Hej!
Några erfarenheter byggda på cirka 9 000 mils körning under snart fem år, i stad och runt om i Sverige (många turer fram och tillbaka mellan Uppsala och Jämtlandsfjällen.
Är mycket nöjda med bilen, fem personer åker mycket bra i den och den tar rejält med packning. Bredden på bagageutrymmet gör att det är enkelt att packa mycket, en av de saker som överaskade mig från början. Bilen är komfortabel även om sportchassit (?) kan upplevas som lite stötigt över skarvar, men å andra sidan gör det bilen väldigt personbilslik att köra med mindre krängning. Det som möjligen sticker ut som något negativt är bränsleförbrukningen och skatten som ligger på 7800:-. På plussidan lägger jag också väldigt trygga köregenskaper vid vinterväglag och att den i höstas krocktestades i USA med mycket bra resultat.
Tips på utrustning:
- Sport- eller R-designpaket. Är sedan några år tillbaka standard och ger bättre stolar med trevligare skinnklädsel än Momentum-paket och "vanlig" skinnklädsel.
- Minst High performance stereo
- ABL-framljus (aktiva som svänger med rattutslag)
- Laminerade sidorutor. Ger både bättre säkerhet och tystare bil.
- Eldriven motorvärmare som komplement till dieselvärmare. Dieselvärmare med tidur är standard har jag för mig. Dessvärre har vi haft problem med urladdat batteri då bilen använts väldigt mycket inom Uppsala vilket innebär att batteriet aldrig laddas.
- Tredje sätesrad (standard sedan något år om jag inte misstar mig).
- Navigator, kul, men möjligen lite tveksamt. Säkerhetsmässigt bra då skärmen sitter fast i bilen (kommer upp ur instrumentpanelen då den startas) men saknar funktioner som portabla har och är ganska dyr att uppgradera kartorna till. En uppgradering kostar 2000-2500SEK.
- -08 kom en face-lift, följt av en smärre -10 och sedan kom en -12.
- Bluetooth finns på senare årsmodeller och är bra.
- VOC (Volvo On Call) ger möjlighet att styra dieselvärmaren via app och finns på senare årsmodeller.
Som sagt, några erfarenheter.
Med vänlig hälsning
Claes