Tillbaka
Topp