[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

DeLiQ

Aktiv medlem
Med jämna mellanrum dyker det upp intressanta släpp på Systembolaget.
Igår hade hade de en webblansering på en begränsad upplaga Ardbeg-whisky.
Och för första gången (efter minst fyra tidigare misslyckade försök) lyckades jag boka en (av 1800 flaskor) 😍
blaaack.jpg

blaaack2.jpg

Den blir spännande att prova när jag får hämta den på mitt LSB (Lokala SystemBolag).

Eric W

Aktiv medlem
Riktigt cool Ardbeg det där. Bara testat en annan rökig whisky på vinfat och den var oväntat bra.

Själv la jag en bokning på Kilkerran 12 y.o som kom in i beställningssortimentet igen 11/3. Ser fram emot att testa, speciellt eftersom jag är extra förtjust i Springbank. :-)

a.svensson

Aktiv medlem
Riktigt cool Ardbeg det där. Bara testat en annan rökig whisky på vinfat och den var oväntat bra.

Själv la jag en bokning på Kilkerran 12 y.o som kom in i beställningssortimentet igen 11/3. Ser fram emot att testa, speciellt eftersom jag är extra förtjust i Springbank. :-)
Jo, den där Ardbegen är säkert bra.
Får höga betyg på whiskybase.

Ska följa ditt exempel och beställa Kilkerran, är också löjligt förtjust i just Springbank.

Har lyckats klicka hem både deras Local Barley samt den 15 åriga Rum Wood tidigare i år.

Sitter dessutom med en Hazelburn 13 oloroso i glaset nu.
Riktigt bra den med.

Eric W

Aktiv medlem
Ledaig 10y.o

Riktig trevligt alternativ till Islay-maffian.. Mycket rök, mindre tjärad brygga. :-P

a.svensson

Aktiv medlem
En till riktigt bra svensk whisky.
Hade lite svårt att få tag på den, så när jag till slut hittade en, så tog jag båda som stod på hyllan. Visa bilaga 424898
Har den där i skåpet hemma.
Vet inte om jag ska kalla den riktigt bra dock, tycker mest att den är en s.k upplevelsewhisky.
Personligen ser jag High Coast Berg som en betydligt bättre whisky totalt sätt.
Att High Coast 63 är pårökt till 63ppm, att den buteljerats på 63%, att den legat på 63 liters fat, att den lagrats i 63 veckor beror inte på att det är de perfekta förutsättningarna för en fantastisk whisky utan just för att man vill få in siffran 63 i det mesta som handlar om just den utgåvan.

DeLiQ

Aktiv medlem
Har den där i skåpet hemma.
Vet inte om jag ska kalla den riktigt bra dock, tycker mest att den är en s.k upplevelsewhisky.
Personligen ser jag High Coast Berg som en betydligt bättre whisky totalt sätt.
Att High Coast 63 är pårökt till 63ppm, att den buteljerats på 63%, att den legat på 63 liters fat, att den lagrats i 63 veckor beror inte på att det är de perfekta förutsättningarna för en fantastisk whisky utan just för att man vill få in siffran 63 i det mesta som handlar om just den utgåvan.
Tycke och smak kan man väl diskutera i all oändlighet.
Visst kan den väl vara lite av en kompromiss utifrån just de förutsättningarna, men jag har en förkärlek till rejält rökiga whisky's. Just ordentligt rökiga bör inte lagras för länge, då rökigheten avtar med tiden. Relativt små fat gör också att whiskyn "mognar" snabbare. 63'an tycker jag ändå att de har lyckats mycket bra med.
Jag fick smaka den första gången på en blindprovning och jag var ganska säker på att den kom från Islay, vilket för mig är ett gott kvalitetsbetyg (jag har rätt många från Islay i min samling).
Berg har jag ännu inte provat, så det säger mig inte något annat än att den är säkert värd att prova 😊.

Skål på dig.

a.svensson

Aktiv medlem
Tycke och smak kan man väl diskutera i all oändlighet.
Visst kan den väl vara lite av en kompromiss utifrån just de förutsättningarna, men jag har en förkärlek till rejält rökiga whisky's. Just ordentligt rökiga bör inte lagras för länge, då rökigheten avtar med tiden. Relativt små fat gör också att whiskyn "mognar" snabbare. 63'an tycker jag ändå att de har lyckats mycket bra med.
Jag fick smaka den första gången på en blindprovning och jag var ganska säker på att den kom från Islay, vilket för mig är ett gott kvalitetsbetyg (jag har rätt många från Islay i min samling).
Berg har jag ännu inte provat, så det säger mig inte något annat än att den är säkert värd att prova 😊.

Skål på dig.
I min bok är High Coast 63 en bra bit från Islays stoltheter såsom Laphroaig Quarter Cask, Kilchoman Sanaig eller varför inte Ardbeg Corryvreckan.
Nu hittade jag 63:en för en relativt billig peng på Eckerölinjen, minns inte vad jag gav för den men rejält under bolagspriset vet jag att det var.
Dock har jag inte druckit allt för mycket av den, tror att den blir min nya Bowmore Cask Strenght som inköptes för en jäkla massa år sedan på samma båt.
Gillar normalt Bowmore men just den var svårtuggad minst sagt, ung och bråkig.
1 liter på fatstyrka gjorde att det gick flera år innan flaskan var tömd.
Men ska nog se till att 63:an dricks upp den med inom sinom tid.

Fundadores

Aktiv medlem
Från den tiden då de hette Box. Alligatorkolad svensk ek med rökig sprit. Vi har fyllt fatet på nytt och väntar på nästa omgång. Men den första svängen blev riktigt god.
4A4A4DF3-5332-40A2-8337-E7CBFB3C5CCA.jpeg

Lars.E

Aktiv medlem
Min köksbänk pyntad med närproducerade starkvaror.
IMG_20200629_211431.jpg

63 är favoriten.
Dricker knappt övrhuvudtaget, men när man kommer hem från en dag ute vid havet känns det som att man stolt kan ta en skvätt bara för att förlänga känslan som infinner sig när timmer möter berg, älv och hav.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kul, jag köpte också en svensk highland igår :) glömde posta men här är den iaf... rätt stark i smaken, kanske man får ta nån droppe vatten, får prova nästa gång. Men väldigt god och inte så dyr heller.

_8290002.jpg

Tomcaten

Aktiv medlem
Vilken whiskey ska man börja med om man aldrig druckit sprit förr nästan men föredrar en cigarr ibland?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer