[OT]Whisky igen!

Aktiv medlem
[OT]Whisky igen!
Nu har jag kanske gjort bort mig. Ämnet har varit uppe några ggr förut men en ny tråd är ju alltid trevligt:) Så jag tog mig friheten.

Efter att ha testat både Lagavulin och Laphroaig så måste jag nog erkänna att även om de var mycket bra så ligger min favorit fortfarande på Bowmoren.
Så när jag idag trillade in på det kära systembolaget för att uppdatera mig på en flaska så hittade jag denna.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=10470&Butik=0&SokStrangar=

Eftersom jag har tyckt om allt jag har hält i mig som det står bowemore så tänkte jag att en limited edition kanske vore kul. Men jag vet verkligen inte ett skit om den. Fröken i informationen sa att den troligen går att sälja på nätet om man inte skulle gilla den då efterfrågn varit relatift hög.

Men min fråga är alltså nu om någon annan vet något om denna eller har smakat den?. Har jag gjort bort mig eller har jag gjort något bra.

Självklart kan jag ju öppna och smaka men om alla säger att den är skit kanske jag skulle försöka göra mig av med den i oöppnad förpackning:)

Bra eller anus?

[OT]Whisky igen!
Köpte Bowmore på flygplatsen nyligen.... jösses det var inte speciellt len whiskey men väldigt god :) Dock för stark för min smak... ialf. utan en skvätt vatten.

Jag tycker Glenlivet är god.

[OT]Whisky igen!
Om den tyngd som rökigheten i Islay-regionens whisky ger inte faller dig på läppen så kan jag varmt rekommendera Macallan. Lagrad på Sherry-fat. Mild som välling. Honung och frukt. Sitter som en smekning i gomen.

[OT]Whisky igen!
Har visseligen inte smakat just den här whiskyn men när det gäller Bowmore så tycker jag att deras "standard" flaska inte är någon höjdare. Det känns lite som de sattsar mer på volym än på kvalitet och inte låter den whisky få den kärlek den förtjänar för att bli bra. Men det gäller som sagt den vanliga tolv-åriga.
De gånger jag druckit äldre Bowmore har det varit en mycket trevlig upplevelse. De kan helt klart göra bra whisky om de bara ger den lite tid och omsorg. Om jag vore du skulle jag inte vara orolig för att korka upp den där pavan, du blir knappast besviken. Tänk dock på att det är en cask-strength, den kräver en räjäl skvätt vatten för att komma till sin fulla rätt. Själv skullle jag hälla i minst en tredjedel vatten utan att tveka men smaka dig fram, direkt ur flaskan kommer den dock inte smaka så mycket utan mest vara stark.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Whisky igen!
Tur att jag har dig victor. Du har övertalat mig. Hehe, jag var ganska svårövertalad va?. Den bowemoren jag brukar dricka är 12årig. Sen har jag druckit äldre och alla varit bra. Så jag tar chansen och korkar upp denna. Living on the edge som vi säger i branchen...:)

Återkommer under kvällen med besked..hehe

Besked 1.

Den luktar riktigt gott=)

Fråga . Jag brukar ha 1 droppe vatten per cl i vanliga fall. Och sedan låta den stå 5-10 min. Skall denna stå ett tag med eller?

Fråga 2. Får man lägga cykeldelar i lådan =)

[OT]Whisky igen!
Jag har hittills alltid öppnat och smakat, och hittills har de inte inträffat att jag behövt hälla ut en whisky :-)

Vissa är underbara, andra sådär men aldrig har jag provat en single malt som inte varit hyfsat ok även om inte prisvärd så iaf drickbar.
Dessutom, tänk om 5 säger att den är sketäckli och du inte provar, hur vet du att du har samma smak som dem?

Caol Ila är grymma på whisky :)

[OT]Whisky igen!
Ville skrev:

>
>
> Besked 1.
>
> Den luktar riktigt gott=)
>
> Fråga . Jag brukar ha 1 droppe vatten per cl i
> vanliga fall. Och sedan låta den stå 5-10 min.
> Skall denna stå ett tag med eller?
>
> Fråga 2. Får man lägga cykeldelar i lådan =)

1. Slå i lite mer vatten än så i och med att det är cask strength. Vanlig whisky späds innan den tappas på flaska.

2. Nej ;)

[OT]Whisky igen!
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag
> gjort bort mig eller har jag gjort något bra.

Om du bjuder mig på den så kan jag avgöra frågan! :-)

[OT]Whisky igen!
Ville skrev:
> Fråga . Jag brukar ha 1 droppe vatten per cl i
> vanliga fall. Och sedan låta den stå 5-10 min.
> Skall denna stå ett tag med eller?
>
> Fråga 2. Får man lägga cykeldelar i lådan =)

1. Lite mer vatten i denna som sagt, prova dig fram till lagom styrka. Blanda ordentligt när du hält i vattnet genom att snurra glaset eller ännu helre röra runt med en sked eller dyl. Ju starkare sprit dessto mer vinner du på att låta den stå ett tag. Vid höga alkoholkonsentrationer kopplar etanolmolekylerna ihop sig med varandra. Denna koppling, som är en av orsakerna till att alkohol ger huvudvärk, löses upp av vattnet när du spär whiskyn.

(Nu kommer säkert någon kemist att slår mig på fingrarna för ovanstående.)

2. Ja, men ta ut flaskan först så den inte går sönder.

[OT]Whisky igen!
Kid1000 skrev:
> 1 droppe vatten i en cl? märks ju knappt, hellre
> 1/2 cl per cl.

Har du själv prövat 1 droppe vatten per cl...De som säger att de inte märks brukar vara de som inte har prövat. Jag har gjort testet så många ggr så jag är ganska svårövertalad på den punkten.

Men jag förstår att den jag har köpt behöver mer vatten.

Ma Vic skrev:

>1. Lite mer vatten i denna som sagt, prova dig fram till lagom styrka. Blanda ordentligt när du >hält i vattnet genom att snurra glaset eller ännu helre röra runt med en sked eller dyl. Ju >starkare sprit dessto mer vinner du på att låta den stå ett tag. Vid höga >alkoholkonsentrationer kopplar etanolmolekylerna ihop sig med varandra. Denna koppling, som är >en av orsakerna till att alkohol ger huvudvärk, löses upp av vattnet när du spär whiskyn.

>(Nu kommer säkert någon kemist att slår mig på fingrarna för ovanstående.)

Ahhh, är det därför=)

2. Ja, men ta ut flaskan först så den inte går sönder.

Om man dricker ur flaskan kanske man kan ha cykelsaker i den?

Redigerad 108 gånger. Senaste ändring 2006-02-25 16:30 av Ma Vic.

[OT]Whisky igen!
Ville skrev:
>
> Om man dricker ur flaskan kanske man kan ha
> cykelsaker i den?

Om det är riktigt dålig whisky, t.ex. av indisk tillverkning, så behöver man inte dricka ur heller. Då kan man t.ex. tvätta en kedja i flaskan.

[OT]Whisky igen!
Ville skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1 droppe vatten i en cl? märks ju knappt,
> hellre
> > 1/2 cl per cl.
>
>
>
> Har du själv prövat 1 droppe vatten per cl...De
> som säger att de inte märks brukar vara de som
> inte har prövat. Jag har gjort testet så många ggr
> så jag är ganska svårövertalad på den punkten.
>
> Men jag förstår att den jag har köpt behöver mer
> vatten.

Jag har druckit whisky några år nu, ren och med varierande mängd vatten.
Jag tycker att Laphroaig smakar bäst med 1/2 cl per 1 cl ren.
Men det är personligt tyckande, vad annars :)

Visserligen har man provat och inte märkt något, kanske var det fel att prova efter 6:e glaset? ;)

[OT]Whisky igen!
Oskar_ skrev:
> man måste ha nån diagnos som tex mongo om man
> köper sprit för 649 spänn när man kan bränna hemma
> eller kan tjacka läsk...

Jag har köpt whisky för ca 2000 en gång, är jag knäpp nu ? :)

[OT]Whisky igen!
Oskar_ skrev:
> Ja såklart du blev knäpp efter att du skrev att
> man kan råka ut för faceplant me borrat bakhjul =D

Man gillar whisky med åren, men det är väl fortfarande bara sockerdricka för din del?

BTW: Förresten vad vet du om mig?

[OT]Whisky igen!
Kid1000 skrev:

> Man gillar whisky med åren, men det är väl
> fortfarande bara sockerdricka för din del?

Gubbe =D

> BTW: Förresten vad vet du om mig?

Inget, och jag menar inget illa, jag skämtar bara lite ;P

[OT]Whisky igen!
Oskar_ skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
>
> > Man gillar whisky med åren, men det är väl
> > fortfarande bara sockerdricka för din del?
>
>
> Gubbe =D
>

Tycker att riktigt god whisky skall alla oavsett ålder få smaka faktiskt men alkoholmissbruk är en annan sak.

Tack för att du kallar mig gubbe, en ny upplevelse..

>
>
> > BTW: Förresten vad vet du om mig?
>
>
> Inget, och jag menar inget illa, jag skämtar bara
> lite ;P

Ser det :)

[OT]Whisky igen!
Kid1000 skrev:

>
> Visserligen har man provat och inte märkt något,
> kanske var det fel att prova efter 6:e glaset? ;)

Då har du kvällen uppgift. Ta två bra glas. ta samma whisky i båda glasen men ha i en droppe vatten per centiliter och låt stå i 10 min. Smaka sedan. Det kan säkert skilja sig från wiskey till whisky men typ ilay grejjorna brukar vakna rejält.

Nu är det nog inte lång tid innan jag tar mig en slurk på den nya fina:)........Har luktat några ggr nu.=)

[OT]Whisky igen!
Min morfar drack alltid Whisky och sockerdricka.
Han hette Oskar.

IMGP6599c.jpg

Fina Cykelhjälmar

[OT]Whisky igen!
Ville skrev:
>Fröken i informationen sa
> att den troligen går att sälja på nätet om man
> inte skulle gilla den då efterfrågn varit relatift
> hög.

Så det statliga monopolet undergräver sig själv när de
rekomenderar privatpersoner att sälja till varandra,
över internet dessutom, ingen skam i kroppen har de.

[OT]Whisky igen!
Ma Vic skrev:
> Port Ellen 24år, *dräglar*
>
> Gillade du whiskyn Ville?

Det gjorde jag. MYCKET smak. Om jag skall hitta något att gnälla på så kanske jag skulle vilja ha en gnutta mer tjära. Men jag är helt klart nöjd=)

Tillbaka
Topp