[OT] Volvo AWD eller inte

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Nej. Somliga bilar är usla på ta sig fram pga breda däck och låg vikt över framaxeln, det ger lågt marktryck och otillräcklig friktion.
I mitt fall så exemplifieras det genom att den korta Skodan med tung motor över framaxeln och 175mm däck drar upp Volvon med sina 235mm breda däck och låga tryck.
Dessutom har volvon ett antislir system som inte ens urkopplat tillåter man varvar så mkt man har råd med utan sänker momentet efter 1800 rpm ungefär och varvralet skunker till 900 trots gasen i botten.
Förare har ringa betydelse.

? Skojar du?
Något bland det mest korkade inlägg jag läst ?

kör vinterdäck bara på vintern. skulle aldrig köra vinterdäck över sommaren och sedan på vintern. kort uttryckt.
Ok, jag omformulerar: Kör inte du vinterdäck året runt?
Dvs de avlagda vinterdäcken får fortsätta sitt liv som sommardäck.
(har för mig du skrivit det för nåt år sedan iaf...)

Ok, jag omformulerar: Kör inte du vinterdäck året runt?
Dvs de avlagda vinterdäcken får fortsätta sitt liv som sommardäck.
(har för mig du skrivit det för nåt år sedan iaf...)
kör så, och även då åttor runt andra bilar i våta rondeller. när greppet betyder något. eftersom jag köper däck med optimerat våtgrepp just med tanke på deras användning sommartid sent i livscykeln.

är förstås som allt annat en kompromiss. i mitt fall ett sätt att alltid ha fräscha vinterdäck, utan ekonomiskt och miljömässigt slöseri.

för ts om vi skall hålla oss till ämnet, kan fräscha däck särskilt vintertid vara ett sätt att kompensera framkomligheten, om han nu väljer tvåhjulsdrivet. t ex på grund av att han tänker lägga många mil på bilen.

det där med gå på räls kan vi nog lämna åt sidan. en framhjulsdriven bil med vettigt underhållen framvagn, nollpunktsstyrning och bra däck har inga problem att lösa därvidlag. dessutom lär haldexen i fallet volvo koppla ur bakhjulsdriften i princip hela tiden vid landsvägskörning.

Jag hade en V90 D3 som tjänstebilen och bilen har den sämsta drivkraften i världshistorien. Skitbreda däck och lågt tryck över framaxeln ger uselt grepp, inte ens med helt nya dubbdäck kommer den upp för backen utanför huset med 10cm snö.
Nu kör jag V90 D4 AWD och den kommer fram.
Mvh

Edit: Vi en morgon bogsera upp V90’n med fruns Skoda Fabia 1,6 TDI som hade Continental Winter contact, friktionsdäck av Europatyp. Den hade inga som helst problrm varken komma upp eller hjälpa till få en V90.

nej D3 är uteslutet.

Fan, ni skulle ju lösa den här frågan. Kanske ska nöja mig med framhjulsdrift eller inte. Det här är ju värre än när man frågor om man ska köpa Yeti eller Evil...

Fan, ni skulle ju lösa den här frågan. Kanske ska nöja mig med framhjulsdrift eller inte. Det här är ju värre än när man frågor om man ska köpa Yeti eller Evil...

Vad är prisskillnaden mellan 2wd o 4wd?
Behövs inte 4wd så går en 2wd "mjukare" iom att du slipper både kardan, vinkelväxel o bakväxel. Sparar även lite bränsle.

Senast ändrad:
Vad är det som stämmer? Att koppla ur antispinn och gasa fullt i en hal backe är väl helt tvärt emot vad man skall göra!
Hög växel o låga varv och känslig fot och du kommer upp (iaf kommer jag upp).
det är faktiskt lite åt samma håll när man ska uppför med sin mtb. är det löst underlag går det bättre med högre växel. svårare att spinna loss.

och lågt tryck ger större greppyta. bra i flertalet lägen, men inte alltid.

parallellen till bil är att så länge underlaget är fast vinner man på bredare däck med större greppyta, men är det löst kan det i vissa fall vara till nackdel.

men är det inte så att det smala däcket tar sig ned i botten av leran eller snömodden kan det dock även i det fallet trots allt vara minst dåligt att flyta ovanpå.

aka fatbike:)

Jag tänker så här: 4wd är för samma människor som vill ha 180 mm Enduroelcykel för att cykla rådjursstig för att vara på den säkra sidan eller lantbrukare. Är du en sådan person eller tänker du att du hellre har ett fordon som är lämpligt för den användning du använder det för 99 gånger av 100?

Sveg-Vemdalen-Funäsdalen, vilken jävla skitväg, speciellt vintertid. Löses med låg hastighet i mitt fall.

(har inget att tillföra som kan noteras)

Jag tänker så här: 4wd är för samma människor som vill ha 180 mm Enduroelcykel för att cykla rådjursstig för att vara på den säkra sidan eller lantbrukare. Är du en sådan person eller tänker du att du hellre har ett fordon som är lämpligt för den användning du använder det för 99 gånger av 100?

Fast vid vanlig körning märker du ingen skillnad vid 2 eller 4 WD. Och det torde man ju göra på en 180 mm Enduroelcykel istället för en XC-raket på en rådjursstig.

Svår avvägning. Det är ju oerhört sällan man behöver 4wd men just de tillfällen där det faktiskt behövs är det väldigt, väldigt skönt. När jag senast fastnade på en oplogad väg i Branäs påväg upp till stugan sent på kvällen med sovande barn och trött fru i bilen ångrade jag att jag inte tog en 4wd ändå :)

Svår avvägning. Det är ju oerhört sällan man behöver 4wd men just de tillfällen där det faktiskt behövs är det väldigt, väldigt skönt. När jag senast fastnade på en oplogad väg i Branäs påväg upp till stugan sent på kvällen med sovande barn och trött fru i bilen ångrade jag att jag inte tog en 4wd ändå :)

Och du är säker på att du skulle kommit fram då?

Råkade nyligen ut för en grej som kan vara värd att nämna i 4wd-sammanhang som kanske inte är uppenbart för alla.

Hade bilen (Seat Alhambra med 4wd, Haldex) inne på service. De hittade då en spik i sidan på ett av däcken (såklart, eftersom det inte finns något punkaskydd där ?) och det gick inte att laga. Efter mycket roddande och kontakt med både Haldex och Seat fick jag konstaterat att alla fyra däcken var tvungna att bytas ut eftersom det måste vara exakt samma rullomkrets på samma axel och det får skilja max 2mm i mönsterdjup fram och bak (ja, egentligen 4mm i rullomkrets då). Skiljer rullomkretsen mer kan man skada mekaniken i fyrhjulsdriften.
Det som förvånar mig mest är att de behövde kontakta seat och haldex? Det står i manualen....

Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.

jag vet att frågan gäller Volvo. Men överväg en Ford mondeo 2.0 awd! Jag har kört några olika volvobilar och köpte nyss en mondeo 2017 enligt ovan. Jag är sjuuuukt nöjd med bilen, och den var nog 100.000 billigare än motsvarande Volvo. AWD-kopplingen är inte Haldex men gör samma sak.
Det enda viktiga är att provsitta först. Stolarna fram är annorlunda i form mot Volvos.

Och du är säker på att du skulle kommit fram då?

Helt säker kan man aldrig vara men tror definitivt det. När familjen var urlassad så backade jag uppför backen så snabbt jag bara vågade. Rejält sketchy, men det gick efter flera försök även om jag nästan körde ner i diket vid ett tillfälle ?.

Men du märker det på bränsleräkningen i slutet av månaden ?

Och med ökad miljöbelastning på det, jodå. Men vänta, skulle du inte var tyst? Fortsätt med det så behöver jag inte höra på dina relevanta inspel och kan fortsätta i min kanske egentligen onödiga (shit, jag känner att jag är på ett sluttande plan nu när jag gläntat på den dörren) tunga AWD och vara nöjd med det.

Helt säker kan man aldrig vara men tror definitivt det. När familjen var urlassad så backade jag uppför backen så snabbt jag bara vågade. Rejält sketchy, men det gick efter flera försök även om jag nästan körde ner i diket vid ett tillfälle ?.

Förr i tiden med framhjulsdrivna saabar gick det bra att back uppför backen. Körde man fast var det ju enkelt att köra ner igen.

Kanske är fyrhjulsdrift bättre, men på 90-talet tog jag mig upp för backar vilka hade misslyckats med (iofs dåtidens sämre awd system). Jag hade bra smala dubbdäck och backade upp, awd volvon med breda coola hjul åkte framlänges när han gled ner i diket.

Självklart ger modern awd bättre drivförmåga givet ändamålsenliga däck, men glöm inte att bilens konstruktion, viktfördeling, däcksbredd, vikt och skick på däcken i kombination med körteknik är faktorer som påverkar framkomligheten väldigt mycket.

Snökedjor är osexigt, men rejält bra. Stegar är också bra.

