[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

jonte987

Aktiv medlem
Laphroaig select. Gott men inte samma bekanta punch in the gut. Möjligen prisvärd...får ta ett glass till o känna efter

Halloj, ny på forumet...
Till nybörjare på whisky skulle jag rekommendera Highland Park 12 eller Dahlwinnie 15. Otroligt lena drycker.
Själv har man kommit en bit på vägen och väljer Laphroaig 10 eller Lagavulin 16. Lagavulin är favoriten "so far".
Senaste 2 åren har det dock blivit ROM. Jag rekommenderar verkligen att man provar Plantation. Vill man börja ekonomiskt så tar man Barbados vilken är min "husdricka" just nu. XO är absoluta favoriten av vad jag provat hittills. Man får mer valuta för pengarna på ROM jämfört med whisky enligt min mening.
///quattroman

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Klassiker, enkel - men röken och värmen i bröstet passar bra som avec efter några kyliga mil längs västkusten. Skål!

619EEE50-4DAD-4708-B02C-7A29A81D22E9.jpeg

Verkligen mumma! Jag själv fick gå "ner i min källare" för att vi hade besök. Sonata Arctica rekommenderas till "Allt"

ozzian89

Ny medlem
:):):)
När jag jagar i skogen har jag alltid med mig en liten flaska bowmore, om jag skulle bli ormbiten!

För säkerhets skull har jag med mig en orm med:):):)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
quattroman sa:
Halloj, ny på forumet...
Till nybörjare på whisky skulle jag rekommendera Highland Park 12 eller Dahlwinnie 15. Otroligt lena drycker.
Själv har man kommit en bit på vägen och väljer Laphroaig 10 eller Lagavulin 16. Lagavulin är favoriten "so far".
Senaste 2 åren har det dock blivit ROM. Jag rekommenderar verkligen att man provar Plantation. Vill man börja ekonomiskt så tar man Barbados vilken är min "husdricka" just nu. XO är absoluta favoriten av vad jag provat hittills. Man får mer valuta för pengarna på ROM jämfört med whisky enligt min mening.
///quattroman
+1
Händer mycket på 200 spänn till dock. Kommer man från whiskyn är det orättvist att jämföra rom för trehundra spänn med single malt för det dubbla.

DeLiQ

Aktiv medlem
Känns som om jag är på gång att dra på mig en förkylning ☹

Bäst att försöka mota Olle i grinden.
DSC_3057.JPG

Konsensus

Aktiv medlem
Bara vatten idag, tyvärr inte Livets vatten ishki va, en sån kan vara min 18 åringa Macallan som fortfarande är oknäppt.

DeLiQ

Aktiv medlem
Från eget fat. Rökigt recept lagrad 4 år på sherryfat.
Den blev verkligen lyckad.

DSC_3081.JPG

Återfyllde sedan fatet med extrarökigt recept och det är nu tvåochetthalvt år sedan, så det börjar bli dags att provsmaka det nu i sommar. Det ska bli spännande.

Trevlig midsommar på er allihopa.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Har kanske nämnt det tidigare, men den här är förvånansvärt bra om det är den enkla röken man föredrar. Superb till ölen-whisky, även om den givetvis aldrig kan mäta sig med singelmalterna från Islay. Ingen rör Lagavulin 16, exempelvis.

9951E30E-6096-4CC5-9FD3-6DFD9C315D52.jpeg

JesperA

Medlem
Nu blir det hädelse & ni kommer vilja kölhala mig; MEN finns det en whiskey som är väldigt söt i smaken & så långt ifrån rökig man kan komma?

Rattnalle

Aktiv medlem
JesperA sa:
Nu blir det hädelse & ni kommer vilja kölhala mig; MEN finns det en whiskey som är väldigt söt i smaken & så långt ifrån rökig man kan komma?
Jag tycker att de bra rökiga som nämnda Lagavulin också är de sötaste/mjukaste. iaf av det jag provat hittills. Av det jag har hemma i övrigt är det väl Nikka from the barrel som är lenast i smaken. Fast gillar man sötma är väl rom kanske bättre, jag håller mig till whisky just för att slippa den.

Jimel

Aktiv medlem
JesperA sa:
Aberlour a’bunadh är riktigt fin.

Kanske inte direkt whiskey men Jack Daniels Honey är god.

a.svensson

Aktiv medlem
JesperA sa:
Sherrylagrad whisky är generellt söt i såväl lukt som smak.

Aberlour a’bunadh nämndes i inlägget före, ett utmärkt val minst sagt.

Glenlivet Nadurra Oloroso är i samma anda som Aberlouren men några hundringar billigare, brukar finnas att beställa på bolaget.

Annars brukar såväl Glengoyne som Glendronach lagras på sherryfat dom också.

Dom borde passa in på beskrivningen om orökig whisky med en sötma som märks.

Little Stereo

Aktiv medlem
I kväll blir det lite 12-årig Bowmore då den 16-åriga Lagavulin jag hade tänkt testa var slut på systemet. Bowmoren var trevlig.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpte två på resan i somras, en Ardbeg och en Tennesse Fire (lite som Fireball).
Nu smuttas det på en Ardbeg, mmm...

IMG_4788.jpg

DeLiQ

Aktiv medlem
Tjuvstartar min födelsedag med en liten Islay-bonanza av några sorter som (lite oförtjänt) hamnat långt bak i barskåpet.

DSC_3129.JPG

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fick ett trepack Jura när jag fyllde år för ett tag sen. Första smakprovet av deras Prophecy. Helt okej (även om jag nog måste simultantesta alla tre för att veta vilken som är godast).
CE2BCAD2-EFE1-4764-807C-2BD67F3F13B5.jpeg

Crocko

Aktiv medlem
iionasson sa:
Zippin från Selected Malts får skönja halsen denna kväll från taskig förkylning.
4 singles i riktigt fin blend, lagrad på sherryfat! Läcker sälta med lätt, mjuk rökighet som knyts ihop av gul frukt och kryddighet. Gott.
http://zippinwhisky.se/
Om man har 4 riktigt bra singles så låter det helt idiotiskt att göra en blend i mina öron och ekonomiskt känns det som ett konstigt val, kunderna borde ju kunnat gilla alla 4 variationerna och det borde ju vara en bättre affär.

Rattnalle

Aktiv medlem
Crocko sa:
iionasson sa:
Zippin från Selected Malts får skönja halsen denna kväll från taskig förkylning.
4 singles i riktigt fin blend, lagrad på sherryfat! Läcker sälta med lätt, mjuk rökighet som knyts ihop av gul frukt och kryddighet. Gott.
Om man har 4 riktigt bra singles så låter det helt idiotiskt att göra en blend i mina öron och ekonomiskt känns det som ett konstigt val, kunderna borde ju kunnat gilla alla 4 variationerna och det borde ju vara en bättre affär.
Det var väl inte fyra bra.

julgus

Aktiv medlem
Nja, som det heter.. Helheten är större än summan av delarna.. så sant i många fall av sk fina Single Malt.
Crocko sa:
iionasson sa:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer