[OT] Volvo XC 90, jfrd med V70

Carl A

Aktiv medlem
prio ett är långfärdskomfort. Dvs ljudnivå, samt typ vibrationer/stillhet. åsså sittkomfort.

i övrigt vad har allvetarhappy att anföra om XC 90, D5 awd.

Jag har ifs en XC70, men den är mycket bekvämare än V70 men törstigare och går bäst i motorvägsfart och lägre ingen bil jag skulle jaga sekunder med på autobahn.

Jag skulle också säga XC70. Ser ut som en vanlig kombi men har bekvämare insteg och längre fjädringsväg. XC90 är en gammal bil. Jämförs bäst med förra generationen V70 och XC70 (2001-2007)

Just D5 Awd-versionen av Xc90 har väl en lätt ohemul fordonsskatt på runt 10000 kr/år, om jag inte minns fel.

Sen lanserades den för 12 år sedan med allt vad det innebär.

SUV känns inte jättemodernt över huvud taget. I synnerhet inte den där.

Sen brukar inte stor kupé vara ett bra recept för lågt buller. Moderna bilar är visserligen grymt ljuddämpade ändå men att ha bakhjulen inne i kupén istället för i bagaget hjälper ju inte direkt.

Den nuvarande XC90 har många år på nacken. Den slutade tillverkas för en månad sen ungefär. Just nu är det ett uppehåll innan den nya, helt omarbetade XC90 släpps.

XC90 nio dgr av tio säger jag baserat på två faktum.

1 - sju bra säten
2 - tio cm djupare bagageutrymme

Jag har haft en XC70 i sex år och har en XC90 sedan fyra år. Dieseln räcker till men är inte rapp.

I 90 sitter man gudomligt. I 70 lika skönt men lägre. I övrigt är de eätt likvärdiga.

Det där med skatten kan inte stämma. Jag skulle minnas om jag betalde en tia i alla fall.

skulle isf (av ngn outgrundlig anledning) vara att byta min v70-2010 2,4D mot XC90, D5 2014.

Är iofs mkt nöjd med v70n jag har...

7 säten kan ju vara bra (för många barn)

det är rätt gött att kliva upp i bilen istället för ner.

Hej!

Några erfarenheter byggda på cirka 9 000 mils körning under snart fem år, i stad och runt om i Sverige (många turer fram och tillbaka mellan Uppsala och Jämtlandsfjällen.

Är mycket nöjda med bilen, fem personer åker mycket bra i den och den tar rejält med packning. Bredden på bagageutrymmet gör att det är enkelt att packa mycket, en av de saker som överaskade mig från början. Bilen är komfortabel även om sportchassit (?) kan upplevas som lite stötigt över skarvar, men å andra sidan gör det bilen väldigt personbilslik att köra med mindre krängning. Det som möjligen sticker ut som något negativt är bränsleförbrukningen och skatten som ligger på 7800:-. På plussidan lägger jag också väldigt trygga köregenskaper vid vinterväglag och att den i höstas krocktestades i USA med mycket bra resultat.

Tips på utrustning:
- Sport- eller R-designpaket. Är sedan några år tillbaka standard och ger bättre stolar med trevligare skinnklädsel än Momentum-paket och "vanlig" skinnklädsel.
- Minst High performance stereo
- ABL-framljus (aktiva som svänger med rattutslag)
- Laminerade sidorutor. Ger både bättre säkerhet och tystare bil.
- Eldriven motorvärmare som komplement till dieselvärmare. Dieselvärmare med tidur är standard har jag för mig. Dessvärre har vi haft problem med urladdat batteri då bilen använts väldigt mycket inom Uppsala vilket innebär att batteriet aldrig laddas.
- Tredje sätesrad (standard sedan något år om jag inte misstar mig).
- Navigator, kul, men möjligen lite tveksamt. Säkerhetsmässigt bra då skärmen sitter fast i bilen (kommer upp ur instrumentpanelen då den startas) men saknar funktioner som portabla har och är ganska dyr att uppgradera kartorna till. En uppgradering kostar 2000-2500SEK.
- -08 kom en face-lift, följt av en smärre -10 och sedan kom en -12.
- Bluetooth finns på senare årsmodeller och är bra.
- VOC (Volvo On Call) ger möjlighet att styra dieselvärmaren via app och finns på senare årsmodeller.

Som sagt, några erfarenheter.

Med vänlig hälsning
Claes

XC90 med stora motorn är iskall på marknaden = bra prisnivå och mycket bil för pengarna.
XC70/V70 är en gammal bil med div kosmetiska uppdateringar genom åren = eftertraktad(av någon anledning...)med löjligt höga begpriser.

XC90 är ju som sagt var en riktigt gammal konstruktion som överlevt ända tills nu pga att man för några år sedan av olika anledningar la ner utvecklingsprojektet av en ny XC90 och "började om". Den försenade nya XC90 presenteras snart och produktionen av nuvarande modell lades ned för ett par veckor sedan. Vill du verkligen betala så mycket pengar (eller förmånsvärde om tjänstebil) för en så gammal bil? Jag skulle valt V70 (om jag behövde stor fyrhjulsdriven kombi och var bunden till Volvo). V70 kommer visserligen också som ny modell snart (fast kommer byta namn till 90), men nuvarande är en generation nyare än XC90 och dessutom kraftigt uppdaterad efter facelift och introduktion av ny motorfamilj.

Senast ändrad:
XC90 kommer som hybrid nästa år.

Jag har kört v60 med hybriddrivlinan ett tag nu och hade jag valt mellan en ny xc70 utan hybriden och en xc90 med, hade valet fallit på hybriden alla gånger. Otroligt trevlig upplevelse att ha eldrift. I stadstrafik är det överlägset allt och på motorväg är det tyst och trevligt när dieseln är avstängd stora delar av vägen. Att man kommer upp i 110 på ingen tid alls gör motorvägspåfarterna till en helt ny upplevelse jämfört med de snåldieslar jag annars brukar köra.

Är det inte hybriden hade jag nog tittat på något annat. xc90 verkar också vara förtjust i att äta däck vilket blir dyrt i längden.

XC90 är mycket en SUV baserad på en personbilsplatta och därmed mycket personbilslik och pss ingen riktig terrängbil men överraskande off-road-kapabel, mycket tack vare smart elektronik. Vikt och frontarea gör den törstigare förstås. Lite retsamt men ganska träffande beskriven som en bil "for soccer moms who think it is uncool to drive a family van". När man ser den på framgångsmarknaden USA ser den både liten och lite snäll ut.

Jag minns den som aningen sämre än de konventionella S80/V70 map drivlinevibrationer men bättre på åkkomfort. Mitt val skulle som du skriver vara D5 manuell och med tillsatsvärmare.

XC70 var min, och många av Volvokollegernas favorit, välförtjänt. Mycket bra åkkomfort och samtidigt följsam. Lite en smaksak hur man upplever köregenskaperna, för den som vill åka som på räls i kurvorna passar den inte.

Vad gäller fel är det nog bra att forska lite bland biltidningarna, båda modellerna har nog förärats begköpguider från samtliga stora biltidningar.

Jag hade en XC90 med V8 som tillfällig tjänstebil för en del år sedan. Min fru pratar fortfarande om att det är den skönaste bilen hon åkt i.

Allt handlar ju om vad man har råd med och prioriterar. Då XC90 i grunden bygger på samma bottenplatta som S80 så är det en komfortabel bil men bra utrymmen men som tyvärr drar en del även med D5. Dessutom finns den i en 7-sitsig version. Nöjer du dig istället med lite mindre kupeutrymmen, särskilt i baksätet, så är XC/V70 alldeles utmärkt. Att XC70 är väldigt populär speglar sig tyvärr i andrahandsvärdet vilket gör den lite onödigt dyr om du skall köpa en begagnad och då tycker jag en XC90 ger mer bil för pengarna.

Har kört tre xc70 på rad och tog ut en ny xc90 för några veckor sedan med mycket tvekan.... Nu är jag frälst! Känns lika smidig som xc70 och man reser kungligt. Varken 70 modeller, Eklass el 5 serie verkar ha någon ok mittenplats bak, det har xc90.