Minns att när jag hade en Peugeot 306 som jag köpte nya dubbdäck till så hade jag fantastiskt grepp på snö och is. 175/65/14 tror jag det var.
>Gjorde åttor runt fina Audis när det hade varit snöstorm i Stockholm.
Men den bilen hade jag inte kört till Vemdalen iofs...

Och med ökad miljöbelastning på det, jodå. Men vänta, skulle du inte var tyst? Fortsätt med det så behöver jag inte höra på dina relevanta inspel och kan fortsätta i min kanske egentligen onödiga (shit, jag känner att jag är på ett sluttande plan nu när jag gläntat på den dörren) tunga AWD och vara nöjd med det.

Hahaha, jag tror det var mest du som var överens ??

Vad är det som stämmer? Att koppla ur antispinn och gasa fullt i en hal backe är väl helt tvärt emot vad man skall göra!
Hög växel o låga varv och känslig fot och du kommer upp (iaf kommer jag upp).
Är du dum på riktigt? Antispinn på Volvo stryper varvtalet och ger dig ca 1500 RPM som hjulen står och tuggar helt still med, lkar du varvtalet genom urkopplad antisspinn börjar bilen flytta sig.
Det är mjukvaran man kopplar ur och den är inte gjort för loss en bil som fastnat.

Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.
Vet inte om det hjälper dig något i beslutsfrågan men det skiljer för min del ca 1 dl / i bränsleförbrukning mellan D3 manuell och D4 Awd. Kör ca 6000 mil om året så det är verifierat.
Värdera din körning och hur ofta du behöver driften, merkostnaden är inte obefintlig.
Mvh

Vet inte om det hjälper dig något i beslutsfrågan men det skiljer för min del ca 1 dl / i bränsleförbrukning mellan D3 manuell och D4 Awd. Kör ca 6000 mil om året så det är verifierat.
Värdera din körning och hur ofta du behöver driften, merkostnaden är inte obefintlig.
Mvh

viktig faktor, lutar mot framhjulsdrift.

Det enda korkade är din reaktion.
Jag har haft totalt 4 st V90 och bor i en sutterängvilla med skarpt sluttande asfalterad backe. Jag vet vad jag talar om i frågan.
.

Och jag har bara jobbat med bilkörning sedan 1982 så jag har ingen aning om vad jag pratar om. Du kanske skulle ta någon körlektion i stället för att byta bil så ofta. 4 st V90 på den korta tid som V90:n har funnits låter desperat?

Och jag har bara jobbat med bilkörning sedan 1982 så jag har ingen aning om vad jag pratar om. Du kanske skulle ta någon körlektion i stället för att byta bil så ofta. 4 st V90 på den korta tid som V90:n har funnits låter desperat?
Om du arbetar med bilkörning så känner du kanske till det för vissa tjänstebilsavtal finns milgränser när bilen måste bytas. I mitt fall 10 000 mil så det blir 3 st bilar + 1 st utbytt efter påkörning.

Du kanske skulle prova bilen i fråga under förhållandet jag beskriver och notera funktionen innan du uttalar dig.

Mvh

Kan intyga att vi kör D2 max D3, 2-hjulsdrift såklart! En långfärd över 0,45 liter milen är ett nederlag ? puss

Men, trygghetskänslan 4wd ger gör att man kör fortare och enligt Folksam är det 30% större olycksrisk med 4wd.
Det där resonemanget håller inte. Du måste göra skillnad på korrelation och samband. OM 4wd-förare pga körsätt utsätter sig för 60% högre risk, men råkar ut för 30% fler olyckor, är 4wd 30% säkrare, inte 30% farligare.

Är du dum på riktigt? Antispinn på Volvo stryper varvtalet och ger dig ca 1500 RPM som hjulen står och tuggar helt still med, lkar du varvtalet genom urkopplad antisspinn börjar bilen flytta sig.
Det är mjukvaran man kopplar ur och den är inte gjort för loss en bil som fastnat.

om bilen hade den mjukvaran hade jag bytt till en annan bil. verkar ju närmast feltänkt. förutom det noterade jag överraskande påträngande däckbuller när jag åkte taxi med en v90 häromåret. inte alls i klass med liknande upplevelser med v70. stickprov visserligen, men noterbart.

Om du arbetar med bilkörning så känner du kanske till det för vissa tjänstebilsavtal finns milgränser när bilen måste bytas. I mitt fall 10 000 mil så det blir 3 st bilar + 1 st utbytt efter påkörning.

Du kanske skulle prova bilen i fråga under förhållandet jag beskriver och notera funktionen innan du uttalar dig.

Mvh

Nu har jag ju inte kollat denna bil under just dina förhållanden, men i övrigt har jag kört ganska många just sådanadära? ?

Tillbaka
Topp