[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja blends kan vara trevliga helt klart. Men de hade förmodligen inte blandat fyra som var riktigt bra var för sig misstänker jag.

Crocko

Aktiv medlem
iionasson sa:
Du måste missa mycket gott i livet av att vara så utdömande.
I mina ögon är detta en mycket trevlig Blend.
Ingen större fara har ca 100 bra singles at välja på, dock ingen blend eftersom jag uppskattar variationen snarare än tillrättalagda smaker, men har man hittat sina favoriter bland blendedsortimentet så är ju det oxå bra, men inte för mig.
Jag är nog inte speciellt dömande när det gäller dryck men har haft turen att smaka på så mycket så att jag vet vad jag föredrar.

jsvahlin

Medlem
JesperA sa:
Nu blir det hädelse & ni kommer vilja kölhala mig; MEN finns det en whiskey som är väldigt söt i smaken & så långt ifrån rökig man kan komma?

Sent svar, men du borde verkligen prova en Nikka Coffey Malt. Otroligt söt och len whiskey. Mycket karamell och vanilj i den. Min absoluta favorit när det gäller de icke rökiga.

DeLiQ

Aktiv medlem
jsvahlin sa:
JesperA sa:
Nu blir det hädelse & ni kommer vilja kölhala mig; MEN finns det en whiskey som är väldigt söt i smaken & så långt ifrån rökig man kan komma?

Sent svar, men du borde verkligen prova en Nikka Coffey Malt. Otroligt söt och len whiskey. Mycket karamell och vanilj i den. Min absoluta favorit när det gäller de icke rökiga.
@JesperA
Jag har också missat din fråga, men den sötaste whisky'n jag provat är Ardbeg's Drum https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ardbeg-drum-4050601.
Den är lagrad på ex-romfat som ger en väldigt markant sötma. Problemet för din del är väl att den i grunden är väldigt rökig (som de allra flesta Ardbeg är).

Mackmyra har Moment Karibien https://mackmyra.se/begransade-utgavor/mackmyra-moment/karibien/ som också är delvis lagrat på ex-romfat. https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/mackmyra-8278201
Den utgår från elegant-receptet som inte är rökigt, men jag har ännu inte provat den så jag kan inte ge någon recension.

clnr

Aktiv medlem
Glenmorangie har varianter som är lagrade på Sauterne- resp portvinsfat. Borde teoretiskt hamna i det söta, icke-rökiga spektrumet tycker jag. Har inte provat själv så kan inte ge nåt personligt omdöme. Finns i Systembolagets beställningssortiment.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
clnr sa:
Glenmorangie har varianter som är lagrade på Sauterne- resp portvinsfat. Borde teoretiskt hamna i det söta, icke-rökiga spektrumet tycker jag. Har inte provat själv så kan inte ge nåt personligt omdöme. Finns i Systembolagets beställningssortiment.
Jag har haft port-varianten. Den minns jag som snäll, men den är ju fortfarande en skotte.

Vill man gå på söt whisky är det väl framförallt bourbon man ska prova tror jag. Makers Mark är en bra inkörsport; andra här kan säkert tipsa om annan bra bourbon. Jag har druckit ett par riktigt fina, men de kommer jag inte ihåg namnen på. 🙃

Edit: en jag har druckit finns på bolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/woodford-reserve-1010401 . Den var god.

Senast ändrad:

Rut-66

Medlem
Tid är ju en relativ upplevelse, så testar denna:

jura.jpg

Inte just nu, utan ett nu, som jag kommer uppleva lite senare...

DeLiQ sa:
jsvahlin sa:
JesperA sa:

@JesperA
Jag har också missat din fråga, men den sötaste whisky'n jag provat är Ardbeg's Drum https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ardbeg-drum-4050601.
Den är lagrad på ex-romfat som ger en väldigt markant sötma. Problemet för din del är väl att den i grunden är väldigt rökig (som de allra flesta Ardbeg är).

Mackmyra har Moment Karibien https://mackmyra.se/begransade-utgavor/mackmyra-moment/karibien/ som också är delvis lagrat på ex-romfat. https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/mackmyra-8278201
Den utgår från elegant-receptet som inte är rökigt, men jag har ännu inte provat den så jag kan inte ge någon recension.
Scapa vill jag minnas är lite honungs-citrus söt. Bra i förkylningstider oxå :)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ett kärt återseende, Glen Grant, efter nästan 10 år.

Jag vet, det är en s.k. lågbudget-whisky, men för mig är smaken mild och god, och bjuder på en hel del fina minnen faktiskt.

Skål astronauter! :-)

IMG_20191122_164446806_HDR2.jpg

ooms

Aktiv medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Vilka favoriter har ni och motivera gärna? Dags att ta en Tysklandstur.
Varför då? Vill du inte betala skatt i Sverige? Varför gynna tysken när du kan ta del av all kunskap hos din lokala handlare?

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Varför då? Vill du inte betala skatt i Sverige? Varför gynna tysken när du kan ta del av all kunskap hos din lokala handlare?
Precis. Till skillnad från en genomsnittlig lbs brukar ju lls vara både kunnig och välsorterad.

Local liquor shop.

DeLiQ

Aktiv medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Om du vill veta mina favoriter så måste jag ju tolka det som att du ska förära mig något jag gillar...
Jag missade det begränsade släppet på bolaget med Ardbeg Supernova, så om du hittar en sån åt mig blir jag jätteglad. :-)
Annars är det mesta från Islay i min smak med rökighet och tjära.

NLC

Aktiv medlem

marr

Moderator
Forumvärd
NLC sa:
marr sa:
Right you are sir. Och glöm för all del inte bokehn med rikligt av stearinljus i bakgrunden. Själv halsar jag Macallan 12 y i väntan på nästa OS.
Jag ölar. Så jag är helt fel oavsett.

NLC

Aktiv medlem
marr sa:
NLC sa:
marr sa:
Right you are sir. Och glöm för all del inte bokehn med rikligt av stearinljus i bakgrunden. Själv halsar jag Macallan 12 y i väntan på nästa OS.
Bara fel procent Helge.

Stumpy

Aktiv medlem
marr sa:
NLC sa:
marr sa:
Om ölen är lagrad på whiskeyfat då?

NLC

Aktiv medlem
Stumpy sa:
marr sa:
NLC sa:
marr sa:
Om ölen är lagrad på whiskeyfat då?
Då är det bara att destillera och sen är man klar!

a.svensson

Aktiv medlem
Drar just nu på dels en Highland Park Valknut samt en Lagavulin Distillers Edition.

Två riktigt trevliga halvrökare nu på nyårsafton.

Senast ändrad:
Ja just nu Bowmore 15, osäkert vad fortsättningen blir

Lite tidigare
Laphroaig 10
Laphroaig PX Cask
Laphroaig Quarter Cask

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer