[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

Manurhin2

Aktiv medlem
Har tyvärr inte den att referera till i närtid .
Kört Bowmore i diverse varianter som sista kanske 10 åren .
Denna är rökigare .

Avnjutning
20170310_214808.jpg

M

Senast ändrad:

Simon89

Ny medlem
Om jag ska köpa en flaska whiskey och jag inte vill lägga mer än 500/600:- vilken ska jag då välja, vill inte ha det mest rökiga, gärna rökigt men inte super-rökigt.
Tack

Edit: gillar caol ila

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
12åriga Bowmore på bolaget tror jag kostar 484 för en sjuttis .
Fyller spec med råge .
Tror den heter Enigma

M

Edit : samma typ som Caol

Senast ändrad:

slimm

Medlem
Ingen whisky i glaset ikväll.
Men jag är duktigt sugen på att prova denna. Måste bara synka ihop en kväll med rätt sällskap.
IMG_20170310_212753700.jpg

Mange.

Aktiv medlem
Simon89 sa:
Om jag ska köpa en flaska whiskey och jag inte vill lägga mer än 500/600:- vilken ska jag då välja, vill inte ha det mest rökiga, gärna rökigt men inte super-rökigt.
Tack

Edit: gillar caol ila
Tallisker 10, riktigt bra balans mellan maltighet och rök, elegant. Ardbeg 10, lite mer rök, och mer tryck

Kupa

Aktiv medlem
Har inte druckit whisky så ofta senaste åren, det har blivit mer och mer öl än något annat. Men nu snubblade jag över en kasse med några flaskor och den här smakar ju bra fortfarande.

4A9106D2-A012-404F-B4FC-08A119F72F1B.JPG

Jag har aldrig varit någon whiskeydrickare! Men när min fru bodde i Skottland ett tag så åkte vi ju naturligtvis runt på destillerierna, och man var ju givetvis tvungen att köpa!
Vi köpte många märken av olika sorter. När jag efter ett tag i Sverige kollade över förrådet så insåg jag att jag nog hade blivit whiskeydrickare, och hade hittat en favorit, Aberlour 18 year. Det var bara den flaskan som var nästan slut, de andra var knappt påbörjade. Nu är jag inne på min tredje sådan flaska, och dom andra är fortfarande knappt påbörjade.

Bilagor

Rattnalle

Aktiv medlem
Nej men köpte en Nikka from the Barrel i Tokyo för nån månad sen och den är jäkligt god. Finns även hemma vilket väl både förtar det exotiska lite och underlättar när den tar slut.

Fjällpipare

Ny medlem
Har uppfunnit en ny whisky med julsmak! Hällde ut nån gammal specialglögg och sköljde ur, och i med stewart's finest whisky (behövde flaskan till annat). Oväntat nog hade whiskyn dragit till sig glögg-smakerna (från korken, möjligen).

Vid intagande av drycken så känner man direkt av ett sting av kryddig julfrukt som sedan med stewarts hjälp förvandlas till en angenäm, len eftersmak av äppelsmulpaj som har legat aningen för länge i ugnen.

Härmed döper jag skapelsen till Fjällpiparn's finest xmas 7 days.

cyrX

Ny medlem
bunnahabhain moine för 400 spänn på bolaget tycker jag e mycket prisvärt om man gillar whisky från Islay regionen.

misman

Ny medlem
cyrX sa:
bunnahabhain moine för 400 spänn på bolaget tycker jag e mycket prisvärt om man gillar whisky från Islay regionen.
Min midsommar malt ? Pröva den till ett gott knäcke med matjessill, gräddfil och gräslök/rödlök, en fantastisk upplevelse tillsammans då växer denna malt till oanande höjder ?Annars är denna blott 3 åriga malt lite all over the place ? Pröva ni ångrar inte, whisky och mat funkar kanon vid rätt kombinationer. Brunnahabhain är från Islay och brukar inte göra rökiga, denna är ett undantag, ett spännande destilleri.

Niclas

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer