OT Whisky

OT Whisky
Mackmyra special 04 har jag smuttat på (2010). Duglig, men ingen höjdare. Problemet med egentligen alla Mackmyra hittills är att de inte hunnit åldras ordentligt, men potentialen finns ju där. Men jag finner det tämligen meningslöst att dricka en whisky utan eftersmak...
Special 04 fick betyg 7/15 i vår lilla whiskyklubb på jobbet, men så består hela panelen av Islay-älskare.

OT Whisky
Nyss hemkommen efter en lyckad inflyttningsfest, hade med en sjuttis Jameson som jag blivit rekommenderad som jag tyckte var god.
Nu är jag amatör på whiskyområdet och är inget stort fan av rökiga sorter, vad mer kan rekommenderas än Jameson?

Ps: Ni får ha överinseende med ev stavfel/fel meningsbyggnad pga alkoholintag och/eller dyselexi...

OT Whisky
Jameson ar en Irlandsk whiskey och det som skiljer dessa fran de skotska ar att rokgaserna inte kommer i kontakt med sjalva ravaran.
Dessutom ar de trippel destillerade (skotska ar dubbel) och man anvander "peat" (torv?) for att varma. Aker man runt pa landsbygden under vintertid sa luktar det peat overallt eftersom man koper det i block (ungefar som vara sagspansblock) och eldar i oppna spisen. Valdigt speciell lukt.

Gillade du Jameson sa kan du ju fortsatta pa den Irlandska ... Jameson har ett helt gang olika, men jag vet inte om de tas in till Sverige.

Kollade lite snabbt pa Systembolagets hemsida (jag bodde i 3 ar pa irland och har inte koll pa vad de saljer pa bolaget, jag tog ju bilen och akte till destillerierna istallet...) och dessa kan jag tanka mig ar bra:
Connemara Sherry Finish Peated Single Malt (nr 20203) Whisky , Malt (sherry wood finish ar lite speciellt, men testa iaf en gang)
Bushmills Malt 10 Years (nr 499) Whisky , Malt

Vet inte om man kan hitta sadant, men tex Paddys ar Irlandarnas egna favvo.
Red breast pure pot still ar ocksa skojj att testa
Tullamore Dew ar poppis i USA
Connemara ar lite speciell eftersom den ar tillverkad med Skotska metoder (dubbeldestillering)och av ett independent-destilleri

Nu vaknade en massa minnen!

OT Whisky
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån whiskynörd som vet om Longmorn 16 Years (nr
> 561) är god?
>
> http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortf
> ield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&
> page=1&searchview=Store&butik=0302&varugrupp=Whisk
> y&pris=%5b460%3b%3E&val=%5eNyheter%24&groupfilters
> header=Default&artikelId=714935&varuNr=561&filters
> =varugrupp%2cpris%2cval%2c
>
> Ska ge bort en flarra och den var lagom dyr :)
>
> /Johan

Är Longmorn bra? Jo, det är den, men inte min smak som så. Det beror väl lite på vilken typ av smak som mottagaren har, men det är absolut en kvalitetswhiskey.

trek har beskrivit smaken ganske väl vill jag mena, Själv gör jag efter mer rök och kraftigare nuanser, i den prisgrupp hade jag vald en Ardbeg Corrywreckan istället.
Ska det vara lite mindre våldsamt (för det är Corry'n), så gör Clynelish ett par stycken i den prisgrupp som är väldigt trevliga.
Mitt nästa köp blir denna:
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...px?searchquery=longrow&id=1594&epslanguage=sv
Verkar väldigt intressant och Longrow generellt är väldigt goda.

Edit: Ska kanske tilläggas att den inhandlas via webben, finns inte att få tag i i Sverige längre. Som vanligt......

Senast ändrad:
OT Whisky
Tack för input Trek och Deus.
Låter tillräckligt bra för att bli köp tror jag (behöver handla lokalt idag). Förstår att det är en smaksak men den kanske kan bli ett bra bjudalternativ om mottagaren själv föredrar kraftigare doningar :)

Att den är nyhet på bolaget ökar ju också chansen att den inte redan finns i samlingen.

/Johan

OT Whisky
Akoa skrev:
> Finns det liv i den här tråden? Vilken rökig
> whiskey är schysst att ha hemma i budgetklassen?

Vet inte om 469 kronor är att anse dom budgetklass men en Laphroaig Quarter Cask kostar dessa pengar på bolaget.
En riktigt bra whisky och den är helt klart värd extraslanten gentemot Laphroaigs 10 åriga version.
De andra riktiga rökarna Ardbeg och Lagavulin kostar betydligt mer än så även om dessa flaskor i mina ögon kan vara prisvärda dom också.

Senast ändrad:
OT Whisky
Tack för bra tips! Blir en tur till systemet snart! Har ni några fler tips på rökiga whiskey eller bourbon i småflaskor är det välkommet. Skulle vara kul att testa lite olika men det är endast jag som dricker whiskey i familjen så det går inte åt speciellt mycket

OT Whisky
Var tvungen att köpa mig en bra whisky efter jag fick smaka en härlig för ett tag sedan. Själv har druckit billigt skit senaste året men nu fick jag nog när jag återigen upptäckte hur gott det kan vara :) detta var iofs ingen dyrgrip men ändå en bra, riktigt god!

Jura Superstition

Bilagor

• _8040008-Edit-2.jpg
    _8040008-Edit-2.jpg
    91.8 KB · Besök: 65
OT Whisky
Akoa skrev:
> Finns det liv i den här tråden? Vilken rökig
> whiskey är schysst att ha hemma i budgetklassen?

Jag tycker att Macleod's Islay är klart underskattad.

OT Whisky
Sambal Oelek skrev:
> Var tvungen att köpa mig en bra whisky efter jag
> fick smaka en härlig för ett tag sedan. Själv
> har druckit billigt skit senaste året men nu fick
> jag nog när jag återigen upptäckte hur gott det
> kan vara :) detta var iofs ingen dyrgrip men
> ändå en bra, riktigt god!
>
> Jura Superstition

Den är rätt go! Brukar ha en flaska Jura hemma. Trivsam!

OT Whisky
Bengt-re skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jura Superstition
> Den är rätt go! Brukar ha en flaska Jura hemma.
> Trivsam!
Tänk bara på att Jura Superstition och Jura 16 (Duriach's Own numera väl?) är milsvitt olika.
[Där 16 faller mig mer på läppen, men därom får man tycka olika :-) ]

OT Whisky
Åh,
Jag saknar mina år till sjöss då jag hade internationella flygresor 3-4 ggr/år. Då hade jag alltid 2-6 goda malt o vsop hemma, nu blir det en i taget. Cao ila just nu.

OT Whisky
findricka här och med en så otroligt god marsipan till!! den här Kutterkonfekt kaffemarsipan. Det godaste jag smakat på riktigt riktigt länge! Rekommenderas varmt! Men köp två, de går snabbt åt :)

Bilagor

• _8100007-2.jpg
    _8100007-2.jpg
    89.6 KB · Besök: 42
OT Whisky
Eric W skrev:
> Någon som testat? Inte superdyr, rökigare än
> standard Bunna och
> icke-kylfiltrerad/karamellas/+46%/etc.
>
> http://www.alltomwhisky.se/wp-content/uploads/2015
> /09/bunna_moine_600.jpg

Om du gillar bunnahaban över lag är den riktigt god, det är en riktigt rökig whiskey. Lagom sötma och len fast mycket rök.. Kan starkt rekommendera den! Inte lika sträv som kanske laphroaig kan vara.

Tillbaka
Topp