Det enda negativa jag kan komma på är att den drar en dl mer än xc70 och att svängradien inte är någon höjdare. Jag trodde det skulle bli svårt utan förarstödspaket och adaptiv farthållare...men det går bra ändå. Skynda om du ska köpa en ny! 100.000kr billigare fullsmetad (gav 430med allt) jmfr med en X5 utan något extra... billigare än XC70 med motsvarande utrustning. Nästa XC90 kommer starta på 550k

Det mesta är redan sagt men jag skulle också ta en XC90 alla gånger om jag hade råd. Skatten på en D5 ligger nära 10.000:-/år, den sliter bra med däck och dessa går på runt 10.000:- för en uppsättning pga storlek. Jag gjorde av med 2 omgångar sommardäck och en omgång vinterdäck på de dryga 6 tusen mil jag körde min. För övrigt den bästa och skönaste bil jag ägt! Tre ordentliga stolar i baksätet eliminerade allt tjafs från barnen om vem som skulle sitta i mitten bak och extrasätena funkar ypperligt om man ska skjutsa kompisar. Inga egentliga problem med min bil men det har ju talats om att den sliter bromsar och hjulupphängningar pga sin tyngd. Det mesta av chassit tog ju Volvo från befintliga komponenter som ofta var dimensionerade för mindre och lättare bilar. Dom har fallit enormt i värde jämfört med vad dom kostade nya så hittar man en "fullsmetad" bil med bra historik med 2-3 år på nacken tror jag det är svårt att göra en bättre bilaffär, om man har råd att köra den som sagt var. Man brukar ju säga att en bilmodell aldrig blir bättre än sin sista årgång när alla fel är åtgärdade och detta tror jag även gäller XC90. En nackdel är att det är högt och tungt att lyfta upp en MTB på taket om man ska ha cykeln där.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Det mesta är redan sagt men jag skulle också ta
> en XC90 alla gånger om jag hade råd. Skatten på
> en D5 ligger nära 10.000:-/år, den sliter bra
> med däck och dessa går på runt 10.000:- för en
> uppsättning pga storlek. Jag gjorde av med 2
> omgångar sommardäck och en omgång vinterdäck
> på de dryga 6 tusen mil jag körde min. För
> övrigt den bästa och skönaste bil jag ägt! Tre
> ordentliga stolar i baksätet eliminerade allt
> tjafs från barnen om vem som skulle sitta i
> mitten bak och extrasätena funkar ypperligt om
> man ska skjutsa kompisar. Inga egentliga problem
> med min bil men det har ju talats om att den
> sliter bromsar och hjulupphängningar pga sin
> tyngd. Det mesta av chassit tog ju Volvo från
> befintliga komponenter som ofta var dimensionerade
> för mindre och lättare bilar. Dom har fallit
> enormt i värde jämfört med vad dom kostade nya
> så hittar man en "fullsmetad" bil med bra
> historik med 2-3 år på nacken tror jag det är
> svårt att göra en bättre bilaffär, om man har
> råd att köra den som sagt var. Man brukar ju
> säga att en bilmodell aldrig blir bättre än sin
> sista årgång när alla fel är åtgärdade och
> detta tror jag även gäller XC90. En nackdel är
> att det är högt och tungt att lyfta upp en MTB
> på taket om man ska ha cykeln där.

Jag har en D5 R-design årsm -10. Helt enkelt en underbar bil.
Den börjar bli lite omodern, men å andra sidan är den hur pålitlig som helst. Alla barnsjukdomar är borta på så sena årsmodeller och modellen ligger fortfarande väldigt högt i krocktester trots åldern.
Om man bränner 2 omgångar sommardäck och en vinter på 6k mil beror det nog mer på föraren än bilen. Min har gått 6,6k nu och är sen i våras inne på andra omgången SD och fortfarande första VD. Och dom är i bra skick. Årsskatten är 6075:- Betalar man 10k har man antagligen en äldre modell.

Kollade skatten på en D5 AWD Aut och den är 8673.

Kollade även en 2.5T AWD Aut, och där är skatten 3660.

Ska bilen köras lite så kan det faktiskt löna sig med en bensinare, speciellt eftersom äldre bensin-XC90 skänks bort.

eiskall skrev:
> Kollade skatten på en D5 AWD Aut och den är
> 8673.

Årsmodell?

Zvampen skrev:
> eiskall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kollade skatten på en D5 AWD Aut och den är
> > 8673.
>
> Årsmodell?

Tror att det var en 05:a.

TS: Vilket åldersintervall letar du i?

Jag kan addera att jag på 11000 mil XC70 (05) och 6000 mil XC90 (11) inte haft en enda issue med kvalitet eller reparationer eller rost eller ngt strul alls faktiskt. Inte heller däcksbyte faktiskt, men så kör vi nästan bara landsväg.

Men, det skall också adderas att inte en endaste sötnos har vänt sig om efter ngn av bilarna heller, vare sig med eller utan cool cykel på taket eller dragkroken. Men, som pålitlig bruksbil är de otroligt bra om man gillar den aspekten.

Till sist kan adderas att man tjänar in 1000 kronor om året i vätternboende, eftersom man helt sonika bara lägger sig och sover i bagageutrymmet.

Zvampen skrev:
> Jag har en D5 R-design årsm -10. Helt enkelt en
> underbar bil.
> Den börjar bli lite omodern, men å andra sidan
> är den hur pålitlig som helst. Alla
> barnsjukdomar är borta på så sena årsmodeller
> och modellen ligger fortfarande väldigt högt i
> krocktester trots åldern.
> Om man bränner 2 omgångar sommardäck och en
> vinter på 6k mil beror det nog mer på föraren
> än bilen. Min har gått 6,6k nu och är sen i
> våras inne på andra omgången SD och fortfarande
> första VD. Och dom är i bra skick. Årsskatten
> är 6075:- Betalar man 10k har man antagligen en
> äldre modell.

Jag körde den verkligen inte hårt, det inbjuder den inte till. Till saken hör att jag köpte den med dåliga sommardäck så jag var tvungen att byta direkt. Gjorde misstaget att gå upp i bredd och dessa slets fort. Nästa omgång var orginalbredd och höll tills jag sålde bilen. Vinterdäcken gick 4 vintrar och var sen slut. Min var en 06 D5 Aut och skatten låg väldigt nära 10 k.

XC90 är nog bäst som några år begagnad, känns inte prisvärd som 2014 års modell tycker jag. Det var iofs ett tag sen jag körde en XC90 men jag har svårt att tro att den har samma komfort som en 2014 V70.

Viktigast (oavsett val av bilmodell) om du (liksom jag) prioriterar ljud- och fjädringskomfort är att välja bort alla former av idiotiska sportpaket med stenhård fjädring och att välja minsta hjulstorlek. Åker ibland taxi V70 med 16"-hjul och dom är jättebekväma tycker jag.

Supertramp skrev:
> Viktigast (oavsett val av bilmodell) om du (liksom
> jag) prioriterar ljud- och fjädringskomfort är
> att välja bort alla former av idiotiska
> sportpaket med stenhård fjädring och att välja
> minsta hjulstorlek. Åker ibland taxi V70 med
> 16"-hjul och dom är jättebekväma tycker jag.

En annan fördel är att du känner dig som Petter Solberg i varenda kurva redan vid 70km/h:P Att bilen blir stötigare köper jag, men det är väl snarare brist på isolering i så fall?

Prioriterar man tyst coupé kanske man ska välja en tysk, gärna med dubbelglas också :)

richardtenggren skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > Viktigast (oavsett val av bilmodell) om du
> (liksom
> > jag) prioriterar ljud- och fjädringskomfort
> är
> > att välja bort alla former av idiotiska
> > sportpaket med stenhård fjädring och att
> välja
> > minsta hjulstorlek. Åker ibland taxi V70 med
> > 16"-hjul och dom är jättebekväma tycker jag.
>
> En annan fördel är att du känner dig som Petter
> Solberg i varenda kurva redan vid 70km/h:P Att
> bilen blir stötigare köper jag, men det är väl
> snarare brist på isolering i så fall?
>
> Prioriterar man tyst coupé kanske man ska välja
> en tysk, gärna med dubbelglas också :)

Nja, med styvare "fjädring" så fortplantar sig alla vibrationer lättare upp i chassiet, och även så oljud. Däckens profil är också viktig.

Breda lågprofildäck bullrar gemerellt sätt mer än smalare med hög profil. Gör stor skillnad speciellt med den grova asfalt vi har i Sverige. Jag bytte mina sommardäck 245/45-17 till vinterdäckstorleken 225/55-16 (exakt samma däckmodell) och bilen blev väldigt mycket tystare! Och mindre stötig. Och skönare styrning och skönare på motorväg pga mindre spårkänslig.

richardtenggren skrev:
>

Problemet är den svenska asfalten, de flesta bilar (inkl de Tyska) utvecklas för tystare asfalt vilket gör att på svenska vägar dominerar däckbullret som ljudkälla. Och då hjälper inte dubbelglas.

Senast ändrad:
Jag sålde en tidig XC90 som nästan gått 40000mil. Jag blev inte nerringd precis. Dock imponerade att den höll ihop så bra utan en massa skrammel och den var helt klart bekväm att köra.

richardtenggren skrev:

WHAT? Fick köra en Audi A4 när förra bilen var på verkstad (en hel semester).
Fy fan. Säten hårda som sten, löjligt hård fjädring för att vara en liten familjekombi (njurbälte?), högljutt.
Jämfört med min C5:a med dubbelglas och luftfjädring så var det outhärdligt.
Lexus vore kanske nåt.

Supertramp skrev:
> Viktigast (oavsett val av bilmodell) om du (liksom
> jag) prioriterar ljud- och fjädringskomfort är
> att välja bort alla former av idiotiska
> sportpaket med stenhård fjädring och att välja
> minsta hjulstorlek. Åker ibland taxi V70 med
> 16"-hjul och dom är jättebekväma tycker jag.

Precis!

Nya bilar är ju generellt vansinnigt obekväma, går liksom inte att köpa ens den allra vanligaste familjebil utan att det verkar finnas sportambitioner med i bilden, med stötig fjädring som följd. Med sportpaket brukar det bli ännu värre, och kombination med stora jävla lågprofilhjul (allt under 18" brukar ju se dumt ut på nya bilar) brukar det bli så obekvämt att jag inte fattar hur folk accepterar det i en helt vanlig osportig bil. I synnerhet VAG-bilar brukar vara helt horribla att åka i. Mjukast tillgängliga chassi och så små fälgar som man får in, det är melodin.

Själv har jag gashydraulik med komfortklockor och 185/65-15. Är det ingen sportbil ska det fasen inte kännas som det heller.

Senast ändrad:
Har en V70 fr 2010 och håller med om att långkomforten är grym i den. Tyst och mjuka, sköna säten. Audi klart roligare att köra men rent komfortmässigt vetefan om inte Volvo är bättre.

Är det inte sådär ofräsht 90-tal med suv ? Kan bara säga att man får råd med många nya cyklar per år i pengarna man sparar vid pumpen, fordonsskatten och ständiga svindyra verkstadsbrsöken som det innebär att ha volovo. Hade det troget i många år, men så skönt att lämna det träsket. Aldrig mer en skitvolvo. Stolarna var bra dock och det enda jag saknar.

Orwar skrev:
> Supertramp skrev:
> > Viktigast (oavsett val av bilmodell) om du
> (liksom
> > jag) prioriterar ljud- och fjädringskomfort
> är
> > att välja bort alla former av idiotiska
> > sportpaket med stenhård fjädring och att
> välja
> > minsta hjulstorlek. Åker ibland taxi V70 med
> > 16"-hjul och dom är jättebekväma tycker jag.
>
> Precis!
>
> Nya bilar är ju generellt vansinnigt obekväma,
> går liksom inte att köpa ens den allra
> vanligaste familjebil utan att det verkar finnas
> sportambitioner med i bilden, med stötig
> fjädring som följd. Med sportpaket brukar det
> bli ännu värre, och kombination med stora jävla
> lågprofilhjul (allt under 18" brukar ju se dumt
> ut på nya bilar) brukar det bli så obekvämt att
> jag inte fattar hur folk accepterar det i en helt
> vanlig osportig bil. I synnerhet VAG brukar vara
> helt horribla att åka i. Mjukast tillgängliga
> chassi och små små fälgar som man får in, det
> är melodin.
>
> Själv har jag gashydraulik med komfortklockor och
> 185/65-15. Är det ingen sportbil ska det fasen
> inte kännas som det heller.

Jag tittade på en A6 som tjänstebil innan sommaren, och tydligen är det så att sportchassi ingår i tjänstebilserbjudandets standardutrustning. När jag sa till säljaren att jag ville välja bort det sa han att han aldrig varit med om nån som önskat detta tidigare (och det fanns dessutom inte ens en A6 UTAN sportchassi att prova...).

