Ot: Vitaminer och annat

Dinmorsa

Medlem
Hur ser ni på Vitaminer och kosttillskott?

Använder ni extra vitaminer och annat för att komplettera dom man får i kosten eller bara för att boosta kroppen.
Då man glider in på apoteken och kolla hyllan och frågar säger apotekaren att man kissar ändå ut överskottet.
funkar extra vitaminer/multivitaminer verkligen?

Hur ser ni på att ta dom där pillren eller slurken vitaminer som en extragrej.
Har ni haft brist av något?
hur visade det sig?

Om ni tillsätter vitaminer eller annat. på vilket sätt märker ni skillnad och vilka produkter/vitaminer skulle ni rekommendera?

Knaprar alltid D-vitamin på vintern sen ett par år tillbaka och det har gjort att tidigare tendenser till depression har helt försvunnit. Det kan förstås bero på annat, men de flesta här uppe lider av D-vitaminbrist framåt vårkanten när depåerna är slut.

Sen har jag börjat ta magnesium då jag blev väldigt stum i vaderna efter mycket cyklande. Även detta försvann ganska snabbt.
Vad gäller magnesium så lönar det sig nog att läsa på lite om vilka substanser som bäst tas upp av kroppen, för det är skillnad mellan dem. Till exempel verkar Magnesiumdioxid tämligen värdelöst, och det är vad apoteken säljer mest av. Kroppen tar nästan inte upp nånting av det.

Varför skulle tillskott inte funka? Är de i samma former som förekommer i maten så intas det ju på samma sätt. Däremot kanske det inte funkar med höga doser sällan, snarare än lite vid varje måltid.

D-vitamin sen en kompis blev skadad och inte var ute på en hel sommar och fick problem.

Började i höstas, slapp den typiska, som jag ALLTID får, höstförkylning, trassel med bihålor. Inte varit sjuk värt att nämnas sen jag började med. Toköverdos gentemot RDI.

Stervelo sa:
Toköverdos gentemot RDI.

Samma här, det finns forskning som visar att tillskottet inte ger någon förändring om dosen är lägre än ~4000 units om dan, alltså 10 gånger mer än RDI. Förstår inte att det ska ta sån lång tid att ändra på uråldriga riktlinjer.

Förresten knaprar jag lite omega-3 också, men ganska sporadiskt. Mest för att jag sällan äter fisk.

Makten sa:
Knaprar alltid D-vitamin på vintern sen ett par år tillbaka och det har gjort att tidigare tendenser till depression har helt försvunnit. Det kan förstås bero på annat, men de flesta här uppe lider av D-vitaminbrist framåt vårkanten när depåerna är slut.

Sen har jag börjat ta magnesium då jag blev väldigt stum i vaderna efter mycket cyklande. Även detta försvann ganska snabbt.
Vad gäller magnesium så lönar det sig nog att läsa på lite om vilka substanser som bäst tas upp av kroppen, för det är skillnad mellan dem. Till exempel verkar Magnesiumdioxid tämligen värdelöst, och det är vad apoteken säljer mest av. Kroppen tar nästan inte upp nånting av det.

Varför skulle tillskott inte funka? Är de i samma former som förekommer i maten så intas det ju på samma sätt. Däremot kanske det inte funkar med höga doser sällan, snarare än lite vid varje måltid.

Om Magnesiumdioxid inte tas upp av kroppen och det är det som säljs på apoteket var rekommenderar du istället att man ska äta om man vill ha i sig magnesium?

Cykelbonden sa:
http://tyngre.se/podcasts/tyngre-tr...tudier-kring-hmb-lchf-och-konditionstraening/

En podcast där Tommy Lundberg, PhD och forskare på KI bland annat talar om senaste forskningen i ämnet. Blandannat att hög dos av antioxidanter som finns i multivitamintillskott sänker effekten av träning vilket varit känt sen länge men nu har det även visar sig att dessa tillskott kan vara hälsovådliga

Kan vi hålla denna tråden fri från fakta och referenser?

Leo83 sa:
Om Magnesiumdioxid inte tas upp av kroppen och det är det som säljs på apoteket var rekommenderar du istället att man ska äta om man vill ha i sig magnesium?

Det finns en mängd olika magnesiumföreningar som kroppen har olika lätt att ta upp. Jag minns inte exakt vilka som är bra, men bland annat magnesiumcitrat. Kolla i hälsokostbutiker. De har lustigt nog ofta preparat som rimmar betydligt bättre med rådande forskning, än apoteken som måste förhålla sig till Livsmedelsverkets och Läkemedelsverkets ofta föråldrade riktlinjer. Förmodligen är magnesiumdioxid mycket billigare dessutom.

Du lär hitta vad du söker om du googlar på "magnesium biotillgänglighet". Lycka till:-)

D vitamin sedan 3-4 år tillbaka. Ganska höga doser - mår bättre och är förkyld mer sällan. Kompletterar även jag med Magnesium.

Ska köpa D-vitamin som bränsletillsats till min kost snart, tänker välja en modell som heter D3 https://www.svenskhalsokost.se/produkter/vitamin_d3 så kanske jag precis som Volvos D3-dieselmotor på sikt får samma effektoptimering och sänkt bränsleförbrukning i förhållande till samma vridmoment och kadens som tidigare.

D3-vitaminen är även utvunnen ur fett från fårull vilket borgar för god kvalitet av tillsatsen!

u8.gif

d3-vitamin.png

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20100505/volvos-d3-diesel-sprider-ut-sig

D3-turbodiesel.jpg

u4.gif

Jag gjorde en analys genom blodprov som jag skickade till Vitamin Manager som satte i hop en lämplig blandning av vitaminer till mig. Kommer hem i brevlådan varje månad förpackat i dags doser. Grymt smidigt.

Johan Falk sa:
Ska köpa D-vitamin som bränsletillsats till min kost snart, tänker välja en modell som heter D3 https://www.svenskhalsokost.se/produkter/vitamin_d3.
D3-vitaminen är även utvunnen ur fett från fårull vilket borgar för god kvalitet av tillsatsen!
Från din första bild: "Kosttillskott bör inte användas som ett alternativ till varierad kost"
Att det är utvunnet från naturen behöver inte innebära att det är nyttigt för hälsan.

Fältprästen sa:
Johan Falk sa:
Ska köpa D-vitamin som bränsletillsats till min kost snart, tänker välja en modell som heter D3 https://www.svenskhalsokost.se/produkter/vitamin_d3.
Från din första bild: "Kosttillskott bör inte användas som ett alternativ till varierad kost"
Att det är utvunnet från naturen behöver inte innebära att det är nyttigt för hälsan.

Har inga planer på att utesluta något ur min varierade kost. Det är ett tillskott som sagt. D-vitaminbrist är ett vanligt tillstånd hos många nordbor, trots intag av mat med D-vitamin såsom fet fisk, ägg, m.m.

Tillbaka
Topp