Det blev ingen Audi.

Oskar skrev:
> Jag tittade på en A6 som tjänstebil innan
> sommaren, och tydligen är det så att sportchassi
> ingår i tjänstebilserbjudandets
> standardutrustning. När jag sa till säljaren att
> jag ville välja bort det sa han att han aldrig
> varit med om nån som önskat detta tidigare (och
> det fanns dessutom inte ens en A6 UTAN sportchassi
> att prova...).
>
> Det blev ingen Audi.

Nu kan jag inget om bilar, men jag antar att ett sportchassi är styvare och kanske lättare (?). Varför skulle det betyda att bilen blir mindre bekväm? Sportfjädring och däck och sådant kan jag köpa att det skulle göra skillnad, men chassi?

Senast ändrad:
JT skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Jag tittade på en A6 som tjänstebil innan
> > sommaren, och tydligen är det så att
> sportchassi
> > ingår i tjänstebilserbjudandets
> > standardutrustning. När jag sa till säljaren
> att
> > jag ville välja bort det sa han att han aldrig
> > varit med om nån som önskat detta tidigare
> (och
> > det fanns dessutom inte ens en A6 UTAN
> sportchassi
> > att prova...).
> >
> > Det blev ingen Audi.
>
> Nu kan jag inget om bilar, men jag antar att ett
> sportchassi är styvare och kanske lättare (?).
> Varför skulle det betyda att bilen blir mindre
> bekväm? Sportfjädring och däck och sådant kan
> jag köpa att det skulle göra skillnad, men
> chassi?

Sportchassi innebär att bilens fjädring trimmats in för sportigare körning. Styvare och stabilare. Kanske lite andra dämpare och så. Chassikonstruktionen i sig lär inte skilja.

+1 på 15/16" hjul.

Rattnalle skrev:
> Sportchassi innebär att bilens fjädring trimmats
> in för sportigare körning. Styvare och
> stabilare. Kanske lite andra dämpare och så.
> Chassikonstruktionen i sig lär inte skilja.

Ok, så "chassi"-snacket är bara en dålig beskrivning av vad det faktiskt innebär? "Sportfjädring" känns ju isåfall som en bättre beskrivning.

JT skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Sportchassi innebär att bilens fjädring
> trimmats
> > in för sportigare körning. Styvare och
> > stabilare. Kanske lite andra dämpare och så.
> > Chassikonstruktionen i sig lär inte skilja.
>
> Ok, så "chassi"-snacket är bara en dålig
> beskrivning av vad det faktiskt innebär?
> "Sportfjädring" känns ju isåfall som en bättre
> beskrivning.

Men det är inte alltid 'sportchassi' bara är styvare fjädrar utan det kan även innefatta kraftigare/fastare stötdämpare, hårdare länkarmsbussningar, styvare krängningshämmare m.m.

Senast ändrad:
JT skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Sportchassi innebär att bilens fjädring
> trimmats
> > in för sportigare körning. Styvare och
> > stabilare. Kanske lite andra dämpare och så.
> > Chassikonstruktionen i sig lär inte skilja.
>
> beskrivning.

Japp, det skulle inte förvåna mig om de billigaste sportchassina i praktiken är en uppsättning sänkfjädrar.

JT skrev:
> beskrivning.

Precis. Sportchassi är väl det mest allmänt vedertagna, även om sportfjädring väl är mer korrekt (eller "väghållningspaket" eller nåt sånt vore kanske ännu bättre och bredare). Tänk skruv/bult-snacket, liksom. Det ena är mer rätt, det andra så vanligt i folkmun att det i praktiken blir enklast att använda det ändå.

Senast ändrad:
Selast skrev:

> uppsättning pga storlek. Jag gjorde av med 2
> omgångar sommardäck och en omgång vinterdäck
> på de dryga 6 tusen mil jag körde min.

Haha, det är ju helt bisarrt. Min Forester -09 som rullat 14000 mil går fortfarande på originaldäcken, men det är dags att byta. 4 mm kvar på sommardäcken (som borde ha haft 8 mm från start?) och 5mm på vinterdäcken (som jag vet hade 10 mm från start). Och helt jämnt slitna är de.

Du har ju haft en kostnad på flera kronor per mil bara för däcksslitaget.

Tillbaka
Topp